PDA

View Full Version : Oefenen



Mattijs
18 december 2008, 20:12
Ik las overlaats in 'Gitarist' dat Jan Akkerman 18 uur per dag gitaar speelde en ik meende dat John Frusciante dat ook ongeveer deed maar waar houd je je dan mee bezig want na verloop van tijd ken je toch alle liedjes die je wilt kennen of zijn ze constant bezig met eigen stuff ineen te prutsen?

Joene1988
18 december 2008, 22:43
'18 uur per dag? nonsens, daar geloof ik helemaal niks van... 24-8 uur slaap = 16... en ik geloof nooit dat die gasten die 16 uur volledig besteden aan hun gitaar... Kom op zeg, enige vorm van sociaal leven kan je dan niet leiden

Mr.Fingers
18 december 2008, 22:54
De grote Joe Pass speelde "slechts" 8h per dag gemiddeld, dat lijkt mij ook maar het maximum haalbare!

budje
18 december 2008, 22:55
'18 uur per dag? nonsens, daar geloof ik helemaal niks van... 24-8 uur slaap = 16... en ik geloof nooit dat die gasten die 16 uur volledig besteden aan hun gitaar... Kom op zeg, enige vorm van sociaal leven kan je dan niet leiden

Zowel Jan Akkerman als John Frusti stonden in hun jonge jaren anders niet bekend om hun geweldige sociale omgangsvormen...

SGbanez
18 december 2008, 23:03
Nou, ik neem aan dat ze oefeningen doen om hun techniek te verbeteren. Kunnen bijvoorbeeld toonladders zijn. Deze dan herhalen. Misschien ook nieuwe technieken en theorie. Nieuwe toonsoorten, nieuwe akkoorden, ga zo maar door. Er is zo ongelofelijk veel meer te doen met een gitaar dan alleen liedjes spelen...

Muzieknono
19 december 2008, 07:35
Jan Akkerman kan uren pluizen en proberen, combinaties maken, affijn, bezig zijn met zijn ding, de gitaar.
Maar je moet niet op de klok gaan zitten kijken, het zullen ook tijden bij benadering zijn aangezien je zo op kunt gaan in je instrument dat je de tijd vergeet.
Mvgr. Dirk Jan :metal::B

bastiaanvanbeek
19 december 2008, 07:52
John frusciante speelde wel zon 10 uur gitaar per dag. ik heb ergens gelezen dat hij complete stukken van Frank Zappa en Captain Beefheart's Trout Mask Replica bestudeerde. en dat zijn geen stukken die je in een uurtje onder de knie hebt.

stonerdaf
19 december 2008, 09:56
Ik meen ooit ergens gelezen te hebben dat Tom Morello pas begon met gitaar spelen toen ie op de unief zat, en dat ie toen ongeveer een 10 uur per dag speelde.

En toch afgestudeerd in Politieke Wetenschappen :rockon:

Liquid_Metal
19 december 2008, 10:19
John Petrucci speelt 40 uur per dag! Maar hij kan timewarpen...
Anyway, als je muzikant van beroep bent heb je natuurlijk de hele dag voor muziek. Dan zal een '40-urige werkweek' wel standaard zijn, dus 8 uur per dag. Omdat het voor de meeste gitaristen ook vooral hobby is kan het best wel eens 10 uur worden. Maar 18 uur is onmogelijk. Dan heb je nog 6 uur over waarin je moet eten, slapen, sex hebben met je vriendin, socializen, boodschappen doen, sporten, you name it. Houdt dus niemand langer dan een week vol (als 'ie écht wil).

Harry
19 december 2008, 10:40
18 uur lijkt me inderdaad wat overdreven, maar geloof maar niet dat dergelijke heren kerstinkopen met hun vriendinnetje gingen doen, of elke zondagmiddag bij tante thee gingen drinken. En niet iedereen doet aan sport. Dus dat scheelt ook al weer een paar uur.

marc_o
19 december 2008, 11:10
Tsss, ik speelde wel 2 weken in een uur, anders kom je er echt nooit!

Aquila
19 december 2008, 11:15
moet het ipv achttien niet tussen de acht en tien uren per dag zijn?

Pais
19 december 2008, 13:19
Bedoelde hij niet dat hij 18 uur perdag met muziek bezig is?
Dat lijkt me best reeel. Als je ergens obsessief mee bezig bent, blijft het ook in je kop zitten tijdens afwassen, eten, een potje schijten, etc.

FruscianteFan
19 december 2008, 13:24
potje schijten kan ook prima met een gitaar in je handen. Het is in ieder geval weleens voorgekomen dat ik op de wc gitaar zat te spelen. En dat ik half lag te slapen met gitaar in m'n handen.

Mattijs
19 december 2008, 17:27
John frusciante speelde wel zon 10 uur gitaar per dag. ik heb ergens gelezen dat hij complete stukken van Frank Zappa en Captain Beefheart's Trout Mask Replica bestudeerde. en dat zijn geen stukken die je in een uurtje onder de knie hebt.

Kun je daar eens voorbeelden van geven want weet niet juist naar wat ik moet zoeken bij deze artiesten...

bastiaanvanbeek
20 december 2008, 08:07
Kun je daar eens voorbeelden van geven want weet niet juist naar wat ik moet zoeken bij deze artiesten...

de exacte nummers weet ik niet. wel weet ik dat frusiante Inca Roads van frank zappa ooit live heeft gedaan. met name het laatste gedeelte van inca roads is vrij lastig, en is geloof ik voor xylofoon of iig een of ander percussie instrument geschreven.

van Captain Beefheart weet ik alleen dat frusciante werk van zijn album Trout Mask Replica speelde, dat zijn hoofdzakelijk free jazz stukken die totaal nergens op gebaseerd lijken te zijn, maar toch tot in de puntjes zijn uitgedacht.

jo vanderbel
26 december 2008, 23:51
Indien je alle akkoorden zoals Gb5, E7+, Gmaj7b5, .... wil nemen zonder steeds in boekjes te kijken, ga je toch vele uurtjes moeten oefenen. En denk maar dat de Jan die allemaal kent plus de bijbehorende toonladders.
Met het gewone pentatonisch laddertje kom je er niet, of je moet Barney Kessel heten.
Zelf oefende ik jaren een 10-tal uur per dag. In de weekends meer. Je moet natuurlijk een zeer goede leraar hebben die je voldoende kan voederen. Vergeet dus al die muziekscholen. Na een uurtje spelen heb je hun stof onder de knie. Een goede privéleraar dwingt je om met één uurtje les je een hele week zoet te houden.
95 % oefenen en 5% talent. 't Is een cliché, maar hij klopt wel.
P.S. Indien je de microbe hebt, tel je die uren gewoon niet.:noob: