PDA

View Full Version : Pedalen kopen



YB
15 december 2008, 21:43
Hallo mede gitaristen,
Nu ik weer langs de deuren ga met de kaartjes van de folders komen er weer wat extra centen binnen:dance: Nu heb ik het geweldige plan om daarvan wat effecten oid aan te schaffen.
Ik heb een Epiphone Les Paul Custom en een Laney LC15 buizenversterkertje en nu zou ik dus een aantal leuke effecten aan willen schaffen.
Moet ik voor een digitaal multieffect gaan of voor een paar losse pedaaltjes.
Wat zou ik volgens jullie moeten kopen.
Ik houd zelf vooral veel van de Jazzy, Bluesy, Funky, Groovy muziek en afentoe heb ik nog wel eens een rockende bui.
IK heb zo rond de €150 te besteden maar als het kan €130
Ik wacht vol verwachting op uw tips;)

Yannick

Marshallover
15 december 2008, 21:56
Mooie overdrive bakje en Chorusje moet volgens mij voldoende zijn eerst...

J-sus Rulez
15 december 2008, 22:00
Ga naar een muziekwinkel en probeer te testen welke geluiden je echt echt wilt... zijn dit er heel veel, dan kan je overwegen een multieffect te kopen, heb je met 2 of 3 pedalen je smaak gevonden koop je deze...

Il_Falco
15 december 2008, 22:15
een wah? chorus is ook altijd interessant

darkrazer
15 december 2008, 22:20
Voor funky stuff is een wahwah verplicht :P en een leuke overdrive lijkt me.
Wat je ook kan proberen: phaser of delay .

Ace 1.15.19
15 december 2008, 22:28
Ik zou voor een lichte overdrive gaan (bijvoorbeeld iets wat lijkt op een Barber LTD) en een wah (bijvoorbeeld Dunlop Crybaby GCB-95). In plaats van de wah zou je nog een chorus kunnen kiezen met wat exentrieke geluidjes.

YB
15 december 2008, 22:31
Ik was idd al van plan om een wah te kopen. Is een crybaby de beste keus.
Hoe denken jullie over een multieffect als de Zoom G2.1U?

Gitaar4LifeDude
15 december 2008, 22:49
die zoom is leuk om even op te kloten maar ik krijg er niet echt een bruikbare sound uit, 't is ontzettend digitaal allemaal, blikkerig zelfs.

Ace 1.15.19
15 december 2008, 22:58
Is een crybaby de beste keus.
Hoe denken jullie over een multieffect als de Zoom G2.1U?
De Crybaby GCB-95 is zeg maar de oer-wah. Misschien niet de beste, maar dat is natuurlijk smaak. Ikzelf gebruik de wah niet veel en daarom heb ik ook nog niet naar beter gezocht. Ik vind hem meer dan prima.

Persoonlijk ben ik geen fan van multi-effecten. Als je een bak hebt met 150 effecten dan gebruik ik er maar drie van ofzo. Ikzelf hou meer van losse pedalen.

robert-gitarist
15 december 2008, 23:46
Multi effecten kunnen wel erg tof zijn trouwens. Het is niet mijn ding maar de moderne bakken zoals de GT-8 van Boss zijn wel erg tof, ook kwa sound. Er zit veel in, heel veel maar als je bijv. in een bruiloften en partijen band speelt, zijn die dingen wel idiaal of voor in een cover band. Ik zelf ga absoluut voor losse pedaaltjes.

Chorus en een wah zijn inderdaad een goede optie maar misschien ook wel leuk, een phaser. Ik zelf gebruik erg vaak een phaser en ik vind dit ook echt een tof effect. Verder kan ik je nog een tubesceamer aanraden, hoeft niet van Ibanez te zijn zoals een TS-9, maar je kunt het ook goedkoop doen, namelijk met een 2de hands Boss SD-1 ofzo. Kun je je amp mooi mee boosten voorals je in een rockende bui ben of voor solo's tijdens blues nummers etc.

Wou je overgens nieuwe pedalen kopen of via marktplaats? I het laatste geval kun je veel geld besparen. Je zou een Boss Chorus kunnen nemen van rond de 50 euro, een Crybaby van rond de 50 euro en een Boss Sd-1 Overdrive of Digitech Badmonkey van +/- 3 tientjes. Heb je een erg toffe basis :)

bastiaanvanbeek
16 december 2008, 08:06
voor €150 zou ik bijvoorbeeld voor een Dunlop Crybaby Wahwah gaan, die zijn niet al te duur (€70) en zijn erg goed. en daarnaast zou je bijvoorbeeld voor een 2e hands overdrive of distortion kunnen kijken. Enkele pedaaltjes die mij erg goed bevallen:

ProCo RAT Distortion

Maxon OD808 Overdrive

Maxon OD-9 of Ibanez TS-9 (zijn allebei hetzelfde)

Deze drie pedaaltjes geven een strakke en stabiele oversturing, die het karakter van je versterker en gitaar behouden.

