PDA

View Full Version : Eerste serieuze project: refret



Agent_Smith
15 december 2008, 21:38
Nou, zoals de titel al doet vermoeden ben ik alles behalve een gitaarbouwer. Wel eens tuners vervangen en elementen etc. Normale setup, dat soort dingen. Oja, en een keer een afgebroken Gibson kop gelijmd (met succes!!)
Maar nu heb ik dus besloten één van mijn Les Pauls te gaan refretten ('73 Deluxe). Hij zit al vele jaren in de koffer omdat de fret volledig 'op' zijn. Maar vorige week had ik haar weer eens vast en dacht 'wat zonde van zo'n goeie gitaar toch'. Er moet op gespeeld worden!

Nou, weet ik wel dat een LP niet de makkelijkste gitaar is voor een refret, maar ik heb er alle vertrouwen in dat ik het kan. Ik kan zeer precies en geduldig werken (als het moet :) ) en heb een oud gitaarje als oefenobject.
Bovendien, zoals te zien op onderstaande foto van de gitaar in kwestie zijn de fret nibs long gone. Anders had het denk ik een 'no go' voor me geworden.

http://img529.imageshack.us/img529/4886/sept07024fz2.jpg

Ik ga er wel een poosje over doen, dus het kan een poosje duren voor er een update komt :D

no 1 hops
16 december 2008, 07:59
lees je vooral goed in via websites of een boek.
zelf heb ik daarvoor het boek van Dan Erlewine gekocht waarin verschillende manieren te sprake komen maar vooral ook hoe je vlakt en afwerkt.

Heibel
16 december 2008, 09:11
Hey..

Toevallig ben ik zelf onlangs ook begonnen aan het herfretten van mijn strat, met zo'n beetje dezelfde ervaring als jij. Ik heb inmiddels de frets eruit, geschuurd en ga nu beginnen met het vervangen. Ga je al je gereedschap kopen, of ben je van plan e.e.a. zelf te maken? Zoals bijvoorbeeld een frettentang en radiusblok. Ik heb een frettentang gemaakt van een gewone nijptang, waarvan ik de hoeken heb afgerond en een sleuf heb gemaakt vlak onder de kop, voor onder de frets te komen. Werkte prima voor mij..
Ik was verbaasd hoeveel kracht je moest gebruiken om de frets eruit te krijgen. Met name om de tang onder de fret te krijgen is een geduldig en soms frustrerend klusje. Zorg er dus voor dat de tang die je gebruikt dun genoeg is aan de bovenkant om onder de fret te komen, dat scheelt een boel gescheld en frustratie. Als je eenmaal de fret te pakken hebt "wiebel" je die er vrij gemakkelijk uit.

Met herfretten heb ik wel al begrepen dat een gitaar met bindingen bijzonder lastig en precies is. Getuigt van lef om daar zelf aan te beginnen..

Succes..

barno
16 december 2008, 10:16
fretten met binding is normaal niet moeilijk, al is dat bij Gibson wel ander verhaal: nu vermits je zegt dat de binding aan de kopse kanten van de frets er niet meer is, lijkt het mij iets simpeler.
Mss kan je de frets over de binding laten lopen (gemakkelijkste oplossing, gewoon tang aan beide kanten wat wegdremelen).
Anders moet je de zijkanten bijna perfect afwerken voor je ze er in zet, want het lijkt me niet gemakkelijk de zijkanten nog bij te vijlen eens ze erin zitten (met die binding er vlak bij)

succes, ziet er trouwens mooie LP uit zo te zien

Agent_Smith
16 december 2008, 12:33
Hey..

Toevallig ben ik zelf onlangs ook begonnen aan het herfretten van mijn strat, met zo'n beetje dezelfde ervaring als jij. Ik heb inmiddels de frets eruit, geschuurd en ga nu beginnen met het vervangen. Ga je al je gereedschap kopen, of ben je van plan e.e.a. zelf te maken? Zoals bijvoorbeeld een frettentang en radiusblok. Ik heb een frettentang gemaakt van een gewone nijptang, waarvan ik de hoeken heb afgerond en een sleuf heb gemaakt vlak onder de kop, voor onder de frets te komen. Werkte prima voor mij..
Ik was verbaasd hoeveel kracht je moest gebruiken om de frets eruit te krijgen. Met name om de tang onder de fret te krijgen is een geduldig en soms frustrerend klusje. Zorg er dus voor dat de tang die je gebruikt dun genoeg is aan de bovenkant om onder de fret te komen, dat scheelt een boel gescheld en frustratie. Als je eenmaal de fret te pakken hebt "wiebel" je die er vrij gemakkelijk uit.

Met herfretten heb ik wel al begrepen dat een gitaar met bindingen bijzonder lastig en precies is. Getuigt van lef om daar zelf aan te beginnen..

Succes..

Ja, ik heb ook een nijptang aangepast en getest op mijn 'proefkonijn' :D Ging wel goed. Voor de rest zal ik wel wat dingen moeten kopen, maar ik ben van plan om de fases rustig en goed overdacht te doen.
Ik ga dus eerst de oude frets verwijderen en de toets in gereedheid brengen. Een radiusblok maar zelf maken denk ik (of ze moeten ergens betaalbaar te krijgen zijn).

Hoe ging het bij jou met het verwijderen van de frets? Veel last van chipping gehad? Daar zit ik nu een beetje mee. Hopen dat dat mee gaat vallen.
Heb je alles al gekocht (en waar)? Zoals matriaal en gereedschap?

Agent_Smith
16 december 2008, 12:47
fretten met binding is normaal niet moeilijk, al is dat bij Gibson wel ander verhaal: nu vermits je zegt dat de binding aan de kopse kanten van de frets er niet meer is, lijkt het mij iets simpeler.
Mss kan je de frets over de binding laten lopen (gemakkelijkste oplossing, gewoon tang aan beide kanten wat wegdremelen).
Anders moet je de zijkanten bijna perfect afwerken voor je ze er in zet, want het lijkt me niet gemakkelijk de zijkanten nog bij te vijlen eens ze erin zitten (met die binding er vlak bij)

succes, ziet er trouwens mooie LP uit zo te zien

Ja, ik wil ze idd iets over de binding laten lopen. Dat vind ik wel mooi en maakt de fret toch ook iets langer. De frettang mag echter absoluut niet door de binding zichtbaar worden. Dus idd op de kopse kanten wat wegnemen.

Ik zit alleen nog met de keuze van fretdraad. Ik hou van lage, brede frets. Ik heb een paar andere LPs van me gemeten die ik erg fijn vind. Qua hoogte kom ik toch wel max aan zo'n 1.1mm en qua breedte rond de 2.8 / 2.9mm. Iemand suggesties hiervoor? Misschien Dunlop 6150?

Hedge
16 december 2008, 13:25
Radius blok kost bij Guitarsupplies 14 euro.
Ik heb de fretvijl die KSDB aanbied kost 42 euro. Hier koop ik ook mijn fretdraad. Lekker voordelig en het heeft al een ronding.

Heibel
16 december 2008, 15:24
Hoe ging het bij jou met het verwijderen van de frets? Veel last van chipping gehad? Daar zit ik nu een beetje mee. Hopen dat dat mee gaat vallen.
Heb je alles al gekocht (en waar)? Zoals matriaal en gereedschap?

Op zich wel aardig toen ik de nijptang eenmaal goed had aangepast. In het begin was deze niet dun genoeg aan de kop, waardoor ik de frets niet goed te pakken kreeg. Ik heb gemerkt dat hoe langer ik de soldeerbout op de frets hield, des te makkelijker de frets er uiteindelijk uitkwamen. Chipping viel me allezins mee, op een paar kleine plekjes na.

