PDA

View Full Version : Les Paul



Pagina's : [1] 2

Valoosj
18 december 2008, 14:10
In februari ga ik er eindelijk aan beginnen. De cash is er dus ik ben nu nog bezig met de laatste opzoekingswerken om mijn Les Paul echt naar mijn wensen te kunnen bouwen.

Eerste waar ik al mee zit is dat de nek helemaal hetzelfde zou moeten zijn als die van m'n G&L Superhawk. Ik vrees dat dit al meteen problemen gaat opleveren met de tailpiece en bridge. Al wat ik al gevonden heb (en ik heb mijn oog laten vallen op een Gotoh 510 set: link (http://www.stewmac.com/shop/Bridges,_tailpieces/Electric_guitar,_Tune-o-matic_bridges/Gotoh_510_Bridge_and_Tailpiece.html)) is voor 12 inch radius fretboards. Mijn G&L heeft de volgende afmetingen: 1 5/8 inch nut width, 2 13/64 inch butt width, 7.5-inch radius. Nu vraag ik me af of deze set met de gewenste afmetingen kan werken, wat ik betwijfel. Maar ik ben een noob op dit zelfbouwgebied.

pueblo
18 december 2008, 15:41
als de radius van de brug niet goed is kan je ook nog altijd invijlen he, en waarom moet het echt hetzelfde zijn als je G&L?

barno
18 december 2008, 15:47
die G&L heeft om te beginnen al een andere mensuur dan een LP naast een heel andere toetsradius, dus ik zou me niet gaan blindstaren op die hals. Je kan het profiel van die hals eventueel wel mooi opmeten en je zelfbouwhals hetzelfde achterprofiel geven maar door mensuurverschil gaat dat toch anders aanvoelen.

Mr.Fingers
18 december 2008, 15:52
en waarom moet het echt hetzelfde zijn als je G&L?

Omdat dat ding echt quasi vanzelf speelt ;)

(ja, heb mails aangekregen hoor)

Valoosj
18 december 2008, 16:33
die G&L heeft om te beginnen al een andere mensuur dan een LP naast een heel andere toetsradius, dus ik zou me niet gaan blindstaren op die hals. Je kan het profiel van die hals eventueel wel mooi opmeten en je zelfbouwhals hetzelfde achterprofiel geven maar door mensuurverschil gaat dat toch anders aanvoelen.

Ik wil me er niet op blindstaren, maar de hals van m'n G&L (lijkt heel hard op die van een Fender Strat en zal zelfs hetzelfde zijn) speelt erg vlot. Een gewone LP heeft altijd een dikke nek waar ik niet mee kan spelen. Mijn nek is al dik genoeg :seriousf:

Had de radius niet iets te maken met de dikte van je nek, of ook wel de breedte van het fretboard. Dit laatste duidt misschien beter aan waar ik op doel.

Mr.Fingers
18 december 2008, 17:09
Radius is de "bolling" van de toets, gekeken van E tot e snaar. Als je kijkt zul je zien dat je fretboard bol staat, waarbij de buitenkant lager is als het midden. Het getal (7.25", 9.5",...) is de straal van de cirkel (in inch), waarvan een dwarssectie van het fretboard (van E tot e-snaar) een stukje van de kromme is. Hoe boller de toets, hoe beter voor akkoordenwerk, maar hoe sneller noten "uitsterven" bij bends.

G.G.
18 december 2008, 17:54
Heb volgens mij nog een CAD tekening van een LP, misschien kan je die aanpassen met je eigen maten om te zorgen dat je snaren netjes langs de zijkant van de hals lopen en alles netjes uitgelijnd is. Ga vanavond ff zoeken, PM voor de zekerheid ff je mailadres.

Valoosj
18 december 2008, 18:24
Radius is de "bolling" van de toets, gekeken van E tot e snaar. Als je kijkt zul je zien dat je fretboard bol staat, waarbij de buitenkant lager is als het midden. Het getal (7.25", 9.5",...) is de straal van de cirkel (in inch), waarvan een dwarssectie van het fretboard (van E tot e-snaar) een stukje van de kromme is. Hoe boller de toets, hoe beter voor akkoordenwerk, maar hoe sneller noten "uitsterven" bij bends.

Dus wat ik wil is wel mogelijk. Een smallere neck met een 12" radius dan.
De radius heeft me nooit zo geboeid, wel de dikte van de nek (oftewel de afstand tussen de snaren). Kan je de brug van zo'n Gotoh510 aanpassen aan de dunnere nek? Bij m'n Kahler tremolo kan ik de studs zowel in de hoogte als de breedte verstellen.

G.G.
18 december 2008, 18:30
Kan je de brug van zo'n Gotoh510 aanpassen aan de dunnere nek? Bij m'n Kahler tremolo kan ik de studs zowel in de hoogte als de breedte verstellen.

Je kan hem niet verstellen naar een kleinere stringspacing. Als je de breedte van de G& L wil aanhouden, en dezelfde mensuur, dan moet je brug even breed zijn.

Teken eens op schaal twee lijnen van de hals die je fijn vind. Daarbinnen de twee lijnen van de E snaren vanaf topkam naar brug. Dan zie je hoe breed de stringspacing moet zijn, en wat je kan rommelen met nutbreedte.

Valoosj
18 december 2008, 19:16
Aha, dan ga ik zo een brug nodig hebben. Daar kan ik het instellen.
http://www.stewmac.com/shop/Bridges,_tailpieces/Electric_guitar,_Tune-o-matic_bridges/Schaller_Roller_Bridge.html

EDIT: net gemeten op m'n G&L: bij de nut is het 36mm en bij de studs 51mm. Ik zit dus safe met deze brug van de bovenstaande link.

niekb
18 december 2008, 19:25
Rollerbridges zijn handig bij een tremelo.
De normale tom bruggen van Schaller hebben geen sleufjes in de zadels. Deze kan je dus op je gewenste spacing maken.

Ik zou daar voor gaan ipv die rollerbridge.

Valoosj
18 december 2008, 19:27
Ok bedankt voor de tip. Nu even een webwinkel zoeken waar ze die hebben. Stewmac alvast niet voor zover ik zie.

barno
18 december 2008, 19:28
Aha, dan ga ik zo een brug nodig hebben. Daar kan ik het instellen.
http://www.stewmac.com/shop/Bridges,_tailpieces/Electric_guitar,_Tune-o-matic_bridges/Schaller_Roller_Bridge.html

EDIT: net gemeten op m'n G&L: bij de nut is het 36mm en bij de studs 51mm. Ik zit dus safe met deze brug van de bovenstaande link.

denk er wel aan dat de spacing van de poles van je pickups moet overeenkomen met de stringspacing van de brug. maw fender brug: fenderachtige pups, tombrug: pafs, p90 ed. Sommigen zullen beweren dat het niet uitmaakt als de snaren niet juist over de poles lopen. Deze ervaringsdeskundige beweert van wel...

Valoosj
18 december 2008, 19:31
De pickups heb ik al. Seymour Duncan Jeff Beck en Jazz, dit zal wel passen zeker.
Die TOM brug kan ik niet meteen vinden, op de site van Schaller ook enkel de roller bridges gezien ...

niekb
18 december 2008, 19:38
Ik heb een Schaller GTM ref no 45061 chrome. Ik weet niet of je hier wat aan hebt. Wellicht kan je daar op googlen.

Volgens mij komt deze bij Texas en tweed weg.

niekb
18 december 2008, 19:40
Tonefactory heeft ze

barno
18 december 2008, 19:40
De pickups heb ik al. Seymour Duncan Jeff Beck en Jazz, dit zal wel passen zeker.
Die TOM brug kan ik niet meteen vinden, op de site van Schaller ook enkel de roller bridges gezien ...

dat zou kunnen, maar "dat zal wel passen zeker" is nu niet bepaald een aan te raden motto in zelfbouw ... :)

Valoosj
18 december 2008, 19:41
Gevonden! En wat een prijs!

http://www.thomann.de/gb/schaller_gtmc.htm?sid=14fa55b0220ed63116d726ee76e8 d174

Valoosj
18 december 2008, 19:52
dat zou kunnen, maar "dat zal wel passen zeker" is nu niet bepaald een aan te raden motto in zelfbouw ... :)

Waarschijnlijk niet :) maar ik heb al veel LP gitaren gezien met deze pickups. Bij m'n G&L zitten de pole pieces ook niet precies onder de snaren bij mn brug element. Nooit eerder opgemerkt.

Tonefactory lijkt overigens de plek om alles te bestellen aan redelijke prijzen.

Squier4ever
18 december 2008, 20:34
Waarschijnlijk niet :) maar ik heb al veel LP gitaren gezien met deze pickups. Bij m'n G&L zitten de pole pieces ook niet precies onder de snaren bij mn brug element. Nooit eerder opgemerkt.

Tonefactory lijkt overigens de plek om alles te bestellen aan redelijke prijzen.

als je een smallere hals op je LP bouwt wil dat dus niet zeggen dat je pups er goed bij passen.....

Valoosj
18 december 2008, 22:55
Zelfs voor zo iets eenvoudig als een trussrod krijg je bij tonefactory 9 keuzes voorgeschoteld. Is er een voorkeur bij de betere bouwers hier?

Fretwire is ook weer zo iets met te veel keuze en te weinig uitleg. Volgens Mr. Fingers heb ik Medium Jumbo op mijn G&L. Maar dat staat niet zo tussen de opties. Iemand een voorstel? (ik koop alles maar bij tonefactory)

niekb
19 december 2008, 12:47
Die cilindrische moet in een boog gemonteerd worden, die zou ik dus niet doen.

Je kan kiezen voor een dual action, die is dus twee kant op te draaien. Dit kan handig zijn als je een heel stugge hals hebt.
Ik weet niet of je daar ook het busje kan vervangen (dat kan wel eens handig zijn)
Zelf vind ik imbus fijner dan met een moertje. Dit ivm de gave om schroefjes en moertjes veelvuldig om zeep te helpen.

Die van 8,25 lijkt wel goed te zijn (dual action) De enkele (5,50) zijn allemaal met een moertje. Al kan je die ook vervangen door een busje natuurlijk. Deze zullen ook goed zijn hoor.


Het is belangrijk om m goed strak te monteren en om op te letten dat je trussrod cover gewoon op z'n plek kan. Dat je m dus ver genoeg in de hals zet :chicken:

niekb
19 december 2008, 12:54
Dat draad lijkt gewoon recht te zijn. Ik weet niet of dat zo is maar je kan beter 3 lengtes bestellen en laten voorbuigen (bij vox humana bijvoorbeeld)

Valoosj
19 december 2008, 13:55
Dat draad lijkt gewoon recht te zijn. Ik weet niet of dat zo is maar je kan beter 3 lengtes bestellen en laten voorbuigen (bij vox humana bijvoorbeeld)

Ok, dan bestel ik de fretwire wel bij voxhumana.
Momenteel heb ik deze trussrod (http://www.tonefactory.nl/shop2/product_info.php?products_id=3440) in mijn winkelwagentje zitten.

In de loop van de week eens contact opnemen met hen om te vragen of bij de brug alle onderdelen zitten of die apart besteld moeten worden, alsook de schroefjes voor de cavity covers.

Afdekplaatje voor de trussrod ga ik zelf maken.
Daarna is het denken over het logo voor de kop. Er komt zoiezo een triforce op en waarschijnlijk gewoon Les Paul in parelmoer inleg.

Valoosj
29 december 2008, 23:15
Net voor 60 euro bij Stewmac besteld en voor 300 euro bij Tonefactory.
Aangezien ik bij de Hubo (doe het zelver) werk, kan ik daar gratis gebruik maken van de bovenfrees en de wipzaag. Deze heb ik niet veel nodig (denk ik toch) dus ik mag ze wel een avondje of 2 lenen om de ruwe vorm uit te zagen en alle holtes te frezen.

Na de examens ga ik met Mr.Fingers bij Thys houthandel in Kapellen hout kopen.

Valoosj
2 januari 2009, 22:12
En de spullen van Stewmac zijn al binnen.

Wat ik nu al heb: pickups (SD JB en Jazz), fretboard, fretwire en het bouwplan voor een LP.
Ik kan niet wachten om eraan te beginnen!

http://i69.photobucket.com/albums/i45/Valoosj/DSC02036.jpg

MattellicA
2 januari 2009, 22:36
Das rap! Nice btw! :D

st.robot
2 januari 2009, 23:07
inderdaad: da's snel binnengekomen

btw: als ge naar thys hout gaan in kapellen en ze vragen of "die laatste 5 cm er nog aan mag blijven" (dat vroegen ze erbij omdat ie anders z'n zaag nog is moest instellen), onthou dan wel dat ze die 5 cm er nog wel eens bijrekenen ook (ge betaalt dus meer voor wanneer hij minder moet werken)
(voor de rest wel een goeie zaak hoor)

en nog veel succes bij de bouw

Valoosj
3 januari 2009, 00:42
Bedankt voor de tip. Wie weet kom ik je nog tegen met Mr. Fingers wanneer we het hout kopen, want we gaan even naar hem thuis in Kalmthout eens we bij Thys buiten zijn.

