PDA

View Full Version : improvisatie zonder backingtrack



frankiiee
16 december 2008, 18:39
Hallo,

Ik ben nu al 2 jaar gitaar aan het spelen, heb onlangs het improviseren met een toonladder over een backingtrack wat geoefend. Maar wat ik echt graag zou kunnen is improviseren niet over een backingtrack maar helemaal op mezelf. Dat je dus akkoorden en noten door elkaar speelt waardoor je een leuk stukje "muziek" verkrijgt.

bv. http://nl.youtube.com/watch?v=exObG05it-0

Hoe weet je nu welke akkoorden je bij welke toonladders mag gebruiken en welke je best gebruikt. En belangrijkst hoe link je die noten en akkoorden aan elkaar zodat ze samen leuk klinken.

Hopelijk kunnen jullie me hiermee wat in de goeie richting helpen, goeie links, tips, ....

Mvg
Frankiiee

-=JEROEN=-
16 december 2008, 22:24
Benodigheden:
- degelijke akkoord en toonladder kennis
- ervaring met melodie en harmonie
- gitaartechniek

Om te beginnen:

Neem een liedje met de akkoorden Em en A.

Welke toonaard is dit?
Welke ladders kan je over beide akkoorden spelen?
Welke ladders over de akkoorden afzonderlijk?

frankiiee
17 december 2008, 18:13
over Em en A kan je bv de Dmajeur toonladder spelen, en over de akkoorden afzonderlijk kan je bv. de E mineur ladder en de A majeur ladder spelen.
(denk ik)

-=JEROEN=-
17 december 2008, 20:20
Juist. Als je deze kennis nu gebruikt om je akkoorden te kleuren, dan kom je al een aardig eind. Zo kan je het Em akkoord bijv met alleen je wijsvinger spelen en je overige vingers gebruiken om een melodielijn te spelen: 022222 (met wijsvinger) en daar kun je deze tonen (http://www.all-guitar-chords.com/guitar_scales.php?qqq=2&scch=E&scchnam=Dorian&get2=Get&t=0&choice=1) allemaal aan toevoegen. Hetzelfde doe je met het A akkoord: x02222 met A mixolydian.

Hou wel rekening met de functie van de tonen. Een fis over een Em functioneert als none (9), over een A als sext (6 (of 13). Een fis 'kleurt' een Em dus anders dan een A. En dan is de grondtoon ook nog van belang. Theoretisch gaat dit ook boven mijn pet, dus doe ik dit op gehoor. Misschien kunnen de harmonie geleerde onder ons je hier een handje mee helpen.

En als je kijkt naar de D majeur ladder (zelfde als die 2 die ik hierboven al noemde) dan herken je misschien ook een aantal akkoorden hierin: G 320033 Gmaj7 xx5432 Bm7 x04432 x04232 x24235 F#m 244222 x04222 enz

Heb je hier wat aan?

hole
17 december 2008, 21:16
Ik denk dat het ook wel helpt om zo'n kek sjawltje aan te doen als die gast in het filmpje :satisfie:

frankiiee
18 december 2008, 01:18
:seriousf::seriousf:

ja de theorie is me iets duidelijker maar hoe begin je daar nu concreet aan. zijn er tips of trucs om het interessant te maken. Dat is nogal theoretisch(ik besef/vrees natuurlijk wel dat er daar heel wat theorie voor nodig is) maar hoe breng je dat in praktijk. Hebben jullie op voorhand een akkoordenschematje en bepaalde licks bij de hand of? Oke je hebt natuurlijk je bibliotheek van licks (die is bij mij helemaal niet groot maar moet eigenlijk volstaan om wat te leren improviseren) Ik zal me er eens aanzetten om met die twee akkoorden en die ladders wat te oefenen.

Klopt het als ik zeg dat ik moet leren om akkoorden op zo veel mogelijk verschillende manieren te pakken zodat het makkelijker wordt om er melodietjes tussen te voegen.
Ik vind het nog steeds wel zeer moeilijk om te weten welke akkoorden ik bij elkaar mag spelen en goed samen passen en dan heb ik het op de ingewikkeldere akkoorden zoals 9de akkoorden(weet de precieze naam niet) sus2, sus4, ...

bedankt

-=JEROEN=-
18 december 2008, 13:41
Hoe die dingen heten is niet zo belangrijk, niet voor hetgeen jij wilt. Toonladder kennis in combinatie met gehoor kom je een stuk verder mee denk ik. Alle akkoorden komen immers voort uit een toonladder. Dus als je begrijpt wat een ladder dorisch of lydisch maakt, begrijp je ook welke akkoorden daar bij passen.

