PDA

View Full Version : acoustic blues



g griffioen
16 december 2008, 17:31
Wat ik regelmatig tegenkom is een speelstijl waarbij de duim met fingerpicking blues echt onafhankelijk (in een geheel ander ritme) van de overige vingers speelt... zie bijv het vgl. filmpje http://www.youtube.com/watch?v=20EavrA41Uc.

Dat krijgen mn hersens maar niet voor elkaar,zodra ik iets met mn vingers doe is de duim uit de maat.
Nu moet dat toch te leren zijn,maar hoe???
Zijn er bepaalde oefeningen ofzo die ik kan doen waardoor ik dit langzaam op kan bouwen??

Speulert
16 december 2008, 18:24
Wat ik altijd doe is focussen op de noten die wel tegelijkertijd vallen.

Je kunt dit makelijk oefenen door 4 tellen met je vingers te spelen op de hoge (dunne) E snaar.En alleen op de eerste tel een accent/aanslag met je duim op da lage E-snaar te spelen.



Verder zou ik een beginners lesboekje nemen.En liedjes gaan leren. gewoon geduld hebben komt vanzelf

g griffioen
16 december 2008, 18:32
Met gewone liedjes met fingerpicking heb ik geen probleem,die duim hobbelt altijd wel mee..Juist dit soort dingen en daar eindeloos op improviseren spreekt me erg aan.
Maar ik zal je andere tip zeker ter harte nemen en het op die manier proberen.
thanx...

Harald
16 december 2008, 18:39
Specifieke filmpje is wel 'as simple as it gets' eigenlijk. Maar goed, als je er net mee begint natuurlijk wel lastig. Dit soort dingen moet je in het begin echt beetje bij beetje aanpakken, maat voor maat. En dan steeds meer liedjes leren zodat je steeds meer combinaties leert. Een echte onafhankelijke duim is een illusie. (er is echt nog wel iets te bedenken waar ook een Tommy Emmanuel even op moet oefenen. Rare maatsoorten is hij bv, niet in thuis. En zo kun je altijd wel weer dingen bedenken die toch net buiten je bekende patronen vallen) Je moet gewoon zoveel patroontjes erin stampen dat je de meeste combinaties die je tegenkomt gewoon snel kunt spelen. Dan lijkt het idd, voor de luisteraar erop dat je duim 'onafhankelijk' is. Maar het blijft in het begin patroontjes erin stampen. De linkerhand en rechterhand zijn afhankelijk van elkaar. Het werkt op een gitaar dus toch wat anders dan op een piano, waar je toch net iets makkelijker een onafhankelijk baslijntje kunt spelen met je linkerhand.

Lukt het dus niet, dan moet je het stukje wat je probeert wat kleiner maken, totdat het wel lukt. Vervolgens het volgende kleine stukje, dan die twee samen. En zo ga je dan verder. Hoe meer je dit doet, en dus meer verschillende combinaties je geleerd hebt, hoe sneller het lukt om nieuwe combinaties te leren. Meestal bestaan die nl. voornamelijk uit stukjes die je wel al kent, en zitten er maar 1 of 2 dingetjes in die echt nieuw zijn.

Jeroensnake
16 december 2008, 18:42
Maak het jezelf op bepaalde punten makkelijk. Begin bijvoorbeeld alleen met de dikke en dunne E snaar. Zo maak je ruimte om moeilijk te doen met het ritme. Probeer met de E snaar een vast (makkelijk) ritme te krijgen (bijvoorbeeld gewoon elke tel aanslaan). Hou dat ritme strak en duidelijk en voeg dan pas de dunne e snaar toe ;



| | | | | | |
e 0-0-0-0-0-0-0---0-0---0-0--0--0--0--0
E 0-----0-----0-----0-----0-----0-----0

Eerst een aantal maten 3 noten op de e
op elke tel tot dat er strak in zit. Dan
laat je de 2e noot van elk groepje weg.
Speel dat ook zo lang tot je het dromen
kan. Verschuif dan geleidelijk de 3e
noot naar voren, totdat je precies op
de off-beat zit.
En probeer dit ook eens andersom.


| | | | | | |
e 0----0------0----0------0----0------0
E 0-----0-----0-----0-----0-----0-----0

Om en om op de tel, of net er voor.
Schuif die tweede noot eens wat heen en
weer. Of maak er een soort triolen van;

| | | | | | |
e 0---0----0--0----0---0--0---0---0---0
E 0-----0-----0-----0-----0-----0-----0


Nu ik het zelf speel; misschien is de
b snaar toch handiger voor die 2e noten

budje
16 december 2008, 19:18
gewoon eerst eens het basistempo met je duim vasthouden, en dan langzamerhand er wat nootjes doorheen gooien, eerst eens een en dan later 2 of meer, zoals altijd langzaam beginnen, en als dat goed gaat het tempo iets opvoeren.

Oftewel: Oefenen!!! (Ik heb geen goeie fijne motoriek en ik kan het ook!!)

sash
23 december 2008, 11:22
Begin met wat simpele dingen en oefen daar VEEL op.

Ben zelf begonnen met Scratch My Back van Slim Harpo. Ook bekend van the Fab T-Birds. Lekker om mee te beginnen omdat er maar 1 dingetje inzit dat níet op de tel gespeeld wordt.
En als je dat onder de knie hebt zul je merken dat er maar een paar variaties zijn: achtsten, zestienden en triolen, that's it.

Heb een filmpje staan op YouTube met wat fingerpicking gepiel. Is niet zo heel fantastisch, maar wel leuk om te zien misschien: http://www.youtube.com/watch?v=fZz1eelJCN4

Succes!

g griffioen
28 december 2008, 14:43
Iedereen bedankt voor jullie tips,ik ga ermee aan de slag en dan moet het goedkomen!!!:satisfie: