PDA

View Full Version : Westone, mex waardig?



kalmah
18 december 2008, 21:55
Goedenavond,

Ik kwam een Westone Spectrum Series II SP2111ST tegen. 3x single coil dus.

Gemaakt in de Matsumoku fabriek in 1987.

Ik was eigenlijk op zoek naar een Mex strat, maar is dit nou een gelijkwaardige gitaar?
Heb even gezocht hier, en hoor goede verhalen over de Japanners uit de Matsumoku fabriek. Kan deze gitaar zich een beetje meten aan een Fender strat mex?
En wat zou deze gitaar moeten opbrengen? Want ik weet niks over de waarde..

Bvd:)

http://i299.photobucket.com/albums/mm289/ruudalberink/Westone.jpg

Squier4ever
18 december 2008, 21:57
ik zou zeggen ga testen. qua verkoopwaarde denk ik iig niet dat hij mex waardig is.

kalmah
18 december 2008, 22:01
Gaat me niet om de verkoopwaarde. Ik betaal er namelijk veel minder voor dan een mex. Een mex strat gaat toch al snel weg voor 300, 250 als je geluk hebt. Deze kan ik overnemen voor 100. En wil hem toch niet meer kwijt..

Bedankt voor je snelle reactie trouwens!

Squier4ever
18 december 2008, 22:02
testen dan zou ik zeggen, als verkopen toch niet aan de orde is. voor 60-80 euro heb je een geweldige set GFS strat elementen die je er in kan doen, dan is het nog steeds onder de waarde van een mex. als het een goede basisplank is meteen doen!

kalmah
18 december 2008, 22:07
Oke:)

De reden van een strat is namelijk dat ik me nogal eens moet ergeren aan m'n LP. Vooral op clean. Als ik 2 of meer snaren iets harder aansla, blijft het niet mooi clean meer. Ik heb de elementen al zo laag mogelijk, maar nog steeds ben ik niet tevreden. Is hier überhaupt iets aan te doen?

Squier4ever
18 december 2008, 22:08
middenstandje gebruiken of je elementen splitten?

kalmah
18 december 2008, 22:11
Middenstand gebruik ook. Splitten kunnen m'n Antiquity's niet :dontgeti: en heb weinig zin om andere pups te gaan kopen aangezien die dingen me al 260 euro hebben gekost :sneaky: en dat voor een Epi custom..

Squier4ever
18 december 2008, 22:13
dan idd die westone ff proberen, clean wss sowieso wel te pruimen. of een strat overeind blijft blijkt pas met overdrive/distortion IMHO.

cruncher
18 december 2008, 22:31
Westone zijn vrij goede gitaren. Een jaar of 20 geleden heb ik er ook 1 gehad; was er erg tevreden mee. Later heb ik hem verkocht en altijd spijt van gehad. Laatst een Westone Les Paul gekocht;lekkere gitaar!

Orgasmocaster
18 december 2008, 22:41
Ik heb ook een paar Westones, inderdaad goede gitaren.

Maarrr, dit is geen matsumoku, maar een uit de Korea. nog steeds een goede gitaar.

chruncher, Westone heeft nooit les pauls gemaakt, was vast een Elektra, zoals Westone heette voordat het phoenix was..

Orgasmocaster
18 december 2008, 22:42
oops, je zegt "laatst" - ik geloof inderdaad dat een importeur de naam westone onlangs heeft overgekocht voor wat goedkopere kopieen.

kalmah
18 december 2008, 23:10
Hmm,, dan kan ik mss nog iets van de prijs afkrijgen als ie 'gewoon' uit Korea komt :p

Ik gebruik 'm toch niet voor overdrive/distortion.

Clean is 't een lekkere gitaar? of moeten er inderdaad eerst nieuwe PU's in?

schwalbe
18 december 2008, 23:12
Is deze gitaar nou Fender- of Gibson-scale qua mensuur?

BamBuFan1
18 december 2008, 23:24
Ik heb ook een paar Westones, inderdaad goede gitaren.
Maarrr, dit is geen matsumoku, maar een uit de Korea. nog steeds een goede gitaar.
chruncher, Westone heeft nooit les pauls gemaakt, was vast een Elektra, zoals Westone heette voordat het phoenix was..

Wat ik me nog herinner is dat de kwaliteit van de Koreaanse modellen vrij snel afnam; de eerste paar jaar waren ze nog wel aardig, daarna kwamen ze meer en meer in de matige beginnersgitaar kwaliteit terecht. Ik herinner me dat met name de (meestal Floyd Rose-imitatie-imitatie-imitatie) bruggen later echt van pisbakkenijzer waren. Die dingen stonden in de winkel al bol van de roestblaren en hadden echt geen sustain.

