PDA

View Full Version : inlay - welk gereedschap nodig?



gertgert
16 december 2008, 21:59
ik wil een logo gaan inleggen, abalone o.i.d.
welk basisgereedschap is nodig, en waar te kopen?
Om te beginnen: ik heb een dremel met een bovenfreeshouder, maar welke freesjes zijn bijv. geschikt?

snaarplukker
16 december 2008, 22:10
Het freesje dat bij je Dremelsetje zit?

Cees

Dootch
17 december 2008, 00:04
Het freesje dat bij je Dremelsetje zit?

Cees


Ik weet het antwoord ook niet op de vraag maar weet wel dat er voor ieder klusje een freesje bestaat.

Tegenwoordig moet je hier eerst blijkbaar eens afgezeikt worden vooraleer je antwoord krijgt van sommigen

st.robot
17 december 2008, 03:30
Ongelooflijk dat jij pretendeert een diploma houtbewerking te hebben!

Ik weet het antwoord ook niet op de vraag maar weet wel dat er voor ieder klusje een freesje bestaat.

Tegenwoordig moet je hier eerst blijkbaar eens afgezeikt worden vooraleer je antwoord krijgt van sommigen

:???: ik denk dat ie bedoelt dat het freesje dat bij een dremel-set zit best wel geschikt is voor inleg-werk. weinig afzeiken aan volgens mij ( sorry als ik fout zit :))

Dootch
17 december 2008, 08:57
Laat maar, slechte woordkeuze

Ik bedoel topicstarter zal dit ook wel overwogen hebben. Misschien heeft hij zelfs nog geen freesje...

Wat evident lijkt voor de één is het daarom niet voor de ander. Waarschijnlijk kun je met een "universele frees" wel één en ander doen. Maar er bestaan zó veel verschillende.
Zo heb ik eens serieus geknoeid om een roset in spar te frezen. Steeds rafelige randen. uiteindelijk ging het best met , jawel, een frees om plaasterplaat (gyproc) te snijden.

De keuze van een frees hangt zeker af van de hardheid van het hout. De spoed is belangrijk, de draaisnelheid, de beweegrichting van het apparaat (met de frees mee of tegen) ; de diameter van de frees. De hoek, het aantal spoeds...

fred dons
17 december 2008, 11:24
ik begin met de nutfrees (vrij plat dremel freesbitje bij ieder DHZ te krijgen) voor de grotere oppervlaktes, daarna ga ik met een carbide bitje van Stew Mac de scherpe bochtjes weg frezen. Wel vanuit het midden frezen en niet direct met het carbide bitje willen frezen omdat hij dan gegarandeerd breekt.
als het carbide bitje te duur is of als je geen geduld hebt met bestellen dan kun je ook grafeerbitjes van Dremel gebruiken voor de details maar dat werkt niet zo mooi

gertgert
17 december 2008, 16:56
ik begin met de nutfrees (vrij plat dremel freesbitje bij ieder DHZ te krijgen) voor de grotere oppervlaktes, daarna ga ik met een carbide bitje van Stew Mac de scherpe bochtjes weg frezen. Wel vanuit het midden frezen en niet direct met het carbide bitje willen frezen omdat hij dan gegarandeerd breekt.
als het carbide bitje te duur is of als je geen geduld hebt met bestellen dan kun je ook grafeerbitjes van Dremel gebruiken voor de details maar dat werkt niet zo mooi

daar heb ik wat aan. bedankt.

gertgert
17 december 2008, 21:54
net even bij stewmac gekeken.
beetje dure dingetjes om te breken!

Er zijn 5 diameters.
Fred, welke diameter raad je aan? (niet alle vijf, het is al een dure maand..)

KoenB
18 december 2008, 22:13
ik begin met de nutfrees (vrij plat dremel freesbitje bij ieder DHZ te krijgen) voor de grotere oppervlaktes, daarna ga ik met een carbide bitje van Stew Mac de scherpe bochtjes weg frezen. Wel vanuit het midden frezen en niet direct met het carbide bitje willen frezen omdat hij dan gegarandeerd breekt.
als het carbide bitje te duur is of als je geen geduld hebt met bestellen dan kun je ook grafeerbitjes van Dremel gebruiken voor de details maar dat werkt niet zo mooi

Even geheel offtopic:
FRED! Jij was toch gestopt met forummen ;)?

Weer ontopic:
Kijk eens op www.projectguitar.com. Er staan altijd handige tutorials, volgens mij ook een paar over inleggen.

northernlake
18 december 2008, 22:17
De carbide bits van R.L. Schmidt zijn goed en worden op ebay verkocht (door hunzelf) onder de naam Attitude Cutting Tools.
http://stores.ebay.com/Attitude-Carbide-Cutting-Tools_W0QQsspagenameZMEQ3aFQ3aSTQQtZkm

10 voor $50 (met nog wel $20 verzending helaas), maar dan heb ze wel voor zo'n 6 euro per stuk inc. verzending hier. En ze vallen nu binnen het vrij-van-importtax bedrag.

fred dons
19 december 2008, 08:54
net even bij stewmac gekeken.
beetje dure dingetjes om te breken!

