PDA

View Full Version : Project Ibanez JEM => transparant!



djangomango
15 december 2008, 18:10
Ik ben zinnens om zelf een Ibanez JEM te laten maken in acrylaat. (zoek even op google ibanez jem 20th alleen de led-lampjes zullen waarschijnlijk ontbreken )

Praktisch gezien is het geen probleem
1. ik heb de blueprint op de jemsite gevonden zie deze link (http://static.keebali.com/jemsite.com/jem/origin/jem777_blueprint.jpg).

2. Een sympathieke collega vond het een leuk project en was meteen bereid om er een CAD-file van te brouwen.

3. CNC te laten frezen/polijsten is geen probleem en een blok acrylaat bekomen ook niet.

Vooraleer ik eraan begin wil ik wel zeker zijn waar ik terecht kom vooraleer ik een transparante body van een JEM thuis heb liggen.

De nek?

1. Welke nek?
Graag zou ik er een originele JEM nek op hebben staan met de "tree of life". Ik heb echter ergens gelezen of gehoord dat je van Ibanez enkel een nek krijgt als je een oude (gebarsten oid) nek inlevert. Is dit zo?

Zo ja? De body zal waarschijnlijk wel "compatibel" zijn met andere nekken, zolang ik de blueprint in bovenstaande link maar laat aanpassen naar AANJ (enkel één boutgat wat verschuiven als ik me niet vergis)

2. boutgaten
Komt zo'n nieuwe nek reeds met boutgaten voor de stemknoppen en de locking unit voor de tremolo hendel? En de boutgaten voor de montage op de body zijn toch voorzien? Niet echt zo'n onoverkomelijke ramp, maar liever reeds gedaan. Dan is het zeker goed. Misschien zouden richt-aanhaalmomenten ook handig zijn, ik zou niet graag het hout stukdraaien.

3. Kostenplaatje?
Heeft er iemand een richtprijs wat zo'n originele of vervangingsnek kost? Kwestie van niet voor zware verrassingen te staan als het zover is.

Tremolo
Een originele van Ibanez (Lo Pro Edge als ik me niet vergis) kost naar het schijnt zijn gewicht in goud dus dat zal naar alle waarschijnlijkheid een vervanger worden van Floyd Rose. Net heb ik op m'n Ibanez JS-100 waar oorspronkelijk een LO-TRS II op stond een Floyd Rose Original laten zetten, daar de oorspronkelijke hendel afgebroken was.

Past de Floyd Rose original ook op de Body van de JEM777 ? Of moet dat een andere worden? De Lo Pro edge past bijvoorbeeld niet op de JS100 zonder enige aanpassingen, dat weet ik echter niet uit ervaring, op internet gevonden.

Hoe zitten beide bouten waar de tremolo-brug achter haakt en over scharniert vast in de body? Gewoon rechtstreeks in het hout gefreesd of zitten er metalen delen in het hout die de bouten vasthouden?


Elementen
Tja, in die markt ben ik eigenlijk helemaal niet thuis. Het enige wat ik weet is dat de originele elementen van de acrylaat JEM 20th anniversary edition speciaal ontworpen zijn voor de acrylaat body. Wat ik ook heb kunnen opmaken uit mensen die er ooit al een hebben laten maken is dat acrylaat helemaal anders klinkt dan hout, wat ook niet verwonderlijk is. Maar hoe klinkt het dan? En welke elementen neem je best? De sound mag best speciaal klinken maar niet "onbruikbaar" in 90% van de gevallen. Als ik hiermee doorga, gaat ze niet aan de muur hangen als decoratie ;)

De rest van de onderdelen?
Iemand ook een idee wat je voor al de rest nog moet neertellen? Liefst uiteraard alles wat er op de Jem ook staat (buiten de tremolo en orig elementen dan-> tenzij die niet onaardig zouden klinken in acrylaat)


Aanvullingen
Kwestie van instrumenten bouwen ben ik een absoluut groentje, Het moeilijkste wat ik gedaan heb is snaren vervangen :) en mijn tremolo-brug vervangen op mijn JS-100. Waarschijnlijk zijn er nog wel een paar dingen die ik over het hoofd zie. De body schrikt me niet zozeer af, dat wordt "voor mij gedaan" zeg maar. Alleen al de rest lijkt wel een sprong in het onbekende.