Kim Wilson
16 december 2008, 08:30
Ik zou een Boss Bluesdriver of OD-3 willen aanraden. Wah heb je (nog) niet zoveel aan, maar een overdrive is een onmisbaar bakkie. De genoemde Boss pedalen zijn redelijk low-budget, maar zijn wel prima pedalen. Wil je wat meer gain, kun je ook altijd nog voor een Proco RAT gaan. Wat je met de andere helft van je geld wil kopen moet je echt zelf beslissen. De één vindt een delay onmisbaar, de ander kan niet zonder wah. Ik speel ook blues en rock, en ik heb alleen maar drie overdrives.

Heb je trouwens al een stemapparaatje?

Heibel
16 december 2008, 08:52
Wellicht nog een kleine tip. Ik ben onlangs de trotse eigenaar geworden van een Cool Cat Drive (23€ bij Musicstore!!). Erg leuk pedaaltje, True Bypass, metalen behuizing. Heeft een breed spectrum (gitaargeluid blijft dus behouden) en kan van een lichte boost, naar volle bak drive. Zet daar een leuke Wah voor en een Vibrato (met een mix- functie, zit je meteen ook in Chorus achtig gebied) en je kunt je lekker uitleven..

Ik heb zelf lang de Zoom G2 op mijn pedalboard gehad. Er zitten beslist leuke effecten tussen. De boost, Phaser, Tremolo, Delay en Vibrato zijn de moeite waard. De beperking zit 'm in het feit dat je de effecten niet aan en uit kunt zetten. Je moet per instelling een aparte patch aanmaken. Dat is niet handig als je snel wilt schakelen tussen effect aan en uit. Daarnaast kun je de zoom nooit helemaal uit zetten, waardoor je geluid altijd wordt gekleurd. Kortom, voor thuis een leuke dingetje om mee te experimenteren, maar voor repetities en op het podium zijn er grote beperkingen in het gebruiksgemak.

Succes

edje kadetje
16 december 2008, 10:19
Volgens mij is het handig om te beginnen met losse pedaaltjes. Goede sound, eenvoudig te bedienen, overzichtelijk.
Een multie-effect kan voor sommige gitaristen handig zijn. Vooral als je bijvoorbeeld veel wisselt tussen heel verschillende sounds (en een hekel hebt aan tapdansen). De keuze voor wel of niet multi is persoonlijk, maar de volgorde is volgens mij: eerst pedaaltjes, daarna evt multi.

Kim Wilson
16 december 2008, 10:38
Volgens mij is het handig om te beginnen met losse pedaaltjes. Goede sound, eenvoudig te bedienen, overzichtelijk.
Een multie-effect kan voor sommige gitaristen handig zijn. Vooral als je bijvoorbeeld veel wisselt tussen heel verschillende sounds (en een hekel hebt aan tapdansen). De keuze voor wel of niet multi is persoonlijk, maar de volgorde is volgens mij: eerst pedaaltjes, daarna evt multi.
Ik denk dat het juist andersom is. Eerst een multi-effect, om erachter te komen welke effecten voor jou interessant zijn. Als je daarachter bent, kun je op zoek naar losse pedalen die beter bij jouw smaak passen. Een multi-ding is altijd een compromis. Goeie drives, maar minder goeie delay bijvoorbeeld. Met losse pedalen zoek je een goeie drive, een goeie distortion, een goeie delay, een goeie chorus, etc. Met losse pedalen hoef je geen concessies te doen, maar kun je precies datgene kopen wat jij mooi vindt. Maar om te beginnen en je te oriënteren op effectengebied is een multi-fx bak een prima hulpmiddel.

guitargeek3
16 december 2008, 10:45
voor €150 zou ik bijvoorbeeld voor een Dunlop Crybaby Wahwah gaan, die zijn niet al te duur (€70) en zijn erg goed. en daarnaast zou je bijvoorbeeld voor een 2e hands overdrive of distortion kunnen kijken. Enkele pedaaltjes die mij erg goed bevallen:

ProCo RAT Distortion

Maxon OD808 Overdrive

Maxon OD-9 of Ibanez TS-9 (zijn allebei hetzelfde)

Deze drie pedaaltjes geven een strakke en stabiele oversturing, die het karakter van je versterker en gitaar behouden.

Even voor de duidelijkeheid, een Maxon OD-9 of Ibanez TS-9 zijn niet het zelfde.
Misschien beide wel tubescreamers maar er zit wel degelijk verschil in.
Voor sommige minimaal maar het zit er wel.

Nielsje
16 december 2008, 10:52
ProCo RAT Distortion

.....die het karakter van je versterker en gitaar behouden.

