PDA

View Full Version : Buizen voor Mesa 2:90



xmereinx
16 december 2008, 22:32
Mijn buizen van mijn mesa boogie 2:90 kunnen wel vervangen worden. Ook wil ik net iets meer uit mn poweramp halen. Ik gebruikte eerst een peavey classic 60 en die klonk beter, maar had niet genoeg vermogen, hierin had ik shuguang 6L6 eindbuizen en 12ax7 buizen (kan het merk op de buizen niet lezen :confused:).

Nu wil me goed orienteren. Ik ben op zoek naar buizen voor metal, dus de distortion moet lekker smerig gaan klinken, zware strakke bassen en een fel mid en hoog. Het geluid is nu een beetje rommelig.

Nou werkt mesa zelf met een kleurencode maar welke buizen passen nou het beste bij metal.

Heeft het veel zin om de 12ax7's van de mesa boogie te vervangen, doet dit veel aan het geluid?

Mijn set up:
Schecter met EMG's
marshall JMP-1 preamp
mesa boogie 2:90 poweramp
marshall 1960A cabinet

en nog een vraagje, misschien een hele domme: Kan ik de JMP ook over de modern channel laten lopen van mn mesa boogie 2:90?

Arvoitus
16 december 2008, 22:37
Nu wil me goed orienteren. Ik ben op zoek naar buizen voor metal, dus de distortion moet lekker smerig gaan klinken, zware strakke bassen en een fel mid en hoog. Het geluid is nu een beetje rommelig.
?
Ik zou zeggen, pak KT88's. Maar dan heeft je mesa wel wat aanpassingen nodig.

Jimwoud
17 december 2008, 08:38
en nog een vraagje, misschien een hele domme: Kan ik de JMP ook over de modern channel laten lopen van mn mesa boogie 2:90?
Tuurlijk. Is alleen maar een voicing van de poweramp. Probeer dat eerst eens voordat je buizen gaat wisselen.

Hoe hard speel je wel niet dat een classic 60 niet hard genoeg gaat?

xmereinx
17 december 2008, 11:10
http://www.schalltrichter.com/forsale/mesa/DSC05991.jpg

Hoe activeer ik die voicings dan, dit is de achterkant.

TimmU
17 december 2008, 11:59
footswitchable hé , relais switching is dat geloof ik.Even een jackswitch erin en klaar is kees.

xmereinx
17 december 2008, 12:20
dus als ik het goed begrijp gewoon een losse jackplug zonder kabel en dan moet die het doen. Het kan ook zo makkelijk zijn :dance:

Maar nu nog buizen advies, die zijn al vrij oud.

TimmU
17 december 2008, 12:35
Nee! Je hebt switches die met een jackplug werken. Het is dus niet zo dat alleen een plug werkt. Boss heeft ook die dingen. heb je ook nog het verschil tussen aan/uit en alleen aan/uit als je erop staat. Ben die termen even kwijt.

hole
17 december 2008, 12:44
. heb je ook nog het verschil tussen aan/uit Latching

en alleen aan/uit als je erop staat. Ben die termen even kwijt. momentary

(denk ik)

TimmU
17 december 2008, 12:54
Haha, precies. Stond net op het punt om even het boss handboek te raadplegen.Thankyou!

Jimwoud
17 december 2008, 16:30
Check gewoon de manual voor die switches.

alex1959
17 december 2008, 19:18
Zet eerst eens je line selector op inst. en ga dan weer je versterker gebruiken voor dat je de buizen vervangt. Je zal zien dat hij dan anders klinkt.

succes Alex

hole
17 december 2008, 19:40
Zet eerst eens je line selector op inst. en ga dan weer je versterker gebruiken voor dat je de buizen vervangt. Je zal zien dat hij dan anders klinkt.

succes Alex

...dat lijkt me alleen een goed idee als je je gitaar rechtstreeks inplugt?

xmereinx
17 december 2008, 22:57
Hij staat ook op instrument, dit was maar een plaatje van internet :satisfie:

Maar nu, welke buizen advieseren jullie.

Arvoitus
18 december 2008, 10:17
Hij staat ook op instrument, dit was maar een plaatje van internet

Maar nu, welke buizen advieseren jullie.
|
|
V

Ik zou zeggen, pak KT88's. Maar dan heeft je mesa wel wat aanpassingen nodig.


