PDA

View Full Version : Akoestische steelstring maximaal 300 euro



Chow
16 december 2008, 21:06
Ik heb behoorlijk wat topics door zitten neuzen maar kom niet aan een eenduidig advies. Ik ga op zoek naar een akoestische gitaar. Maximaal 300 euro. Kan ik dan beter voor een volledige akoestische gaan of eventueel met piezo element erin?
Welke merken zijn beslist een no go en welke merken hebben verrassende modellen in deze prijsklasse?

Wat ik heel belangrijk vind is een relatief smalle hals en lage action.. Gitaar is bedoeld voor fingerpicking en veel minder voor rythm..

Muzieknono
17 december 2008, 07:45
Ga eens een Crafter D6 proberen, een heerlijke gitaar voor 275 Euro, massief bovenblad.
Mvgr Dirk Jan :metal:

peter_heijnen
17 december 2008, 08:25
Als je helemaal zeker weet dat je de gitaar niet hoeft uit te versterken heb je geen element nodig. Als er toch een op zit betaal je er ook voor, voor de akoestische klank maakt het verder niet uit.

Harald
17 december 2008, 10:24
De hals moet je echt liggen. Action is een kwestie van afstellen. Die zal in de winkel meestal niet optimaal zijn. Voor een superlage actie moet het fretwerk wel goed zijn (geen uitstekende frets, of teveel kuiltjes. Dat laatste heb je bij een nieuwe gitaar sowieso niet). (maar dan ook echt superlage actie, zoals op Tommy's gitaar, of die van Eltjo) Als de aktie wat hoog is gewoon vragen of ze dat beter voor je kunnen afstellen.

Chow
17 december 2008, 10:34
Niet alle winkels hebben alle merken staan. Ik ga dus maar eerst een lijstje maken met modellen die mij aanspreken. En dan een winkel erbij zoeken :)

Rocketman
17 december 2008, 19:07
Probeer eens 2e hands.

DeiDRagonas
17 december 2008, 19:11
Crafter en Cort is budget-technisch erg leuk idd. De Corts staan vaak iets beter afgesteld, maar de Crafters vind ik persoonlijk na een afstelbeurtje veel betere gitaren. Veel kwaliteit voor weinig geld.

R

Chow
17 december 2008, 19:37
Ik struin altijd marktplaats af maar dat is behelpen. Of niks of aan de andere kant van Nederland.

dubdub
18 december 2008, 17:44
tanglewood heeft goeie producten in die klasse, meeste half-massief. ik geloof dat er een dreadnought semi-acoustic is voor 300... sprak mij niet erg aan, maar ik ben van de jumbo. zou het toch checken... en er wordt standaard en BBand ingezte, dus bepaald geen flutelectronica...

LaurentB
18 december 2008, 18:23
Voor dat bedrag zou ik inderdaad iets zonder element zoeken (indien nieuw). Ga gewoon een hele serie winkels af, probeer van alles. Perfecte zaterdagbesteding. En ga een beetje vroeg, anders zitten er allerlei elektrische herrieschoppers in zo'n zaak (elektrisch is ook mooi hoor, maar niet als je net een akoestische gitaar wilt testen).
Ik weet de prijzen niet helemaal, maar Blueridge en Art & Lutherie hebben misschien ook nog wel wat in die klasse. Goede prijs- kwaliteitverhouding. Oh wacht, die Art & Lutherie (en andere Godinmerken) hebben nu juist niet zo'n smalle hals, bedenk ik nu.

Als No Go wordt akoestisch, voor sommigen verrassend, nogal eens Fender gezien (alhoewel het niet meer zo slecht schijnt te zijn als het ooit was).

rickert
18 december 2008, 18:25
Seagull schijnt ook goed te zijn:D

LaurentB
18 december 2008, 18:28
Seagull schijnt ook goed te zijn:D

Ja, maar heb je die onder de 300 euro? En die zijn dus van de Godinstal, hebben vaak iets bredere hals. Maar ik ben het met je eens dat ze mooi klinken.

DeiDRagonas
18 december 2008, 18:32
Seagull schijnt ook goed te zijn:D


Eerlijk is eerlijk... Zijn vaak mooie gitaren.


;)
En als je hem van een "bekende" kunt kopen weet je zeker dat je niet genaaid wordt... Hmm..

Grt R!

rickert
18 december 2008, 18:43
Ja, maar heb je die onder de 300 euro? En die zijn dus van de Godinstal, hebben vaak iets bredere hals. Maar ik ben het met je eens dat ze mooi klinken.

