PDA

View Full Version : Boss NS 2, goed?



JP074
18 december 2008, 17:02
Dag mensen,

ik heb dit forum al doorzocht, maar zonder resultaat, helaas.....

Dus wend ik mij tot jullie:

Het volgende: ik speel over Marshall JVM 205 en 1960V met een Boss GE 7 equalizer, maar zoals jullie wel weten ruist dat nogal ( dat gesisss dus). Ik speel voornamelijk over humbuckergitaren trouwens.

Nu is mijn oog gevallen op de Boss NS 2, een ruisonderdrukker. Te koop nieuw voor zo'n 75-80 Euro. Maar nu: er zijn 2 ingangen en 2 uitgangen en hij heeft voor de powersupply ook 2 ingangen? Correct me if I 'm wrong; ik ben op technisch/electronisch vlak bepaald geen ster namelijk.....

Dus voordat ik de lokale muziekboer bezoek ( the american guitarstore in Enschede) wou ik van jullie weten hoe dit uberhaupt werkt, met die aansluitingen enzo. Ook zou ik er dan 4 (goede) kabels bij moeten kopen, het wordt dus nogal een uitgave.

En zijn er trouwens ( eventueel betere) pedalen dan die Boss?

Ik wil er niet meer dan zo'n E 150 aan spenderen...

Alvast dank voor de reacties,

Mzzl.

Mi-J'Den
18 december 2008, 17:14
Met hoe je 'm moet inpluggen kan ik je wel helpen:

Voor je gitaarsignaal heeft de NS-2 een input, een output, een send en een return.

Je gitaar gaat in de input.
Je pedalen die ruis veroorzaken stop je tussen send en return.
Vanuit de output gaat het naar je versterker, met eventueel reverb en delay enzo ertussen, als je die hebt.

Mocht je geen gebruik maken van boost pedalen, maar van de distortion van je pre-amp, en je hebt een versterker met een effectloop, dan is het anders:

Gitaar gaat nog steeds in de input.
Send --> amp input
amp fx-out --> return
output --> amp fx-return

Een dringend advies: test het pedaal voordat je 'm koopt met je eigen versterker. Ik heb nl. verschillende mensen gehoord, waarbij het pedaal niet lekker werkte met hun versterker / setup. Ook heb ik mensen gehoord die het hele send/return oversloegen en alleen de input en output gebruikten, waarbij het pedaal ook prima werkte.

Wat betreft de voeding. De NS-2 heeft één ingang voor 9V. De andere is een uitgang waar je die 9V mee kunt doorlussen naar andere pedalen.

Succes!

Edit: check ook de ISP Decimator eens, die is volgens mij wel duurder, maar schijnt nog beter te werken.

JP074
18 december 2008, 17:30
Met hoe je 'm moet inpluggen kan ik je wel helpen:

Voor je gitaarsignaal heeft de NS-2 een input, een output, een send en een return.

Je gitaar gaat in de input.
Je pedalen die ruis veroorzaken stop je tussen send en return.
Vanuit de output gaat het naar je versterker, met eventueel reverb en delay enzo ertussen, als je die hebt.

Mocht je geen gebruik maken van boost pedalen, maar van de distortion van je pre-amp, en je hebt een versterker met een effectloop, dan is het anders:

Gitaar gaat nog steeds in de input.
Send --> amp input
amp fx-out --> return
output --> amp fx-return

Een dringend advies: test het pedaal voordat je 'm koopt met je eigen versterker. Ik heb nl. verschillende mensen gehoord, waarbij het pedaal niet lekker werkte met hun versterker / setup. Ook heb ik mensen gehoord die het hele send/return oversloegen en alleen de input en output gebruikten, waarbij het pedaal ook prima werkte.

Wat betreft de voeding. De NS-2 heeft één ingang voor 9V. De andere is een uitgang waar je die 9V mee kunt doorlussen naar andere pedalen.

Succes!

Edit: check ook de ISP Decimator eens, die is volgens mij wel duurder, maar schijnt nog beter te werken.

Bedankt!!!

Ga hem zeker testen met een JVM ( 100 Watt of 50 maakt denk ik niet zovel uit). Ga even bellen met TAGS en Huigens Hengelo.

Mzzl.

