PDA

View Full Version : Knocking on heavens door



dacrow
17 december 2008, 19:30
Ik moet het weten :)
Ik kan em spelen maar ik wil weten in welke scale de eerste solo gespeeld is ?
Het lijkt op een E minor pentatonic, of op een G major pentatonic...

Hij gaat ook over naar een andere scale, wie kent de juiste benamingen zodat ik wat kan bijleren :)

Dj_Tuning
18 december 2008, 17:40
Veel verstand heb ik er niet van, maar ik meende dat het E pentatonisch mineur is, met bijbehorende trappen...

sambora
19 december 2008, 15:44
Hoewel E mineur & G majeur dezelfde tonen bevatten, staat de hele (eerste) solo m.i. in G majeur...

Chocola
19 december 2008, 17:15
Dacrow, als je het niet erg vind steel ik je topic een beetje voor een vraag aan de mensen die hier langer dan 1 jaar met een gitaar bezig zijn :P.

Waar kan ik een boek of tekst vinden die heel gemakkelijk de theoretische kennis van scales, noten, en gitaarelementen stap voor stap belicht? Het hoeft niet super simpel te zijn, ik kon vroeger al vloeiend noten lezen in F en G sleutel en heb dit ook lang gedaan. Alleen toen ik stopte met Viool spelen had ik alles verdrongen en nu moet ik alles dus opfrissen :P. Want ik baal ervan dat ik nu al 1 jaar alles op gehoor die, qua klank maar geen scales kan e.d. die veel dingen vergemakkelijken.

Het liefst een boek waar ongelooflijk veel in belicht wordt qua theorie.

Resonare.

dacrow
21 december 2008, 13:12
Hoewel E mineur & G majeur dezelfde tonen bevatten, staat de hele (eerste) solo m.i. in G majeur...

Hij zit grotendeels in de G majeur, maar er komt een "c" in voor die precies fungeert als 'blue note'.
Hij slide ook nog naar (wat lijkt) de G mineur maar dat weet ik niet zeker...

dacrow
21 december 2008, 13:15
Dacrow, als je het niet erg vind steel ik je topic een beetje voor een vraag aan de mensen die hier langer dan 1 jaar met een gitaar bezig zijn :P.

Waar kan ik een boek of tekst vinden die heel gemakkelijk de theoretische kennis van scales, noten, en gitaarelementen stap voor stap belicht? Het hoeft niet super simpel te zijn, ik kon vroeger al vloeiend noten lezen in F en G sleutel en heb dit ook lang gedaan. Alleen toen ik stopte met Viool spelen had ik alles verdrongen en nu moet ik alles dus opfrissen :P. Want ik baal ervan dat ik nu al 1 jaar alles op gehoor die, qua klank maar geen scales kan e.d. die veel dingen vergemakkelijken.

Het liefst een boek waar ongelooflijk veel in belicht wordt qua theorie.

Resonare.

Langs de ene kant moet ik zeggen, blijf op je gehoor oefenen, is veel beter als gitarist en geloof me ik heb al met zoveel 'klassiek geschoolde' gitaristen gespeeld, die zonder hun bladmuziek nergens zijn, zeker niet in een jam !

Langs de andere kant, je ziet ons hier nu zoeken naar de juiste toonladders, dus een basiskennis is wel vereist maar focus je er niet voor de volle 100% op !