Ik heb mijn frets, nieuwe topkam en nog wat kleingoed bij Tonefactory besteld. Met name omdat ik daar Fender fretwire kon krijgen. Dat is al in de goede radius voorgebogen en dat scheelt weer werk en precisie. Ik vond het wel lastig om de goede frets te vinden. Ik ben pas gaan bestellen nadat ik een oude fret eruit had en die exact kon meten. Met name de tang lengte en breedte was voor mij van belang, aangezien ik zo weinig mogelijk aan de fretslots wilde gaan klooien. Ik heb Fender Standaard gekozen (op de gok eigenlijk, omdat de maten totaal onbekend zijn), maar die lijken prima te passen. Iets breder en hoger dan de Vintage fretjes die ik er op had.

Alle andere materialen heb ik gewoon bij de bouwmarkt gehaald. Een uitdeuk- hamer, kop- knip tang voor de fret- uiteinden, een setje sleutel- vijlen, vlakvijl en 'n setje hobby mesjes. Het radiusblok heb ik zelf gemaakt, door de hals strak in schuurpapier te wikkelen (met de schuurkant boven uiteraard). Vervolgens heb ik een kurken schuurblok over de hals geschuurd, waardoor een afdruk ontstaat van de werkelijke radius. Wat dubbelzijdige tape aan de binnenkant van het blok, schuurpapier er in en presto, een radiusblok.

Hoe ons op de hoogte van jouw vorderingen? Doe ik dat met de mijne. Wordt een leerzaam draadje hopelijk..

Agent_Smith
16 december 2008, 23:04
Hoe ons op de hoogte van jouw vorderingen? Doe ik dat met de mijne. Wordt een leerzaam draadje hopelijk..

Ja, doe ik zeker. Ik heb ook het boek van Dan Erlewine en verder me heel erg in de materie verdiept. Maar nogmaals: ik overhaast niets. Ik zal ook proberen foto's te maken/posten.
De hals staat recht. Ik geef m wat tijd om te stabiliseren. Donderdag of vrijdag gaan de snaren eraf en kijken of ik komend weekend de frets eruit krijg.

gengar
19 december 2008, 12:08
betreffende boek is super naar mijn mening. Koop gewoon een goed radius blok, of maak er een. Wel inventief , de uitgelegde methode met kurken blok, maar dat zou ik niet goed genoeg vinden. Ik vind bovendien dat een lang radiusblok fijner werkt dan een korte, ook omdat dat automatisch helpt met de vlakte van de toets in de lengterichting te krijgen.
Voorzichtig werken met een goede tang en het chippen zou niet zo'n probleem moeten zijn.
Voor fretdraad zou ik neigen om dicht bij het origineel te blijven en dan misschien iets in de richting van jouw voorkeur aanpassen.
Tijdens het radiusen goed in de gaten houden of er aan beide kanten evenveel af gaat (dus dat toets aan beide kanten even hoog blijft) en dat je geen golven in de lengte richting aanbrengt.
Na het radiusen even checken of te fretslots nog diep genoeg zijn en anders heb je hiervoor natuurlijk ook weer een tool nodig om dit te gaan fixen. Als dit een eenmalig iets is zou ik dan bijvoorbeeld even vragen of je even bij een forumlid langs kunt om bepaalde dingen te doen, in plaats van duur gereedschap aan te schaffen wat je maar een keer gebruikt.
succes

Agent_Smith
19 december 2008, 23:47
Bedankt voor de tip over de slots gengar!
Inmiddels zijn de eerste 8 frets eruit. Ging echt heel goed en totaal geen last van chipping. Morgen maar wat foto's denk ik :)

Agent_Smith
20 december 2008, 17:31
Vandaag weer rustig verder gegaan. Inmiddels zijn alle frets eruit. Geen problemen tegengekomen. Wel een zere hand van het zeer gecontroleerd bedienen van de tang.
Net als Heibel heb ik ook maar helf een radius blok gemaakt. Ging ook goed. De toets is in keurige staat met een paar hele kleine slijtage plekjes.