......*kuch*......

sugarfish
16 december 2008, 10:57
Ik begin toch echt moe te worden van dat "status-gedrag" op dit forum rondom multi-effectbakken en losse pedalen.
Je hebt goede en slechte multi-effecten en goede en slechte pedalen.
Het gaat om je wensen.
Als je met een relatief klein budget zit en je wilt graag allerlei effecten gebruiken, kijk dan eens naar de Boss ME-50.
Wil je alleen een wah en een OD/DS, en heb je daar speciale wensen in dan zijn losse pedalen geschikter.

Comfortably Daniel
16 december 2008, 12:09
Ik zou eerst eens een aantal pedalen gaan proberen in de gitaarzaak en kijken wat je echt wilt hebben en mooi vind klinken. Dan kan je prioriteiten gaan stellen. Wil ik een overdrive of liever een distortion of een fuzz? Wil ik een wah?

Ikzelf zou eerst voor de goede overdrive gaan....MI Audio Crunch Box bijvoorbeeld. Heeft een hoop leuke sounds in zich.

Succes met zoeken naar jouw geluid ;)

tubeonly
16 december 2008, 12:18
Mijn eerste pedaal was een Boss DS1, mijn twee een crybaby wah, mijn derde een arion chorus. Daarna kocht ik mijn Ibanez TS10 tubescreamer en moest toen wel een Fender buizenbak ;)

Losse pedalen zijn niet al te duur, vaak kwalitatief best goed (als je een beetje zoekt en er over leest) en je kunt een beetje experimenteren met een andere chorus et cetera. Losse pedalen kun je de tijd voor nemen en langzaam opbouwen. Iedere maand een pedaaltje is gemakkelijker te behappen dan in een keer een multibak.

En hoeveel van ons hebben die multibak en de volgende multibak er al wel niet uitgegooid? Wie heeft er zijn eerste wah nog? Ik heb nog steeds spijt dat ik ooit mijn Arion Chorus heb ingeruild ;)

Nielsje
16 december 2008, 12:27
Ikzelf zou eerst voor de goede overdrive gaan....MI Audio Crunch Box bijvoorbeeld. Heeft een hoop leuke sounds in zich.

Een crunch box is een distortion, geen overdrive en eerlijk gezegd vind ik hem echt niet lekker. Een veel beter bruikbaar pedaal van dezelfde bouwer is de MI Audio Blues Pro. Een tubescreamer variant die bruikbaar is en 2e hands voor ongeveer 70 a 75 euro te vinden moet zijn.

peter_heijnen
16 december 2008, 13:16
Wellicht nog een kleine tip. Ik ben onlangs de trotse eigenaar geworden van een Cool Cat Drive (23€ bij Musicstore!!). Erg leuk pedaaltje, True Bypass, metalen behuizing. Heeft een breed spectrum (gitaargeluid blijft dus behouden) en kan van een lichte boost, naar volle bak drive. Zet daar een leuke Wah voor...
En je bent idd al een heel end... Die nieuwe coolcat pedalen zijn echt heel goed en kosten geen drol. Met een goede voeding erbij en wat kabeltjes heb je voor ca 135 euro al een super beginners set zoals deze:

wah 75eu (http://www.musicstore.com/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/MusicStore-MusicStoreShop-Site/nl_NL/-/NLG/ViewParametricSearch-SimpleOfferSearch?SearchParameter=%26%40QueryTerm% 3D*%26CategoryUUIDLevelX%252Fn2DVqHzp8c4AAAEZAHotK 5qL%252F2bfVqHzpbA0AAAEZY6RFop5P%3DUofVqHzpBEwAAAE ZH6RFop5P%26CategoryUUIDLevelX%252Fn2DVqHzp8c4AAAE ZAHotK5qL%3D2bfVqHzpbA0AAAEZY6RFop5P%26CategoryUUI DLevelX%3Dn2DVqHzp8c4AAAEZAHotK5qL%26%40Sort.Produ ctListPrice_NLG%3D0%26%40Page%3D2&dynamicNavigation=true&expandTrail=)
drive 23eu (http://www.musicstore.com/nl_NL/NLG/Danelectro-Cool-Cat-Drive-Verzerrer/art-GIT0012845-000)
voeding incl daisychain 30eu (http://www.musicstore.com/nl_NL/NLG/Axis-Switch-Mode-AD-9-Netzteil-3-12-V-DC-1000mA-stabilisiert/art-BAS0001054-000)
6 patchkabeltjes 7eu (http://www.musicstore.com/nl_NL/NLG/Music-Store-Patchkabel-0-3m-mono-Winkel-6er-Pack-bunt/art-ACC0001146-003)

Een prima set en een prima uitgangspunt voor ev verdere uitbreiding.

ponq
16 december 2008, 13:21
Gewoon lekker gaan 'marktplaatsen' met dat geld. Koop een van de genoemde drives. Bevalt ie niet? dan zet je m weer op marktplaats. Hierdoor leer je wat over de pedalen (lees over het pedaal voor je biedt/koopt) en kun je zonder veel geld uit te geven hands-on ervaring met de pedalen krijgen.