+10 tekens

Keesie
26 december 2008, 14:43
Hoi,

Ik heb pas ook nieuwe buizen in mijn Mesa 2:90 gedaan en in mijn andere versterkers.
Deze heb ik besteld in Amerika bij eurotubes. Een hele goede zaak, mensen met een hoop verstand van versterkers en tubes. En hele goede snelle service! Echt een aanrader!(zie onderstaande link.)
Hier kan je complete retube kids kopen voor heel veel verschillende soorten en merken versterkers. Stukkie goedkoper als in Nederland en nu helemaal omdat de invoerbelasting veranderd is je mag nu nog een stukkie duurder inkopen. Ik had helaas toen nog de pech omdat die regel toen nog niet gelde. Maar als nog was ik goedkoper uit dan als ik het hier in NL had gekocht.
Succes!!


https://ssl.eurotubes.com/cart/index.php?page=view_products&category_id=6&sub_category_id=57

FrankC
26 december 2008, 15:28
Probeer dr Tube eens. Hij heeft veel verschillende buizen in huis. En kan je adviseren. Daar heb ik mijn 2±90 vorig jaar ook van nieuwe buizen laten voorzien. Ik weet niet hoe technisch jij bent ivm bias etc. Ik heb er geen kaas van gegeten en vond het prettig dat ik het kon laten doen.




Mijn buizen van mijn mesa boogie 2:90 kunnen wel vervangen worden. Ook wil ik net iets meer uit mn poweramp halen. Ik gebruikte eerst een peavey classic 60 en die klonk beter, maar had niet genoeg vermogen, hierin had ik shuguang 6L6 eindbuizen en 12ax7 buizen (kan het merk op de buizen niet lezen :confused:).

Nu wil me goed orienteren. Ik ben op zoek naar buizen voor metal, dus de distortion moet lekker smerig gaan klinken, zware strakke bassen en een fel mid en hoog. Het geluid is nu een beetje rommelig.

Nou werkt mesa zelf met een kleurencode maar welke buizen passen nou het beste bij metal.

Heeft het veel zin om de 12ax7's van de mesa boogie te vervangen, doet dit veel aan het geluid?

Mijn set up:
Schecter met EMG's
marshall JMP-1 preamp
mesa boogie 2:90 poweramp
marshall 1960A cabinet

en nog een vraagje, misschien een hele domme: Kan ik de JMP ook over de modern channel laten lopen van mn mesa boogie 2:90?

interessander
26 december 2008, 15:39
Andere optie is nog mesa tone selected JJ buizen via tonefactory, ik heb deze voor mijn Mesa mark III (2x 6l6 en 2x EL34) en die bevallen prima!

Keesie
26 december 2008, 22:52
Precies!

Het Biasen van je mesa is een beetje een "ding" geworden.
Dr. Tube is zeker een goede zaak, maar zit er ook niet voor niks ;)
Ik heb destijds mijn 2:50 ook laten biasen en wat hotter laten zetten door Dr. Tube, maar ik kon nou niet echt zeggen dat het een echte verbetering was. Ik heb zelf ook een matched retube kid buizen van JJ electronic in mijn 2:90 gedaan en die klinken fantastisch!! Ook heb ik ze voor mijn Triaxis gekocht en een complete retube set voor een Mark V van een vriend van mij.
Ik zou zeggen stuur een mailtje naar Eddie of een van de andere van Eurotubes en vertel wat je wil. Hun geven de info die je nodig heb en ze helpen je helemaal verder als je wilt. Echt een goede zaak!!

Ik zou het biasen niet doen.
Volgens Mesa Boogie is dat trouwens ook niet eens nodig en hoef je de Bias niet eens in te stellen. Gewoon een gematched paar tubes er in en klaar is Kees. Zie het artikel van Randall Smith over bias instellingen van Mesa Boogie:

http://www.mesaboogie.com/US/Smith/biasadjust.html

Succes

groovieguitarguus
26 december 2008, 23:28
Andere optie is nog mesa tone selected JJ buizen via tonefactory, ik heb deze voor mijn Mesa mark III (2x 6l6 en 2x EL34) en die bevallen prima!

Heb ik ook hele goeie ervaringen mee!!!!

pol
28 december 2008, 13:07
voor die switches, neem een oud patchkabeltje, knip de kabel door, en maak een kortsluiting door beide draadjes met mekaar te verbinden.

deed ik vroeger ook zo bij mijn mesa colliseum 300

qua buizen zou het bij een goeie 6L6 houden, JJ's klinken goed vind ik.
Ik heb ook es Tungsol's in een mesa triple recto gehad en dat was ook prima.