Tijd voor foto's!
De gitaar klaar voor de operatie:

http://img72.imageshack.us/img72/7928/refrt001lo8.jpg

http://img72.imageshack.us/img72/5821/refrt002ns7.jpg

http://img72.imageshack.us/img72/3854/refrt007xt0.jpg

Agent_Smith
20 december 2008, 17:37
De toets geschuurd:

http://img72.imageshack.us/img72/5367/refrt012mq6.jpg

En met de stofzuiger stofvrij gemaakt:

http://img72.imageshack.us/img72/2496/refrt018bk1.jpg


Nu ga ik dus de volgende stap rustig voorbereiden. Eerst weer even goed lezen en overdenken.

Agent_Smith
21 december 2008, 13:30
Okee, weer voorzichtig de draad opgepakt. Ik heb de fretslots met een zaagje 'gekuisd'. Van een proeffretje een 'diepte metertje' gemaakt (omgebogen en de tandjes van de tang afgevijld), zodat ik zeker weet dat de slots diep genoeg zijn.
Daarna het eerste fretje geprobeerd: tang aan de uiteinden (waar de fret over de binding moet komen) weggehaald, radius gebogen. So far, so good.
Maar het eerste probleem kom ik tegen: de tang is ca. 0.1 mm breder dan de ouwe. Hij wil er dus echt bijna niet in. Bovendien begreep ik dat je daardoor een backbow kunt krijgen.
Wat is nu wijsheid? De tandjes van de fret (deels) wegvijlen (blijft hij dan nog wel zitten??) of het fretslot breder maken? Dat laatste is lastiger en onomkeerbaar....

niekb
21 december 2008, 14:04
De tang is toch gemeten zonder de tandjes? Als je de tandjes afvijlt blijft het te breed. Waarschijnlijk kan je beter op zoek gaan naar ander draad dan.

Agent_Smith
21 december 2008, 14:29
De tang is toch gemeten zonder de tandjes? Als je de tandjes afvijlt blijft het te breed. Waarschijnlijk kan je beter op zoek gaan naar ander draad dan.

Dit is de meest gebruike draad ongeveer op LP (6150) en bovendien één van de smalste maten qua tang. Ik heb op mijn 'diepte metertje' de tandjes eraf gevijld en dan is hij met de hand heel goed in het fretslot te duwen. Maar ja, dan blijft hij waarschijnlijk niet meer zitten. Tandjes wellicht nèt niet helemaal wegvijlen?

niekb
21 december 2008, 14:30
Dat is te los denk ik. Je kan ze lijmen maar ik weet niet of het dan vast genoeg zit. Als je nu een klein stukje tand eraan laat hoe gaat het dan?

edit:
idd gewoon niet helemaal wegvijlen, dat moet dan goed zijn.

gengar
21 december 2008, 14:53
inderdaad niet erin knallen als de tang te breed is, dan krijg je inderdaad spanning in de toets wat kan resulteren in backbow.
Ik zou inderdaad gewoon de tang bijwerken, zodat de maat wel klopt. Daar is in principe niets op tegen. Ik heb het idee dat je weet hoe makkelijk/ moeilijk ze er in zou moeten gaan dus gewoon de tang bewerken totdat je dit resultaat hebt bereikt. Er is ook niks op tegen om lijm te gebruiken trouwens.

Van Dattum
21 december 2008, 18:30
Een fret moet er wel klem inzitten hoor! Als je de fret er zomaar in kunt duwen zit ie te los. Dunlop 6150 draad is 0,5 mm breed en dat is de gangbare maat. Gewoon erin kloppen met een kunststof hamer. Eerst een paar tikjes aan de uiteinden en daarna naar het midden toe werken. Voor backbow hoef je echt niet bang te zijn, de tandjes vreten zich gewoon een weg in het toetshout.
Eventueel een beetje verdund Titebond in het fretgleufje smeren met een tandenstoker oid.

Orpheo
21 december 2008, 19:09
aaaaahhh wat een zenuwenklus! respect kerel, dat je dit doet. ik zit met een knoop in m'n buik en zenuwen dit te volgen. respect :)

ik wil wel even een vraagje stellen. Ik ga mijn telecaster herfretten, maar hoe weet ik dan welke radius de toets is, voor het radiusblok?