Multi-fx is prachtig. Ik heb er erg van genoten. Maar, voor mij gold het bomen-en-bos-verhaal. Ik had een GNX4, daar zat zo veel in dat ik voor geen 1 effect echt goed de tijd nam. Het ding kon simpel weg te veel. Ik raad je aan te beginnen met 1 effect. Gewoon een lekkere drive. Als je daar op uit gekeken raakt, dan pas verder zoeken.

YB
16 december 2008, 14:30
Er komt zoiezo een wah.
Heeft iemand nog een crybaby liggen? Pm me
Voor de andere pedalen ben ik wel benieuwd wat jullie nog weten.
Ik ga waarschijnlijk ook nog een footswitch kopen voor de analoge reverb in mijn versterker. Ik hoor het wel

Il_Falco
16 december 2008, 14:32
heb je analoge wah in je versterker? welke versterker heb je dan?

Een delaytje is ook altijd fijn. (sinds ik hem heb staat hij altijd aan! )

YB
16 december 2008, 14:34
Foutje ik was zo in de wah mood. Ik heb een analoge reverb in mijn versterker(verenreverb)

Il_Falco
16 december 2008, 14:51
Foutje ik was zo in de wah mood. Ik heb een analoge reverb in mijn versterker(verenreverb)

aanvaard ;)

ja reverb is ook wel tof. :D

Comfortably Daniel
16 december 2008, 15:15
Een crunch box is een distortion, geen overdrive en eerlijk gezegd vind ik hem echt niet lekker. Een veel beter bruikbaar pedaal van dezelfde bouwer is de MI Audio Blues Pro. Een tubescreamer variant die bruikbaar is en 2e hands voor ongeveer 70 a 75 euro te vinden moet zijn.

Tjah... 't is maar wat je mooi vind hè ;) Smaken verschillen.
En ik kan nou niet echt zeggen dat ik de CB een distortion vind. En aangezien het pedaal is gebouwd om de drive van een ouwe britse amp na te bootsen...:confused:

Maar goed...geen discussie over mogelijk. Ieder z'n ding toch? ;)

YB
18 december 2008, 16:18
Ok ik wil dus een wah en ook een distortion.
Zijn er nog andere alternatieven voor de Cool Cat Drive?

Kim Wilson
18 december 2008, 16:23
Ok ik wil dus een wah en ook een distortion.

Wil jij dat, of de mensen die in dit topic gereageerd hebben? Heb je al eens een wah geprobeerd? Beetje jammer om zo'n ding te bestellen en achteraf blijkt dat het niks voor je is. Vooral als je alleen maar slaggitaar speelt, is een wah IMO overbodig.

Niet om negatief te doen of mijn mening op te dringen, maar ga wel eerst even na of je een bepaald effect denkt nodig te hebben, en daarbij niet al teveel op de meningen van anderen afgaan.

YB
18 december 2008, 16:30
Ik weet idd wat een wah is. Ik speel er ook af en toe op bij anderen. Die keus stond eigenlijk al vast. Een distortion lijkt me ook gewoon een basis die elke gitarist zou moeten hebben. En dan is de vraag waar ik mijn geluid nog wat mee kan verbreden. Want je hebt zoveel namen en dingen dat ik me afvraag wat het meest geschikt is.

Harry
18 december 2008, 16:33
de scheur van die Laney is toch best aardig? Wat voegt een distortion dan toe, een ander geluid? dan is het wel een optie.
Maar ik zou liever voor een chorus of flanger kiezen....

YB
23 januari 2009, 09:28
Een hele late reactie:
Maar ik heb weer wat geld dus nu moet het er maar van kom.

@Ik treed af en toe op maar heb dit nog niet op mijn eigen versterker gedaan. Maar dat ben ik wel van plan. Ik heb helaas maar een 1 kanaals buizenversterker en ik wil niet met de knopjes gaan draaien onstage omdat mn mainvolume omlaag moet en mn gain omhoog. Dus dan lijkt een pedaaltje mij makkelijker. Of heb ik het fout?

Ik heb net al op een wah geboden! Ik hoop dat ik een reactie terugkrijg.

Nogmaals de vraag wat voor pedaaltje is er leuk bij(en graag waarom)
Het moet gewoon iets toevoegen zeg maar.
Want als jullie alleen maar flanger zeggen zegt me dat niet heel veel.
Nu ben ik niet te lui om zelf even te zoeken dus nu ga ik maar eens opzoeken wat een flanger is;)

Bedankt alvast