Enige tip trouwens over de maat van het hout dat ik moet kopen? Gewoon de maat van de LP met een paar cm van de rand van de breedste stukken?

st.robot
3 januari 2009, 13:00
Enige tip trouwens over de maat van het hout dat ik moet kopen? Gewoon de maat van de LP met een paar cm van de rand van de breedste stukken?

inderdaad, allé, zo doe ik het toch. Welk hout gaat ge trouwens halen? (als het een les paul is, waarschijnlijk mahogany, maar ik wist niet dat ze dat hadden)

Valoosj
3 januari 2009, 14:17
Mr. Fingers was ervan overtuigd dat ze het hebben.

barno
3 januari 2009, 15:46
mahonie in België in een gewone houtzaak? zou me heel sterk verbazen. Ik wil het wel weten als je het vindt hoor.

st.robot
3 januari 2009, 16:14
op de website staat; "ruime keuze in diverse houtsoorten, zoals Eik, Beuk, Es, Kastanje, Notelaar, Meranti, Azobe, Afzelia, Massaranduba, Jatoba, ea."

ik dacht dat meranti wel zo'n soort mahonie was? of er toch op leek

barno
3 januari 2009, 17:09
op de website staat; "ruime keuze in diverse houtsoorten, zoals Eik, Beuk, Es, Kastanje, Notelaar, Meranti, Azobe, Afzelia, Massaranduba, Jatoba, ea."

ik dacht dat meranti wel zo'n soort mahonie was? of er toch op leek

meranti lijkt weliswaar wat op mahonie - qua looks maar is volstrekt onvergelijkbaar op acoustisch vlak. mijn ervaring is trouwens dat al die houthandels op hun website heel wat hout aanbieden wat ze in werkelijkheid helemaal niet kunnen leveren.

Valoosj
3 januari 2009, 19:12
Mahonie is toch het geliefkoosde hout voor de body, maar waar haal je dat dan?
Ik ken mijn weg nog niet echt in het wereldje van hout, maar ik dacht dat het mahonie was voor de body, esdoorn voor de top en mahonie voor de hals en kop.
Het fretbord is alvast ebben.

thijser
3 januari 2009, 19:21
Ik zelf maak de hals altijd van esdoorn. Dit omdat mahonie veel zachter is en sneller beschadigd. Ook is het veel makkelijker om aan kwartiers (rechte nerf) esdoorn te komen dan aan mahonie. Hier in nederland zijn er zowieso 3houthandels waar het te halen is. Vaak worden body's van honduras mahonie gemaakt. Dit is echter erg duur en minder goed verkrijgbaar.Dit wordt vaak vervangen door sipomahonie of afrikaans mahonie. Afrikaans mahonie is redelijk zwaar dacht ik.

Wat houthandels in nederland

Amsterdamse fijnhouthandel
Arnemse fijnhouthandel
Gelderse houthandel

Succes!

Kakihara
3 januari 2009, 19:49
mahonie in België in een gewone houtzaak? zou me heel sterk verbazen. Ik wil het wel weten als je het vindt hoor.

Same here, bij mijn weten zijn er maar een paar zaken in België die mahonie in huis heeft, Lagae (http://www.lagae.be/upload/File/houtsoorten.pdf) en Vercruysse (http://www.houtvercruysse.be/)

Valoosj
3 januari 2009, 19:49
Voor mij maakt de prijs van het hout niet zo uit, ik wil een goede gitaar en dat mag dan wel ietsje meer kosten. Honduras mahonie is duurder, maar is het ook beter voor een LP?

Een esdoorn hals is altijd een optie, mij maakt dat zo niet uit als het maar goed klinkt.

thijser
3 januari 2009, 20:18
het ligt eraan wat je liever hebt. een mahonie hals zorgt voor een warmere klank dan esdoorn.

Hedge
3 januari 2009, 20:24
Wat houthandels in nederland

Amsterdamse fijnhouthandel
Arnemse fijnhouthandel
Gelderse houthandel

Succes!

Beste Thijser, waar zit de Gelderse Houthandel, Google levert niets op.

barno
3 januari 2009, 20:32
Voor mij maakt de prijs van het hout niet zo uit, ik wil een goede gitaar en dat mag dan wel ietsje meer kosten. Honduras mahonie is duurder, maar is het ook beter voor een LP?

Een esdoorn hals is altijd een optie, mij maakt dat zo niet uit als het maar goed klinkt.

let wel: halshout is zeer bepalend (belangrijker dan bodyhout imo) voor de totale klank. Echte LP klank, dan ga je imo voor mahonie neck. Ik heb een gitaar gebouwd met volledige LP specs (mahonie body, maple top, Pafs etc... alleen set neck: maple) en die klinkt echt anders als een klassieke LP (imo beter want meer definitie maar da's smaak)

Valoosj
3 januari 2009, 21:02
Maple, das toch esdoorn he?
Maakt het overigens echt veel uit of het kwartiers gezaagd is of niet?
Mr.Fingers beweert van niet als het hout goed gedroogd is.

aaronstonebeat
3 januari 2009, 21:11
Ik denk dat het voor de stijfheid van de hals wel uitmaakt hoe het hout gezaagd is. Maar tegelijk hou ik zelf wel van een hals die een beetje meegeeft zodat ik 'm als 'n hele milde trem kan gebruiken; mss omdat ik weer niet graag op gitaren met trem speel omdat dan bij bends de overige snaren lager van toon worden.

Ik heb er voor de proef een in aanbouw die wat dat betreft precies verkeerd om is gezaagd.

pueblo
3 januari 2009, 21:14
ik heb er voor de proef een in aanbouw die wat dat betreft precies verkeerd om is gezaagd.
wat bedoel je met precies verkeerd om?

aaronstonebeat
3 januari 2009, 21:23
wat bedoel je met precies verkeerd om?

Als ik het wel heb, horen bij een hals de jaarringen van het hout loodrecht op de toets te staan. Dan is verkeerd om in mijn optiek als ze parallel aan de toets lopen.

PS
Maple is idd esdoorn

gertgert
3 januari 2009, 22:04
klopt, loodrecht op de toets is goed.
draai het een kwartslag en je krijgt zg dosse gezaagd hout.

voor kwartiers zie onderstaande foto, met dank aan AF.

http://img220.imageshack.us/img220/6339/kwartiersfe8.jpg

pueblo
3 januari 2009, 22:44
Als ik het wel heb, horen bij een hals de jaarringen van het hout loodrecht op de toets te staan. Dan is verkeerd om in mijn optiek als ze parallel aan de toets lopen.

PS
Maple is idd esdoorn

strijkinstrumenten zijn zo gebouwd, volgens mij is dat ook stevig, maar is hout vooral minder steviger als er geen symmetrie is

aaronstonebeat
3 januari 2009, 22:55
strijkinstrumenten zijn zo gebouwd, volgens mij is dat ook stevig, maar is hout vooral minder steviger als er geen symmetrie is

Interessant, dat wist ik niet Pueblo. Symmetrie lijkt me sowieso wel belangrijk ivm torderen. Maar bij strijkinstrumenten lijkt me dat intonatie maar een kleine rol speelt (die verandert als de hals van kromming verandert) omdat er geen frets zijn; actie weer wel, net als bij gitaren.
In ieder geval een opsteker ivm mijn dosse gezaagd halsje :satisfie:

Valoosj
3 januari 2009, 23:11
Net met Mr. Fingers besproken, het wordt een dosse halsje van esdoorn.
De trekkracht van snaren lijkt me niet voldoende om veel kromming te veroorzaken. Er zit tenslotte ook nog een trussrod in.

niekb
4 januari 2009, 00:57
Veel Fender halzen zijn dosse. Kan dus prima.

Ik ben erg benieuwd naar je project.
Les Paul projecten zijn altijd welkom :dance:

Succes!

Grtz,
Niek

Valoosj
4 januari 2009, 01:01
Ik hoop gewoon dat deze even mooi wordt als de jouwe. Je carve is echt een pareltje.

niekb
4 januari 2009, 01:02
let wel: halshout is zeer bepalend (belangrijker dan bodyhout imo) voor de totale klank. Echte LP klank, dan ga je imo voor mahonie neck. Ik heb een gitaar gebouwd met volledige LP specs (mahonie body, maple top, Pafs etc... alleen set neck: maple) en die klinkt echt anders als een klassieke LP (imo beter want meer definitie maar da's smaak)

Agree!
Mijn LP project is ook heel gedefinieerd qua sound. Volledig mahonie (helemaal kwartiers body en halshout)
Hij is wel ge chambered, vooral om gewicht te besparen maar daardoor meer balans (IMO) tussen het esdoorntopje en het mahonie.

niekb
4 januari 2009, 01:06
Ik hoop gewoon dat deze even mooi wordt als de jouwe. Je carve is echt een pareltje.

Dank!

Dit was ook mijn eerste carved top dus met geduld en noeste arbeid moet dat wel lukken.

Valoosj
5 januari 2009, 19:12
Net ontdekt dat ze bij Thys geen mahonie hebben. Een ritje naar Gullegem is een goeie 115km. Vermits Mr. Fingers meegaat en hij dicht tegen de Nederlandse grens woont denk ik erover om naar Nederland te gaan voor m'n hout.

Vermits jullie de kenners zijn mijn volgende vraag: waar is er een goeie houthandel in Nederland waar jullie tevreden over zijn qua hout (goeie service is natuurlijk een pluspunt). Hoe dichter tegen de Antwerpse provincie aan hoe liever, maar vermits we dan toch met z'n 2 in Nederland zitten wil ik nog wel gelijk langs een forumlid rijden voor een gezellig onderonsje.

st.robot
5 januari 2009, 20:13
hey,

aangezien ik ook in kalmthout (-tegen de nederlandse grens dus) woon, had ik hier ook al dikwijls achter gezocht. En van bij ons uit moet ge toch zowiezo nog een eind rijden voor een degelijke houthandel. Ik zal straks nog eens kijken of ik ze nog terugvind.

ps: je hebt pm

grtz

Valoosj
7 januari 2009, 14:40
Niemand die nog een goeie houthandel weet waar ze mahonie hebben, in Nederland?

madman
7 januari 2009, 15:00
De bovengenoemde houthandels naar mijn weten, verder zou ik er zo geen weten.
Ik haal m'n eigen mahonie bij een connectie die er normaalgesproken deuren en trapstijlen e.d. maakt ter vervanging van hele oude exemplaren...

Ik kan me wel herinneren dat er ooit een online winkel uit duitsland hier ergens voorbij kwam, maja, losse stukken hout zou ik persoonlijk nooit via internet bestellen.

Mooi om te zien dat je eindelijk met je LP aan de gang gaat Valoosj! Ben benieuwd hoe 'ie wordt!
Sta er van te kijken dat je trouwens overstapt op een esdoorn hals, lijkt me op zich wel een interessante combi!

Squier4ever
7 januari 2009, 15:07
arnhem en amsterdam zijn de bekendste zo'n beetje.

niekb
7 januari 2009, 15:13
Psies, dat is vanuit België nog wel een eindje rijden. Ik weet niet of er in ergens in het zuiden wat zit..

Die Duitse site is:
http://www.holz-faszination.de/home/index.php

Succes met je houtjacht.

Edit: Vaag dat de houthandels bij jullie geen mahonie hebben...

Kakihara
7 januari 2009, 15:14
Psies, dat is vanuit België nog wel een eindje rijden. Ik weet niet of er in ergens in het zuiden wat zit..

Die Duitse site is:
http://www.holz-faszination.de/home/index.php

Succes met je houtjacht.

Andere Duitse site :

www.espen.de

Valoosj
7 januari 2009, 18:37
Psies, dat is vanuit België nog wel een eindje rijden. Ik weet niet of er in ergens in het zuiden wat zit..

Edit: Vaag dat de houthandels bij jullie geen mahonie hebben...

Psies vind ik niets van terug. De houthandels in België hebben wel mahonie, maar die zaken zijn ook 100km en verder van mij thuis.


arnhem en amsterdam zijn de bekendste zo'n beetje.

Die zijn echt te noordelijk om te bezoeken.

Het zal dan toch Gullegem worden.

niekb
7 januari 2009, 19:14
ah ok dan had ik het verkeerd begrepen.

Maar een tripje plannen dan eh.

:lp::dance:

Kakihara
7 januari 2009, 19:53
Psies vind ik niets van terug. De houthandels in België hebben wel mahonie, maar die zaken zijn ook 100km en verder van mij thuis.



Die zijn echt te noordelijk om te bezoeken.

Het zal dan toch Gullegem worden.

Gullegem valt heus wel te doen vanuit Antwerpen : de E17 op en altijd rechtdoor :D Moet te doen zijn in anderhalf uur ... Als je niets vind in Gullegem, kan je ook doorrijden naar Lagae in Kortrijk, daar hebben ze een hele afdeling toonhout. Nadeel is wel dat dat bezoek aan Lagae op woensdag dient te gebeuren aangezien de 'speciaal hout'-afdeling enkel dan te bezichtigen is.

Valoosj
7 januari 2009, 19:57
ah ok dan had ik het verkeerd begrepen.

Maar een tripje plannen dan eh.

:lp::dance:

Daarom wou ik best eens naar Nederland komen, als het dan toch een tripje wordt. Gelijk een mini-meeting houden met een gewillig forum lid indien die zich aanbiedt. Mr. Fingers zijn humor moet toch over de grenzen heen bekend worden.

Valoosj
8 januari 2009, 22:40
Aangezien ik binnenkort mijn hout wil gaan halen in het verre Gullegem bij Vercruysse houthandel, zou ik hen graag al eens mailen om wat hout opzij te leggen voor me. Vandaar even mijn vraag of jullie de maten eens kunnen nakijken. Dit is de eerste keer dat ik hout bestel, dus het kan wel eens fout gaan.

Body: Centraal/Zuid-Amerikaanse Mahogany Swietenia. 35cm breed op 45 diep, 5,2cm dik.
Top: Amerikaanse esdoorn: 35cm op 45cm op 2,7cm

Nek en kop: Amerikaanse esdoorn: 80cm op 10cm op 6,5cm

Kopfineer: Ebben, 18cm op 10cm op 3mm

Ik vraag me af of ik er met 65mm ga geraken voor de neck tennon.
Volgens mij is het goed verder, of moet er meer extra hout aan zijn om het makkelijker te kunnen uitzagen met de lintzaag?

Valoosj
8 januari 2009, 22:48
Vermits mahonie blijkbaar niet meer gekapt mag worden, ga ik maar meteen hout meenemen voor nog 2 bodies.

