PDA

View Full Version : Echolette 5 Ohm versterker 4 Ohm cab?



Bram.maes
18 december 2008, 19:30
Hey, ik heb een ecolette B200 100 watt buizenversterker uit 73 gemaakt in duitsland.
er staat aan de achterzijde een keuzeschakelaar voor de impedantie op met twee standen.
5 Ohm en 20 Ohm.
Nu heb ik nog nooit cabs met die impedantie gezien eigelijk.
Nu staat hij op 5 Ohm en staat er een 8 Ohm cab op aangesloten wat volgens mij geen probleem is, alleen kan ik natuurlijk niet het volle vermogen aanwenden.
Nu heb ik ook nog een 4 Ohm cab staan en vroeg ik me af of het kwaad zou kunnen deze op de versterker aan te sluiten...op 5 Ohm.
en als ik dat doe of ik op tijd ga zien (of horen) dat er iets mis is. (dus voor er een rookpluim uit komt)
bedankt

budje
18 december 2008, 19:34
5... 20... post eens een fotootje of twee? (van de achterkant):o

Bram.maes
18 december 2008, 19:39
http://www.el-me-se.de/pdf_files/B200.pdf
dit is 'm
Staat gewoon aan de achterzijde naast de speakeroutputs (2 stuks) een keuzeschakelaar met aan de bovenzijde 5 Ohmtekentje en aan de onderkant 20 Ohmtekentje.
Zal straks een foto maken.

Bram.maes
18 december 2008, 19:42
http://www.chambonino.com/work/miscguitar/misc17b.jpg

Is niet mijn versterker maar het ziet er ongeveer net hetzelfde uit

budje
18 december 2008, 19:45
damn, daar moeten kenners van oude apparatuur maar antwoord op geven:dontgeti:

matto
18 december 2008, 23:48
Ik zou 5 Ohm maar gewoon zien als 8 Ohm en 20 Ohm als 16.

Bram.maes
20 december 2008, 16:42
Heb vandaag op de vier Ohm cab gerepeteerd met de versterker om vijf Ohm gezet.
Er is niets stuk dus ik vermoed dat je op de vijf Ohm stand een acht of een vier Ohm cab kan aansluiten en op de 20 Ohm stand een 16 Ohm.

Bram.maes
12 oktober 2009, 18:29
Heb vernomen dat het toch beter zou zijn om op stand vijf OHM niet op een acht OHM cab te spelen maar op een vier OHM.
Ik dacht eigelijk dat je met een hogere impedantie niets kon misdoen (buiten slechtere klank) maar dit zou enkel opgaan bij solid state versterkers, niet bij buizenversterkers, daar zou het net andersom zijn....
Kan iemand dit bevestigen of een klein woordje uitleg geven?

cluseau
12 oktober 2009, 19:05
Heb vernomen dat het toch beter zou zijn om op stand vijf OHM niet op een acht OHM cab te spelen maar op een vier OHM.


Bram, beide is mogelijk maar met de 4 Ohm heb je vanzelfsprekend de kleinste afwijking. Maak je niet ongerust over die 1 Ohm verschil. Uiteraard niet ideaal maar je versterker kan dat makkelijk hebben. Een speaker is ook niet over het hele frequentie gebied exact 4 Ohm maar deze waarde vertoont een grillig gedrag over het audio spectrum. Gewoon blazen met dat ding.

Frans.

Bram.maes
12 oktober 2009, 22:38
okay..ik kan dan gewoon stellen dat zowel 4 als 8 ohm mogelijk is maar dat ie bij vier ohm cab iets beter gaat klinken correct?

cluseau
12 oktober 2009, 22:47
okay..ik kan dan gewoon stellen dat zowel 4 als 8 ohm mogelijk is maar dat ie bij vier ohm cab iets beter gaat klinken correct?

Yep, die 4Ohm neemt iets meer vermogen op, komt dichterbij de juiste aanpassing.

Frans.

Bram.maes
13 oktober 2009, 20:10
Hazoo, eigelijk kan je gewoon de wet van ohm toepassen: I= U/R waarbij U een constante is daardoor is I bij 4Ohm het dubbel van I bij 8Ohm correct? I= U²/R waardoor dit voor het vermogen ook opgaat niet?

cluseau
13 oktober 2009, 21:00
Hazoo, eigelijk kan je gewoon de wet van ohm toepassen: I= U/R waarbij U een constante is daardoor is I bij 4Ohm het dubbel van I bij 8Ohm correct? I= U²/R waardoor dit voor het vermogen ook opgaat niet?

Niet helemaal mee eens hoor, "U" is niet helemaal constant door de inwendige weerstand van de eindtrap en "I=U²/R" klopt ook niet. P=U²/R klopt beter, voor de rest gaatie lekker.

Frans.

Bram.maes
13 oktober 2009, 22:38
ja P bedoelde ik....ipv I

Fistfunk
18 oktober 2009, 22:25
Ik heb/had ook een Echolette en ken nog iemand die er een heeft.
Die van mij werkt niet fatsoenlijk, dus die heb ik bijna een jaar terug naar een gitaartech gebracht.
Die afwijkende Ohmages zijn van Oost-Duitse afkomst (Klemt Echolette) als ik me niet vergis, dus dat stamt van de Sovjet-Unie af.

Als ik jou was zou ik op zoek gaan naar een Echolette kabinet. Die setjes klinken heel erg mooi. Het enige nadeel is dat als er iets aan kapot gaat je erg duur uit bent omdat die parts gewoon bijna niet meer te krijgen zijn.
Qua aansluiten op een andere kast is die tech zo precies dat hij dat ook afraadde, maar als het niet anders kan zou ik het ook maar gewoon proberen.

Bram.maes
19 oktober 2009, 20:34
Ik h
heb er een echolette cab (BL 200A) bij, deze is echter 8 Ohm er zit één 15" "Altec lansing 421 A" speaker in.