PDA

View Full Version : Chorus van de G-Force



Rene Rijpma
18 december 2008, 22:25
Hallo,

Ik heb nu enige tijd een G-Force en het valt me op dat wanneer ik de chorus gebruik, enkele tonen (soms) gedeeltelijk weg vallen. (Vooral de F in alle oktaven)
Dit gebeurt slechts op één van de outputs.

Chorus uit, dan is ie weer terug.

Iemand enig idee of enige ervaring?

Groeten,

René

morris
19 december 2008, 08:17
In alle chorus presets? Post eens een clipje?

Rene Rijpma
19 december 2008, 10:36
Hoi Morris,

MP3 heb je in de mail.

Hierbij een screenshotje:

http://i43.tinypic.com/2yya3ap.jpg

Ik speel de tonen E F F# F E

Hierin is duidelijk te zien dat tijdens de F één kanaal gedeeltelijk weg valt.

Alvast bedankt voor de moeite.

paulusdeBKB
19 december 2008, 10:54
Wow! Cool probleem :satisfie:...

Ik denk dat Morris' vraag of het in alle presets gebeurt erg relevant is, kun je die even beantwoorden?

Ben geen expert, maar ik vermoed dat je ergens in de chorus een parameter 'offset', 'delay' of 'pre-delay' hebt ingesteld die een faseverschuiving veroorzaakt. Daardoor kunnen tonen geloof ik uitdoven.

Stuur anders Han S eens een pm. Hij zal wel precies weten waar de klepel hangt.

morris
19 december 2008, 12:05
Hoi Rene,

Heb je Mp3 gehoord. Probeer eens de 'golden ratio' op 'on' te zetten en de LFO op 180 deg.

Morris

Rene Rijpma
20 december 2008, 20:39
Het is in alle presets mis.
Het probleem bestaat ook in de classic chorus.
In de advanced heb ik nu de golden ratio aan en de LFO op 180 graden. Geen resultaat.
Ik heb ook geprobeerd er meer depth in te draaien. Deze heb ik namelijk op 0% staan, en ik kan me voorstellen dat ie dat misschien moeilijk vind. Ook geen resultaat.

morris
21 december 2008, 02:54
Shit Rene, het lijkt erop dat dit niet zomaar op te lossen is. Ik heb veel ervaring met de GForce, maar dit lijkt op een processor probleem. Hoe oud is 'ie? Nog garantie?

Morris

Nocki
21 december 2008, 09:06
Ik zou het ook niet weten. ik heb zitten kijken of het iets kon zijn met een modifier die aan of uit staat maar als tie het alleen met een echte F doet snap ik het niet. hij herkent dacht ik geen toonhoogtes maar wel aanslag enzo...
Misschien Fred Thomas eens bellen. Toen ik problemen had kreeg ik binnen een paar minuten bellen zijn nummer. Hij heeft me toen goed geholpen.

succes!

Rene Rijpma
21 december 2008, 10:42
Ik heb hem augustus 2007 gekocht (Nieuw).
Ik zal eens moeten bellen hoe het met de garantie zit.

In tegenstelling tot mijn eerdere berichten is er wel degelijk iets veranderd toen ik er meer depth in heb gedraait i.c.m. de tips van Morris.

Het beeld ziet er nu zo uit:

http://i39.tinypic.com/o8dkex.jpg

Bij de rode balkjes sla ik de snaar aan (op verschillende tonen)
Bij de blauwe balkjes valt wederom 1 kanaal kortstondig weg.
Aangezien ik in-ear speel is dit heel duidelijk waarneembaar en storend.

Kosygin
22 december 2008, 09:11
Misschien moet je gewoon es "echt" spul kopen hahaha :blast:
Groeten uit Warga :seriousf:

morris
23 december 2008, 01:22
Misschien moet je gewoon es "echt" spul kopen hahaha :blast:
Groeten uit Warga :seriousf:

Erg nuttig, zo'n bijdrage, vooral voor je eerste post.

