PDA

View Full Version : Seymour Duncan Twintube "Metal" Mayhem



Marshallover
17 december 2008, 11:18
Voor diegene die geïnteresseerd zijn in een high-gain pedaal maar niet zitten te wachten op een brij aan geluid of een schel metalgeluid zouden de Seymour Duncan SFX-04 Twintube Mayhem eens moeten proberen.

http://www.seymourduncan.com/images/products/effects_pedals/SFX-04.jpg

Seymour Duncan zelf claimt in hun video ( http://nl.youtube.com/watch?v=fGgGBtbWxRs ) dat door de bouw van het interne circuit met pentode tubes alle gain zich daadwerkelijk laat "vormen" door die buizen. Dit i.p.v. de meeste regulier buizen pedalen waarbij de distortion eigenlijk al voor de buizen "gevormd" is. Dit resulteert in een geluid dat ik uit nog geen ander high gain distortion pedaal heb gehoord. Een heel dynamisch en gedefinieerd geluid dat op veel manieren te kleuren valt. Ik ben ook fan van de Subdecay Blackstar High gain distortion maar deze verbleekt toch echt bij dit monster. Nadeel van de Subdecay vind ik dat vooral bij wat meer bas en bij gebruik van veel gain (voorbij 11 uur) dat het wat fuzzy begint te klinken. Denk aan een zware Marshall lead met veel bas en weinig mids uit de JCM 2000 serie; te korrelig en te wazig...gewoon niet wat ik écht zocht.

Ik ging op zoek naar een metaldistortion zonder uit te hoeven komen bij een metalgeluid zoals de meeste brulbands aka Dimmu Borgir gebruiken. High gain maar niet té.
T-rex Bloody Mary uitgeprobeerd, de G2D Morpheus en de Subdecay Blackstar dus. Laatste gehouden omdat ie toch fijn klonk met m'n Tele. Uiteindelijk werd het de Twintube Mayhem
Precies wat ik zocht. Heerlijke zware distortion, maar niet een te dikke metal sound zoals op het einde van de bovenstaande video te zien is. Even voor de duidelijkheid: de beste man in de video gebruikt actieve EMG's die een wezenlijk verschil maken in het geluid dat je te horen krijgt. In het echt heb ik er namelijk nog niet zo'n metalsound uitgekregen (mede door mijn Les Paul elementen) maar in mijn geval dus de perfecte high gain distortion. Mensen die op zoek zijn naar een Mesa Boogie achtige metalsound moeten denk ik toch verder kijken.

Controls:

Volume, Bass, Mids, Treble en Gain. Mids zijn nog onderverdeeld in een high mid deel - 1.4 Khz. en een low mid deel - 600 hz die schakelbaar zijn gemaakt. De gain begint op 9 uur al vlot met een zwaar distortion geluid maar na 2 uur is het overkill. Verder is er een boost functie ingebouwd waarmee je het volume kunt boosten met 4db of 8db. Helaas niet los van de distortion te gebruiken.

Het pedaal is true bypass, komt met een 16v 600 mA adapter en kan niet op een andere adapter aangesloten worden (die is er simpelweg niet). De buizen gaan een leven lang mee (aldus Seymour Duncan)

Omvattend: wie op zoek is naar een hele zware distortion met een warm, vol karakter maar wel met definitie en dynamiek waarbij de harmonics in tact blijven moet voor de Twintube Mayhem gaan. Wie échte metal wil moet de juist gear hebben (actieve high output EMG's in combi met een Mesa buizen 6L6 top bijv.; maar dan koop je 'm vast toch niet ;-) ) om dit met dit pedaal te bereiken. Je zult anders te kort komen.

Groet'n!

dml
17 december 2008, 19:13
Voor een bepaald gitaarblad heb ik een paar maanden geleden ook een review geschreven. Zal ik die hier ook eens plaatsen? ;)

Lexvandoef
17 december 2008, 19:39
Voor een bepaald gitaarblad heb ik een paar maanden geleden ook een review geschreven. Zal ik die hier ook eens plaatsen? ;)

Was jij dat?

Marshallover
17 december 2008, 19:39
Voor een bepaald gitaarblad heb ik een paar maanden geleden ook een review geschreven. Zal ik die hier ook eens plaatsen? ;)


Je doet het vast beter dan ik ;)

JeroenSchaaf
17 december 2008, 19:40
Post die maar Dml ben ook wel benieuwd!

MarkS
17 december 2008, 21:30
Voor een bepaald gitaarblad heb ik een paar maanden geleden ook een review geschreven. Zal ik die hier ook eens plaatsen? ;)
Publicatie alhier zou zomaar schending van copyright kunnen zijn?

nevyn292
17 december 2008, 21:51
hij is de schrijver slimpie, hij zou het in principe mogen plaatsen waar hij het wil, tenzij hij speciale afspraken heeft met het blad waar het eerder in geplaatst is.

MarkS
17 december 2008, 22:02
Dat hij de schrijver is betekent NIET automatisch dat hij het mag publiceren. Doorgaans wordt voor het schrijven in opdracht van derden een vergoeding betaald voor de geleverde prestatie aan de auteur en liggen de rechten bij de uitgever.

DeiDRagonas
18 december 2008, 13:04
Dat hij de schrijver is betekent NIET automatisch dat hij het mag publiceren. Doorgaans wordt voor het schrijven in opdracht van derden een vergoeding betaald voor de geleverde prestatie aan de auteur en liggen de rechten bij de uitgever.

Precies!

Dus... Fuck dat, en post die review nou maar gewoon...

Grt R.

Chocola
18 december 2008, 13:49
Gewoon posten en niet moeilijk doen :P

arcane
18 december 2008, 15:49
Wat mag het beestje kosten dan?

MarkS
18 december 2008, 17:52
Gezien voor 229,-

Marshallover
18 december 2008, 22:59
Gezien voor 229,-

Goeie prijs