PDA

View Full Version : getordeerde hals na omvallen?



Shaggy
18 december 2008, 10:34
Een paar dagen geleden mijn witte blade laten omvallen :( . Ze was wat intonatie en actie betreft perfect afgesteld, ook geen fretbuzz.

Na het omvallen leek de actie wel hoger en ook niet meer zuiver geïntoneerd. Ik krijg de hoge e ook lastig geïntoneerd nu. Bij het checken van de hals blijkt bij de lage e een holling te hebben en de hoge is veel rechter, nauwelijks een holling zichtbaar. Ik meen ook meer fretbuzz te horen in de hoogste regionen van de toets.

Kan mijn hals getordeerd zijn na 1x omvallen? Ik dacht dat strats zo onverwoestbaar waren :(

MarkV
18 december 2008, 10:48
Heb het ook weleens gehad (kenmerken) na een val, maar getordeerd was ie zeker niet.

Oplossing was voor mij vrij simpel: even de nek schroeven een slag los gedraaid terwijl de snaren nog gewoon erop lagen en gestemd waren. Door de kracht van de snaren wordt de hals weer strakker in de neckpocket getrokken. Dat heeft bij mij meteen geholpen.

Stratman70
18 december 2008, 11:52
Getordeerd door de val lijkt me erg sterk. Torderen heeft eigenlijk altijd als oorzaak dat het hout nog werkt (te jong hout) volgens mij. Maar er zijn vast mensen die daar meer verstand van hebben hier.

Wel balen. Ik hoop dat je het toch nog goed kunt krijgen.

Rutger
18 december 2008, 12:15
Torderen komt inderdaad door houtwerking, en het lijkt me stug dat je dat moet een schok teweeg kan brengen. Dat heeft eerder met temperatuur en vochtigheid te maken.

t Zou kunnen dat je hals in de neckpocket wat is verschoven, of je brug wat is versteld, ik noem maar iets. Gewoon alles weer even goed nalopen, afstellen en intoneren.

Shaggy
18 december 2008, 23:05
Heb het ook weleens gehad (kenmerken) na een val, maar getordeerd was ie zeker niet.

Oplossing was voor mij vrij simpel: even de nek schroeven een slag los gedraaid terwijl de snaren nog gewoon erop lagen en gestemd waren. Door de kracht van de snaren wordt de hals weer strakker in de neckpocket getrokken. Dat heeft bij mij meteen geholpen.

ok thnx dudes.. ik heb dit gedaan en ik hoorde direct wat gekraak :o Het is even een dagje wachten en kijken wat het oplevert.

Azrael
18 december 2008, 23:38
Au, wees maar blij dat het witte blade was en niet je andere. :dontgeti:

Heynis
19 december 2008, 03:22
Volgens mij moet je ook niet in een hals gaan schroeven als er nog de volle spanning op staat. Eerst de snaren een eind losdraaien vond je gitaar veel prettiger, zeker als het ingrepen in zwaarbelaste gebieden betreft (zoals de hals).

Overigens heb ik wel eens een gitaar gezien met scheurtjes en barstjes overal in de nek door vallen en stoten. Dit lijkt me echter niet het geval met een gitaar die een enkele keer naar beneden dondert. De betreffende gitaar hangt nu overigens als decoratie in een kroeg, een nieuwe hals was duurder dan wat die gitaar ooit gekost heeft.

Shaggy
19 december 2008, 21:01
Au, wees maar blij dat het witte blade was en niet je andere. :dontgeti:

Nou blij ben ik nie maar ik was echt helemaal verrot geweest als het die andere was.

De actie heb ik iets hoger moeten zetten ivm plotselingefretbuzz en de hals is vrij recht. Ik denk dat ik de hals holler ga stellen en de zadels iets naar beneden.

Ik snap niet hoe SRV zijn fender zoveel geweld heeft kunnen voorduren !

Stratman70
20 december 2008, 14:58
Ja, je kunt zeggen wat je wil, maar die oude strats waren onverwoestbaar. Tegenwoordig wordt er voor gitaren relatief veel jonger hout gebruikt als vroeger, dus is het hout nog zacht en kwetsbaar, vergeleken die oude strats die hij gebruikte.

G.G.
20 december 2008, 18:15
Ja, je kunt zeggen wat je wil, maar die oude strats waren onverwoestbaar. Tegenwoordig wordt er voor gitaren relatief veel jonger hout gebruikt als vroeger, dus is het hout nog zacht en kwetsbaar, vergeleken die oude strats die hij gebruikte.
Oude strats hebben oud hout, omdat de gitaren oud zijn. Leo Fender ging echt niet meer geld uitgeven om oud hout te kopen.

G.G.
20 december 2008, 18:17
Ik snap niet hoe SRV zijn fender zoveel geweld heeft kunnen voorduren !

Daar is door de jaren heen ook zo'n beetje alles aan vervangen t/m de hals aan toe.

Stratman70
21 december 2008, 13:21
Oude strats hebben oud hout, omdat de gitaren oud zijn. Leo Fender ging echt niet meer geld uitgeven om oud hout te kopen.
Toch denk ik dat de (algemene) norm van 'geschikt' hout, als het over drogen gaat, vroeger hoger lag dan tegenwoordig.
Hout was in die tijd relatief ook veel goedkoper dan nu, waardoor men voor hetzelfde geld beter (gedroogd) hout kocht dan nu het geval is. Kijk ook eens naar de essenhouten body's van originele strats uit de jaren 50 en vergelijk die eens met de essenhouten body's van tegenwoordig. Daar zit echt veel verschil in. Op die body's zie je echte grote houtnerfstructuur van een oude boom. Tegenwoordig is het houtnerf van dezelfde houtsoort veel kleiner als je naar die bodies kijkt: veel jongere bomen. Dat hout wat vroeger gebruikt werd is nu onbetaalbaar. Daar zit echt een verschil in hoor.

Shaggy
25 december 2008, 14:09
Ik heb de hele plank gewoon weer helemaal afgesteld en ben er een dag of 2 mee bezig geweest incl werken van nek etc. Speelt weer fijn nu.

Ik vind het toch vreemd dat de gitaar van slag is geraakt door de val. Ze viel precies met de nek tegen de poten van een bureaustoel, maar is bevestigd met 4 schroeven!