AoDf
18 december 2008, 20:52
Probeer voor 150 euro via ebay een ISP Decimator g-string te scoren. Heb de NS-2 gehad en nu de ISP. ISP g-string is zeker beter. Heeft een dubbele functie, zowel tussen gitaar en amp-input, als in de effectloop van de amp. Reageert stuk sneller als NS-2

Nielsje
18 december 2008, 20:57
Probeer voor 150 euro via ebay een ISP Decimator g-string te scoren. Heb de NS-2 gehad en nu de ISP. ISP g-string is zeker beter. Heeft een dubbele functie, zowel tussen gitaar en amp-input, als in de effectloop van de amp. Reageert stuk sneller als NS-2

Het lijkt me verstandiger dat de topicstarter eens goed gaat kijken naar z'n instellingen, gitaar en gebruikte snoeren etc. Als je een ruisonderdrukker nodig hebt met zo weinig pedalen, dan doe je iets niet goed..

JP074
19 december 2008, 17:41
Het lijkt me verstandiger dat de topicstarter eens goed gaat kijken naar z'n instellingen, gitaar en gebruikte snoeren etc. Als je een ruisonderdrukker nodig hebt met zo weinig pedalen, dan doe je iets niet goed..

Hey,

ik gebruik een equalizer, een Boss DS 1, een Chorus en ik speel vaak met high-gain. Het is natuurlijk wel zo dat ik eerst ga testen, dus mocht het geen resultaat hebben, dan wordt er niets aangeschaft. En ik heb gehoord dat het vooral bij single-coil gitaren effect heeft; en er gaat binnenkort een Strat bij komen, dus... ik dacht: misschien is dit een oplossing?

Oh ja : kabels: Planet Waves.

En als die van E 149 zoveel beter is, zou ik daarvoor gaan. De lokale muziekboer ( Huigens Hengelo (...)) had hem weer eens niet op voorraad dus ga ik morgen op zoek naar een te testen apparaat.

Bedankt voor de info.

Mzl.

jimihattricks
19 december 2008, 18:44
laat ik alvast 1 ding duidelijk maken:

de NS2 is geen intelligent filter ofzo dat de ruis uit je signaal haalt.. het enige wat dat pedaal doet is je signaal afkappen als je niet aan het spelen bent.. je kunt zelf instellen bij welk ruisniveau je wilt dat hij gaat afkappen en hoe snel hij dat dan doet.. het is dus meer een instelbare mute dan een ruisfilter

dat gezegd hebbende, staat hij bij mij al sinds lange tijd op m'n board.. hij kleurt je sound ook overigens, in mijn beleving krijgen de (hoge) mids een boost, wat in mijn setup perfect werkt

JP074
19 december 2008, 19:43
laat ik alvast 1 ding duidelijk maken:

de NS2 is geen intelligent filter ofzo dat de ruis uit je signaal haalt.. het enige wat dat pedaal doet is je signaal afkappen als je niet aan het spelen bent.. je kunt zelf instellen bij welk ruisniveau je wilt dat hij gaat afkappen en hoe snel hij dat dan doet.. het is dus meer een instelbare mute dan een ruisfilter

dat gezegd hebbende, staat hij bij mij al sinds lange tijd op m'n board.. hij kleurt je sound ook overigens, in mijn beleving krijgen de (hoge) mids een boost, wat in mijn setup perfect werkt

Ja,

en haalt hij de brom weg als je met ( niet-noiseless) single coils speelt?

Daar ben ik nl wel benieuwd naar,

Mzzl.

kokeleko
20 december 2008, 12:59
Ik heb op mijn pedalenbak een ISP pedal, als laatste voordat ie de JVM 205H ingaat.
De hele mikmak is gewoon stil, ook met singlecoils is het prima te doen.

Denniel
21 december 2008, 14:02
Ja,

en haalt hij de brom weg als je met ( niet-noiseless) single coils speelt?

Daar ben ik nl wel benieuwd naar,


Denniels 5 cents:

- je brom gaat de ns2 niet weg halen, zoals eerder gezegd kapt ie de brom wel af als je niet speelt.
- hij haalt wel degelijk een klein beetje ruis uit je signaal als je speelt, denk ik.
- hij kleurt je signaal idd, en bij slechte instellingen is ie gewoon kut met bepaalde amps.
- als je single coils speelt met enorm veel gain dan gaat een ns2 ook niet werken (weet ik uit ervaring). Je pikt namelijk enorm veel radiostraling op (fm/am/wifi enz. enz.) en dat hoor je. Enige oplossing -> humbuckers.

Dat allemaal gezegd hebbende, staat dat ding al weer bijna 10 jaar vast op mijn pedalenplank en kan ik niet meer zonder.