Kakihara
9 januari 2009, 07:54
Als je naar Vercruysse e-mailt, moet je geduld hebben, heb ik ondervonden, de antwoorden durven wel eens uitblijven. Misschien kan je beter eens bellen ? Als toekomstig vertaler - tolk, mag het geen probleem zijn om een zuidwestvlaams accent te decoderen :p

niekb
9 januari 2009, 11:33
Je bent van plan om uit 1 stuk te bouwen? Ik ben benieuwd of er zulke grote planken zijn.

Zeg er ook even bij dat je knoestvrij esdoorn wil hebben. Zeker voor de hals. Ik zou dus ook even de telefoon pakken.

Ik weet niet of ze daar ook een gesorteerd hout hebben net als in Arnhem en Amsterdam (hoewel daar ook vaak stukken tussen zitten die ik nooit zou gebruiken)

cas121
9 januari 2009, 19:36
Top op een LP is maar zo'n 17mm, tel er een paar mm bij voor het carven en met een plak van 20mm ben je er.

barno
9 januari 2009, 20:58
Top op een LP is maar zo'n 17mm, tel er een paar mm bij voor het carven en met een plak van 20mm ben je er.

ik zou der niks bijtellen hoor (als goed gevlakt) die 3 mm extra moet er ook worden afgecarved vermits hoogste punt rond 16/17 mm zit. Ik laat ze dadelijk vlakken op de juiste dikte, carven kost al genoeg energie :)

niekb
9 januari 2009, 21:00
Das geen moeite hoor als je een vandiktebank ter beschikking hebt. Ligt een beetje aan de houthandel. Het zou mooi zijn als ze dat daar zouden kunnen doen.

Maar 2,7 is wel wat dik. Scheelt ook weer een paar cent.

Valoosj
9 januari 2009, 21:46
Ik ga mijn body in 2 stukken maken, net als het topje dat ik laat bookmatchen.
Zonet naar een optreden van een vriend geweest die nu in Boom studeert, hij gaat me hout bezorgen dat blijkbaar van betere kwaliteit is dan wat ik bij Vercruysse zou kunnen vinden.

Kloppen mijn afmetingen verder zowat?

niekb
9 januari 2009, 21:53
45 x 35 is ok, die 45 is wel krap. Gemeten naar mijn lp maar het kan zijn dat ie wat afwijkt. Mijn mahonie bodydeel is 4 cm. Ik heb de tekening van stew niet bij de hand..

aaronstonebeat
9 januari 2009, 22:01
438 x 330.5 mm.
Moet kunnen.

Valoosj
9 januari 2009, 22:05
Ik zal er nog wel wat bijtellen dan. Kwestie dat het zagen met de lintzaag niet te delicaat wordt. Alle afmetingen die ik heb gepost zijn aan de hand van mijn stewmac plan.

niekb
9 januari 2009, 22:05
Kijk, ik heb de maten wat ruimer genomen. Ga je de tekening van Stew gebruiken? Dan past ie niet in een les paul koffer. Beter is om de body van een echte lp te gebruiken om een mal te maken. De zijkanten zijn wat breder op de tekening. Als je de omtrek hebt kan je de rest overnemen van de tekening. Wat handig is is om de gaten voor de studs pas te boren als je je hals en fretboard verlijmd hebt. Anders heb je kans dat het niet meer klopt.

edit: ik was mn post aan het bijwerken, :-)
je hebt de tekening.

Valoosj
9 januari 2009, 22:08
Er stond op de site dat de tekening een 1:1 is van een echte LP. Ik heb er overigens zelf geen, dus alle maten zullen wel van de tekening moeten komen.
Tenzij iemand me kan helpen met de maten van op de tekening aan te passen.

niekb
9 januari 2009, 22:15
Op zich maakt het niet uit hoor. Hij past alleen niet in de standaard koffer.
Je kan de maten nameten met de gegevens van Aaronstonebeat

Valoosj
9 januari 2009, 22:22
Morgen eens doen. Alvast bedankt voor de hulp!

Valoosj
10 januari 2009, 16:08
Kijk, ik heb de maten wat ruimer genomen. Ga je de tekening van Stew gebruiken? Dan past ie niet in een les paul koffer. Beter is om de body van een echte lp te gebruiken om een mal te maken. De zijkanten zijn wat breder op de tekening. Als je de omtrek hebt kan je de rest overnemen van de tekening. Wat handig is is om de gaten voor de studs pas te boren als je je hals en fretboard verlijmd hebt. Anders heb je kans dat het niet meer klopt.

edit: ik was mn post aan het bijwerken, :-)
je hebt de tekening.

Net deze link gevonden,
http://www.fileden.com/files/2008/4/29/1889375/Guitar_Building_Plans.pdf
hier staan de maten op die Aaron vermeldde.
Zijn het dan enkel de zijkanten die te dik zijn op de tekening van Stewmac, of klopt gewoon de hele scale niet? Beter dat ik het nu weet dan dat ik tijdens het boren van een gat ontdek dat het eigenlijk wat hoger of lager moet zitten. Ik kan dan ook gelijk alles herberekenen en juist aanduiden op het stewmac plan. De mal maken zal dan iets meer tekentalent vergen dan ik hoopte, want de lijntjes volgen gaat dan niet meer.

niekb
10 januari 2009, 16:51
Check even of de slots van jou fretboard overeenkomen met de getekende fretjes op het plan.

Dat fretboard is je basis. Als je de hals incl fretboard gemonteerd hebt. Meet je de afstand van de kam naar de 12e fret. Deze afstand meet je ook naar waar je brug moet komen (+ compensatie) Zo klopt de scale.

Langs het fretboard leg je een profiel dat recht is. Bij de brugpositie teken je dat af. Aan beide kanten. Het midden van die twee lijnen is de middenlijn.


Mijn ervaring is dat het verlijmen van de hals soms niet helemaal in het lood is. Op deze manier voorkom je dat je snaren scheef lopen.

uh ik hoop dat je snapt wat ik bedoel.
Gebruik de tekening voor de vorm van de body, hals en kop (evt dus aanpassen) maar gebruik je toets als basis om te bepalen waar je brug komt. Daarom is het verstandig om dat dus pas te doen als je hals bevestigd is.

Valoosj
10 januari 2009, 17:22
Bedankt voor de tip! Ik begrijp het volledig wat je bedoelt.
Zonet even bezig geweest met de afmeting van het hout dat ik ga bestellen en dit is het geworden.
http://i69.photobucket.com/albums/i45/Valoosj/HoutLesPaul.jpg

Voor zover ik weet en kan nameten moet het lukken met deze afmetingen.
Enkel voor de neck tennon weet ik niet of het gaat lukken met de 10cm die ik voorzien heb. Zoals je ook kan zien maak ik de body en de top uit 2 delen die terug aan elkaar gelijmd dienen te worden. Barno zei ook van de top al meteen op maat te laten schaven, bij deze is die dus al meteen 17mm en de body 45mm. Als iemand deze maten even kan bevestigen (vooral voor de nek en kop dus), dan bel ik even naar mijn houthandelaar.

charlotte
10 januari 2009, 20:57
Hoi Valoosj ,

De Mahonie body is origineel 5 cm dik, maar als je hem geschaafd 4,5 hebt,zou ik er niet wakker van liggen,scheeld alleen al in gewicht.
De top is volgens tekening exact 17mm op het dikste deel.
de hals kun je ruim uit de balk halen van 10x10 bij 80 cm, dan heb je genoeg speling,zelf ga ik ook altijd van een balk 10x 10 uit.

Succes,groetjes Charlotte :lp:

Valoosj
10 januari 2009, 22:46
Dank je wel Charlotte!
Veel beterschap gewenst trouwens. :)

Valoosj
4 februari 2009, 21:41
Aangezien iemand hier zei dat het plan van Stewmac te groot is, dit scheelt hem volgens de pdf met guitar building plans 4,5mm. Lijkt me gewoon een typfout in de pdf waar 330,5mm staat. Ik meet 335mm op mijn stewmac plan.
De 438mm klopt op zowel de pfd als het plan. Bij deze ga ik beginnen aan de mallen, morgen hout kopen!

Edit: het was dus Niekb. Die 4,5mm kan er toch niet voor zorgen dat de LP niet in een koffer past?

Valoosj
4 februari 2009, 23:35
Even met de wipzaag bezig geweest, dit is het ruwe eerste resultaat.

http://i69.photobucket.com/albums/i45/Valoosj/DSC02052.jpghttp://i69.photobucket.com/albums/i45/Valoosj/DSC02053.jpg
http://i69.photobucket.com/albums/i45/Valoosj/DSC02055.jpg

niekb
5 februari 2009, 01:32
Die 4,5 mm kan daar dus wel voor zorgen. Als je een pinnetje hebt van 2 mm past het ook niet in een gat van 1,5 :satisfie:

Charlotte heeft dezelfde tekening gebruikt dus vraag haar eens of die van haar wel past in een case.

http://www.mylespaul.com/forums/luthiers-corner/14697-stew-mac-plan-mistakes.html

Mooi om te zien dat je gaat beginnen. Zorg ervoor dat je mal mooi strak is want dat scheelt je een hoop schuurwerk.

Veel plezier!

charlotte
5 februari 2009, 10:40
Hey Luitjes,

allereerst; je moet nooit gaan meten op een tekening en die maten overnemen,altijd uitmeten op je werkstuk adhv de maten die op de tekening staan.

idd,toen mijn eerste Lp klaar was,kreeg ik die niet in de koffer die ik gekocht had,het was een LP koffer van Gator.
het probleem was,dat de body aan de kant van de tailpiece te lang was, iets van 5 a 10 mm,verder paste hij precies.
Later nog eens kunnen passen in een originele gibson Lp koffer,en wat bleek,daar hield ik dus mooi die 5 a 10 mm weer over,dus de maten van de gitaar klopten wel,echter de Gator koffers hebben een kleine afwijking.
Ik heb het opgelost door het schuim aan de binnenzijde te verwijderen,en een aantal mm van de gitaar body af gehaald ( hij was gelukkig nog niet gelakt).
Voor de strap pin heb ik een gat gemaakt in de koffer,en aan de buitenzijde weer een afdekplaatje op gemaakt.

groetjes Charlotte :lp:

Valoosj
5 februari 2009, 12:33
Als ik zo snel even lees op dat Les Paul forum staan er wel veel fouten op het Stewmac plan. Vanmiddag heb ik toch afgesproken met die vriend van de gitaarbouwschool in Boom, ik ga hem eens vragen of hij geen accuraat plan heeft.

niekb
5 februari 2009, 13:44
Die gasten op dat forum bouwen nagenoeg allemaal exacte copien. Incl Gibson logo. Het is maar net wat je wil.

Als je een gewoon een lp wil bouwen kan je prima uit de voeten met het plan. Met wat eventuele aanpassingen. Wat Charlotte ook zegt alles uitmeten en tekenen. Jou fretboard als basis voor je scale en het komt helemaal goed.

Valoosj
5 februari 2009, 13:55
Het gaat mij vooral om de hoeken. Die moeten toch zeker goed zijn of mijn gitaar gaat niet zo goed bespeelbaar zijn. Enige aanpassing die ik doorvoer is de neck, die ik smaller maak zoals op mijn G&L.

Valoosj
5 februari 2009, 23:13
Vanmiddag hout gekocht. Stukje mahonie voor de body en een esdoorn nek.

http://i69.photobucket.com/albums/i45/Valoosj/DSC02059.jpg
http://i69.photobucket.com/albums/i45/Valoosj/DSC02060.jpg

De top moet ik nog gaan kopen.

Zonet nog een uurtje geschuurd en de body mal lijkt me al goed te zijn. Bij de kop ben ik halverwege en hier en daar moet het nog bijgewerkt worden.

http://i69.photobucket.com/albums/i45/Valoosj/DSC02061.jpg

Valoosj
13 februari 2009, 15:44
Verzending van tonefactory vandaag binnen gekregen. Trussrod zat er niet bij al stond die afgetekend. Niet zo fijn maar ze hebben al een mail gekregen.
Brug en tailpiece zijn in backorder. Die kwamen eind februari pas binnen.

http://i69.photobucket.com/albums/i45/Valoosj/DSC02062.jpg


Qua vorderingen gaat het momenteel nog vrij traag. Het plan heb ik overgezet op kalkeerpapier en ik ga een nieuwe body mal maken want ik was er niet zo tevreden over.

Vanmorgen even een freeskop gaan halen om dan volgend weekend daarmee van start te kunnen.

http://i69.photobucket.com/albums/i45/Valoosj/DSC02063.jpg

Vrijdag kan ik bij de buurman van mijn grootouders gaan werken. Daar staat een vlakbank en een lintzaag tot mijn beschikking. Zaterdag de body dan verlijmen en zondag met Mr. Fingers zorgen dat er gefreesd kan worden.

Valoosj
21 maart 2009, 17:53
Zonet geprofiteerd van het mooie weer. Een mal voor de body gefreesd van 18mm dik, zodat ik icm mijn frees gemakkelijk te werk kan gaan.

Over 2 weken nog eens een 'vakantie', dus dan kan ik er eens echt werk van maken. Vandaar dat ik nu op zoek ben naar een mooie top. Maar die zoektocht blijkt moeilijker dan ik dacht. Bij Thys hout een plank gaan halen, op maat laten schaven en dergelijke, maar dat hout was niet kurkdroog en staat ondertussen al lekker krom.

Waar kopen jullie je hout? Ik heb Kristof Braekman al gecontacteerd, maar die had niet meteen iets liggen.
Wat ik graag wil is een gebookmatched stuk met tigerstripe. Uiteindelijke bedoeling is een gitaar te hebben zoals hieronder.

http://i69.photobucket.com/albums/i45/Valoosj/50091492yy5.jpg

JacquesLeDick
21 maart 2009, 19:49
Hier (http://www.madinter.com/b2c/index.php?page=pp_productos.php&tbusq=1&ref=MET&md=1) maar droog genoeg om onmiddelijk mee te bouwen ...

