PDA

View Full Version : Twin Reverb Mod. Wat te doen?



FenderPlayer
16 december 2008, 18:23
Ik heb een klein vraagje,
Ik heb een '65 RI Twin Rev.
En ik ben er op zich wel blij mee, maar ik heb toch het gevoel dat er meer uit te halen is qua sound, zeker toen ik hem een keer vergeleek met een originele TR uit de sixties,daarbij klonk die van mij nogal dunnetjes(minder sprankelend minder strakke bas etc.)
Heeft er iemand wat suggesties over de modificaties die ik aan mn amp kan uitvoeren om m mooier te laten klinken?
Speakers/buizen etc?
Ik wou met deze twee beginnen, omdat dit de grootste en makkelijkste dingen zijn om te veranderen. Of zit ik er daarmee heel erg naast?
Anyway, wat hulp hierbij zou erg welkom zijn aangezien ik vrij weinig verstand van buizenamps heb (technisch)
Bij voorbaat dank

Chris Winsemius
16 december 2008, 18:34
Met wat andere buizen is op zich het 1 en ander licht te verbeteren, zowiezo eindbuizen laten biasen ook.

Er zijn nog meer dingen mogelijk met beduidend meer impact op de sound & feel, mail me anders (om "spam" van mijn kant te voorkomen ;) ).

jacky
16 december 2008, 22:55
Ik heb een klein vraagje,
Ik heb een '65 RI Twin Rev.
En ik ben er op zich wel blij mee, maar ik heb toch het gevoel dat er meer uit te halen is qua sound, zeker toen ik hem een keer vergeleek met een originele TR uit de sixties,daarbij klonk die van mij nogal dunnetjes(minder sprankelend minder strakke bas etc.)
Heeft er iemand wat suggesties over de modificaties die ik aan mn amp kan uitvoeren om m mooier te laten klinken?
Speakers/buizen etc?
Ik wou met deze twee beginnen, omdat dit de grootste en makkelijkste dingen zijn om te veranderen. Of zit ik er daarmee heel erg naast?
Anyway, wat hulp hierbij zou erg welkom zijn aangezien ik vrij weinig verstand van buizenamps heb (technisch)
Bij voorbaat dank

je hebt de twee werelden gehoord.
Helaas haal je met de ri nooit en vintage sound
Een beter pad is sparen voor een blackface twin of een begin zeventigerjaren twin kopen en die op laten knappen.

Wat je ook aan je ri doet het wordt NOOIT een oudje

helaas

Succes

Realeigo
16 december 2008, 22:59
je hebt de twee werelden gehoord.
Helaas haal je met de ri nooit en vintage sound
Een beter pad is sparen voor een blackface twin of een begin zeventigerjaren twin kopen en die op laten knappen.

Wat je ook aan je ri doet het wordt NOOIT een oudje

helaas

Succes

Maar dat betekent niet dat er niet een tof klinkende versterker van gemaakt kan worden.

akkebaas
16 december 2008, 23:14
Speakers!
Een ander setje speakers kan een enorm verschil maken, daarna kan je nog experimenteren met lampen enzo.

FenderPlayer
17 december 2008, 11:07
@ Akkebaas
Maar hoe weet ik welke speakers mij aanspreken/ de amp verbeteren?
Ik kan moeilijk 10 sets kopen, ze er om de beurt aanhangen en dan beslissen welke het best is? Iemand enig idee hoe hiermee te werk te gaan?

@Jacky
Bedankt voor de reactie, maar het is niet een soort reactie waar ik naar op zoek was. Natuurlijk wordt ie nooit precies zo, maar ik gebruikte het alleen als voorbeeld dat ik me op dat moment realiseerde dat er nog veel verbeterd kon worden aan m'n RI....

@ Realeigo
Jij snapt 'm +1, maar heb je nog suggesties?

Joey Handsome
17 december 2008, 11:21
Ik heb op m'n 16e een '65 RI Twin Reverb gekocht. Jammer, ik had beter die Quad kunnen kopen die eerst bij de occasions stond of die silverface van een maand later. Wist ik veel...

Een vriend van me heeft een mooie silverface uit '73. Die klinkt echt een pak beter. Op alle mogelijke manieren. Die sound is gewoon niet uit die RI te trekken. Hij klinkt te schel, pakt pedalen minder lekker, sterieler. Galm klinkt ook echt anders, al vind ik de galm wel goed uit de RI.