Orpheo
21 december 2008, 19:13
Op zich wel aardig toen ik de nijptang eenmaal goed had aangepast. In het begin was deze niet dun genoeg aan de kop, waardoor ik de frets niet goed te pakken kreeg. Ik heb gemerkt dat hoe langer ik de soldeerbout op de frets hield, des te makkelijker de frets er uiteindelijk uitkwamen. Chipping viel me allezins mee, op een paar kleine plekjes na.

Ik heb mijn frets, nieuwe topkam en nog wat kleingoed bij Tonefactory besteld. Met name omdat ik daar Fender fretwire kon krijgen. Dat is al in de goede radius voorgebogen en dat scheelt weer werk en precisie. Ik vond het wel lastig om de goede frets te vinden. Ik ben pas gaan bestellen nadat ik een oude fret eruit had en die exact kon meten. Met name de tang lengte en breedte was voor mij van belang, aangezien ik zo weinig mogelijk aan de fretslots wilde gaan klooien. Ik heb Fender Standaard gekozen (op de gok eigenlijk, omdat de maten totaal onbekend zijn), maar die lijken prima te passen. Iets breder en hoger dan de Vintage fretjes die ik er op had.

Alle andere materialen heb ik gewoon bij de bouwmarkt gehaald. Een uitdeuk- hamer, kop- knip tang voor de fret- uiteinden, een setje sleutel- vijlen, vlakvijl en 'n setje hobby mesjes. Het radiusblok heb ik zelf gemaakt, door de hals strak in schuurpapier te wikkelen (met de schuurkant boven uiteraard). Vervolgens heb ik een kurken schuurblok over de hals geschuurd, waardoor een afdruk ontstaat van de werkelijke radius. Wat dubbelzijdige tape aan de binnenkant van het blok, schuurpapier er in en presto, een radiusblok.

Hoe ons op de hoogte van jouw vorderingen? Doe ik dat met de mijne. Wordt een leerzaam draadje hopelijk..

oh ja, dank je voor de tip van het radiusblok!!!! echt te gek! scheelt me weer geld :)

gengar
22 december 2008, 08:41
niet correct!! JA de fret moet er klem in zitten, maar NEE je moet wel bang zijn voor backbow als de fretafmeting te groot is voor de groef. Het moet gewoon kloppen, de fret moet dusdanig passen dat hij er klem in zit en eigenlijk ook niet gelijmd hoeft te worden maar niet zo strak dat er een hoop spanning op de toets komt.

Heibel
22 december 2008, 09:12
@ agent smith,

De weerhaakjes zijn dus te breed of de tang zelf? Ik heb nog geen tijd gezien om zelf de frets te plaatsen, maar ik heb wel even geprobeerd of ze pasten. Ze zijn bij mij ook iets breder dan de originelen, maar voor wat ik begrepen heb is dat juist de bedoeling, anders sluiten ze niet mooi aan op het fretboard, waardoor je last kan krijgen van fretbuzz. Ik kan me niet voorstellen dat je last kan krijgen van een backbow als de frets iets groter zijn. De weerhaakjes vreten zich inderdaad in het hout van de toets. 0,1 mm groter lijkt me nu niet een maat waardoor de hals onder spanning komt. Heb je de fretslots alleen uitgezogen? Ik heb ze ook nog met een hobby mesje uitgekrast om ze vlak te maken en alle lijmresten en schuurstof etc. te verwijderen. Voor mijn gevoel gaf dat ook net iets meer ruimte. Ik ben benieuwd hoe het er mee staat! Succes

Van Dattum
22 december 2008, 10:39
Ja, ik bedoel dus: Als de fretslot 0,5 mm breed is en de fret 0,5 mm kan het niet missen. De tandjes moet je ff niet meerekenen, want die gaan het hout in... Als je onverhoopt een fret van 0,6 mm gebruikt, dan voel je dat wel...
Een 6150 fret is 0,5 mm dik, excl de tandjes. De baard van de fret moet er passend ingaan tot aan de tandjes. Daarna is het een kwestie van kloppen of persen. En zoals Heibel aangeeft: De gleufjes echt goed schoonschrapen en uitblazen (bij voorkeur met een compressortje). Als je dat niet doet, kun je grote problemen tegenkomen.....
Ik heb tot nu toe een halsje of 15 gemaakt en en ik ben nog geen problemen met kromtrekken oid tegengekomen....