Als je met een ge7 speelt en daar erg veel ruis van krijgt (bij het boosten) dan is de meest goedkope oplossing modden dat ding. Ik heb mijn ge7-ens van nieuwe opamps voorzien en dat scheelt je 90% van de ruis. Dus kan je solderen? Dan weet ik nog wel een paar goede sites waar je voor niet al te veel geld kant en klare pimp je ge7 paketjes kan kopen.

Succes!

Il_Falco
29 december 2008, 14:33
Mocht je geen gebruik maken van boost pedalen, maar van de distortion van je pre-amp, en je hebt een versterker met een effectloop, dan is het anders:

Gitaar gaat nog steeds in de input.
Send --> amp input
amp fx-out --> return
output --> amp fx-return



Heb dit geprobeerd, maar is niet aan te raden. heb een hiss, volumedrop en tone-suck.

de ns-2 haalt perfect als ik niet speel alle ruis weg bij mijn pedalen in de loop, maareuh hij haalt geen ruis uit een preamp. conclusie: een stille amp is noodzaak, stille pedalen wenselijk....

JP074
30 december 2008, 00:34
Heb dit geprobeerd, maar is niet aan te raden. heb een hiss, volumedrop en tone-suck.

de ns-2 haalt perfect als ik niet speel alle ruis weg bij mijn pedalen in de loop, maareuh hij haalt geen ruis uit een preamp. conclusie: een stille amp is noodzaak, stille pedalen wenselijk....

Hey Falco,

OK, maar wat ik wil is dat als ik ( met name ) thuis speel, de amp stil is als ik ophoud te spelen. Dat geruis en gesis irriteert me namelijk nogal. Heb ik hiervoor het beste de ISP "Decimator" ????!!!

ERVARINGSDESKUNDIGEN; REAGEERT!!!

kokeleko
30 december 2008, 10:06
De ISP is uitstekend geschikt hiervoor, ik heb hem op mijn pedalenbak altijd aan en merk het niet eens dat ie aan is.

pannekoek
31 december 2008, 00:32
ik gebruik de ns2 gewoon als volgt:

gitaar
rmc2
ns-2 (input/output)
jvm410 amp

werkt perfect

Il_Falco
31 december 2008, 12:10
Hey Falco,

OK, maar wat ik wil is dat als ik ( met name ) thuis speel, de amp stil is als ik ophoud te spelen. Dat geruis en gesis irriteert me namelijk nogal. Heb ik hiervoor het beste de ISP "Decimator" ????!!!

ERVARINGSDESKUNDIGEN; REAGEERT!!!

zijn het je pedalen die ruisen of je pre amp? zijn het je pedalen, dan zijn de decimator of ns-2 oplossingen, is het je pre amp, dan denk ik dat je beter af bent met een ISP g-string.

grts

@pannekoek: gebruik je die ns-2 dan om je amp stil te houden of de rmc wah?

Geoffrey
31 december 2008, 15:12
Ik heb de ISP in de loop van mn 5150 zitten.. en daar doet ie wat ie moet doen zonder iets te veel tegen te houden.
Mn amp is stukken stiller!

Il_Falco
31 december 2008, 15:14
Ik heb de ISP in de loop van mn 5150 zitten.. en daar doet ie wat ie moet doen zonder iets te veel tegen te houden.
Mn amp is stukken stiller!

heb je een seriele of parallelle loop?

Geoffrey
31 december 2008, 15:26
Daar vraag je me weer iets.. :confused:

Ik vind het ook niet meteen terug.

JP074
31 december 2008, 22:02
zijn het je pedalen die ruisen of je pre amp? zijn het je pedalen, dan zijn de decimator of ns-2 oplossingen, is het je pre amp, dan denk ik dat je beter af bent met een ISP g-string.

grts

@pannekoek: gebruik je die ns-2 dan om je amp stil te houden of de rmc wah?

Hey,

ik merk dat 90 % door de pedalen komt, dus ik ga zeker die ISP decimator En de Boss NS 2 3 jan proberen.

Allen bedankt voor de nuttige info!

Mzzl.

JP074
10 januari 2009, 15:56
Dag mensen,

bedankt voor de info, heb beide getest en het is de ISP geworden, die bleek het prijsverschil ( E 70) wel waard.

Allen bedankt voor de nuttige info!

Mzzl.


Topic kan dus dicht.

Mitch
10 januari 2009, 16:04
Waarom zou je vragen om een slotje? Topics als dit mogn er zijn hoor. Je hebt een duidelijke vraag, er wordt goed gereageerd, je gaat wat testen, maakt een beslissing en komt dat nog even netjes melden. Daar hebben we juist wat aan!
Slotjes komen er alleen als de mods vinden dat een topic ontzettend overbodig of inhoudsloos is, of als een discussie totaal ontspoort. Anders niet.

