PDA

View Full Version : Zijn frets herbruikbaar??



knarf
16 december 2008, 00:39
't Is misschien een onnozele vraag maar zijn frets eigenlijk herbruikbaar nadat je ze eerst van de toets hebt gehaald om deze af te schuren/ opnieuw te radiussen?

Woml
16 december 2008, 00:53
Het zou niet in me opkomen...

KoenB
16 december 2008, 02:58
zet er gewoon nieuwe frets in. Kost niet veel, is even wat werk, maar dan heb je ook weer verse frets zonder slijtageplekken

Hedge
16 december 2008, 09:01
Fretten haal je er volgens mij alleen maar uit als ze beschadigd of versleten zijn, dus herbruiken is dan niet handig. Ze er onbeschadigd uitkrijgen is niet makkelijk. Verder is het heel lastig om ze precies weer in de slot te krijgen in het midden, dan laat zich bijna niet achteraf corrigeren en het is valse zuinigheid.
Nieuwe frets kost je rond de 5 euro.

knarf
17 december 2008, 00:44
Fretten haal je er volgens mij alleen maar uit als ze beschadigd of versleten zijn, dus herbruiken is dan niet handig.

Of je bent niet tevreden met het oppervlak/de radius van je toets en wil dit verhelpen op een anders mooie en lekker goedkope nieuwe scheurbak van op ebay.

Dat van ze precies terug in de juiste positie te krijgen is een goed argument. Had ik nog niet aan gedacht...
5€ voor een pakje frets is misschien wat optimistisch maar voor de centen hoef ik het idd ook niet te laten.

M'n eerste fretjob komt eraan!
Alvast bedankt voor de reacties!

gengar
19 december 2008, 11:53
je vraag was of het mogelijk is en als je het voorzichtig doet is het naar mijn ervaring prima mogelijk. Ik zou het niet snel doen denk ik, maar het kan wel. Maar nu heb je natuurlijk de kans om er nieuwe frets op te zetten, degene die jij het allerfijnst vind dus die kans zou ik nemen. Check wel de dimensies van de tang en zo voordat je dadelijk allemaal dingen moet gaan doen waar je geen tools/zin/etc in hebt. Check ook dat de fretslots niet te ondiep zijn geworden aan de zijkanten nu je de toets hebt geradius'd.

knarf
20 december 2008, 00:51
Daar heb je gelijk in. Ik hou wel van een iets grotere fret.
Wat de tang betreft: mogen fretslots ruim diep ingezaagd worden of is het de bedoeling dat je echt maar een halve mm overhoudt?

gengar
20 december 2008, 18:09
Uiteindelijk gaat het erom dat ze er goed in komen te zitten. Het is geen regel dat er maar een halve millimeter onder de fret mag zitten, bovendien zou je dan de groef in de exacte radius van de fret moeten zagen en dat lijkt me nogal lastig. Het is echter wel zo dat het niet fraai is als er onder de tang nog veel ruimte is. Het gaat er natuurlijk om dat de fret goed vast in de toets zit. Dat wil echter niet zeggen dat je hem in een nauwe groef moet persen zodat hij zonder lijm zo vast zit als een huis want dan heb je dikke kans dat er een backbow in de hals komt. Hij moet er natuurlijk ook niet zo in vallen...Bovendien is het algemeen geaccepteerd om lijm te gebruiken bij de bevestiging. Er is dus een fine line.