PDA

View Full Version : Mixen of splitten



hole
17 december 2008, 12:22
Rackvrienden.

Op dit moment is dit mijn setup (soms mono, soms stereo, maar altijd):

Gitaar => pre-amp => G-major => Poweramp

Dat moet dus anders! Ik heb op het forum veel gelezen over toepassingen van mixers om e.e.a. parrallel te schakelen.

Nu vroeg ik me of het onderstaande ook een goede optie is, of dat jullie toch het gebruik van een mixer aanraden (en waarom)



Gitaar => pre-amp => Splitter ==========> Poweramp (L)
=>G-Major=> Poweramp (R)

Dat is dus een wet/dry configuratie. Verhouding tussen dry en wet kan ik dan via de output van G-Major regelen (en dus aansturen met CC's). Voordeel: Dry blijft dry. Nadeel:mono, 2 cabs te miccen, en dus kan verhouding wet/dry door geluidsman worden aangepast

Bij een mixer wordt het wet+dry signaal (vaak) aan het eind van het verhaal weer bij elkaar gemixt. Voordeel: kan ook mono met 1 cab, mix wet/dry in eigen hand

Wat ik me ook afvraag: als je aan het eind van de rit alles weer bij elkaar mixt, heft dat het voordeel van het hebben van twee gescheiden signaalpaden (parrallel) niet op?

Liquid_Metal
17 december 2008, 22:12
Je zegt dat je zo wet/dry config met de G-Major kunt regelen. Hoe bedoel je dat? Je komt mijns inziens niet verder dan 50% wet want 1 van de 2 cabs/speakers gaat via de G-Major. En als je alle effecten op de G-Major uit hebt staan en dus in true bypass zit, geven beide cabs hetzelfde geluid.
Ik heb zelf ook zo'n setup als jij hebt (gitaar>preamp>major>poweramp>2x12 cab) en overwoog een wet/dry config. Maar de G-Major schijnt best wel transparant te zijn, dus wat is dan het voordeel van wet/dry? Het nadeel is toch dat je 1 speaker alleen gebruikt als er effecten 'meedoen'? Lijkt mij een beetje zonde...

hole
17 december 2008, 22:25
Je zegt dat je zo wet/dry config met de G-Major kunt regelen. Hoe bedoel je dat?
Ik bedoel eigenlijk dat ik het de mix wet/dry kan controleren (door het outputvolume van de G-major aan te passen.


Je komt mijns inziens niet verder dan 50% wet want 1 van de 2 cabs/speakers gaat via de G-Major. En als je alle effecten op de G-Major uit hebt staan en dus in true bypass zit, geven beide cabs hetzelfde geluid.
Met G-Major volume op 0 zou 2de cab geen geluid geven. In de W/D setup zou ik waarschijnlijk zelfs de kill-dry van de major aanzetten



Ik heb zelf ook zo'n setup als jij hebt (gitaar>preamp>major>poweramp>2x12 cab) en overwoog een wet/dry config. Maar de G-Major schijnt best wel transparant te zijn, dus wat is dan het voordeel van wet/dry?
Ik hoor toch wel wat verschil in tone met of zonder Major hoor. Het voordeel is dus dat mijn dry signaal intact blijft.


Het nadeel is toch dat je 1 speaker alleen gebruikt als er effecten 'meedoen'? Lijkt mij een beetje zonde...
Klopt.

Magic Bean
17 december 2008, 22:41
Mixer!
Tenzij je een eigen geluidsman hebt, zou ik nooit de kwaliteit van je directe gitaargeluid uit handen geven.
Daarnaast lijkt het me logischer om een mixer aan te schaffen, aangezien je daarmee ook het signaal kan splitten, zodat je zelf kan kijken wat beter bevalt.