Als je serieus naar een Mex. Fender-achtige gitaar op zoek bent zou ik je aanraden om in ieder geval de veelgeprezen London City's ook te proberen. Dat zijn naar mijn idee momenteel de Str*tkopieën met het beste prijs/prestatieniveau (en als je het budget voor een Mex. Fender hebt betekent het dat je een LC ook nog van een setje goede pickups en elektra kunt voorzien en dan heb je naar mijn idee een hele fatsoenlijke Str*t voor een prikkie).

wietse
19 december 2008, 08:37
Ik heb ook een paar Westones, inderdaad goede gitaren.

Maarrr, dit is geen matsumoku, maar een uit de Korea. nog steeds een goede gitaar.



als de datum op het serienummer klopt, eerste 2 cijfers zijn het jaar, dan is het wel degelijk nog een matsumoku gitaar, 1 van de allerlaatsten dat wel.

pas in eind 87' begin 88' werd de productie naar korea verplaatst.
en ook dat waren prima gitaren, pas in de 90er jaren werd het minder met de kwaliteit.

kalmah
19 december 2008, 12:24
Ok, ik vraag naar het serienummer..

Is 100 euro dan een goede prijs? Stel dat ie uit de Matsumoku fabriek komt..

AgileGhost
19 december 2008, 12:35
Als ie uit de matsumoku-fabriek komt zou ik zeggen dat 100 euro een prima prijs is.

wietse
19 december 2008, 12:52
Ok, ik vraag naar het serienummer..

Is 100 euro dan een goede prijs? Stel dat ie uit de Matsumoku fabriek komt..

100 euro is sowieso een goede prijs, al zou het een koreaan zijn.
want wat koop je tegenwoordig nog voor 100 euro?
stagg, adonis etc, bagger dus, en zo'n westone is gewoon een prima gitaar.

trouwens als de gitaar uit japan komt staat dat altijd heel duidelijk op de neckplate bij matsumoku gitaren.
vaak nog met de opmerking steel reinforced neck erbij.

kalmah
19 december 2008, 12:59
Bedankt Wietse, vraag ik daar ook meteen een foto van..

Hoe zit het trouwens met die elementen? Overstuurd worden ze toch niet gebruikt, nouja, minimaal. Maar clean zijn ze goed te pruimen? of zijn nieuwe elementen een hele goede update wat een wereld van verschil maakt?

wietse
19 december 2008, 13:54
de elementen zijn vaak redelijk tot goed, maar dat is iets dat moet je toch zelf ontdekken.
en er zullen vast wel revieuws op harmony central staan van deze westone, die moet je wel met een korreltje zout nemen maar zo kan je toch een indicatie krijgen.

Saf
19 december 2008, 16:18
als het een korea plank is moet je wel opletten, heb een westone strat gehad made in korea en die was van multiplex. Niet dat hij slecht klonk, eigenlijk best goed. Maar het is toch multiplex. Zag er nagenoeg hetzelfde uit als die op de foto maar was zwart. Zal kijken of ik er nog ergens een foto van heb.

Gewoon uitproberen en kijken wat je er zelf van vind.

Orgasmocaster
19 december 2008, 16:52
als de datum op het serienummer klopt, eerste 2 cijfers zijn het jaar, dan is het wel degelijk nog een matsumoku gitaar, 1 van de allerlaatsten dat wel.

pas in eind 87' begin 88' werd de productie naar korea verplaatst.
en ook dat waren prima gitaren, pas in de 90er jaren werd het minder met de kwaliteit.

Ik dacht dat het een koreaan was vanwege het logo,,
check this:
Mijn Westone Corsair, met het originele Logo:
http://i68.photobucket.com/albums/i24/m4rk0_0/jccaster022.jpg
Dit is nog een van de allerlaatste matsumokus, en dit logo is nog een jaar na de overgang naar Korea gebruikt.

en Mijn Koreaanse Villain (fantastiesche gitaar btw)
check de logo, net als die van Kalmah - deze is tot zover ik het weet pas een jaar na de overgang naar Korea ingevoerd.
http://i68.photobucket.com/albums/i24/m4rk0_0/westone.jpg

kalmah
9 januari 2009, 13:57
Ben nog steeds met dat ding bezig, schiet niet op door kerstvakantie en alles.

Er staat echter niks op de neckplate en hij heeft geen serienummer.

Geen Matsumoku? en als de gitaar uit Korea komt, met welke strat kan ik 'm dan kwalitatief vergelijken?

Orgasmocaster
9 januari 2009, 19:27
de Koreaanse Westones werden gemaakt door Cort of Samick..
meestal wel goede qualiteit dus.
Vergelijk met de pre-indonesische/chineze Squiers uit eind 80s/begin 90s
of the koreaanse fenders (Lite-ash)
Uiteraard is de qualiteit wisselend, dus het is moeilijk om je garanties te geven.

kalmah
9 januari 2009, 19:33
Bedankt voor je reactie.

Misschien beter een LC kopen? Weet je iig wat je hebt..