Valoosj
22 maart 2009, 18:09
Heb jij ook zo'n talenknobbel? Bij mij springt je link meteen naar een Spaanse website. Niet dat het een probleem is natuurlijk :)

G.G.
22 maart 2009, 19:05
Heb jij ook zo'n talenknobbel? Bij mij springt je link meteen naar een Spaanse website. Niet dat het een probleem is natuurlijk :)

Kijk eens links boven op het scherm, daar kan je kiezen tussen spaans en engels (Idioma/Language)

Valoosj
22 maart 2009, 22:37
Ligt het nu aan mij of kan ik daar geen gebookmatched stuk amerikaanse maple kopen, met tigerstripe en op de juiste dikte voor een carved top?

oigun
22 maart 2009, 22:54
Ik was daar ook naar aan het kijken ,het is 7mm dik... en de tigerstripe is out of stock.
Wel voordelige fingerboards en veel meer goodies:mmmm:

charlotte
23 maart 2009, 11:40
Hey Valoosj,

Kijk een bij :
http://www.holz-faszination.de/home/index.php

Daar haal ik altijd mijn top hout vandaan, zeer goede kwaliteit voor een redelijke prijs.

groetjes Charlotte :lp:

Valoosj
23 maart 2009, 22:34
Dankje voor de link Charlotte. Ik heb heel de site afgezocht, maar vond het topje niet dat ik zoek. Misschien hebben ze t binnenkort wel binnen.

Kakihara
24 maart 2009, 06:35
Andere mogelijkheid is misschien espen.de

Valoosj
25 maart 2009, 21:05
Daar hebben ze al wel wat mooie stukken met de juiste maten. Bedankt voor de link!

Valoosj
4 april 2009, 00:14
En de zoektocht naar de juiste top gaat weer verder na een mail of 5 met iemand van Espen.de.

Deze week mijn body alvast uitgezaagd en gelijmd. Nu zit ik over een lengte van 10cm blijkbaar met een opening tussen de 2 delen van ongeveer een kwart mm. Althans, zo lijkt het. Er zit wel een pak lijm tussen en ik heb de delen geklemd zo hard het maar kon (er is zelf een lijmklem kapot gegaan tijdens het inspannen). Maakt dit erg veel uit?

http://i69.photobucket.com/albums/i45/Valoosj/Photo-0025.jpg
http://i69.photobucket.com/albums/i45/Valoosj/Photo-0026.jpg
http://i69.photobucket.com/albums/i45/Valoosj/Photo-0027.jpg
http://i69.photobucket.com/albums/i45/Valoosj/Photo-0028.jpg

thijser
4 april 2009, 11:00
Je hebt wel erg weinig lijmklemmen gebruikt. Lijmklemmen hoef je niet maximaal dicht te draaien. VAST IS VAST.Je had beter de planken kunnen verlijmen voordat je de body uit had gezaagd. De lijmnaad zie je straks natuurlijk wel en is natuurliujk wat zwakker dan een zuigende verbinding. Je zou er een strook in kunnen verlijmen om de naad te verbergen en om het geheel wat steviger te maken.

Valoosj
4 april 2009, 18:46
Stevig is het wel hoor, en die kleine naar ga je enkel langs achter een klein beetje zien. Kan het wel opvullen met wat mahoniestof en houtlijm. Ik vroeg het me vooral af ivm de klank.

thijser
4 april 2009, 23:11
qua klank zal het niks uitmaken

aaronstonebeat
5 april 2009, 02:03
Had je die bodyhelften al helemaal tot het lijntje uitgezaagd? Dan zou het jammer zijn dat ze een paar millimeter tov elkaar zijn verschoven. Betekent een hoop extra zaag- cq freeswerk en schuren. En uiteindelijk een kortere body.

Ik meen wel een hoopgevend potloodlijntje te ontwaren ;)

Of is het misschien een lichte Guttlin Servant-touch ?

Die lijmnaad lijkt me ook vnl. een cosmetisch probleem; als ie maar voor het grootste deel goed vast zit.

Valoosj
5 april 2009, 02:45
Je ziet idd een lichte potloodlijn. Ik heb de body ruim uitgezaagd en ga een van de dagen beginnen met te frezen. Jammer genoeg is 'wachten op de zon in België' iets dat ook door Beckett beschreven kon zijn ...

aaronstonebeat
5 april 2009, 03:21
't Was hier nabij de poolcirkel ook maar grijs, terwijl het gisteren zo mooi was.

Hoe ga je frezen? Met bovenlager?

Valoosj
5 april 2009, 12:28
Jep. Ik heb een mal van 18mm en een frees van 2,5cm. Met de lager erbij is het 3cm. Misschien ga ik nog een extra stuk mdf tussen mal en body leggen, want anders frees ik meteen 1cm weg uit de mahonie. Dat lijkt me nogal veel.

flappie
5 april 2009, 14:11
kan best wel.
als je de frees maar de tijd geeft om zn werk te doen.

Valoosj
5 april 2009, 17:51
Vanmiddag scheen de zon nog een keer!
2u lang lustig gefreesd.

Freesopstelling:
http://i297.photobucket.com/albums/mm227/ValoosjFX/Les%20Paul/DSC02096.jpg

Stap 1:
http://i297.photobucket.com/albums/mm227/ValoosjFX/Les%20Paul/DSC02097.jpg

Verwijderen van de mal:
http://i297.photobucket.com/albums/mm227/ValoosjFX/Les%20Paul/DSC02098.jpg

Klein hapje uit het hout:
http://i297.photobucket.com/albums/mm227/ValoosjFX/Les%20Paul/Photo-0029.jpg



De rest van de foto's komt nog.

oigun
5 april 2009, 20:17
Balen van die hap.... Maar dat komt vast wel goed hij is niet zo heel diep.
keep up the good work!

marc_olly
5 april 2009, 20:53
Die hap schuur je er vast nog wel uit. Lekker bezig zo, ziet er goed uit.

Dat van die hap, dat is 1 van de meest voorkomende problemen bij het frezen met een freesje met bovenlager. Als je alleen je mal als geleider hebt, dan loop je het risico dat je frees iets kantelt, naar buiten.

Dan heb je dus zo'n hapje.

Nu draai je de body beter om en gebruik je een freesje met een lager aan de onderkant, dan heb je dit probleem niet meer. Wel moet je eerst het hapje repareren anders volgt het lagertje netjes je 'hapje' en heb je dat over de hele dikte van de body.

Je kunt wat resthout gebruiken om steun voor de bovenfrees te krijgen. Het resthout leg je rond je gitaarbody en zo steunt de frees ook daarop.

Marc

Valoosj
5 april 2009, 21:23
De hele body is vanmiddag al uitgefreesd. De hap is erg klein geworden toen ik klaar was met frezen. Ik ga wat zaagsel van het mahonie vermengen met houtlijm en dat gebruiken om het te herstellen.

Het spijtige is dat die hap er kwam toen ik de frees uitzette en m'n evenwicht even een beetje verloor.

aaronstonebeat
5 april 2009, 22:42
Ik heb er met frezen ook aan moeten wennen dat het vretende monsters blijven tot ze echt helemaal stil staan. Maar het leert gelukkig snel.
Ik heb er nu een gewoonte van gemaakt de frees te ontgrendelen en omhoog te laten komen na elke voltooide beweging. Dat scheelt aanmerkelijk. En altijd alle aandacht dubbel erbij houden totdat de frees geen schade meer kan aanrichten.

Goed werk, lijkt mij zo. Ik vind het altijd een mooi en wonderlijk moment als zo'n body uit een stuk hout tevoorschijn komt.
Zet 'm op!

Valoosj
5 april 2009, 23:02
Jammer genoeg is er een fout tussen mijn gsm en laptop, anders kon ik de afgewerkte body tonen. Fototoestel heeft vandaag ook al de geest gegeven.

Ash ketchum
5 april 2009, 23:07
Ziet er goed uit, veel succes ermee!

Valoosj
7 april 2009, 00:26
Zo zag de body er gisteren uit.
http://i297.photobucket.com/albums/mm227/ValoosjFX/Les%20Paul/Photo-0030.jpg

En vandaag ben ik verder gegaan met het frezen. De cavities voor switch en pots alvast uitgefreesd. Dit ging iets minder goed aangezien een perfecte cirkel uitzagen moeilijker is dan ik dacht. Bijgevolg was de mal niet perfect. Maar goed, als ik de covers erop leg dan zie je er niets van!

http://i297.photobucket.com/albums/mm227/ValoosjFX/Les%20Paul/Photo-0032.jpg


Zoals je ook ziet aan de werkspullen en restjes draad ben ik nog druk in de weer geweest met enkele neovibes. Vandaag dus best veel met DIY bezig geweest.


En nog een vraagje: ik heb een zeer mooie top gevonden maar die is slechts 11mm. Gebruik ik dan best 5mm mahonie of 5mm esdoorn om tot de goeie dikte te komen voor een LP?

aaronstonebeat
7 april 2009, 00:33
11 mm Is niet veel, kan ik inmiddels uit ervaring zeggen; maar het is mogelijk. Als ik de body persé op de originele dikte zou willen, zette ik er ook nog een aparte back tegenaan. Als je 2 lagen als top doet en dan op een gegeven moment door de bovenste heen gaat, krijg je vreemde tekeningen; tenzij je dekkend aflakt, dan kan het allemaal.
Van meer maple in de top zou je een klein beetje meer hoog en felheid kunnen verwachten (heb ik van horen zeggen :) ). Tegen de achterkant zal het weinig uitmaken.

G.G.
7 april 2009, 00:33
Ik zou dan 5 mm esdoorn gebruiken. Wat wordt de finish?

Valoosj
7 april 2009, 00:51
Hmmm, esdoorn dan maar. Dat zou het normaal gezien toch geworden zijn.
Wat betreft de carve zal ik dan maar heel voorzichtig te werk gaan. Aan de lijmnaad kan ik dan altijd zien hoe diep ik nog mag gaan. En ga ik daar toch te diep, dan is het ook niet zo'n probleem want de zijkanten van de top gaan donker worden. En door de binding wordt de lijmnaad dan nog verborgen.

Afwerking die ik wil is de volgende:
http://i69.photobucket.com/albums/i45/Valoosj/50091492yy5.jpg

Icm met een tigerstripe topje waar je dus de tekening bij kan zien. Zal beitsen worden dus.

G.G.
7 april 2009, 01:00
Top zou ik inderdaad beitsen. Burst kan je beitsen met doekjes, maar ik zou het persoonlijk spuiten (heb beiden gedaan, maar voor de burst is spuiten wel het gemakkelijkst).

Dit is met doekjes gedaan:

http://img186.imageshack.us/img186/2334/p1010840vo2.jpg (http://img186.imageshack.us/my.php?image=p1010840vo2.jpg)

Dus het kan heel simpel, veilig en lowbudget, as je maar de tijd neemt.

Valoosj
7 april 2009, 01:03
Om te spuiten heb je wel materiaal nodig dat ik niet heb. Ik zal mijn tijd wel nemen en het met doekjes doen. Maar dat is momenteel nog toekomstmuziek :D
Eerst die top scoren die ik op het oog heb. En nog zo'n miljoen andere klussen alvorens ik ga beitsen.

Valoosj
29 mei 2009, 10:58
En eindelijk heb ik mijn tophout!
Curly maple van bij stewmac.

http://i297.photobucket.com/albums/mm227/ValoosjFX/Les%20Paul/DSC02141.jpg

Enige spijtige dat ik net ontdek is dat het hout vochtig aanvoelt en een beetje krom staat. Verder is de tekening helemaal wat ik zocht. Dikte van deze plank is zo'n slordige 32mm, dus ik kan gaan schaven tot 17mm. De zijkant om de stukken tegen elkaar te plakken kan ook wel wat werk gebruiken. Ik weet deze zomer wat doen!

Vraagje aan de Belgische bouwers, Barno bv: zou ik een keertje mogen langskomen voor wat hulp bij de delicatere stukken zoals de nekverbinding? Ergens in juli als dat lukt.

barno
29 mei 2009, 11:51
je hebt pm

Valoosj
18 juni 2009, 17:27
Tussen het studeren door nog wat gewerkt:cooler:

Topje langs de zijkant vlak gemaakt, dan kan ik die morgen lijmen (eerst nieuwe lijmklemmen kopen).
http://i297.photobucket.com/albums/mm227/ValoosjFX/Les%20Paul/DSC02156.jpg

Kanaal voor de bedrading.
http://i297.photobucket.com/albums/mm227/ValoosjFX/Les%20Paul/DSC02157.jpg

Verzinking covers.
http://i297.photobucket.com/albums/mm227/ValoosjFX/Les%20Paul/DSC02158.jpg

Bij de kleine ging het een beetje mis en is de opening groter dan op de mal. Binnenkort dus opvullen met wat mahonieschaafsel en lijm.

stijnkenens
18 juni 2009, 21:49
Ik denk dat het er mooier gaat uitzien als je gewoon een groter covertje maakt.
Dat mahonieschuursel + lijm ga je altijd blijven zien.
Of ga je de achterkant zwarten?

Voor de rest: nice ...


s

thijser
18 juni 2009, 22:09
Ik denk dat het er mooier gaat uitzien als je gewoon een groter covertje maakt.
Dat mahonieschuursel + lijm ga je altijd blijven zien.
Of ga je de achterkant zwarten?

Voor de rest: nice ...


s

+1

Zeker NIET opvullen met mahonie prut.. Het gaat niet werken ook niet als je de achterkant zwart zou maken. + het is niet stevig genoeg.

Valoosj
19 juni 2009, 15:34
Covertjes zijn gewoon van plastic. Hoe ik de achterkant ga doen weet ik nog niet, en dat maakt zoveel niet uit, de voorkant zie je altijd, achterkant niet. Dus ik zie wel hoe dat uitdraait.

hezz
21 juni 2009, 13:43
Covertjes zijn gewoon van plastic. Hoe ik de achterkant ga doen weet ik nog niet, en dat maakt zoveel niet uit, de voorkant zie je altijd, achterkant niet. Dus ik zie wel hoe dat uitdraait.