Mr.Bluesbreaker
22 december 2008, 11:34
Dat je dat aandurft met je '73 Deluxe....
Ik kom niet verder dan intoneren, frets polijsten op mijn 'main' axes.
Succes in ieder geval!

Agent_Smith
22 december 2008, 12:51
Dat je dat aandurft met je '73 Deluxe....
Ik kom niet verder dan intoneren, frets polijsten op mijn 'main' axes.
Succes in ieder geval!

Ja ach, mijn gitaar wegbrengen naar iemand heb ik eigenlijk grotere moeite mee. Ik heb wel een jaar of twee geleden mijn '72 Deluxe weggebracht en laten herfretten. Speelt erg goed enzo, absoluut geen probleem, maar qua afwerking denk ik: 'dat kan ik zelf netter'. Dus heb ik besloten het zelf te doen. Het is ook weer geen rocket science en met een goede voorbereiding, gereedschap en bedachtzaam te werk gaan hoop ik het toch tot een goed einde te brengen.
Lukt het op het eind niet, dan kan ik m altijd nog door een vakman laten (af-)maken, toch?

Agent_Smith
22 december 2008, 13:06
@ agent smith,

De weerhaakjes zijn dus te breed of de tang zelf? Ik heb nog geen tijd gezien om zelf de frets te plaatsen, maar ik heb wel even geprobeerd of ze pasten. Ze zijn bij mij ook iets breder dan de originelen, maar voor wat ik begrepen heb is dat juist de bedoeling, anders sluiten ze niet mooi aan op het fretboard, waardoor je last kan krijgen van fretbuzz. Ik kan me niet voorstellen dat je last kan krijgen van een backbow als de frets iets groter zijn. De weerhaakjes vreten zich inderdaad in het hout van de toets. 0,1 mm groter lijkt me nu niet een maat waardoor de hals onder spanning komt. Heb je de fretslots alleen uitgezogen? Ik heb ze ook nog met een hobby mesje uitgekrast om ze vlak te maken en alle lijmresten en schuurstof etc. te verwijderen. Voor mijn gevoel gaf dat ook net iets meer ruimte. Ik ben benieuwd hoe het er mee staat! Succes


Na mijn berichtje gisteren ben ik natuurlijk nog een poosje doorgegaan. Ik heb idd de slots toch wat schoner (ruimer?) gemaakt. Ook even een klein zaagje heel licht er doorheen gehaald en met de stofzuiger weer schoongemaakt. Verder haal ik mijn dremel één keertje licht langs de tandjes van de fret. Echt heel licht. De frets gaan er perfect in nu. Niet te moeilijk, maar ook zeker niet te makkelijk.
Er zitten nu 8 frets in. De eerste 2 haal ik er nog een keertje uit en doe ik overnieuw. Heb toch draad genoeg. Maar de rest zit er echt ubermooi in! Precies zoals ik het wou.
Wel een bewerkelijk baantje hoor, telkens een stukje van de tang weghalen etc. Maar wel leuk om te doen.
Straks komt alleen het moeilijkste denk ik: de zijkanten netjes afwerken. Maar daar denk ik nu nog even niet aan :)

barno
22 december 2008, 13:09
groot gelijk om het zelf te proberen. fretten is niet zo heel moeilijk. Ik zou mijn eerste fretjob mss ook niet op een ouwe gibson gedurfd hebben (de tweede, derde ... is nl altijd beter) maar als ik zie hoe methodisch je het aanpakt, heb ik er alle vertrouwen in. succes

niekb
22 december 2008, 18:00
Wat Barno zegt :)

Wat een mooie gitaartjes zijn die deluxe lp's toch ook.