Ik heb bij de mijne er na een tijdje andere buizen in laten knikkeren van TAD, geloof 6L6WGC. Er zaten eerst Groove Tubes in, waren gerelabelde Sovteks. Preampbuizen heb ik JJ ingegooid. Opnieuw laten biassen. Klonk al een stuk beter.

Eerder had ik de speakers vervangen voor Celestion Classic Lead. Basrespons werd een stuk beter en strakker, minder penetrant hoog en hij vrat wat meer drive/fuzz pedalen.

Toch, het blijft een wat schelle bak in vergelijking tot een oude Twin. Dat komt niet enkel door die speakers, zo is hij gewoon. Heb hem wel eens op een oude Bassman kast gegooid, daar klonk ie ook schel door.

Ik moet zeggen dat het een prima amp is, die hard genoeg gaat voor zo'n beetje alles. Ik kan er van alles op spelen. Het haalt het alleen gewoon echt niet bij een vintage Twin.

Zit er dan ook nog steeds over na te denken om hem weg te doen en eens voor the real deal te gaan. Doet me alleen pijn, omdat ik er zo verrekte hard voor gewerkt heb toen. Je krijgt er nu ook niet zoveel meer voor.

Upgraden kan dan wel met nieuwe MM trafo's en meer van dat. Maar ik denk dat je hem beter kunt verkopen en een oude kan kopen zoals eerder gezegd. Word je veel blijer van.

Van Dattum
17 december 2008, 12:00
Heeft het er niet gewoon mee te maken dat een "ouwe" Twin 30-40 jaar ouder is dan een RI? De elco's zijn misschien wat belegen geworden, de magneten van de speakers iets zwakker, de conussen wat opgerekt, weet ik veel allemaal.....
Kortom, een oudje is "ingespeeld".....

Ik heb zelf ook een 65 RI Twin Reverb gehad, een dijk van een amp, maar idd heel helder en niet helemaal het geluid van een oudje.
Ik vermoed dat een ouwe Twin toen ie nog nieuw was misschien wel hetzelfde klonk als de RI nu.

Dus als je echt die sound wilt: 30 jaar op die nieuwe spelen of een belegen Twin kopen.... Maar dan moet je natuurlijk wel uitkijken dat een aantal kritische onderdelen in goede staat verkeert.

Joey Handsome
17 december 2008, 12:35
Het schijnt dat de gebruikte onderdelen in de RI toch van beduidend mindere kwaliteit zijn en staat de boel op een printplaat. Wat er precies anders is weet ik niet, want ik ben geen tech.

Maar goed, ik heb mijn RI wel eens over 30 jaar oude speakers gegooid en dan klinkt ie nog steeds heel duidelijk als een RI.

FenderPlayer
17 december 2008, 12:55
Ik zou ook zo een oudje kopen, als die bij de vleet te koop werden aangeboden en je geen tweede hypotheek op je huis hoefde te nemen om m te betalen.....ik ben maar een arm studentje..:dontgeti:
Dus dat ligt hier niet ter discussie...
Bij mij is alles nog stock, dus ook de GT die over sovtek heen geprint staan...wel heel erg nep.:sneaky:
er is er trouwens eentje kapot, misschien een goed moment om ze allemaal te vervangen?
En hij is inderdaad nog niet echt ingespeeld, heb 'm pas een paar maanden, en in die tijd weinig thuisgeweest, dus heb er miss 50 uur inzitten qua spelen.
Wat voor verschil maakt zo'n eindtrafo van MM dan precies?:chicken:
en wat kost zo'n ding?
En hoe verhoudt de kwaliteit van de Jensen speakers zich tot de Celestion speeltjes?

Joey Handsome
17 december 2008, 13:18
Zo'n ouwe vind je wel voor 1000 euro hoor. Zie ze vaak genoeg staan. Gewoon een beetje geduld hebben tot je een mooie tegenkomt. Die RI kun je waarschijnlijk wel kwijt voor 850,- of misschien ietsje meer. Dan hoef je niet zoveel bij te leggen. Minder dan dat je voor upgrades kwijt bent.

Die MM trafo's zijn nogal duur. Chris W. weet dat allemaal wel. Het verschil met die speakers heb ik hierboven al beschreven. Alle buizenvervangen en biassen kost je ook meer dan die 150 euro verschil.

Dat relabelen gebeurd vaak genoeg hoor.

FenderPlayer
17 december 2008, 13:29
Die 1000 geldt toch niet voor een uit de sixties???? :eek:
En hoe weet ik of ze bij zo'n geblackfacede twin uit de seventies ook daarwerkelijk alles hebben uitgevoerd wat ze zeggen te hebben uitgevoerd?