Mooie houten cover is ook goede oplossing, niet?

Valoosj
21 juni 2009, 17:45
Als ik er een mooie kan maken, dan zeker :D
Maar net nog aan gedacht, de achterkant wordt toch zeer donker. Op de vorige foto zie je de 'burst' die ik wil stainen, en de zijkanten daarvan zijn erg donker. Dat zal de achterkant ook worden.

Net een uur gefreesd aan mijn top. Ik wou met behulp van een freesbak de top vlakken, maar dat is niet zo perfect gelukt. Toch maar met een geschiktere machine deze klus klaren.

Daarna bepalen waar ik de top net uitzaag, LP vorm eruit frezen en dan eilandjes frezen voor de hoogte van de carve aan te brengen. En dan begint het leuke werk ...

Valoosj
3 juli 2009, 16:06
Net terug van een schrijnwerker. De top is vlak en ik heb mijn halshout laten zagen onder een hoek van 16° zodat ik ook aan de kop kan beginnen.

http://i297.photobucket.com/albums/mm227/ValoosjFX/Les%20Paul/DSC02166.jpg

Nu ruw de vorm uitzagen en dan op het mahonie plakken. Dan kan het leuke werk beginnen: carven.

Daarna maar eens mallen maken voor de nek en kop.

Ike57
3 juli 2009, 16:40
Mooie tekening in de top.

Succes met het carven. Ga je de top éérst verlijmen met de body en daarná carven? Kun je niet beter eerst gaan carven en daarna verlijmen? Als er dan iets met de top gebeurt heb je in ieder geval de body nog ....

Valoosj
3 juli 2009, 17:37
Dat was ik ook aan het denken, maar het probleem met de top is dat die aan de zijkanten een beetje omhoog krult. Het moet dus maar meteen goed zijn. Daarom dat ik bij het carven vooral zal schuren en niet met beitels ga werken.

thijser
3 juli 2009, 21:03
Mooie tekening in de top.

Succes met het carven. Ga je de top éérst verlijmen met de body en daarná carven? Kun je niet beter eerst gaan carven en daarna verlijmen? Als er dan iets met de top gebeurt heb je in ieder geval de body nog ....

Het lijmt veel makkelijker als het nog niet gecarved is

barno
3 juli 2009, 22:19
ik weet niet of je binding wil. If so, denk dan goed na over de volgorde van handelingen. bv binding frezen op een reeds gecarvde top is erg moeilijk

Valoosj
4 juli 2009, 00:08
Er komt binding op. Ik dacht eraan om mijn dremel in een houder te plaatsen, en dan zo de binding te frezen met het bitje van stewmac. Dan hoef ik de top niet te gebruiken om de frees stabiel te houden.

Valoosj
17 juli 2009, 00:25
Vanmiddag de top uitgefreesd en dan de lijmklemmen op het werk gaan lenen.

http://i297.photobucket.com/albums/mm227/ValoosjFX/Les%20Paul/DSC02167.jpg

Was even spannend omdat ik teveel lijm had gebruikt en alles heen en weer schoof tijdens het klemmen. Overtollige lijm verwijdert en met de hulp van ons pa kwam het dan toch in orde. Als volgende stap denk ik erover om deze te carven. Binding, PU's en neck joint achteraf frezen met behulp van een of andere opstelling/boorstaander.

Rojatama
17 juli 2009, 22:53
volgende stap denk ik erover om deze te carven. Binding, PU's en neck joint achteraf frezen met behulp van een of andere opstelling/boorstaander.





Eerst de bindingen frezen lijkt mij handiger, op een gecarvde body is het niet lekker frezen ! !



http://i658.photobucket.com/albums/uu308/Rojatama/Mijn%20LP/P08-07-09_2039.jpg

Valoosj
18 juli 2009, 00:21
Ik zal er nog eens over nadenken dan. Is natuurlijk wel handig om dan meteen te zien tot hoe hoog ik moet carven aan de zijkanten.

Koen Cassiers
20 juli 2009, 18:01
OK, heb grote stukken van je project hier even gevolgd. Ik ben weer mee!
Idd, een frees gebruik je toch best op vlakke, geleidende basis en dus misschien beter te frezen VOOR het 'carven'? Maar ik ben natuurlijk geen elektrische-gitaar-expert zoals sommigen op 't forum he.
Ziet er voorts wel mooi uit, vragen stel je maar als ik je op werk zie he.

Valoosj
20 juli 2009, 20:13
Frezen zal ik wel doen voor het carven. Maar ik moet eerst nog de zijkant mooi glad schuren. Body is nu uit de lijmklemmen en daar toon ik morgen wel een foto van.

niekb
30 juli 2009, 10:55
Foto's? :)

Valoosj
30 juli 2009, 17:44
Excuus, helemaal vergeten van foto's te tonen.

Eentje in de freesopstelling voor de binding.
http://i297.photobucket.com/albums/mm227/ValoosjFX/Les%20Paul/Photo-00562.jpg

En het resultaat
http://i297.photobucket.com/albums/mm227/ValoosjFX/Les%20Paul/Photo-00572.jpg

Hier de lijn tot waar de binding komt.
http://i297.photobucket.com/albums/mm227/ValoosjFX/Les%20Paul/Photo-0058.jpg

Nu het leuke werk: carven. Ik ga het waarschijnlijk met beitels doen. Deze week al eens wat geprobeerd aan de zijkanten en dat beviel me best.

Valoosj
4 augustus 2009, 13:12
Hier druk aan het werk bij een collega. Met een schraapstaal en een vijl bezig om de zijkant mooi glad en rond te krijgen.

http://i297.photobucket.com/albums/mm227/ValoosjFX/Les%20Paul/Afbeelding001.jpg
http://i297.photobucket.com/albums/mm227/ValoosjFX/Les%20Paul/Afbeelding002.jpg
http://i297.photobucket.com/albums/mm227/ValoosjFX/Les%20Paul/Afbeelding003.jpg

Het hout voor de hals is onder 16° gezaagd en vlakgeschaafd. De kop moet nu op dikte gefreesd worden en dan de mal daarvoor maken.
De body is nu helemaal klaar voor de carving. Dat ga ik doen met een houtboor van 8mm om zo al wat materiaal weg te boren tot op de juiste diepte. Dan steek ik de bruggetjes tussen de gaten weg met een beitel en is er mij al veel werk bespaard.

En morgen op bezoek bij Stijnkenens!

Valoosj
9 augustus 2009, 21:39
Afgelopen week bij Stijn Kenens geweest. Leuke speeltuin heeft hij!
Mijn body is daar nog wat beter bijgewerkt en de zijkant is nu helemaal vloeiend. Deze week ga ik dat zelf nog wat opschuren, want nu is dat nog erg ruw en de lijnen van het schuurpapier (grit 80 dacht ik) staan er in.

Verder een grote wijziging in plannen: carven doe ik pas als de nek gemaakt is en klaar is om te lijmen.

Een dezer de kop maar eens op dikte boren, frezen en schaven en dan een plakje ebben erop. En dan gewoon verder met de hals ...

Thunders1988
10 augustus 2009, 00:40
Cool! Bij u komt er ook schot in de zaak.
Petje af dat ge voor uw eerste zelfbouw ne carved-top maakt.

aaronstonebeat
10 augustus 2009, 01:30
Ik heb vrij onlangs ook het genoegen gehad Stijn in zijn werkplaats te ontmoeten. Tof om zulke assistentie vlak in de buurt te hebben!

Ga je ook nog een eigen ding doen met de elektronica? Mij lijkt dat zoiets jouw als weinig anderen hier is gegeven.

Valoosj
10 augustus 2009, 12:26
Het is enkel maar omdat er een paar mensen af en toe hulp bieden dat ik mijn eerste zelfbouw meteen goed kan doen. Anders zou het zeker niet zo mooi aflopen. De hulp van het forum helpt ook erg veel. Dat Stijn zijn atelier niet ver van mij thuis is, is een pluspunt voor ons beiden. Hij helpt mij met kleine fouten recht te zetten en ik help hem met elektronica.

De elektronica gaat niet erg speciaal zijn. Misschien coil splitting, maar daar blijft het dan wel bij. Bij mijn G&L had ik er coil split en phase reversal in zitten, maar dat laatste gebruikte ik nooit en is er al weer uit.

niekb
10 augustus 2009, 13:05
Zo te zien komt dat helemaal goed. Het is altijd fijn om iemand in de buurt te hebben die je kan helpen als dat nodig is. Helemaal mooi als je elkaar een beetje kan helpen met het een en ander.

Keep it up!

Valoosj
10 augustus 2009, 18:19
Dat is inderdaad wat wij twee er zo tof aan vinden. De kwaliteit van het werk gaat er langs twee kanten op vooruit!

Vanmiddag begonnen met het op dikte brengen van de kop. Eerst met een 8mm houtboor icm een boorstaander gaten geboord. Dan alle bruggetjes weggestoken en geëindigd met een 7mm metaalboor. Een beetje valsspelen, maar het maakte mijn werk eenvoudiger. De laatste bruggen tussen de boorgaten weggestoken met de beitel en ik ben klaar om de kop te schaven tot de goeie dikte. Er moet nu nog 1mm af.

http://i297.photobucket.com/albums/mm227/ValoosjFX/Les%20Paul/Photo-0061.jpg

http://i297.photobucket.com/albums/mm227/ValoosjFX/Les%20Paul/Photo-0062.jpg

http://i297.photobucket.com/albums/mm227/ValoosjFX/Les%20Paul/Photo-0063.jpg

http://i297.photobucket.com/albums/mm227/ValoosjFX/Les%20Paul/Photo-0064.jpg

stijnkenens
10 augustus 2009, 19:02
hey valoosj, merci voor de goede comment.

Ideetje: direct een metaalboor gebruiken, en misschien ineens een nieuwe/scherpe gaan halen, dan heb je die vervelende putjes van de centerpunt niet in je hout zitten.en dan direct een grote van 10mm of zo, gaat nog sneller.



s

Valoosj
10 augustus 2009, 19:43
De puntjes die je nu ziet zijn van de metaalboor. Bij het verdunnen van de kop heb ik wel gemerkt dat ik met mijn tuners een probleem ga hebben. Het ziet er niet naar uit dat ze de 16mm dikke kop aankunnen. Ik zal dus langs de achterkant aan beide zijden een sleuf moeten maken waardoor ze wel passen.

Heeft er iemand trouwens een voorbeeld van het lijnenspel dat nodig is als je de top op diepte wil boren. Een soort van topografisch plannetje dus. Dan kan ik dezelfde techniek als bij de kop gebruiken om het carven eenvoudiger te maken.

Rojatama
10 augustus 2009, 22:00
Heeft er iemand trouwens een voorbeeld van het lijnenspel dat nodig is als je de top op diepte wil boren. Een soort van topografisch plannetje dus. Dan kan ik dezelfde techniek als bij de kop gebruiken om het carven eenvoudiger te maken.

Heb je hier iets aan ???

http://i658.photobucket.com/albums/uu308/Rojatama/Mijn%20LP/Iso-lijnen.jpg

Heb hem ook in PDF-formaat, als je dat wilt hebben zeg je het maar.

barno
10 augustus 2009, 22:16
nogal arbeidsintensieve manier van kop verdunnen, volgens mij kan je dit beter met een zaag doen, toch als er minstens 5mm af moet. kost wat spierkracht maar is gezond :)

tegenwoordig doe ik dit soort dingen gewoon met de bovenfrees, direct gevlakt ook.

Zjef
10 augustus 2009, 22:45
nogal arbeidsintensieve manier van kop verdunnen, volgens mij kan je dit beter met een zaag doen, toch als er minstens 5mm af moet. kost wat spierkracht maar is gezond :)

tegenwoordig doe ik dit soort dingen gewoon met de bovenfrees, direct gevlakt ook.

Met zo'n freesbak als je jouwe :soinnocent:

KoenB
10 augustus 2009, 23:54
Een freesbankje maken is zo gepiept hoor. En het is de investering meer dan waard. Ik moest ook een kop op dikte maken, er moest iets van 8 mm af. Zo gepiept met de freesbank, een paar keer er overheen vliegen en klaar.

Valoosj
11 augustus 2009, 12:40
Zo'n freesbank had ik gemaakt voor de top, maar dat is niet goed afgelopen. Er zat hier en daar toch wat verschil in. De freeskop in de boorstaander is ook geen goed idee, want af en toe schiet die kop een paar cm opzij. Omdat ik graag mijn 10 vingers houd, ga ik het gewoon schaven. Voor die mm die er nog af moet maakt het me niet meer uit.

Rojatma, ik heb die pdf gisteren van Aaron Stonebeat doorgestuurd gekregen. Toch bedankt. Het is in alle geval exact wat ik nodig had. Google had ik al geraadpleegd, maar ik wist niet goed welke termen ik moest gebruiken. Het leverde in alle geval niet veel goed op.

KoenB
11 augustus 2009, 13:41
Omdat ik graag mijn 10 vingers houd, ga ik het gewoon schaven

Daar is natuurlijk ook wel wat voor te zeggen ;) succes!

Valoosj
17 augustus 2009, 17:49
Dankuwel Koen.

Vanmiddag met de schaaf aan de slag gegaan.
http://i297.photobucket.com/albums/mm227/ValoosjFX/Les%20Paul/Photo-0066.jpg

Het was een hele klus om de kop nog 4mm dunner te schaven, maar nu ben ik wel klaar om die eindelijk op de hals te lijmen. Daarna kan het kopbeleg op zijn plek komen.

Valoosj
17 augustus 2009, 19:24
Bij deze:

http://i297.photobucket.com/albums/mm227/ValoosjFX/Les%20Paul/Photo-0067.jpg

Valoosj
18 augustus 2009, 11:12
Na een nachtje drogen de lijmklemmen verwijdert en het resultaat ziet er goed uit. De kop staat mooi recht op de nek en de verbinding lijkt me goed.