Agent_Smith
22 december 2008, 22:24
Dank allen! :) Nu ben ik jullie natuurlijk wel update-pics verschuldigd:

Ziet dat er strak uit of wat?:
http://img394.imageshack.us/img394/725/refrt020pd6.jpg

De eerste 12 hebben hun plekje gevonden:
http://img394.imageshack.us/img394/5469/refrt022la4.jpg

barno
22 december 2008, 22:46
good job Agent, zelfs in het midden zitten ze strak op het hout (da's vaak een pijnpunt)

Heibel
23 december 2008, 09:16
netjes!! Mooi ook hoe je ze over de binding hebt gekregen...Hopelijk gaat mijn herfret ook zo..bijna vakantie!!

Van Dattum
23 december 2008, 11:23
Dit komt helemaal goed!!

Agent_Smith
25 december 2008, 11:37
Bedankt mensen voor het vertrouwen :) Ik zal mijn best doen dit niet te beschamen, haha!

Anyway, na een paar avondjes heb ik nu alle frets erin zitten. Helemaal perfect, helemaal naar mijn zin! Het intikken (meppen doen we niet bij een instrument ;-) ) vond ik wel wat eng ivm met de diverse lijmverbindingen, maar so far alles nog steeds good.
Derhalve ligt ze er nu dus zo bij:

http://img386.imageshack.us/img386/8782/refrt028mk4.jpg

Nu ga ik me dus opmaken voor het afwerken van de freteinden. Eerst weer goed lezen, denken. Zoals ik het nu in gedachten heb wil ik met de dremel (voorzichtig!!) de overstekende uiteinden globaal op lengte maken. En vervolgens met de vijl schuine kanten eraan vijlen. Ik kan echter nog wel wat tips etc gebruiken. Ik ben nu redelijk ver gekomen en wil het nu niet meer verpesten. Dus wederom: any suggestions?

niekb
25 december 2008, 11:44
Denk je eraan dat je de tape niet te lang laat zitten... Ik weet niet wat voor tape je gebruikt.

Ziet er goed uit hoor.

Agent_Smith
25 december 2008, 12:44
Denk je eraan dat je de tape niet te lang laat zitten... Ik weet niet wat voor tape je gebruikt.

Ziet er goed uit hoor.

Haha, thanks! No worries. De tape is er al af. Oplosmiddelen en Gibson-vintage-nitro :D is geen al te beste combi.

oknarb180
25 december 2008, 22:50
Nu ga ik me dus opmaken voor het afwerken van de freteinden. Eerst weer goed lezen, denken. Zoals ik het nu in gedachten heb wil ik met de dremel (voorzichtig!!) de overstekende uiteinden globaal op lengte maken. En vervolgens met de vijl schuine kanten eraan vijlen. Ik kan echter nog wel wat tips etc gebruiken. Ik ben nu redelijk ver gekomen en wil het nu niet meer verpesten. Dus wederom: any suggestions?

Hey,

Leuke actie haal je daar uit! Gedurft, maar het resultaat ziet er erg netjes uit! Ik heb inmiddels ook een paar herfrets gedaan, en wat al aangegeven werd is dat het het moeilijkste is om in het midden de fretten goed op z'n plek op het hout te krijgen. Dat heb ik dus ook gehad bij 2 halzen en het ze toch weer opnieuw gefret en met het gewenste resultaat.

Een tip:
Het op lengte brengen van de fretten naar de hals toe doe ik altijd met de Dremel met een slijpschijfje. Als je dit ook zo van plan bent, houdt er rekening mee dat de fret tijdens het slijpen zeer snel opwarmt. Ook wel weer afkoelt hoor, maar het kan zo heet worden dat het min of meer een beetje verbrand, oftewel blauw uit gaat slaan. Slijp 'm dus niet in 1 keer af, maar doe dit in korte fases qua slijpen. Dan koelt de fret toch telkens weer en dat is voldoende om te voorkomen dat ie verbrand en je binding kan aantasten. Denk verder met het slijpen dan ook vooral om de binding.
Je kunt de toets ook eventueel nog aan beide zijden evenwijdig aan de fret afplakken met tape.

vr.gr.

Branko

Met vriendelijke groet

pasqual
25 december 2008, 23:26
goeie tips van jullie allen, ik lees het met veel belangstelling aangezien ik mijn fender van nieuwe frets moet voorzien. ( te vaak gevlakt waardoor de frets te dicht op de toets zitten :confused: ).

is het misschien mogelijk om een foto te plaatsen van de tangen die jullie gebruiken ( zelfgemaakte ) om de frets te verwijderen? dan kan ik zien wat ik moet aanschaffen en vermaken. b.v.d.

groeten Pasqual.

gengar
26 december 2008, 11:19
ik knip ze gewoon, met een goede tang geen enkel probleem. Met dremel lijkt me ook prima, maar je moet wel altijd voorzichtig zijn voor wat er misschien voor kleine stukjes/ deeltjes op je gitaar gelanceerd worden bij het gebruik van dergelijk gereedschap.

Agent_Smith
26 december 2008, 23:21
Inmiddels weer een stuk verder. Ik heb idd met de dremel de freteindjes afgekort. Die worden idd erg warm.
Ik ben nu aan het vijlen etc. Ik heb wel in de gaten dat ik dit het minst leuke deel van het hele proces vind. Nu komt het er op aan. Dit gaat wel even duren denk ik, dus uh, nou ik ga maar weer eens aan de slag :D

Orpheo
27 december 2008, 11:33
ik heb met een heel lange 'vijl' (lees: waterpas met schuurpapier erop geplakt!), het gewoon bijgeschuurd. eerst met grit 60, daarna 120, daarna 240. toen met staalwol de zijkanten effe opgeleukt. daarna schuin gemaakt met diezelfde methode, en daarna vlakken met diezelfde methode. Alles zit er nu op en aan, gevlakt en gecrowned en al, en nu nog effe topkammetje erop, en ik kan gaan (intermezzo :razz: combi van mijn methode en voortgang is deze post dus ;) )

Rocketman
27 december 2008, 15:19
Ik vind dit ook wel een stoere aktie. Even je '73 LP'tje refretten terwijl je zoiets nog nooit gedaan hebt.

Goed bezig! :blast:

Agent_Smith
28 december 2008, 18:10
Afgelopen dagen heb ik niet zo heel veel aan de gitaar kunnen doen. Wel besnaard voor proef. Hij is nog niet perfect, maar wel close. Twee kleine plekjes met wat fretbuzz. Dus vandeweek weer wat aandacht geven, maar komt denk ik helemaal goed.

http://img352.imageshack.us/img352/9854/refrt031sp5.jpg

Heibel
5 januari 2009, 12:27
Hey,

Net als Agent_Smith heb ik ook mijn stratje herfret afgelopen kerstvakantie. Zo mooi als bij hem ziet het er bij mij helaas niet uit. Grootste probleem wat ik tegen ben gekomen is dat de baard/ tang van de fret, achteraf waarschijnlijk niet breed genoeg was, waardoor op sommige plekken de frets zich niet goed in de toets hebben vastgezet. Uiteindelijk ben ik toch doorgegaan (ongeduldig?!) en ondanks dat het er niet super uitziet speelt het prima. Ik heb alleen last van een beetje buzz op m'n lage E. Soundwize is het een enorme verbetering, veel sprankelender dan ervoor. De volgende keer (er ligt nog een tele halsje te wachten) zal het denk ik al veel beter gaan en wellicht dat ik, wanneer ik weer wat tijd heb, deze hals nog eens opnieuw doe met een bredere tang/baard van de frets. Hieronder een paar pics van vóór het afwerken.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-SBI34R43.jpg
http://www.mijnalbum.nl/MiniFoto-TYZYOCX3.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-W78ARCAZ.jpg