Joey Handsome
17 december 2008, 13:32
Nee, dat geldt voor een silverface. Zo'n 100 watt silverface (over de 135watter kan ik niet oordelen, want die heb ik nooit gehoord) klinkt echt al een pak beter dan zo'n RI hoor. Vind het zelf niet eens nodig die te laten blackfacen. Vond het geluid sowieso al echt briljant.

Chris Winsemius
17 december 2008, 13:33
Die 1000 geldt toch niet voor een uit de sixties???? :eek:
En hoe weet ik of ze bij zo'n geblackfacede twin uit de seventies ook daarwerkelijk alles hebben uitgevoerd wat ze zeggen te hebben uitgevoerd?

Oude blackface TwinReverbs: +/- v/a 2000-2500 euro minimaal

Geblackface-de silverfaces (afgezien v/d kast-constructie): mate van blackfacing verschilt zeer per tech/bedrijf, meestal maar gedeeltelijk....

FenderPlayer
17 december 2008, 13:39
Daarom, daar ben ik niet zo happig op, en je weet nooit wat er met die dingen gebeurd is zeg maar, en deze heb ik zelf nieuw gekocht.
Ik denk dat ik gewoon eerst die buizen maar door jou laat doen chris, en eventueel die eindtrafo(al weet ik niet hoeveel verschil dat maakt en hoe duur dat is), en dat ik dan verder kijk naar speakers etc...al heb ik geen idee hoe ik die moet gaan testen...(al is dat met buizen wel hetzelfde verhaal natuurlijk, maar ik ga er gewoon van uit dat chris weet wat ie doet:hippie:)

Joey Handsome
17 december 2008, 13:55
Echt zonde van je geld. Koop gewoon een silverface, breng hem desnoods daarna langs een tech. Ik heb er zat voorbij zien komen die nog volledig origineel waren. Zo groot is de kans dat ie volledig verziekt is nou ook weer niet.

FenderPlayer
17 december 2008, 14:00
Zoals ik al zei is er al een buis kapot, dus moeten die toch al vervangen worden, dus waarom niet meteen dat upgraden....en ik ben gewoon blij met mn schatje:) ik denk er niet aan om m te verkopen, zo slecht vind ik m nou ook weer niet:satisfie:

Joey Handsome
17 december 2008, 14:14
Wat voor buis is er kapot dan? Preamp buis stamp je er zo zelf in. Als het een eindbuis is, is dat wel erg snel.

Het gaat er toch om wat er beter is. Ik snap echt niet waarom je geld in upgrades zou steken als je voor datzelfde geld (of minder) een betere (mooier klinkende) amp kunt aanschaffen.

Als je je amp al zover moet upgraden dat de trafo's eruit moeten en andere speakers en buizen erin, dan heb je eigenlijk niet zo'n degelijke amp gekocht. En dat komt uit de mond van iemand die zelf een '65 Twin Reverb RI in zijn bezit heeft.

FenderPlayer
17 december 2008, 14:17
Zoals ik al zei, de amp is prima....
T is een eindbuis, en ik heb me juist laten vertellen dat zon buis juist in de eerste uren de geest geeft als ie niet helemaal goed is.
En als je zelf een TR RI hebt weet je ook wel dat het geen slechte amp is, zeker niet als je hem nieuw hebt gekocht voor 900,- ik vind het een goede waarde voor dat geld. Als ik ooit nog een andere amp koop wordt t waarschijnlijk een marshall stack. deze doe ik iig niet weg.

Joey Handsome
17 december 2008, 14:34
Ik heb hem nieuw gekocht voor 3600 gulden.
Voor dat geld had ik dus beter een silverface kunnen kopen. Dan was ik een stuk beter af geweest qua klank (en kwaliteit).
Daarom beredeneer ik dus hierboven dat het zonde is om een RI te kopen. Het is volgens diezelfde redenering zonde om een RI te upgraden. Ik zie in je post nou niet echt een argument staan waarom het niet zo is.
De conclusie is dus dat je voor hetzelfde (of minder) geld beter af bent met een oude Twin Reverb.

Uiteraard moet je het helemaal zelf weten, logisch of niet. Hoewel ik er meer voor betaald heb dan jij, ga ik zeker voor een oude. Ik voel de drang mijn aankoop te verdedigen dan ook niet zo sterk meer.