HaroldA
10 januari 2009, 16:12
bedankt voor de info, heb beide getest en het is de ISP geworden, die bleek het prijsverschil ( E 70) wel waard.

Verstandige keuze! :cheerup:

En over gehis in je GE-7: als je een beetje kunt solderen kun je dat heel simpel oplossen!

JP074
10 januari 2009, 17:52
Verstandige keuze! :cheerup:

En over gehis in je GE-7: als je een beetje kunt solderen kun je dat heel simpel oplossen!

Dag Harold,

nu word ik nieuwsgierig....wat soldeer je dan?!!! Ik kan het zelf niet goed, maar ik ken wel mensen die daar een meester in zijn!

JP074
10 januari 2009, 17:56
Waarom zou je vragen om een slotje? Topics als dit mogn er zijn hoor. Je hebt een duidelijke vraag, er wordt goed gereageerd, je gaat wat testen, maakt een beslissing en komt dat nog even netjes melden. Daar hebben we juist wat aan!
Slotjes komen er alleen als de mods vinden dat een topic ontzettend overbodig of inhoudsloos is, of als een discussie totaal ontspoort. Anders niet.

OK....

sorry, niet bij stilgestaan...

als het van belang is mag het natuurlijk blijven; wou gewoon geen overbodige reacties..

HaroldA
10 januari 2009, 18:01
Dag Harold,

nu word ik nieuwsgierig....wat soldeer je dan?!!! Ik kan het zelf niet goed, maar ik ken wel mensen die daar een meester in zijn!

Even uit m'n hoofd: 3 IC's, een paar weerstandjes en een paar condensatoren.

Totaal iets van 2 euro aan onderdelen die het apparaat echt tot leven brengt!

Eigenlijk moet je voor de specifieke instructies het boek van Brian Wampler/Inyguitarist kopen (pdf voor $10?), maar deze ene mod wil ik wel via PM naar je sturen...

pannekoek
10 januari 2009, 19:17
zijn het je pedalen die ruisen of je pre amp? zijn het je pedalen, dan zijn de decimator of ns-2 oplossingen, is het je pre amp, dan denk ik dat je beter af bent met een ISP g-string.

grts

@pannekoek: gebruik je die ns-2 dan om je amp stil te houden of de rmc wah?


ik gebruik mijn ns-2 om mijn gitaar stil te houden :)

als ik niet speel wil ik geen geluid hebben, erg hanidg bij optredens en tijdens metal is dat erg prettig met powerriffs.

wanneer ik draadloos ga zet ik hem tussen mijn draadloos systeem en mijn amp in, zodat hij de ruis van het draadloos systeem weghaalt. topding, en ik kan niet meer zonder :hippie:

JP074
10 januari 2009, 21:21
Hey,

mooi dat jij tevreden bent over die Boss, maar ik heb beide gehad; en inderdaad, die ISP is veel duurder, maar dan heb je ook wat!

Geoffrey
11 januari 2009, 12:47
zijn het je pedalen die ruisen of je pre amp? zijn het je pedalen, dan zijn de decimator of ns-2 oplossingen, is het je pre amp, dan denk ik dat je beter af bent met een ISP g-string.

Ik gebruik de decimator ook enkel in de loop om mn amp stil te houden.
De decimator G string is er meer om beide stil te houden:

http://www.godlyd.no/filesystem/2008/02/isp_gstring_7849.jpg

Of deze werkelijk de meer prijs waard is om je pre amp stil te houden betwijfel ik.. tenzij je amp en gitaar wil stil houden.

JP074
11 januari 2009, 17:57
Dag,

de ISP overtuigde me meer, niet dat die Boss slecht is. Ik geef liever iets meer uit voor wat goeds, dan dat ik de hand op de knip houd en ga voor die minder goede Boss.

Mzzl.

RedBuell
8 februari 2009, 18:10
Ik wil ook een noisegate kopen, ik heb een 5150II en merk dat hij nogal lawaaiig is op het lead kanaal, ook op crunch mag het iets minder. Mijn Ce-2 chorus ruist ook behoorlijk dus zal de noisegate het beste als laatste in de fx loop staan? Mijn beide gitaren hebben EMG's dus die zijn sowieso stiller dan passief, zal ik dan toch de G-string nodig hebben van ISP of is de normale ISP decimator goed genoeg ivm de tochal stillere EMG's?

Opstelling:
gitaar => Korgt dt-10 => dimebag wah => bad monkey=> amp

Fx loop out => Boss Ce-2=> DD6=> FX in.