Hals is echt niet superbreed naar mijn mening, maar dat is misschien verschillend. En ja, die zijn er voor onder de 300:D

Flipkoos
18 december 2008, 18:43
Ja, maar heb je die onder de 300 euro? En die zijn dus van de Godinstal, hebben vaak iets bredere hals. Maar ik ben het met je eens dat ze mooi klinken.


Gewoon tweedehanzen...
Doe ik ook altijd. Dan heb je ze makkelijk voor onder de 300.
Heb ook nog een Simon and Patrick staan....maar dat is spam.

Chow
18 december 2008, 19:57
Vandaag in een zaak geweest en eerlijk gezegd is imo in deze prijsklasse het allemaal wel ongeveer hetzelfde. Eerder kwestie van persoonlijke voorkeur dan dat er 1 met kop en schouders bovenuit steekt. Persoonlijk beviel een Yamaha mij erg goed terwijl dit als merk niet bovenaan m'n lijstje stond. Cort is ook prima maar vond het geluid niet warm genoeg. Fender vond ik overigens verrassend goed terwijl je daar toch mindere verhalen over hoort.

Robdop
18 december 2008, 22:01
je hoort hier veel slechte dingen over fender acoustic.
ik snap niet helemaal waarom, ik heb electro-akoestische gitaren getest.
En de fender stak er met kop en schouders bovenuit.
mischien verschillen ze onderling wel heel erg, maar koop wat je zelf het mooist vind en laat niet alleen het merk doorwegen in de koop.
want uiteindelijk moet jij hem mooi vinden spelen.

LaurentB
18 december 2008, 22:11
je hoort hier veel slechte dingen over fender acoustic.
ik snap niet helemaal waarom, ik heb electro-akoestische gitaren getest.
En de fender stak er met kop en schouders bovenuit.

Nou, misschien is dat niet al te lang geleden omgeslagen dan. Vroeger was het echt niks en hebben de meesten hier dat nog in gedachten, maar misschien hebben ze het eens opnieuw aangepakt.

Chow
19 december 2008, 19:50
Tís een Aria geworden. Was goedkoper uit dan 300 en geluid en bespeelbaarheid vond ik echt erg goed te doen..

LaurentB
19 december 2008, 19:59
Tís een Aria geworden. Was goedkoper uit dan 300 en geluid en bespeelbaarheid vond ik echt erg goed te doen..

Ok, gefeliciteerd! En dan nu de verplichte foto, nietwaar?

Chow
19 december 2008, 20:17
Met de telefoon dus maar even een plaatje gemaakt :D

http://www.sjoerdvenema.nl/aria.jpg

Nu maar wat akoustische tabs ophalen ;)

LaurentB
19 december 2008, 21:26
Ah, mooi! Ik heb niet vaak op akoestische Aria's gespeeld, maar ze maken ze al heel lang.

Chow
19 december 2008, 22:03
Hij speelt lekker en geluid is prima. Gisteren op andere merken gespeeld en deze is echt best goed voor het geld.

Ik moet er nog wel andere snaren op gooien maar ben daar nog niet helemaal uit. Beetje inlezen dus of gewoon maar wat kopen..

LaurentB
20 december 2008, 22:38
Hij speelt lekker en geluid is prima. Gisteren op andere merken gespeeld en deze is echt best goed voor het geld.

Ik moet er nog wel andere snaren op gooien maar ben daar nog niet helemaal uit. Beetje inlezen dus of gewoon maar wat kopen..

Ja, dat is gewoon proberen. Begin maar met 012, dat is de standaard dikte. d'Addario klinken wat helderder, Martins wat warmer bijvoorbeeld. hangt van de gitaar en je smaak af wat beter werkt.

Chow
20 december 2008, 23:11
Ja ik bestel wel een setje Martins denk ik. Hou wel van warme bassen..

Laser
21 december 2008, 20:49
Probeer eens 2e hands.

Zou ik ook doen voor die prijs: met wat uitkijken en een maat die er wat van af weet kan je echte koopjes doen. Mits wat geduld.

Vorige week voor m'n schoonbroer nog geadviseerd bij aankoop van een 2dehands 2001 Yamaha fgx 412 c. Was tip - top. uiteindelijk 225 euri neergelegd.

Hij heeft er geen seconde spijt van gehad, en nog niet.

Maar... geduld is een vereiste tot de juiste gitaar langskomt.

Ik merk op dat heel wat 2dehands gitaren langer op de markt blijven staan ( effect van de crisis?), dus er komen wel wat koopjes aan voor wie dat wil denk ik: wat te lang blijft staan kan nog zakken qua prijs.