Er zijn 5 diameters.
Fred, welke diameter raad je aan? (niet alle vijf, het is al een dure maand..)

ik heb de hele serie maar voor het fijne werk is de kleinste genoeg in combinatie met de dremel bitjes voor het grove werk

en tis op dit moment beetje rustig op het werk dus het kan even ;)

Enra
19 december 2008, 11:32
Ik gebruik voor dat soort werk een breed scala aan tandartsboortjes. Werkt perfect met de Dremel. Ik kreeg ze overigens gratis van mijn tandarts.

gengar
19 december 2008, 11:41
ik doe het inderdaad ook met de bovengenoemde soort bitjes. Ik heb van proxxon ook wat van dit soort bitjes. Met de graveerbitjes heb ik zelf geen goed resultaat weten te behalen. Wat ik bij mijn dremel heb aangeschaft is de tegelscnijder/frees? set, gewoon bij de praxis te kopen. Jammer genoeg betaal je dan ook voor het freesje wat je niet nodig hebt, maar het hulpstuk waardoor de dremel ahw een kleine bovenfrees wordt vind ik wel heel erg fijn om te gebruiken. Dus ik zou zeggen een paar freesjes zoals al genoemd zijn, bijvoorbeeld door fred of die van ebay en dan een soort van houdertje om een stabiel klein platform te maken.
Ik denk dat ik zelf uiteindelijk wil gaan werken met het luchtaangedreven inleg tool die lmii verkoopt. Voorwaarde is natuurlijk wel dat je een compressor hebt, maar dit lijkt me wel een heel fijn stukje gereedschap om mee te werken.

gertgert
21 december 2008, 15:36
De carbide bits van R.L. Schmidt zijn goed en worden op ebay verkocht (door hunzelf) onder de naam Attitude Cutting Tools.
http://stores.ebay.com/Attitude-Carbide-Cutting-Tools_W0QQsspagenameZMEQ3aFQ3aSTQQtZkm

10 voor $50 (met nog wel $20 verzending helaas), maar dan heb ze wel voor zo'n 6 euro per stuk inc. verzending hier. En ze vallen nu binnen het vrij-van-importtax bedrag.

ik heb even op de link gekeken, maar er worden diverse setjes aangeboden.
Wordt niet wijs uit die inch-maten, welke setje heb jij gekocht?

gengar
22 december 2008, 08:49
1/32 bijvoorbeeld is 1*25,4 mm/ 32 is dan ongeveer 0.8 mm uit je hoofd. zo kun je ze wel makkelijk uitrekenen.

no 1 hops
21 februari 2009, 22:43
mag ik even doorgaan met deze topic over het abalone zelf.
heb nu een aantal stukjes en die zijn niet helemaal vlak.
kun je dan de vorm met figuurzaagje uitzagen, de omtrek aftekenen op de body, lijmen en dan vlak slijpen of schuren?
of moet je het anders aanpakken?

fred dons
22 februari 2009, 09:06
je moet minimaal 1 vlakke kant hebben ( en dan het liefst de onderkant ;) ) de rest vijl je wel vlak na het inleggen

no 1 hops
22 februari 2009, 09:49
@fred
dank je dan kan ik plannen maken.
trouwens heb jij nog een werkende link naar die gitaar waarin je koi karpers (volgens mij blauw groenig) had verwerkt?
niet dat ik die maken ga, maar die wilde ik nog eens zien

fred dons
22 februari 2009, 10:13
tuurlijk
http://www.pixum.nl/viewalbum/id/1785293

ik heb het idee van de koi's weer van Ron Thorn die het op een custom fender had gedaan (maar dan tegen een naturel kleur achtergrond wat ik dan weer niet mooi vond)

barno
22 februari 2009, 11:47
tuurlijk
http://www.pixum.nl/viewalbum/id/1785293

ik heb het idee van de koi's weer van Ron Thorn die het op een custom fender had gedaan (maar dan tegen een naturel kleur achtergrond wat ik dan weer niet mooi vond)


waw !! geweldig ook die schaduw van de vissen icm die blauwe background

no 1 hops
22 februari 2009, 12:25
vind het bijzonder mooi gedaan.
kijk de laatste tijd ook veel naar Miami's ink over een tattoo shop en mijn idee is om in mijn huis ergens wat decoratie te maken met de koi als onderwerp en vond het kleurgebruik van fred mooier als het felle oranje wat je vaak bij tattoo's vind.
misschien dat ik met de combinatie van beide iets leuks in huis kan schilderen.

Zjef
22 februari 2009, 12:27
waw !! geweldig ook die schaduw van de vissen icm die blauwe background

Schitterend gewoon! :o

440Hz
22 februari 2009, 14:29
mag ik even doorgaan met deze topic over het abalone zelf.
heb nu een aantal stukjes en die zijn niet helemaal vlak.
kun je dan de vorm met figuurzaagje uitzagen, de omtrek aftekenen op de body, lijmen en dan vlak slijpen of schuren?
of moet je het anders aanpakken?

Als ik een inlay maak volg ik het volgende procede. Ik maak eerst een tekening met zo dun mogelijke lijntjes. Deze vermenigvuldig ik door bijvoorbeeld kopieren. Dan knip je ze uit en plak je er met seconde lijm 1 op het in te leggen materiaal. Vervolgens zaag je de lijntje er net af. (als je inlay uit meerdere stukjes bestaat, herhaal je dit voor elk stukje) Nu controleer je of het uitgezaagde stukje op de tekening past. Nu plak je een tekening op je gitaar en frees je door de tekening heen net de lijntjes eraf. Als je dit secuur doet krijg je een perfect fit.

Nog even over de freesjes; ik gebruik Stewmac freesjes. Dit zijn in tegenstelling tot dremel freesjes downcut freesjes. Hierdoor wordt je rand veel minder rafelig.