Op aanraden van Stijn (Kenens) heb ik de kop een klein beetje verder naar de body toe geplakt, om dan achteraf wat bij te schaven zodat het een doorlopend vlak wordt. Dat tijdens het lijmen proberen zou toch niet gelukt zijn.
http://i297.photobucket.com/albums/mm227/ValoosjFX/Les%20Paul/Photo-0068.jpg

Het kopbeleg is al op maat van de kop, maar het moet wel nog gebeitst worden.
http://i297.photobucket.com/albums/mm227/ValoosjFX/Les%20Paul/Photo-0069.jpg

Totaalbeeldje met het fretbord er ook op gelegd.
http://i297.photobucket.com/albums/mm227/ValoosjFX/Les%20Paul/Photo-0070.jpg

barno
18 augustus 2009, 11:22
nice,
zorg er wel voor dat je de headstock niet te vroeg op maat brengt, want door het gelijk frezen/schuren van de bovenkant van de hals, komt de knik naar de headstock een stukje verder te liggen.

niekb
18 augustus 2009, 11:30
Dat ziet er al goed uit.
Ik ga mee met Barno, daarbij zorg dat je ook eerst je trusskanaal freest. Nu heb je nog een mooie geleider. Ik heb wel eens het laatste stukje met de hand moeten doen omdat de geleider tegen de kop kwam (ik had al oren verlijmd) Dat is niet handig.

Suc6 ermee. Ik denk dat dat wel helemaal goed gaat komen.

:lp:

Valoosj
18 augustus 2009, 12:24
Voor ik ook maar iets zaag of lijm zoek ik eerst uit of wat ik van plan ben klopt, en dan vraag ik het nog eens na bij Koen Cassiers of Stijn Kenens. Beiden hebben me al goed geholpen. En jullie hier op het forum zijn ook een geweldige bron van kennis.

Wat ik nu ging doen is het kopbeleg beitsen, de overschot aan de lijmnaad wegwerken (die knik komt dan idd verder te liggen) en dan eens meten tot waar mijn toetsenbord komt. Als ik dat weet kan ik mijn kopbeleg op de goeie plek plakken, net als de hiel die wat verdikt moet worden met een blokje. Daarna zie ik wel verder wanneer het tijd is om de kop uit te frezen.
Zoals Koen zei: eerst constructief en dan pas decoratief.

B_2_the_a
18 augustus 2009, 12:38
Dankuwel Koen.

Vanmiddag met de schaaf aan de slag gegaan.
http://i297.photobucket.com/albums/mm227/ValoosjFX/Les%20Paul/Photo-0066.jpg

Het was een hele klus om de kop nog 4mm dunner te schaven, maar nu ben ik wel klaar om die eindelijk op de hals te lijmen. Daarna kan het kopbeleg op zijn plek komen.


Mag ik je erop attenderen dat het verstandiger is om je schaaf op z'n zijkant te leggen? Zo gaat je mes langer mee/hoef je minder te slijpen...

Valoosj
18 augustus 2009, 12:49
Dat mag je, maar die schaaf lag maar even zo voor de foto ;)
Koen (die je trouwens de groeten doet) legt die altijd op z'n zij. Ik was bij hem om dat schaafwerk te doen. Zelf heb ik geen schaaf en voor die paar keer dat ik ze nodig heb wou ik er geen aankopen. In ruil help ik hem dan ook met elektronica.

B_2_the_a
18 augustus 2009, 13:12
nog erger, zo met andermans spullen omgaan ;)
Doe maar de groeten terug!

Valoosj
18 augustus 2009, 16:55
Tussen het inpakken voor Pukkelpop door:

Kopbeleg gebeitst en de hiel aan de hals geplakt. Begint bij de 12e fret en eindigt iets voorbij de 22e. Mocht ik de toets nog wat moeten opschuiven is er zeker geen probleem dat de hiel te kort komt, hij loopt ver genoeg.

http://i297.photobucket.com/albums/mm227/ValoosjFX/Les%20Paul/Photo-0071.jpg
http://i297.photobucket.com/albums/mm227/ValoosjFX/Les%20Paul/Photo-0072.jpg
http://i297.photobucket.com/albums/mm227/ValoosjFX/Les%20Paul/Photo-0073.jpg

Valoosj
29 augustus 2009, 01:36
Het begint zo stilaan vorm te krijgen. Vanmiddag langs Stijn Kenens gegaan en hij heeft me weer erg goed vooruitgeholpen.

Eerst heeft hij het bindingskanaal gefreesd, bij deze is hij vereeuwigd op het forum.
http://i297.photobucket.com/albums/mm227/ValoosjFX/Les%20Paul/Fotos-0015.jpg
http://i297.photobucket.com/albums/mm227/ValoosjFX/Les%20Paul/Fotos-0016.jpg
http://i297.photobucket.com/albums/mm227/ValoosjFX/Les%20Paul/Fotos-0017.jpg
Na veel nadenken en meten bij m'n G&L hebben we dan de nek afgetekend.
http://i297.photobucket.com/albums/mm227/ValoosjFX/Les%20Paul/Fotos-0018.jpg

Nog wat meer denken en meten en dan was het tijd om de tenon onder een hoek van 4,4° te zagen met zo'n junglemes.
http://i297.photobucket.com/albums/mm227/ValoosjFX/Les%20Paul/Fotos-0019.jpg

En dan was dit het resultaat.
http://i297.photobucket.com/albums/mm227/ValoosjFX/Les%20Paul/Fotos-0020.jpg

Ik heb hier en daar wat liggen schaven en beitelen onder het wakend oog van de meester. Best leuk werken zo, wetende dat hij me op mijn fouten wijst en alles perfectioneert. Het was dus weer een aangename middag en ik heb veel bijgeleerd. Maandag meer van dat wanneer ik de nek ga shapen ...

De Vie bass heb ik van dichtbij kunnen aanschouwen en dat is ook een echt juweeltje.

Ike57
29 augustus 2009, 09:34
Mooi die samenwerking.
Leuk om de Meester zelf aan het werk te zien :D

stijnkenens
29 augustus 2009, 10:20
De meester, hahaha ...
Man, man, man, zo'n nekverbinding bij een lespaul, dat is toch even nadenken hoor ...
Je hebt het plan, dus je kan alles namaken zoals het moet, maar wat moet er eerst ...
Nee dan is iets van fender echt wel kinderspel... :)

Vind het wel grappig om gereedschap en het atelier in een ander topic te zien.

Dat junglemes heet een trekzaag, valoosj ;)



s

oigun
29 augustus 2009, 10:31
Mooie samenwerking! Stijn, let er een beetje op hoe ons valoosjke zijn beitels weglegt want dit kan niet hoor!

stijnkenens
29 augustus 2009, 10:50
haha, hij is nog jong hé :)
Ik ben zelf heel voorzichtig met snij gereedschap als ik het opzij leg.
Ik zal hem maandag eerst eens wat beitels doen slijpen en afwetten, dan zal het respect wel komen.

Want het doet toch raar om ander volk met je gereedschap te laten werken.



s

barno
29 augustus 2009, 11:34
stijn, dat bindingskanaal frezen, hoe doe je dat? monteer je een geleider op de freesvoet, zo te zien?

stijnkenens
29 augustus 2009, 11:47
Ik heb die stangen van de langsgeleider door de voet gestoken. De langsgeleider zelf gebruik ik niet, maar ik monteer links en rechts 2 blokken zodat de frees nergens naar toe kan, enkel voor en achteruit.
Dat wil wel zeggen dat de zijkanten van de hals-blank wel perfect evenwijdig moeten zijn. (lang leve de schaafbank)
Het enigste is uitkijken voor de uitloop aan de kop, omdat je wel eens kan kantelen, maar uiteindelijk hebben we op veilig gespeeld, en het nadien nog wat weggestoken.

Ik vertrek sebiet naar t atelier, want hier met die dakwerkers is er toch niet te werken. K zal wat fotootjes maken voor in het grote tooltopic.

s

Valoosj
29 augustus 2009, 12:10
Mooie samenwerking! Stijn, let er een beetje op hoe ons valoosjke zijn beitels weglegt want dit kan niet hoor!



Ik zal hem maandag eerst eens wat beitels doen slijpen en afwetten, dan zal het respect wel komen.


Hopla, al meteen strafstudie :seriousf:

Achja, dan leer ik dat meteen ook weer. Zo meteen een figuurzaag gaan kopen en dan zaag ik de kop al uit.

Koot
29 augustus 2009, 12:46
http://i297.photobucket.com/albums/mm227/ValoosjFX/Fotos-0017.jpg



Ziet er gedegen uit allemaal.

Maar ik vraag me af waarom jullie het trussrod kanaal niet in het midden hebben gefreesd. Hou je nu wel genoeg breedte voor de kop over aan beide zijkanten?

Gr.
Gerard

Valoosj
29 augustus 2009, 13:35
Er is net plek genoeg voor de kop. We hebben dit zo gedaan omdat er aan de achterkant van het halshout een schuine zijde is.

Valoosj
29 augustus 2009, 19:24
Vandaag was de kop aan de beurt. Met een figuurzaagje heb ik de kop ruw uitgezaagd. Op de foto ben ik inderdaad over de lijn gegaan, maar de lijn was dan ook niet perfect afgetekend. Nu staat de uiteindelijke lijn erop en past alles nog.

http://i297.photobucket.com/albums/mm227/ValoosjFX/Les%20Paul/Fotos-0021.jpg

http://i297.photobucket.com/albums/mm227/ValoosjFX/Les%20Paul/Fotos-0022.jpg

Zoals je kan zien is het nog niet af. Met een figuurzaag werken is moeilijker dan ik dacht, zeker in dit harde hout. Maandag zie ik wel hoe het verder moet.

Valoosj
31 augustus 2009, 19:12
Wederom een middagje bij Stijn gaan werken. Deze keer was de tenon aan de beurt. Eerst een mal gemaakt, aan de hand daarvan de body ingefreesd. Maar zoals Hilko ons allen gisteren geleerd heeft: eerst voorboren!

http://i297.photobucket.com/albums/mm227/ValoosjFX/Les%20Paul/Fotos-0024.jpg
http://i297.photobucket.com/albums/mm227/ValoosjFX/Les%20Paul/Fotos-0025.jpg
http://i297.photobucket.com/albums/mm227/ValoosjFX/Les%20Paul/Fotos-0026.jpg

Daarna heb ik met de mal nog bijgefreesd, maar het ging nog niet diep genoeg. Verder moet ik eerst wat meer info hebben over tenons voor ik verder kan. Stijn wist het ook niet meteen, dus voor we daaraan verder werken ga ik hier wat rondneuzen.

De kop is ook in vorm gekomen, ik heb het groffe werk gedaan en dan heeft Stijn even geholpen.

http://i297.photobucket.com/albums/mm227/ValoosjFX/Les%20Paul/DSC02187.jpg

Met behulp van een speciale freeskop van Stewmac is dan ook de hals op dikte gezet. Eerst wat blokjes eronder geplakt om zo het verloop goed te krijgen.

http://i297.photobucket.com/albums/mm227/ValoosjFX/Les%20Paul/Fotos-0029.jpg
http://i297.photobucket.com/albums/mm227/ValoosjFX/Les%20Paul/Fotos-0030.jpg

En dat was het voor vandaag. Vanaf nu is het vooral bijschaven tot alles goed is. Carven is nog het grootste werkje nu.

Woml
1 september 2009, 00:25
Heee, de Safe-T-Planer! Die heb ik ook, en ik begin er steeds meer lol in te krijgen! :D

B_2_the_a
1 september 2009, 08:11
Om dieper te frezen moet je eerst de tenon perfect maken qua vorm, en dan zonder mal verder frezen (de al uitgefreesde tenon wordt dan de mal).

Valoosj
1 september 2009, 12:06
Om dieper te frezen moet je eerst de tenon perfect maken qua vorm, en dan zonder mal verder frezen (de al uitgefreesde tenon wordt dan de mal).

Dat weet ik wel, maar het ging ons gisteren om de hoek die erin moet komen. Die 4,4° maakt het ons even moeilijk. Stijn dacht er eerst aan om de body aan de tenon onder die hoek te zetten, maar dan verpest het mijn carve waarschijnlijk. We moeten dus gewoon nog uitzoeken hoe we de bodem van de tenon goed krijgen zodat de nek onder de juiste hoek komt.

stijnkenens
1 september 2009, 18:37
Ik dacht eerst aan een langere frees, die is ook nog handig voor andere dingen, maar het probleem is dat origineel de tenon onderkant schuin afloopt, evenwijdig met de toets. Ok, dat hoeft niet natuurlijk, een idee dat broeit bij mij: als je hem gewoon recht infreest, dan heb je nog wat meer lijmoppervlakte waar de tenon onder de element holte zit. Dan hoef je uiteindelijk enkel maar de holte aan te passen, of de onderkant van de tenon om zo de hals op de juiste hoogte te krijgen. We hebben reeds de schoudering van de hiel die op 4,4 (4,5) graden is gezaagd en afgewerkt.

En even een fotootje waardoor blijkt dat valoosj ook aan z'n gitaar werkt:

grote jongens met kleine machines:

http://i475.photobucket.com/albums/rr111/stijnkenens/vanalles/DSC06862.jpg


:seriousf:



s

Koot
1 september 2009, 23:42
Ik merk dat jullie nog al worstelen met die halshoek. In een redelijk recente thread van Barno heb ik wat reacties geplaatst over dit zelfde probleem, neckpocket en de tenon met een halshoek (voor een set-neck constructie). Jullie probleem is met deze methode op te lossen, kijk maar eens of je er wat mee kan bij dit Les Paul project.