Hoe je dit in praktijk brengt is door het te doen en vooral te blijven luisteren. Ik kan wel zeggen dat de gis zo'n mooi lydisch karakter heeft over een Dmaj7 akkoord, maar zonder de nodige voorkennis heb je daar bar weinig aan. Totdat je het gaat spelen en horen!

Ik heb beide wegen bewandeld: die van de theorie en de praktijk. En ik gebruik de theorie nog steeds om achteraf uit te kunnen leggen wat ik nou precies deed. Maar omdat mn oren veel geavanceerder zijn dan mijn theorie-brein, kan ik lang niet alles verklaren (andersom is ook wel eens waar). Ik vertrouw dus nog steeds meer op mn gehoor.

Over dat Em-A dingetje kan ik 100e melodietjes spelen, maar altijd binnen het karakter van die 2 akkoorden samen. Ze zijn met elkaar verbonden, waarom weet ik ook niet precies. Goed, ze komen beide in de D majeur ladder voor, maar dat zal vast niet de enige reden zijn. Maar dat ik D majeur over deze 2 akkoorden kan spelen, staat voor mij buiten kijf, dat is zo klaar als een klontje, voor zowel mn brein als mn oren. Maar de slag waarmee ik iets speel, het ritme en de sfeer bepalen toch ook wel heel erg wat ik vind passen. Wil ik er een meer spaans dingetje van maken, dan wordt E dorisch toch al snel E frygisch of gypsy. Dorisch leidt bij mij al snel tot blues, jazz of santana achtige dingetjes.

Maar ik hoor niet wat jij hoort, hoe jij luistert. Dat is aan jou om te ontdekken. Pak een mineur akkoord en ga daar de mineur ladders over spelen (dorisch, frygisch, harmonisch, enz). Luister goed naar wat er gebeurt en vind de verschillende 3 en 4 klanken die in die positie te pakken zijn. Neem bijv Am in 5e positie (x07555), denk ik daar dorisch bij, dan kom ik al snel op bijv x07555 x05555 x04555. Gewoon puur op gehoor (en een kleine beetje toonladder kennis). Ik heb nu dus een soort bas (open A snaar), een klein melodie lijntje als backing (a g fis), kan deze akkoorden telkens met slechts 2 vingers spelen en heb dus nog 2 vingers over om leadvoicings toe te voegen (hoge melodielijn over de achtergrond). En dat dus met 1 akkoord en 1 ladder. Ditzelfde kan ik doen met alle mineur ladders over slechts dat ene akkoord. Ga ik er 2 akkoorden van maken dan wordt het nog uitgebreider.

jaspie
18 december 2008, 18:47
:seriousf::seriousf:

ja de theorie is me iets duidelijker maar hoe begin je daar nu concreet aan. zijn er tips of trucs om het interessant te maken. Dat is nogal theoretisch(ik besef/vrees natuurlijk wel dat er daar heel wat theorie voor nodig is) maar hoe breng je dat in praktijk. Hebben jullie op voorhand een akkoordenschematje en bepaalde licks bij de hand of? Oke je hebt natuurlijk je bibliotheek van licks (die is bij mij helemaal niet groot maar moet eigenlijk volstaan om wat te leren improviseren) Ik zal me er eens aanzetten om met die twee akkoorden en die ladders wat te oefenen.


bedankt

vreemd dat niemand het nog opgemerkt heeft, maar die kerel uit je filmpje speelt helemaal jimi hendrix style. Als je eens little wing ofzo leert zieje hoe de genoemde theorie in praktijk wordt gebracht. Zijn zat artiesten die het doen, maar bij hendrix is het echt duidelijk een trademark van zijn spel. Akkoord spelen en loopjes erom heen doen.

-=JEROEN=-
18 december 2008, 20:13
Dat filmpje doet me denken aan een nummer van Pearl Jam. Kan effe niet op de naam komen.

G.G.
18 december 2008, 21:09
vreemd dat niemand het nog opgemerkt heeft, maar die kerel uit je filmpje speelt helemaal jimi hendrix style. Als je eens little wing ofzo leert zieje hoe de genoemde theorie in praktijk wordt gebracht. Zijn zat artiesten die het doen, maar bij hendrix is het echt duidelijk een trademark van zijn spel. Akkoord spelen en loopjes erom heen doen.

