PDA

View Full Version : Zang mic.



JvD.
17 december 2008, 08:48
Ik gebruik voor repeteren en op podia vaak een SM58.

Wat me niet bevalt is:
Deze mic nogal dikkig in het laag is, wat mijn stem ook is en dus heel lomp klinkt.
De mic gaat ontzettend snel fluiten in de monitors.

Met andere woorden, ik zoek een mic die ietsje beter kleurt voor (mijn)vocalen, en die een minder groot gebied opneemt en dus minder snel feedback geeft.

Iemand ideetjes?

budje
17 december 2008, 08:52
Ik gebruik voor repeteren en op podia vaak een SM58.

Wat me niet bevalt is:
Deze mic nogal dikkig in het laag is, wat mijn stem ook is en dus heel lomp klinkt.
De mic gaat ontzettend snel fluiten in de monitors.

Met andere woorden, ik zoek een mic die ietsje beter kleurt voor (mijn)vocalen, en die een minder groot gebied opneemt en dus minder snel feedback geeft.

Iemand ideetjes?

Wij gebruiken er vaak wel 5 tegelijk op het podium... kan het zijn dat je eens een middagje met je mengpaneel moet spelen? (net als bij je gitaar is meer gain meer pieeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeep)

JvD.
17 december 2008, 08:54
Wij gebruiken er vaak wel 5 tegelijk op het podium... kan het zijn dat je eens een middagje met je mengpaneel moet spelen? (net als bij je gitaar is meer gain meer pieeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeep)

Door hier veel te lezen heb ik geleerd dat beide problemen die ik met de mic heb, toch wel veel voorkomend zijn.

pol
17 december 2008, 09:42
klinkt als een typische sm58..

zoek een mic die hypercardoide is, zoals een beta57, die feedbacken wat minder snel.

audiotechnica atm 41 klinkt ook een pak frisser als de sm58, maar die is uit produktie en ben niet zeker of de atm410 dezelfde mic is.

op het mengpaneel idd niet teveel gain gebruiken, fader wat hoger en gain lager houden werkt beter tegen feedback heb ik al gemerkt.

en verder, hoe staan de monitors nu naar de mic gericht ?

Han S
17 december 2008, 11:30
Bekende proximity effect dat elke richtinggevoelige microfoon heeft. Dicht er op kruipen geeft een laagboost. Wat je kunt doen is het laag verminderen met de toonregeling of het hi pass filter. Maak het bolletje eens goed schoon in een lauw sopje.

En ik heb gemerkt dat SM58's schijnbaar wel een stootje kunnen hebben, maar de exemplaren die voorover op de grond zijn gebeukt zingen vaak meer rond.

MichaelSS
17 december 2008, 11:48
Als een microfoon gaat fluiten lijkt het wel alsof hij te dicht bij de speakers staat? Of is de ruimte te klein? Moet toch een aanleiding voor zijn, ik heb er geen last van namelijk.

Wellicht heb je een brak exemplaar?

DeiDRagonas
17 december 2008, 13:54
Die Sm58 feedbacken helemaal niet meer dan een gemiddelde andere mic (tenzij, zoals Han al zei, het kapseltje gedeukt is). Whatever you do, koop geen Sennheiser Evolution serie mic (E835, 845 etc..) want die hebben nog meer laag en feedbacken sneller.

Wat je misschien kan doen is je monitor(en) iets verplaatsen en wat spelen met de EQ op je mengtafel.. Als dat erop zit zeker je Hi-pass aan zetten en gain gewoon inregelen op 0db bij harde passages zoals t hoort. Is gratis en werkt vaak erg goed.

Als je perse een nwe mic wil kun je ook eens kijken naar de condensator zangmics van Shure (Sm87 geloof ik?). De beta serie heeft namelijk ongeveer dezelfde bassresponse als een gewone Sm58 terwijl de 87 echt strakker klinkt.

Verder zijn er btw nog zoveel mooie dingen te vinden in de snoepwinkel... Rode, AKG, Audio Technica, etc...

R

bert k
17 december 2008, 13:58
Wat je ook niet moet doen is je hand heel hoog aan de mic houden, zodat je de achterkant van het bolletje afdekt. Dat staat wel stoer, maar dan gaat ie dus piepen.

Han S
17 december 2008, 14:02
Wat je ook niet moet doen is je hand heel hoog aan de mic houden, zodat je de achterkant van het bolletje afdekt. Dat staat wel stoer, maar dan gaat ie dus piepen.

Wat Bert zegt! Als je het bolletje afdekt (heet 'cuppen') dan maak je er in feite een rondomgevoelige microfoon van.

