PDA

View Full Version : Versterker keuze (nee niet algemeen bladiebla)



Joene1988
18 december 2008, 17:01
Hallo allemaal,

Nu niet meteen denken: Hey, daar heb je weer zo'n stakker die wilt dat we hem allerlei versterkers aanraden... Ik heb zelf ook al onderzoek gedaan, en het e.e.a. getest.

Het punt is, ik ben op zoek naar een nieuwe (buizen)versterker. Mijn oude H&K Silver Edition begint rare dingen te doen. Hij valt af en toe weg en komt dan weer terug... (best lastig als je een solo moet doen zonder sound:hippie:)

Tijd voor iets nieuws, dat moge duidelijk wezen. Nu ben ik de laatste tijd wat testwerk gaan verrichten, en heb het nodige geprobeerd.

Fender Blues Junior
Tot nu toe gaat mijn voorkeur naar dit ding uit. Ik vind het belangrijk dat een versterker goed clean is. Dit is de Fender zeker. Als ik een overdrive nodig heb, dan knal ik er wel wat pedalen voor.

Peavey Classic 30
Mooie versterker, ook om te zien. Nadeel is wel dat dit ding wat minder clean is. Een echt scheurbak, leuk voor de leifhebber. Al moet ik zeggen dat de prijs (occassion) me wel aanstond.

Vox Valvetronic AD50
Leuke versterker, met een buis in de pre-amp, maar door al dat amp-modeling gedoe, en ingebouwede versterkers vind ik het toch niks. Ook klinkt het 'net niet'. Ik weet niet echt het te omschrijven.

Alles heb ik getest met een Fender MIM strat. Het probleem is dat ik zelf een Dean Hardtail select heb. Een gitaar met humbuckers dus, en totaal ander karakter dan zo'n Fender. Ik weet dus niet of die versterkers me evenveel bevallen als die Fender.
Daarnaast ben ik nog wel benieuwd naar andere opties. (VoxAC15 etc etc) Nog aanraders die ik zeker moet testen, of ben ik met de Fender goed uit??

Daarnaast vraag ik me ook af wat ik het best kan doen, mocht mijn Dean lelijk/minder mooi klinken over de Fender amp dan met die strat. Ik ben sowieso niet helemaal tevreden met het geluid van het ding. Het is een mooi geluid, en zeker geen slechte gitaar, verre van dat, maar mijn voorkeur gaat meer uit naar strat/tele.
Zou het in dit opzicht handig zijn om mijn Dean in te ruilen tegen een Fender? Of moet ik mijn Dean houden, en tijdelijk door de zure appel heenbijten, en wachten tot ik geld heb voor een tele/strat zonder inruil van mijn Dean?

By the way, mijn eisen:
- goede clean
- 15-30 watt (in ieder geval geschikt voor slaapkamergebruik)
- Combo
- Moet goed mijn effecten 'slikken'

Ik hoop dat jullie me nog even het e.e.a. kunnen aanraden...

Alvast bedankt!

Joene 1988

bastiaanvanbeek
18 december 2008, 18:09
Ik heb meestal twee versterkers die ik aanraad, als iemand een versterker wil die vooral clean goed is: Fenders en Vox AC15 (of AC30, wat is je budget?) allebei zijn ze vooral gebaseerd op clean, kunnen ze goed oversturen, en hebben ze reverb, en de AC30 ook tremolo. Er zijn natuurlijk zoveel versterkers waaruit je kunt kiezen, maar van deze versterkers kun je er van opuit dat ze heel goed klinken. allebei kunnen ze loeihard, maar kunnen ze gelukkig ook heel zacht. want dat is wel belangrijk voor slaapkamer gebruik.

met fenders heb ik alleen ervaring door gitaarles, daar speel ik er altijd op, dus daar kan ik je verder niet heel veel over vertellen, behalve dat ze goed klinken. Ik heb zelf een AC30, en ik moet zeggen dat ie behalve de goede qualiteit ook wat leuke features heeft: effects loop, top-boost en clean channel met een linkswitch om ze te combineren, een externe/interne speaker aansluiting en een schakelaar voor vintage of modern mode.

wat je Dean Hardtail betreft, zou ik m gewoon houden en als je ooit een strat of tele tegenkomt, dan kun je daar altijd nog voor gaan, of e.v.t. inruilen voor je Dean Hardtail. Als je met versterkers testen uit wilt gaan van een strat of tele, leen er dan eentje, dan kun je altijd nog kijken of je echt een strat wilt, of dat je mischien toch wel tevreden bent met je Dean. ik heb zelf ook wel eens een pedaaltje ingeruild voor een andere, en ik kreeg er toch spijt van, want ik had m eigenlijk toch wel goed kunnen gebruiken.

