PDA

View Full Version : Demon Proamplifier 60 amp modden?



RonnyV
18 december 2008, 12:39
Even een vraag een de techneuten hier die verstand hebben van amps...

Ik heb een begin jaren 90 Demon Proamplifier 60 watt transistor versterker, en het grootste nadeel van dat ding is..... hij klinkt echt ontzettend lekker! anders had ik m allang weggedaan... ;)

Op internet valt er niks van te vinden, maar ik weet dat ie 60 watt is, en 2 celestion speakers heeft van 25 watt.... (klinkt in mijn oren niet logisch dat de amp meer vermogen is dan de speakers totaal).
Op hoger volume gaat deze jonge dan ook behoorlijk oversturen, wat jammer is.... en sonde van het super lekkere clean geluid waar ik zo blij mee ben :P

Wat ik wil....
is dat de versterker meer vermogen gooit.... Dus is het mogelijk om de eindtrappen te vervangen voor zwaardere (en dus mogelijk de voeding ook) en er dan 2 zwaardere celestion speaker in zetten??
.
Klinkt dit als een betaalbare en logische manier om mijn probleem op te lossen?

Chocola
18 december 2008, 13:26
Is het dan niet goedkoper om gewoon een nieuwe goedklinkende te kopen met 2 speakers van Celestion? Want volgens mij komt dat niet ten goede van de klank en het geluid :p

RonnyV
18 december 2008, 13:30
Da is de vraag ;)

cluseau
18 december 2008, 13:43
Tenzij je enorme emotionele bindingen hebt...niet doen.

Waarom?

Omdat je na vervangen van je eindtrap, voeding en speakers alleen nog de kast en de preamp orgineel hebt behouden. Ik betwijfel of dit zin heeft afgezien van het feit dat je zeker duurder uit bent dan het geheel vervangen. Begrijp me niet verkeerd, alles is mogelijk dus ook het ombouwen van jouw amp. Maar wat blijft er na jouw plannen nog van het orgineel over?:???:

Owja, het is wel degelijk mogelijk dat je amp 60 watt is terwijl de speakers maar 50 watt zijn.
Speakers kunnen namelijk best wel tegen een stootje maar.....
Als een transistoramp op zijn tenen moet lopen en gaat klippen bezorg je een speaker "warme" rillingen en zal deze vroegtijdig overlijden. Dit verschijnsel is bij buizenamps ook aanwezig maar minder schadelijk door de constructie van de eindtrap.

iWishmaster
18 december 2008, 13:55
Sluit hem eens aan op andere speakers, een 4x12" speakercabinet bijvoorbeeld. Dat zou toch iets harder moeten gaan. Als het dan nog goed klinkt kun je overwegen de 2 speakers te vervangen door andere, of een cabinet te kopen om hem op aan te sluiten ipv de interne speakers.

RonnyV
18 december 2008, 14:15
tja maar dan zit ik nog steeds met 60 watt.... piek :P

Dus andere amp kopen zou toch een betere optie zijn idd... na het vervangen van eindtrap speakers en voeding blijft er logischerwijze niet veel over van mijn oude vertrouwde geluid...
maar goed dat we via pa spelen :P maar toch... ;)

Teleholic
18 december 2008, 14:41
maar goed dat we via pa spelen :P maar toch... ;)

Altijd beter dan via ma...:satisfie:

RonnyV
18 december 2008, 15:11
ja uit ma komen niet zo veel lage tonen ;) die klinkt een beetje schel ;)

Magic Bean
18 december 2008, 16:49
ja uit ma komen niet zo veel lage tonen ;) die klinkt een beetje schel ;)

Maar die kan je dan wel weer aansluiten met een male jack ;)

Pepe
18 december 2008, 17:01
.
Klinkt dit als een betaalbare en logische manier om mijn probleem op te lossen?
Nee, en wel om meerdere redenen. Een daarvan is dat je -afgezien je je geluid kwijt bent ook zoveel geld spendeert dat je daar gemakkelijk een 2e proamp van kan kopen.
Het meest sensible is dan nog een efficiente speaker als een Eminence Swamp thang, Electrovoice of iets dergelijks er in te gooien.

Pro amp maakte ook tube amps, die zijn nooit echt aangeslagen en derhalve voor peanuts te koop, misschien daar eens kijken.

Maar als je toch versterkt door een PA, wat is het probleem? Dan kan je met een pro junior nog uit de voeten.