En de een vindt het stoer staan, ik vind het voornamelijk een uiting van onwetendheid.

piezo
17 december 2008, 15:32
Over onwetendheid gesproken, de meeste gebruikers weten ook niet dat een gewone cardioïde microfoon alleen recht van achteren doof is en onder een andere hoek nog steeds behoorlijk wat geluid opneemt. Dan moet je dus òf de microfoon zo kantelen dat de staart recht naar de monitor wijst òf, zoals Han al zei, een hypercardioïde model gaan gebruiken.

DeiDRagonas
17 december 2008, 15:44
Wat je ook niet moet doen is je hand heel hoog aan de mic houden, zodat je de achterkant van het bolletje afdekt. Dat staat wel stoer, maar dan gaat ie dus piepen.

Goeie inderdaad!

JvD.
17 december 2008, 16:09
Bijna alle tips zijn wel een beetje common sense, dus.. muh =[

Han S
17 december 2008, 16:25
Over onwetendheid gesproken, de meeste gebruikers weten ook niet dat een gewone cardioïde microfoon alleen recht van achteren doof is en onder een andere hoek nog steeds behoorlijk wat geluid opneemt. Dan moet je dus òf de microfoon zo kantelen dat de staart recht naar de monitor wijst òf, zoals Han al zei, een hypercardioïde model gaan gebruiken.

Dat hoeft niet per sé zo te zijn en verschilt per microfoon, bovendien is het ook frequentie afhankelijk. Kijk nmaar eens naar het onderstaande plaatje. Het kan zomaar zijn dat de microfoon op 120 graden het minst gevoelig is voor feedback.

http://www.minidisco.com/site/images/mic-patterns.jpg

piezo
17 december 2008, 16:50
Zeggen die diagrammetjes iets anders dan wat ik zei?:
- cardioïde recht van achteren doof
- hypercardioïde kun je wèl horizontaal houden, als er een monitor schuin voor/onder je staat, (omdat die schuin van achteren doof is)

Dat de richtinggevoeligheid frequentieafhankelijk is, weet ik natuurlijk ook wel. Heb ik niet genoemd om het niet onnodig ingewikkeld te maken.

bert k
17 december 2008, 17:19
Je hebt gelijk.
Maar je moet er wel om denken dat geen enkele microfoon echt doof is van achteren; ze horen hooguit wat minder goed. Hij is een aantal db's ongevoeliger dan aan de voorkant, hoeveel, dat kun je uit de tabel halen.
Dat betekent dat hij gewoon gaat piepen als de monitor hard genoeg staat.

Baker
17 december 2008, 18:49
Ik herken dat teveel aan laag en het rondzingen ook niet zo.
en dat terwijl bij ons alles op het podium redelijk hard gaat.

Misschien moet je (zoals gezegd) de zaak wat beter afstellen?

Een detail, ik gebruik hem soms ook als gitaar mic. Als je de kap erafdraait schijnt ie nagenoeg hetzelfde te zijn als een SM75

DeiDRagonas
17 december 2008, 18:54
Een detail, ik gebruik hem soms ook als gitaar mic. Als je de kap erafdraait schijnt ie nagenoeg hetzelfde te zijn als een SM75

Doe ik ook vaak! Het hele binnenwerk van de Sm57 en 58 is zelfs identiek, alleen de kapseltjes verschillen. En als je die van de 58 eraf draait is t inderdaad net een 57. Erg handig..

R

MjS
17 december 2008, 19:13
Ik vind een SM58 ook wat teveel laag hebben voor mijn stem als je er dicht tegen aan zingt. Echter weinig problemen met monitoring gehad, terwijl het soms echt wel hard ging.

Misschien is een AKG D5 wat voor je?

Han S
17 december 2008, 20:10
De Beyer M69 (http://www.thomann.de/nl/beyerdynamic_m69tg_dynamisches_mikro.htm)is net als de M88 een hyper cardioid en kost een stuk minder. Hij heeft wat minder laag en het hoog is wat minder glad, maar een fantastische microfoon van 185 euro die echt hard op de monitor kan.

En net als de M88 kun je hem voor veel toepassingen inzetten.

B_2_the_a
12 januari 2009, 22:36
Persoonlijk heb ik geen enkele nare ervaringen met de sm58, ik vind het de ideale live microfoon (veelzijdig, enorm stevig).

Hoe sta jij t.o.v. je monitor? Als de monitor recht voor je snuffert staat, moet hij harder en dan kan je wel eens via je gezicht fluiten veroorzaken (precieze termen weet ik even er niet bij te halen, maar ik heb het vaak genoeg zien gebeuren). Als je je monitor beetje aan de zijkant van je zet, kan hij zachter (oren zitten immers aan de zijkant) en dat kan misschien al schelen!

Verder zou ik inderdaad, zoals de heren al zeiden, de microfoon nachecken en even met de eq/gain spelen

Indien je toch op pad gaat om een nieuwe microfoon te scoren, kijk naar de akg d5, werkt ook erg lekker!