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=126314&page=2 (zie reactie #14)


http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=126314&page=3 (zie reactie #25)


Gr.
Gerard

Valoosj
2 september 2009, 00:48
Ipv de tenon in de body onder een hoek te zetten, doe jij dat met de tenon aan de nek. Dat lijkt mij een makkelijkere oplossing dan het in de body te doen waar er minder werkruimte is.

Valoosj
2 september 2009, 19:53
Met behulp van een topografisch plannetje lijnen uitgezet voor het carven. Aan de hand hiervan ga ik op diepte boren. Als je goed kijkt zie je de uiteindelijke dieptes staan, maar daar blijf ik nog 2mm vandaan, want zo perfect zijn de lijnen ook weer niet.

http://i297.photobucket.com/albums/mm227/ValoosjFX/Les%20Paul/DSC02188.jpg

Valoosj
4 september 2009, 16:11
Wegens een ferme blein de werkzaamheden moeten staken voor momenteel, maar er zijn toch al weer wat grammetjes hout van de top af!

Geboord tot op de lijn van 12mm en ik ben bezig met de bruggen tussen de boorgaten weg te steken.

http://i297.photobucket.com/albums/mm227/ValoosjFX/Les%20Paul/Fotos-0031.jpg
http://i297.photobucket.com/albums/mm227/ValoosjFX/Les%20Paul/Fotos-0032.jpg
http://i297.photobucket.com/albums/mm227/ValoosjFX/Les%20Paul/Fotos-0033.jpg

barno
4 september 2009, 17:23
dat zijn heel wat gaatjes. Ik doe dat werk met de bovenfrees, dat gaat heel wat vlugger (maar wel is tricky-er)

Ike57
4 september 2009, 17:39
I read the news today oh boy
Four thousand holes in Blackburn, Lancashire
And though the holes were rather small
They had to count them all
Now they know how many holes it takes to fill the Albert Hall.
I'd love to turn you on. :D

Valoosj, jij moet wel een zeer geduldig mens zijn. Mijn respect :ok:

Valoosj
4 september 2009, 18:31
Het duurde wel even, maar ik doe het liever rustiger en veiliger (zowel voor de gitaar als voor mezelf). Bij de tenon blijf ik ook nog uit de buurt tot dat die afgewerkt is en klaar om te lijmen.

JeroenSchaaf
4 september 2009, 18:32
Te gek ziet er goed uit man! ben benieuwd naar het eind resultaat!

niekb
4 september 2009, 20:10
Ooh spannend al die gaatje. Wat een werk zeg. Ik ben benieuwd.
Zelf heb ik het nog nooit zo gedaan.

Keep it up!

Valoosj
4 september 2009, 20:53
Het is mij aangeraden door Koen, die op Ilsa zijn kennis 3 jaar is gaan bijschaven.

Ondertussen veel nagedacht over de tenon en na wat meten aan de slag gegaan met de frees. Volgens mijn hoogtelijnen is de top 14mm dik aan het einde van de tenon. Ik heb de tenon op 26mm diepte (mahonie) gefreesd, dus in totaal zou er zo'n 40mm dikte moeten zitten aan het einde van de tenon (aan de hals). In de body loopt het vlak, dus aan de hals moet het afgeschuind worden en is het tegen de schouder van de hals nog zo'n 35mm dik. Lijkt me wel genoeg. Indien nodig kan ik nog dieper frezen in de body om meer over te laten van het halshout. Wat denken jullie?

http://i297.photobucket.com/albums/mm227/ValoosjFX/Les%20Paul/Fotos-0037.jpg

En een eerste samenkomst van body en nek!
http://i297.photobucket.com/albums/mm227/ValoosjFX/Les%20Paul/Fotos-0036.jpg

aaronstonebeat
4 september 2009, 21:00
Qua dikte van hout lijkt het me uitstekend te doen allemaal. Vooral van belang dat je uiteindelijk binnen goede afstelgrenzen van de brug komt en dat de top mooi langs de hals/toets aansluit.

Ik zit het allemaal met genoegen te volgen :ok:

Valoosj
4 september 2009, 21:04
Om de tenon nu te zagen moet ik toch weer naar Stijn, dus ik zal het met hem nog wel eens allemaal nameten, maar ik denk (lees: hoop) dat het zo klopt. Volgens mijn berekeningen en het werk dat we al gedaan hebben aan de schouder zou de hals onder de hoek van 4,4° moeten staan.

Hier nog een eerste blik op een 'gitaar'.

http://i297.photobucket.com/albums/mm227/ValoosjFX/Les%20Paul/preview.jpg

aaronstonebeat
4 september 2009, 21:20
Ken je dat stewmac-plan? Daar is het maar 3,5 graden. Maar bij voldoende topdikte zou het niet moeten uitmaken.

Ik heb dat soort dingen steeds definitief bepaald door de hals in de body te steken en de toets erop te leggen (indien nog los) en dan een rechte lat over de toets te leggen. Til die bij de brug zoveel op als de snaren boven de toets moeten zweven en je zit heel dicht in de buurt van de uiteindelijke hoogte van de brugzadels.

Valoosj
4 september 2009, 21:26
Het stewmac plan is hier telkens vaste kost. Maar daar stond ergens 85,6° op geschreven bij de tenon, dus daar haal ik die 4,4° vandaan. Wel een goeie tip die je daar geeft. Daar zal ik zeker nog aan denken.

niekb
4 september 2009, 21:39
Ik heb het stewmac plan ook gebruikt maar de halshoek is ook meer dan 3,5 graden. Dat soort zaken meet en bereken ik liever op het project dan blind de tekening te volgen.

Mooi dat Stijn je kan en wil helpen. Zo is het allemaal toch wat beter te doen in den beginne. :ok:

:lp:

Valoosj
4 september 2009, 21:48
Meten doe ik ook niet op het plan. Maar zoals ik net zei, de halshoek staat erop geschreven, dus dat is al iets betrouwbaarder dan het af te meten op het plan. Als ik het effe snel opzoek in google kom ik op 4 - 4,5° uit.

In ruil voor Stijn zijn hulp help ik hem ook hoor. Als er gesoldeerd moet worden belt hij me wel op. Zoals hij zelf zegt ben ik zijn technieker :D Zowel voor herstellingen als eigen bouwsels.

barno
4 september 2009, 21:56
meer dan 4 graden: zou dat niet wat veel zijn. ik zit meestal rond de 2,5 voor een tom brug.

nu, zoals aaron zegt, ik bekijk het uiteindelijk ook met alle onderdelen in place en pas aan indien nodig.

niekb
4 september 2009, 22:08
Door de top wordt de hoek groter. Daarbij de hoogte van de brug en dan kom je wel aan die 4,5 graden.

Ik wil ook een soldeer technieker :) (of maar eens op soldeerles)

aaronstonebeat
4 september 2009, 22:09
Je zou de procedure ook om kunnen draaien:
Bepaal eerst hoe hoog de brugzadels (van de g- en d-snaar) gaan komen boven de top; trek daar zo'n 5 mm vanaf (de 'elevatie van van de snaren boven de frets plus de dikte van de frets') en plak een latje van die berekende dikte op de plaats van de brug. Leg nu een recht iets op de brug in de richting van de kop en laat het zakken totdat je een halshoek hebt die je bevalt. Als je een referentie punt ter hoogte van de kop hebt en de afstand tussen dat punt en de brug weet, kun je met eenvoudige goniometrie de halshoek uitrekenen.

Valoosj
4 september 2009, 22:15
Net even op een Les Paul forum gezocht en daar spreken ze ook allemaal over 4,4°. Ik bekijk het nog wel even met Stijn eens we zover zijn, maar dat is pas over anderhalve week ofzo. Eerst nog dat laatste herexamen en de top carven.

barno
4 september 2009, 22:59
Door de top wordt de hoek groter. Daarbij de hoogte van de brug en dan kom je wel aan die 4,5 graden.

Ik wil ook een soldeer technieker :) (of maar eens op soldeerles)

ja zal wel zo zijn dan, halshoek hangt ook van zo veel dingen af, bv de diepte van de pocket. bij mijn gecarvde guttlin het ik het fretboard iets boven de body laten zweven.

doe mij ook maar een soldeertechnieker. en een lakker mag ook.

stijnkenens
5 september 2009, 20:06
Ik zen heel content van m'n technieker ;) Zag er heel netjes uit ...
Lakken lukt mij redelijk goed: spuiten en politoeren. In politoeren heb ik zelfs plezier :)


over die 4,4 /4,5 graden:
de top van de lespaul staat ook onder een hoek, samen met de hals.
Ik had er nooit op gelet, maar toen ik het zijaanzicht van de gitaar op het plan zag. Ziet het er wel logisch uit.

Met een platte gitaar zou je inderdaad met een kleinere hoek toekomen.
Het goede aan die lespaul-bruggen is dat je er toch wel wat mm mee omhoog kan. Wat dan weer beter is, zo kan de snaar een scherpere hoek maken richting staartstuk, dat je dan helemaal tegen de body kunt schroeven.

We zullen een van de weken eens goed brainstormen en dan de knoop door hakken.



s

oigun
5 september 2009, 20:13
In politoeren heb ik zelfs plezier :)



s

Hoe langer je achterelkaar politoert hoe meer plezier. Pas alleen op met autorijden nadien. Als je moet blazen dan zit je met de gebakken peren :)

Valoosj
5 september 2009, 21:57
Dit hoopje net even in de vuilbak geveegd.

http://i297.photobucket.com/albums/mm227/ValoosjFX/Les%20Paul/Fotos-0038.jpg


De gitaar ziet er nu zo uit

http://i297.photobucket.com/albums/mm227/ValoosjFX/Les%20Paul/Fotos-0039.jpg
http://i297.photobucket.com/albums/mm227/ValoosjFX/Les%20Paul/Fotos-0040.jpg
http://i297.photobucket.com/albums/mm227/ValoosjFX/Les%20Paul/Fotos-0041.jpg

En mijn hand ... dat wil je niet zien :D Blein van 10 op 5mm en hier en daar een snee.

Lastig om het op foto te zien, maar het gaat de goeie richting uit. Op één gat na dat te diep geboord is ben ik erg tevreden van de gebruikte techniek. Hopelijk verdwijnt dat nog volledig tijdens het schuren aangezien ik 2mm van de uiteindelijke diepte wegbleef. Aangezien het groffe werk (bijna) klaar is stap ik over op schuurpapier e.d.

Valoosj
8 september 2009, 21:41
Eén blein later is dit het resultaat van een beetje meer beitelen.
http://i297.photobucket.com/albums/mm227/ValoosjFX/Les%20Paul/Photo-0074.jpg
http://i297.photobucket.com/albums/mm227/ValoosjFX/Les%20Paul/Photo-0075.jpg
http://i297.photobucket.com/albums/mm227/ValoosjFX/Les%20Paul/Photo-0076.jpg

Onlangs nog tot het besef gekomen dat ik toch nog moet wachten met de tenon tot mijn nek af is. Er komt binding rond, en die binding moet ook op de body liggen, net zoals het fretbord. Maar het fretbord is minder breed zonder binding, dus ik had bijna te veel weg gezaagd van mijn tenon.

En nu ga ik maar eens schuren ...

Ike57
8 september 2009, 23:03
Geduld kan je in ieder geval niet worden ontzegd :D
Je schiet mooi op.

Wat is in vredesnaam een "blein"?

oigun
8 september 2009, 23:12
Een blaar:seriousf:

Valoosj
8 september 2009, 23:18
Een blaar:seriousf:

Een grote dan nog wel. En ze is zeer lastig, zo midden in mijn handpalm.

Ike57
9 september 2009, 00:12
Een blaar:seriousf:


Een grote dan nog wel. En ze is zeer lastig, zo midden in mijn handpalm.

OMG - ik dacht aan één of ander stuk gereedschap!

Maar, ja een blaar kan ook lastig zijn. Ik zou dan maar even rustig aan doen met die hand ..... :D

Koot
9 september 2009, 15:27
. . . . Maar het fretbord is minder breed zonder binding, dus ik had bijna te veel weg gezaagd van mijn tenon. . . . . . .


Ik begrijp je opmerking over het teveel wegzagen van de tenon in relatie tot de breedte van het fretboard niet.
Zou je daar iets meer over kunnen zeggen?
Ik zou denken, die tenon is toch al smaller dan de hals/fretboard dus dat maakt toch niets uit. Als hij maar niet smaller/korter dan de neckpocket in de body is.

Ik heb bewondering voor je carvings akties. Ik heb me er nog niet aan gewaagd.
Succes ermee.

Gr.
Gerard

lindstrom
9 september 2009, 15:57
leuk project, ben benieuwd naar het resultaat!

Valoosj
9 september 2009, 17:43
Om mezelf te verbeteren: ik had het over de dikte van hals + fretbord. Zoals ik nu van plan was de tenon bij te zagen zou enkel het fretbord op de body liggen. Maar als ik rond de hals een binding zet, dan klopt er iets niet. Ik moet er in alle geval nog eens goed over nadenken.

Koot
9 september 2009, 18:32
Om mezelf te verbeteren: ik had het over de dikte van hals + fretbord. Zoals ik nu van plan was de tenon bij te zagen zou enkel het fretbord op de body liggen. Maar als ik rond de hals een binding zet, dan klopt er iets niet. Ik moet er in alle geval nog eens goed over nadenken.

Als ik met de halshoek en de hoogte van de toets boven de body ga stoeien maak ik eerst een tekening van de situatie op ware grootte. Een zijaanzicht, dwarsdoorsnede over de middelijn van de hals/ body.
Zorg dat je de brugpositie en hoogte daarin ook exact meeneemt. Ook zaken als frethoogte en snaarhoogte boven de frets. Dan weet je precies waar je mee bezig bent en kom je niet voor verrassingen te staan.

barno
9 september 2009, 18:39
Om mezelf te verbeteren: ik had het over de dikte van hals + fretbord. Zoals ik nu van plan was de tenon bij te zagen zou enkel het fretbord op de body liggen. Maar als ik rond de hals een binding zet, dan klopt er iets niet. Ik moet er in alle geval nog eens goed over nadenken.

bij les paul lopen aan de joint twee bindingen boven elkaar, die van de body en die van de hals. Ik heb het bij mijn supreme tux ook zo gedaan. Alleen bij een Les Paul gaat de binding ook nog es breder in de horns.

zoals hier te zien:
http://www.pinrepair.com/vgi/gone/68_lp-std_9.jpg

Valoosj
9 september 2009, 23:46
Als ik met de halshoek en de hoogte van de toets boven de body ga stoeien maak ik eerst een tekening van de situatie op ware grootte. Een zijaanzicht, dwarsdoorsnede over de middelijn van de hals/ body.
Zorg dat je de brugpositie en hoogte daarin ook exact meeneemt. Ook zaken als frethoogte en snaarhoogte boven de frets. Dan weet je precies waar je mee bezig bent en kom je niet voor verrassingen te staan.

Zeer goed idee. Ik zal me er eens mee bezig houden.

Barno, mijn binding is overal op dezelfde dikte, en ze dunner maken om dan in die kromming wat dikker te gaan zie ik niet zitten. Sommige Les Pauls hebben ook een binding die schuin omhoog loopt, dat was ik al van plan met de mijne.

Valoosj
10 september 2009, 23:56
Weer wat snijwondjes later zijn alle boorgaten weggebeiteld.

http://i297.photobucket.com/albums/mm227/ValoosjFX/Les%20Paul/Fotos-0049.jpg
http://i297.photobucket.com/albums/mm227/ValoosjFX/Les%20Paul/Fotos-0050.jpg
http://i297.photobucket.com/albums/mm227/ValoosjFX/Les%20Paul/Fotos-0051.jpg
http://i297.photobucket.com/albums/mm227/ValoosjFX/Les%20Paul/Fotos-0052.jpg

aaronstonebeat
11 september 2009, 00:02
Wauw! Hij komt langzaam echt tevoorschijn!
Inderdaad gewoon weghalen wat niet bij de gitaar hoort, dat is alles :seriousf:

Neen, een bloedige strijd is het, een soort Tour de France met soms vreselijke valpartijen. Behouden vaart :ok:

Valoosj
11 september 2009, 00:11
Langzaam maar zeker he :)

Dat ene gaatje dat te diep geboord was, is ook al bijna verdwenen. (wie ziet het nog zitten?) Morgen eens met een frisse kop kijken of de vorm echt goed zit en dan kan ik beginnen schuren. Volgende week weer naar Stijn en dan de nek eens in orde brengen. Eens daar de binding rond zit weet ik perfect hoe het moet de tenon verder moet. Dan kan ik daarna ook de carve afwerken.

Valoosj
11 september 2009, 01:06
Wat mijn tenon probleem betreft, aan de hand van deze foto is het snel uitgelegd.
http://i163.photobucket.com/albums/t311/dzrice/Long_VS_Short_Tenon.jpg
Mijn fretbord is dunner, dus de binding zal een beetje uitsteken in de body. Dat moet ik dus goed zien te krijgen, en daarom heb ik de carve nog niet volledig gemaakt.

Valoosj
12 september 2009, 00:16
Hulp! Ik heb nu al een tijdje zitten schuren met schuurpapier grit 100 van M3 en ik zie nog steeds hobbeltjes op mijn top. Gaat dit nog weg en moet ik doorschuren, of moet ik eerst met een vingerschaafje aan de slag?

Qua schuurbeweging moet je denken aan M. Miyagi: wax on, wax off (maar dan enkel wax on).

barno
12 september 2009, 00:21
gewoon wat meer hout afsteken met de beitel, en schuurpapier 60 grid gebruiken in het begin, of bandschuurmachientje natuurlijk

Valoosj
12 september 2009, 00:24
Het is al redelijk glad, maar als je goed kijkt met de gitaar in het licht, dan zie je nog wat lichte heuveltjes. Ik zal nog wat voorzichtig beitelen en verder schuren dan. Grit 60 verkopen ze niet bij de Hubo, toch niet als het goed schuurpapier moet zijn.

aaronstonebeat
12 september 2009, 00:25
Ja, grover schuurpapier; met te fijn papier haal je de grove onregelmatigheden niet weg, je maakt ze alleen maar glad.
Strijklicht is ook een goede vriend in deze!

oigun
12 september 2009, 01:00
Eigenlijk zou je dat met een schraapstaal moeten doen. Gebruik in ieder geval een kurk of blokje tijdens het schuren daarmee voorkom je dat je de kuiltjes dieper maakt, en rijg je een gladder resultaat.
Hoe gaat het met de bleinen?:)

Valoosj
12 september 2009, 01:13
Nog een half uurtje geschuurd met grit 50. Er komt zowaar schot in de zaak. De ene helft ziet er vrij glad uit, de andere is nog een ramp :D Morgen post ik er wel een foto van. Ik ga je tip opvolgen Oigun, en met een klein blokje zorgen dat het nog gladder wordt. Op die manier worden mijn vingertoppen ook niet meer zo warm.

Mijn handen beginnen te genezen, maar met de beitel maak ik telkens wel kleine snijwondjes. Nu kan ik wel zeggen dat de gitaar me bloed en zweet gekost heeft. Tranen liever niet. (of ik moet eens uitrekenen wat ze me al gekost heeft)

Valoosj
12 september 2009, 13:55
Hier de beloofde foto's.

Links geschuurd, rechts nog niet.
http://i297.photobucket.com/albums/mm227/ValoosjFX/Les%20Paul/Fotos-0053.jpg

http://i297.photobucket.com/albums/mm227/ValoosjFX/Les%20Paul/Fotos-0054.jpg

JacquesLeDick
12 september 2009, 15:05
Dat komt helemaal goed, mooi topje...

stijnkenens
12 september 2009, 23:38
Amai, ik ben benieuwd hoe die top er in't echt uit ziet, woensdag zal ik mijn alziend oog er eens op laten vallen :cooler:.
Ik zal u de geheimen en het gebruik van het schraapstaal eens leren ;)

Goe bezig in ieder geval.


s

Valoosj
13 september 2009, 02:13
Die top ziet er hoe langer hoe beter uit. Na het nemen van de foto's ben ik verder gegaan met schuren. Nu wil ik zo snel mogelijk de hals afwerken met binding en al zodat ik die tenon kan afwerken en mijn carve uitbreiden naar heel de body.

Valoosj
16 september 2009, 23:44
Net thuis van een lange maar fijne dag bij Stijn. Er is weer veel gewerkt aan mijn gitaartje.

Toets op maat gezaagd en geschaafd.
http://i297.photobucket.com/albums/mm227/ValoosjFX/Les%20Paul/Fotos-0057.jpg

Binding zagen onder een hoek van 45°.
http://i297.photobucket.com/albums/mm227/ValoosjFX/Les%20Paul/Fotos-0058.jpg

Perfect fit.
http://i297.photobucket.com/albums/mm227/ValoosjFX/Les%20Paul/Fotos-0059.jpg

Even later had ik 3 stukken binding voor rond het fretbord.
http://i297.photobucket.com/albums/mm227/ValoosjFX/Les%20Paul/Fotos-0060.jpg

Mooi haaks verzaagd dus dat gaat er goed uit zien.
http://i297.photobucket.com/albums/mm227/ValoosjFX/Les%20Paul/Fotos-0061.jpg

Plakken maar.
http://i297.photobucket.com/albums/mm227/ValoosjFX/Les%20Paul/Fotos-0062.jpg

En toen ging het fout. De binding zat iets te hoog tegenover het fretbord, waardoor er langs achter een randje was, en dat zou je zien. Tot 3 keer toe de binding er moeten afpulken en opnieuw plakken. Komt tijd komt Jupi, gebracht door Stijn. Wat een held :satisfie:

Dan gaan we weer verder met de andere kant.
http://i297.photobucket.com/albums/mm227/ValoosjFX/Les%20Paul/Fotos-0064.jpg

Valoosj
16 september 2009, 23:45
En het ziet er goed uit.
http://i297.photobucket.com/albums/mm227/ValoosjFX/Les%20Paul/Fotos-0065.jpg

Even het schraapstaal erop los laten.
http://i297.photobucket.com/albums/mm227/ValoosjFX/Les%20Paul/Fotos-0066.jpg
http://i297.photobucket.com/albums/mm227/ValoosjFX/Les%20Paul/Fotos-0067.jpg

Ondertussen was Stijn wat aan het prutsen aan de tenon.
http://i297.photobucket.com/albums/mm227/ValoosjFX/Les%20Paul/Fotos-0068.jpg

Ik hield me dan maar bezig met de inleg.
http://i297.photobucket.com/albums/mm227/ValoosjFX/Les%20Paul/Fotos-0069.jpg
http://i297.photobucket.com/albums/mm227/ValoosjFX/Les%20Paul/Fotos-0070.jpg

Toen ik weer opkeek was Stijn al goed gevorderd, en zat de tenon er strak in.
http://i297.photobucket.com/albums/mm227/ValoosjFX/Les%20Paul/Fotos-0071.jpg
http://i297.photobucket.com/albums/mm227/ValoosjFX/Les%20Paul/Fotos-0072.jpg

Valoosj
16 september 2009, 23:46
Carven is niet eenvoudig, zeker niet als je nog niet zoveel ervaring met hout hebt. Stijn heeft me op een aantal dingen gewezen, maar zijn vingers jeukten zo hard dat hij zelf aan de carve heeft geschaafd en gebeiteld.

http://i297.photobucket.com/albums/mm227/ValoosjFX/Les%20Paul/Fotos-0073.jpg
http://i297.photobucket.com/albums/mm227/ValoosjFX/Les%20Paul/Fotos-0074.jpg

Net voor we doorgingen dan toch nog maar even het fretbord erop gelijmd.
http://i297.photobucket.com/albums/mm227/ValoosjFX/Les%20Paul/Fotos-0075.jpg

thijser
17 september 2009, 09:43
[QUOTE=Valoosj
Mooi haaks verzaagd dus dat gaat er goed uit zien.
[/QUOTE]

Als je het haaks zaagt dan komt het net niet goed uit lijkt me. Het fretboard loopt taps dus zou je de hoek net iets groter moeten zagen.
succes verder met de bouw! :ok:

M Kactus
17 september 2009, 09:57
Zo, dat begint al op een gitaar te lijken! En een mooie, dan nog. Binnenkort verhuis ik weer naar Antwerpen, dus dan wordt de kans groter dat ik hem nog eens in levenden lijve de hals mag schudden! Mooie toets ook.
Heb je er niet aan gedacht een "speciale" inleg te maken ? Waarschijnlijk wel, maar waarom heb je het niet gedaan ? Ik neem aan dat het nu een blockinleg wordt.
En licht me nog eens in: Wordt het een dekkende laag of ga je beitsen ?

Cocobolo
17 september 2009, 10:32
Binding zagen onder een hoek van 45°.
http://i297.photobucket.com/albums/mm227/ValoosjFX/Les%20Paul/Fotos-0058.jpg


Wat is dat voor een mooi fijn zaagblad/cirkelzaagtafeltje? Zo'n blad ziet er wel geschikt uit voor het zagen van fretsleuven?
Of is het een cirkelzaag met voorrits voorziening?

Valoosj
17 september 2009, 10:45
Het is een tafelzaag, maar dan in het klein. Meer details moet je aan Stijn vragen. Hij had het in een hobbywinkel gekocht. En het was vrij duur.

De gitaar zal rood gebeitst worden, en op de kop komt een speciale inleg. De nek krijgt gewoon block inlay.

stijnkenens
17 september 2009, 17:28
haha, fuck thijser, daar had ik helemaal niet aan gedacht, ik zeg tegen valoosj: zaag onder 45° en dan in verstek zagen.
Maar het is bijna niet zichtbaar, en als het kiertje te hard opvalt foefelen we het wel toe.

Dat zaagtafel-tafelmodel is van proxxon, eigenlijk bedoeld voor maquette bouw en zo. Maar dmv een aantal hulpstukjes is het perfect te gebruiken in de gitaarbouw.
Ik denk dat het zaagbladje juist iets te dik is, ik heb het nog niet gemeten.

Het was inderdaad een productieve dag, van 13.oo tot 22.3o uur, hoppa.



s

EGH
17 september 2009, 20:02
Volg het project nu al een tijdje, en heb de indruk dat je straks erg tevreden kan zijn Valoosj! Kan niet wachten tot hij klaar is. :lp:

Valoosj
17 september 2009, 21:39
Haha, jij kan niet wachten? En ik dan! :D
Ik ben ook vrij zeker dat het een geweldige gitaar zal zijn. Zeker dankzij Stijn Kenens en Koen Cassiers, helden! Zonder hen zou de gitaar vol beginnersfoutjes zitten. Nu zaten die er ook in, maar ik krijg zo af en toe een tik van Stijn op mijn vingers waarna hij (met veel plezier) mijn fouten rechtzet.

aaronstonebeat
17 september 2009, 22:07
Ik heb een paar jaar terug eens een hele avond aan een plein in A'pen met ene Jo Cassiers in de kroeg gezeten, ik meen na een optreden van The Young Presleas.
Is dat nog familie?

Trouwens erg leuk om dat hoogtelijnenkaartje tot een daadwerkelijke welving te zien worden :cheerup:

Valoosj
18 september 2009, 01:11
Waren het dan niet the kings alive? Daar zingt hij bij. Ik weet dat hij zussen heeft, dus vermoedelijk gaat het wel om hem.

aaronstonebeat
18 september 2009, 01:21
Nee, ik weet wel zeker dat het de Young Presleas waren. Ben Krabbé zong en speelde slaggitaar, Axl bas en Schack op drums; Jo als invaller op de gitaar. Ik meen dat hij nog een broer heeft die Dirk heet?

Valoosj
18 september 2009, 01:33
Ik zal het hem eens vragen. Wanneer komt er trouwens eens een bouwersmeeting?