Ik aan de andere kant ben erg benieuwd wat dit kan zijn. Ik ben geneigd te denken dat dit te maken heeft met mijn eerdere suggestie. Probeer ook de rate eens wat omhoog te duwen, want ik heb het idee dat je die vrij laag hebt staan. Jij speelt serieel zo te horen? Maak eens een lijn zonder FX blocks en teken een lijn eronder met je effecten. Doet 'ie het dan ook?
Hoe zit het eigenlijk met andere presets? Heb je het daar ook?

Morris

LordRiffenstein
23 december 2008, 10:12
Wat is de rest van je setup en wat zijn je instellingen op de GForce? Kill Dry? Mono/Stereo?? Nog andere FX in gebruik met de chorus?

Kosygin
25 december 2008, 00:10
Erg nuttig, zo'n bijdrage, vooral voor je eerste post.

Ik aan de andere kant ben erg benieuwd wat dit kan zijn. Ik ben geneigd te denken dat dit te maken heeft met mijn eerdere suggestie. Probeer ook de rate eens wat omhoog te duwen, want ik heb het idee dat je die vrij laag hebt staan. Jij speelt serieel zo te horen? Maak eens een lijn zonder FX blocks en teken een lijn eronder met je effecten. Doet 'ie het dan ook?
Hoe zit het eigenlijk met andere presets? Heb je het daar ook?

Morris



Het is een bekende van me....maar over dat subtiele deel las je in je enthousiasme vast heen...Hij moet ECHT es goed spul kopen hahaha :cheerup:

Nitefly7
25 december 2008, 02:06
Het is een bekende van me....maar over dat subtiele deel las je in je enthousiasme vast heen...Hij moet ECHT es goed spul kopen hahaha :cheerup:

ik trek een beerput open, maar here goes:
je post had weinig subtiele hints waardoor Morris' reactie ongegrond zou lijken.. ik vond 't ook een beetje nutteloze 1e of 2e post...

als 't een bekende van je is, en 't grappig bedoeld is, heb je altijd nog de PM-optie...

on-topic: heel apart probleem, vooral als hij al zo 'fabriek-af' was :S
mijn stem gaat ook voor een gek fase-gerelateerd probleem..

hoe heb je't opgenomen? kan 't niet aan je eindtrap/speakers liggen (mono/stereo mashup/mixup..) ?

Rene Rijpma
26 december 2008, 12:31
Excuus voor mijn late reactie, maar ik heb het een beetje druk de laatste dagen.
Tja het is vakantie... en dan heb je dat.

Ik hoop morgen weer iets te kunnen posten.

René

Rene Rijpma
31 december 2008, 16:04
@Morris: Als ik er parrallel een lijntje zonder FX blocks bij maak is het wel een stuk beter.
@LordRiffenstein: Killdry op No / Input Stereo / wel of geen andere FX, probleem blijft.
@Nitefly7: Ligt niet aan eindtrap o.i.d. Als ik de chorus op de G-Force uitdruk is het goed.

Ik ben er na lang testen achter gekomen dat het probleem zich niet voordoet als ik de phase reverse op off zet. Het plaatje komt er dan zo uit te zien:

http://i44.tinypic.com/261lqp2.jpg

Eerste helft met phase reverse op on, tweede helft op off.

Zit dit fout in mijn G-force, of is dit in jullie ogen een logisch beeld?
Ik zou namelijk de Phase reverse functie wel graag willen gebruiken, aangezien het geluid hier een stuk breder van wordt.

paulusdeBKB
3 januari 2009, 00:48
Trucjes met fase veroorzaken uitdoving op bepaalde frequenties. Zet de 'spatial' knop op een Philips boombox maar eens aan, dan hoor je het ook. Of dit probleem zich bij elke G-Force voordoet weet ik niet, maar het principe geldt wel degelijk!