Dit zat ik ook te denken. Luister ghewoon naar de simpele nummers van John Mayer, Popa Chubby en Hendrix, en ga het akkoordenschema eens uitkleden en uiteindelijk alle akkoorden vervangen door linkjes om de 1-3-5-7 van het akkoord heen.

jaspie
18 december 2008, 21:39
Dat filmpje doet me denken aan een nummer van Pearl Jam. Kan effe niet op de naam komen.

yellow ledbetter, wat een ode aan hendrix is

Mattijs
19 december 2008, 14:39
Dit zat ik ook te denken. Luister ghewoon naar de simpele nummers van John Mayer, Popa Chubby en Hendrix, en ga het akkoordenschema eens uitkleden en uiteindelijk alle akkoorden vervangen door linkjes om de 1-3-5-7 van het akkoord heen.

Mischien een paar stomme vragen mr wat is een akkoordenschema juist? en wat bedoel je precies met linkjes van 1-3-5-7?

BTW: kent er iemand van die liedjes met van die riffs waar je eens goed op je gitaar kunt beuken ik bedoel dan bijvoorbeeld BSSM-RHCP of Wrong girl van Jane' s addiction met akkoorden en lickjes tussen....

frankiiee
19 december 2008, 22:39
bedankt, de intro van little wing heb ik al eens gewoon vanbuiten geleerd, maar ik zal die samen met de rest van het lied eens proberen ontleden en daar wat wijzer uit worden (hopelijk).

groet
Frankiiee

jaspie
20 december 2008, 00:46
bedankt, de intro van little wing heb ik al eens gewoon vanbuiten geleerd, maar ik zal die samen met de rest van het lied eens proberen ontleden en daar wat wijzer uit worden (hopelijk).

groet
Frankiiee

het gaat erom datje snapt wat hendrix daar doet. Je moet naar het akkoorden schema kijken( bij little wing is dat Em G Am Em Bm Bb Am C G F C D) en hoe hij rond die akkoorden speelt. Check ook Castles Made Of Sand of The Wind Cries Mary.

hier een nog eens een uitgebreid artikel met wat uitleg nog over deze stijl van improvisatie

http://www.intimateaudio.com/psycho_licks.lick4.html
http://www.intimateaudio.com/psycho_licks.lick5.html

stoppel
20 december 2008, 15:41
Kies de scale en hij geeft er automatisch chords bij. Voor als je gelijk aan de slag wil ;)

http://www.all-guitar-chords.com/scales-to-chords.php

Weet niet of je er wat aan hebt...

NoLiMiT
10 februari 2009, 01:11
Als ik improviseer op mezelf, speel ik vaak op 'auto-pilot', zonder te denken met mijn brein, maar met mijn vingers. Maar als ik improviseer met mijn brein(klinkt raar:strat:) kies ik de noten terwijl ik speel, ik hoor ze eerst in mijn hoofd. Dit is een zalige techniek om je gevoel op dat moment te uiten op de gitaar.

jaspie
10 februari 2009, 12:41
Als ik improviseer op mezelf, speel ik vaak op 'auto-pilot', zonder te denken met mijn brein, maar met mijn vingers. Maar als ik improviseer met mijn brein(klinkt raar:strat:) kies ik de noten terwijl ik speel, ik hoor ze eerst in mijn hoofd. Dit is een zalige techniek om je gevoel op dat moment te uiten op de gitaar.

ja daar heeft cker iedereen wat aan. Zo hoef je nooit toonladders of akkoorden te leren, heel makkelijk.

Jeroensnake
10 februari 2009, 13:36
Je hoeft in principe ook geen toonladders te kennen om te improviseren. De enige manier om het te leren, is door te spelen. Theorie is misschien een enorm handig hulpmiddel, maar hierbij niet noodzakelijk.

Een aantal andere punten zijn naar mijn mening belangrijker ;

- Ten eerste : Hou ritme! Tik mee met je voet, beweeg wat heen en weer of spring densnoods ... maar hou een (duidelijke) structuur in het ritme
- Zing/speel een soort melodie of ritme in je hoofd mee
- Maak het jezelf niet te moeilijk ; je aandacht moet je ook al verdelen over het ritme in je lichaam en de muziek in je hoofd
- Speel grepen, licks en schema's die je vrijwel van buiten kent.
- Gebruik genoeg rusten (zodat je weer wat tijd hebt om op het ritme te letten, en om in de herhaling op te vullen met extra noten/licks)
- Begin met een intro en eindig met een passend slot

In het kort ; KEEP IT SIMPLE, STUPID

:ok: