PDA

View Full Version : Buizen eruit voor lager volume?



spleffie
18 december 2008, 14:56
Dag Allemaal,

Ik ben onlangs verhuisd naar een flat wat met zich meebrengt dat ik niet meer zoveel kabaal mag maken met mijn versterker.(hot rod deluxe) De buren vinden het niet zo leuk en daarbij kan ik nog niet zo goed spelen dus ja...begrijpelijke zaak lijkt me.

Nu had ik gelezen dat er zoiets was als een "attenuator", om toch dat warme buizengeluid te krijgen op een lager volume. De nederlandse benaming ken ik niet, maar ik zag al wel dat het niet zo'n goedkope optie was.

Een andere optie bleek door een of meer buizen uit de versterker te halen.
Mijn vraag aan jullie is nu: Kan ik door een/ of meer van de buizen uit mn versterker te halen, toch dat buizengeluid op een lager volume krijgen?
Is dit niet slecht voor de versterker? Zo nee, welke moet ik er dan uit halen?
Ik heb zover ik zie 2 output buizen en 3 pre-amp buizen. De output buizen lijken
mij het meest logisch maar ik ben toch te chicken.. :P

Mocht dit niet baten dan denk ik erover een cube 20x te halen. Maar liever niet natuurlijk.

Wie heeft een advies?

Grtn,
Spleffie.

macwilliams
18 december 2008, 15:00
Kan je niet een buizen pre amp ervoor zetten voor de klank en dan de volume laag houden?

Kim Wilson
18 december 2008, 15:13
Met twee eindbuizen kun je geen buizen eruit trekken. Die dingen werken per paar, eentje eruit trekken mag niet.

Kun je er geen mastervolume laten inbouwen? Ben je voor 100 euro klaar, en werkt zeer goed (beter dan een attenuator of powersoak, heb ik me laten vertellen).

iWishmaster
18 december 2008, 15:32
Simpel antwoord: volume gewoon zachter zetten. Ja t klinkt misschien niet zo mooi, maar een andere oplossing is er niet.

-Buizen trekken kan niet met maar 2 eindbuizen
-Power attenuator kost geld
-Master volume (laten) inbouwen kost geld
-Andere versterker kopen kost geld

Misschien een optie: je kunt el84 buizen gaan gebruik met behulp van "yellow jackets", die hebben minder vermogen, maar dan nog gaat ie erg hard (en anders klinken).

Dit begint echt een gat in de markt worden ... Buizenbakken aanpassen voor extreem laag volume. Wie voelt zich geroepen om 1 Watt 'Yellow Jackets' uit te vinden :listen:?

Epic
18 december 2008, 17:12
Misschien een optie: je kunt el84 buizen gaan gebruik met behulp van "yellow jackets", die hebben minder vermogen, maar dan nog gaat ie erg hard (en anders klinken).
Kost ook geld..

Heb zelf ook een 40W fender (blues deluxe) en het is gewoon niet praktisch in een appartement/flat. Het volume op 1 is vaak al te hard.

Heb zelf een modeling ampje erbij gekocht (vox AD30VT), werkt prima thuis.

kost ook weer geld..:confused:

Kim Wilson
19 december 2008, 08:25
Het vervelende van de Hotrod vond ik dat de volumeknop bijna als een aan-uitschakelaar werkt. Daar had ik op mijn Bandmaster geen last van, terwijl die hetzelfde vermogen had...