PDA

View Full Version : zenerdiodes



matto
18 december 2008, 23:13
In een 18 watt ( 2x EL 84 ) Marshall kloon kwam ik een paar diodes tegen over de weerstanden die naar de stuurroosters van de eindbuizen gaan.
Het gaat om een gewone diode en een zenerdiode ( zie foto)
Iemand enig idee wat hier de bedoeling van kan zijn?

http://www.mijnalbum.nl/Foto-FM6KBJCA.jpg

Chris Winsemius
18 december 2008, 23:47
Soort clip-beperkingssysteem, zelf nooit gebruikt maar weleens 'n schemaatje op het www gezien.

matto
19 december 2008, 00:04
Ik heb ze even losgesoldeerd.
Bij bepaalde frequenties hoor ik .....skriek!!!!...geluiden.
Het lijkt wel of de stuurroosters het dan eventjes niet zo snel kunnen verwerken.

cluseau
19 december 2008, 00:09
Kun je alleen zien in het schema, zo zegt het me niets, sorry. Misschien heb je wel een schema, post dat dan even. Kunnen we het uitzoeken.

Trouwens wees voorzichtig met heetstoken. Met zulke korte draadjes kunnen ze overlijden als je hem soldeerd.

Chris Winsemius
19 december 2008, 00:31
@cluseau:
Aan de layout is te zien dat het om zeners parallel aan de biassplitters v/d eindbuizen gaat.

@matto:
Check alle spanningen zowiezo, die kloppen vaak niet bij CTs. Indien ok: gain PI/aansturing EL84s wat temmen.

matto
19 december 2008, 00:44
klopt, het is een diode en een zenerdiode ze staan met de puntjes naar elkaar toe.

Puerco
19 december 2008, 01:09
Zo te zien is dit de 18watt tremolo van Ceriatone. Wat vreemd is, is dat in hun layout (LINK) (http://www.ceriatone.com/images/layoutPic/marshallLayout/18Wceriatone.jpg) die diodes niet voorkomen.

MattellicA
19 december 2008, 12:53
Zo te zien is dit de 18watt tremolo van Ceriatone. Wat vreemd is, is dat in hun layout (LINK) (http://www.ceriatone.com/images/layoutPic/marshallLayout/18Wceriatone.jpg) die diodes niet voorkomen.

Hoe zie je dit? De Ceriatone heeft toch Ceriatone caps? Ook oranje weliswaar...

Rutger
19 december 2008, 13:00
t Is een Ceriatone ja, herken je direct aan de gebruikte onderdelen

MattellicA
19 december 2008, 13:10
t Is een Ceriatone ja, herken je direct aan de gebruikte onderdelen

Ok dan :satisfie:

Dirk_Hendrik
19 december 2008, 13:19
Kun je alleen zien in het schema, zo zegt het me niets, sorry. Misschien heb je wel een schema, post dat dan even. Kunnen we het uitzoeken.


Of je het "alléén" in het schema kunt zien is te bediscussiereen......

Een schema zou alléén wel verdomd prettig zijn en een stuk vlotter denken..

cluseau
19 december 2008, 15:16
Of je het "alléén" in het schema kunt zien is te bediscussiereen......



Moeten we zeker wachten op die mensen die dat zomaar kunnen zien?:seriousf:

@matto
Welke van de twee is de zener ?
Als je dat even kan bekijken moesten we het maar eens uitzoeken.

Voorlopig houd ik het erop dat het een te negative lading op G1 voorkomt.
Dit zou kunnen gebeuren als de sturing uit zijn dak gaat. (komt best vaak voor onder gitaristen) De koppelcondensator gaat zich dan opladen omdat de eindbuis gezien vanuit de sturing zich als diode gedraagt. Een en ander wordt duidelijker als bekend is waar de zener zit, ik kan dat zo niet zien.

Wie wel? :dontgeti:

Chris Winsemius
19 december 2008, 15:35
Zie mijn postings ;)

Aca Ilic
19 december 2008, 15:56
weet iemand toevallig waar die Holy Grail caps te vinden zijn ?

Chris Winsemius
19 december 2008, 16:05
weet iemand toevallig waar die Holy Grail caps te vinden zijn ?

Snake Oil Ltd.?

;)

Niet al te beste elko's imho, zal wel OEM met eigen labeltje voor CT gefabriceerd worden.

EDIT: ik vermoed dat je ze gewoon (ook los) bij CT kan bestellen.

Aca Ilic
19 december 2008, 16:35
Snake Oil Ltd.?

;)

Niet al te beste elko's imho, zal wel OEM met eigen labeltje voor CT gefabriceerd worden.

EDIT: ik vermoed dat je ze gewoon (ook los) bij CT kan bestellen.

Chris, bedankt voor snelle reactie.
Welke elko's zijn beter/best ?Ook alvast bedankt voor advies.

Chris Winsemius
19 december 2008, 16:56
Chris, bedankt voor snelle reactie.
Welke elko's zijn beter/best ?Ook alvast bedankt voor advies.

Voor welke versterker?

NB! Smaken verschillen en de impact van bepaalde onderdelen is ook weer afhankelijk v/d rest/kwaliteit v/d amp.

Negative K3 fan
19 december 2008, 17:36
Die dingen hebben waarschijnlijk te maken met paul ruby's buzz fix denk ik. Als je op die termen een beetje zoekt op 18watt.com dan vind je wel waar het over gaat.

Aca Ilic
19 december 2008, 17:55
Hoi Chris,

vriend van mij heeft een Vibroverb , en Elco's zijn na tig jaar aan vervanging toe.

grtz
Alex

Puerco
20 december 2008, 00:12
Inderdaad kun je aan de onderdelen in één oogopslag zien dat het een Ceriatone is en die heeft 3 van die 18 watt clones en de enige met 3 van die capjes naast elkaar is de tremolo versie.
Ik had hierboven al de LINK naar de layout gepost maar schijnbaar is het voor velen hier moeilijk te begrijpen dat je daar dan op moet klikken om die link te openen......
Hier dus de layout voor de mensen die niet zo goed kunnen klikken:
http://www.ceriatone.com/images/layoutPic/marshallLayout/18Wceriatone.jpg

matto
22 december 2008, 18:20
Op het 18 watt forum heb ik iets gelezen over cross over distortion en het gebruik van zener dioden

18-Watter Marshall Clone "Buzz" Information by Paul Ruby http://rubyamplification.com/

Ik denk wel dat het daar over gaat.

Negative K3 fan
23 december 2008, 13:44
twee keer :)

Chris Winsemius
23 december 2008, 14:08
Hoi Chris,

vriend van mij heeft een Vibroverb , en Elco's zijn na tig jaar aan vervanging toe.

grtz
Alex

Hoi Alex

Stuur anders even 'n mailtje en geef ook aan om welke Vibroverb het gaat (brownface, blackface of rei.).

mVg/alvast fijne feestdagen,

Chris