En niet om arrogant over te komen ofzo, maar op 19 december had ik dit ook al aangedragen als mogelijke oorzaak.

ieme
4 januari 2009, 11:33
En niet om arrogant over te komen ofzo, maar op 19 december had ik dit ook al aangedragen als mogelijke oorzaak.

ja paulus, mensen lezen hier niet, willen alleen maar anderen beetje afzeiken enzo...

Rene Rijpma
4 januari 2009, 16:19
Als het dan allemaal zo logisch is, kun je dan misschien ook verklaren waarom het niet op beide kanalen gebeurt? Of nog beter, hoe ik dit probleem kan voorkomen?

paulusdeBKB
6 januari 2009, 22:38
Wat ik in mijn eerdere post al zei: leg je probleem eens voor aan medeforummer Han S. Als het om faseproblemen gaat, kan hij wrs. het beste uitleggen wat er precies aan de hand is, en hoe je dit kunt ondervangen. Je kunt hem vinden in off topic en in het Recording subforum.

Naar de reden waarom het zich maar op 1 kanaal voordoet, kan ik slechts gissen. Maar misschien is dit aan de hand: elk gitaarsignaal begint als een mono signaal. Kennelijk wordt het al stereo van gemaakt voordat het signaal de chorus in gaat. Misschien wordt het problematische kanaal voor de chorus al op een dusdanige manier bewerkt dat je problemen krijgt als je de 'phase reverse' aan zet. Mijn gok is dat het kanaal zonder problemen het originele mono-kanaal is, het kanaal met problemen is dan het 'erbij gebouwde' kanaal.

Laatste mogelijkheid is dat het gedrag van de 'phase reverse' zoals je het beschrijft geen bug is maar een feature! Ter vergelijk: Ik heb een reverse phase-schakelaartje op mijn gitaar gemaakt en als ik dat gebruik, ben ik in een klap al mijn laag kwijt. Maar hierover moeten andere G-force eigenaren zich maar eens uitspreken.

Rene Rijpma
8 januari 2009, 19:25
Oké kaboutertje... bedankt. ;)
Ik zal je advies opvolgen.

Han S
8 januari 2009, 20:06
Kabouter heeft gelijk vrees ik, als je phase reverse toepast introduceer je bewust een fasefout van 180 graden en dat kan het best zijn dat een effect als chorus, dat met tijdvertraging werkt, een beetje rare dingen gaat doen. Neem maar eens een sinustoon op van 400 hz op twee kanalen en verschuif een van die sporen zodanig dat het negatieve deel van de een precies samenvalt met het positieve deel van het andere spoor. Luister nu eens mononaar beide sporen tegelijk en verbaas je over het feit dat je niets meer hoort.

Verwissel op de stereo bij een van de luidsprekers de plus en min draad en draai een CD, het geluid is super stereo en komt buiten je luidsprekers terecht, 'super spatial sound', maar vraag je af waarom het laag weg is als je in het midden zit. (of een F toon :D)

morris
9 januari 2009, 09:27
Ik heb op mijn GForce ook eens wat met die Phase reverse gespeeld, normaal heb ik dat nooit aanstaan, want ik ben allergisch voor faseverschillen :), maar dit doet bij de Gforce inderdaad vreemde dingen. Vooral in combinatie met een lage rate is het extreem. Zo extreem als in jouw clipje Rene heb ik het echter niet. Ik heb echter niet met in ear getest, dus ik denk inderdaad dat de combinatie van diverse factoren zoals hier genoemd door paulus en han + in ear de oorzaak is.
Ergo: uitlaten dat knopje! ;-) Wil je toch zo'n tyisch breed geluid, probeer anders eens de pitch, hiermee kun je vergelijkbare trucjes uithalen. Korte delay tijd, L-7 R+13 of naar smaak. Heb je op je in ear in ieder geval iets aan allebei je oren...

Morris