Toosh
18 december 2008, 18:25
Speel thuis ook op een blues junior. Zeer lekker (clean) geluid, vind hem stiekem beter klinken als de hotrod
Verder heb ik daar een distortion pedaal voor en een tubescreamer (als boost)
De blues junior slikt deze zeker goed. Verwacht alleen geen uberstrakke metal hiermee te kunnen spelen, dit wordt een brij (vooral in het laag).

schwalbe
18 december 2008, 19:27
Misschien tijd voor nieuwe buizen? - om nou meteen een nieuwe versterker te kopen...

Joene1988
18 december 2008, 19:28
bedankt voor de snelle reacties...

Vergeten was mn budget inderdaad. Dit ligt waarschijnlijk tussen de 500-600... Ik ben maar een student, moet het van mn AH loontje+studiefinancieirng doen.

Qua stijl wil ik inderdaad absoluut geen metal spelen.. Vind dat echt herrie... No offence to the metal-heads hier...
Mijn stijl is een beetje blues/funk/soul/gospel/pop-rock... vandaar dat ik ook een cleane amp wil, die ik met pedaaltjes (reeds in bezit) wil opleuken indien nodig.

Als ik eventueel mn oude amp kan inruilen, en mn Dean, zou het dan slim zijn om een tele/strat + de Fender Blues Junior te nemen? Al denk ik dat dat niet uitkomt met mn budget, maar goed...

Il_Falco
18 december 2008, 19:30
Misschien tijd voor nieuwe buizen? - om nou meteen een nieuwe versterker te kopen...

alle redenen zijn goed om te kunnen gas'en ;)

Joene1988
18 december 2008, 22:39
welke buizen?:confused:

Die H&K is gewoon transistor

Heynis
19 december 2008, 03:32
Heheh, ik heb dezelfde versterker met dezelfde kwaal. Misschien zou dat een werkbankwaardig topic opleveren? Dat ding klinkt wel errug goed met m'n gitaar trouwens.

Als het per se buizen moet zijn, zou ik zelf voor de AC 30 gaan, desnoods 2e hands. Ik heb liever transistoren voor clean.

Rinze
19 december 2008, 08:47
Als je liever een enkelspoelsgitaar zou bespelen denk ik dat je die eerst moet aanschaffen, vooral voor het cleane geluid zal dat veel uitmaken. Je kunt je versterker het beste uitzoeken bij de gitaar die je er mee wilt versterken. Het is de combi die het geluid maakt. Anders koop je nu een versterker en straks een gitaar om er dan achter te komen dat die gitaar over die versterker nou net wat minder klinkt.

Ik heb zelf een Peavey Classic 30, heb er nog een gehad, mijn ervaring is dat als je er een wat tammere, helderder V1 buis in mikt (de eerste voorversterkerbuis die je signaal tegenkomt zeg maar) het clean een stuk Fenderachtiger wordt, al blijft het toch wat Voxig. Er zijn ook veel mods voor in omloop om het circuit aan te passen, helaas is het niet echt een gemakkelijke verstereker om aan te werken door de layout van de printplaat. Verder vind ik het voor het geld prima bakken, heb er ook mee geoefend en dan komt er een hoop herrie uit zo'n bakkie.

Orpheo
19 december 2008, 11:04
ik zou bijna gezegd hebbe, kijk nar een cmw'tje maar die zijn 200 a 300E duurder geloof ik (nja, zoveel was de mijne dus, daar baseer ik mijn 'ervaringen' op).

die blues junior is echt een leuk ding. kan me eigenlijk weinig heugen dat in de buurt komt van wat jij wilt. hooguit de vox ac15, maar die is weer duurder. en de H&K statesman hoef ik zeker niet te noemen ;)

Hendriks
19 december 2008, 11:24
@joene1988 , als een Blues jr wat voor je is mag je me een PM sturen.

Joene1988
20 december 2008, 15:01
Nog een vraagje!:

Hoe zijn die JCM 900 combo's van marshall? Zijn die dingen clean nog wat? Ik zoek dus naar een goede clean, zonder te veel oversturing. Is dit mogelijk met zo'n ding, of kan het alleen maar scheuren?

Grtz