Aanvullingen/bedenkingen/tips/handige links/ ... Het is allemaal van harte welkom :)

Bram+
15 december 2008, 20:56
1. Welke nek?
Graag zou ik er een originele JEM nek op hebben staan met de "tree of life". Ik heb echter ergens gelezen of gehoord dat je van Ibanez enkel een nek krijgt als je een oude (gebarsten oid) nek inlevert. Is dit zo?

Ik dacht dat het praktisch onmogelijk was om een 'nieuwe' hals van Ibanez te kopen, behalve via een garantieprocedure o.i.d. Er staan wel eens kopiehalzen op ebay, vaak van Chinese makelij en waarschijnlijk ook van discutabele kwaliteit, maar je weet maar nooit.


Zo ja? De body zal waarschijnlijk wel "compatibel" zijn met andere nekken, zolang ik de blueprint in bovenstaande link maar laat aanpassen naar AANJ (enkel één boutgat wat verschuiven als ik me niet vergis)

Een voor de hand liggende oplossing is om zelf een nek te maken, volgens sommigen hier op het forum goed te doen en een bevredigend werkje als het lukt. In dat geval past het natuurlijk altijd.


2. boutgaten
Komt zo'n nieuwe nek reeds met boutgaten voor de stemknoppen en de locking unit voor de tremolo hendel? En de boutgaten voor de montage op de body zijn toch voorzien? Niet echt zo'n onoverkomelijke ramp, maar liever reeds gedaan. Dan is het zeker goed. Misschien zouden richt-aanhaalmomenten ook handig zijn, ik zou niet graag het hout stukdraaien.

Ik dacht dat een losse hals van Ibanez niet met een locking nut kwam, de gaten voor de tuners zijn wel voorgeboord, die aan de bodykant dacht ik niet, maar dat moet niet het grootste probleem zijn bij het bouwen van een gitaar.


3. Kostenplaatje?
Heeft er iemand een richtprijs wat zo'n originele of vervangingsnek kost? Kwestie van niet voor zware verrassingen te staan als het zover is.

Je zou eens op sites als voxhumana.nl of tonefactory kunnen kijken voor aftermarket of op warmoth.com voor custom oplossingen.


Een originele van Ibanez (Lo Pro Edge als ik me niet vergis) kost naar het schijnt zijn gewicht in goud dus dat zal naar alle waarschijnlijkheid een vervanger worden van Floyd Rose. Net heb ik op m'n Ibanez JS-100 waar oorspronkelijk een LO-TRS II op stond een Floyd Rose Original laten zetten, daar de oorspronkelijke hendel afgebroken was.

Past de Floyd Rose original ook op de Body van de JEM777 ? Of moet dat een andere worden? De Lo Pro edge past bijvoorbeeld niet op de JS100 zonder enige aanpassingen, dat weet ik echter niet uit ervaring, op internet gevonden.

De JEM20TH heeft een Edge Pro, maar je hebt een tekening van een JEM777 en als die tekening inderdaad uit 1989 komt, dan is die waarschijnlijk voor de Edge. Op zich zijn de Edge en Lo Pro Edge uitwisselbaar. Hoe dat zit met een Floyd Rose zou ik even moeten opzoeken. Een echte Floyd Rose is volgens mij trouwens niet veel goedkoper dan een Edge of Lo Pro Edge van ebay.

Ik weet niet wat voor een trem je had op je JS100, maar het klopt inderdaad dat een Lo TRS II, Edge Pro II of Edge III niet zonder meer te vervangen is voor een Lo Pro i.v.m. de routing, maar dat zegt meer over de routing van die trems.


Tja, in die markt ben ik eigenlijk helemaal niet thuis. Het enige wat ik weet is dat de originele elementen van de acrylaat JEM 20th anniversary edition speciaal ontworpen zijn voor de acrylaat body. Wat ik ook heb kunnen opmaken uit mensen die er ooit al een hebben laten maken is dat acrylaat helemaal anders klinkt dan hout, wat ook niet verwonderlijk is. Maar hoe klinkt het dan? En welke elementen neem je best? De sound mag best speciaal klinken maar niet "onbruikbaar" in 90% van de gevallen. Als ik hiermee doorga, gaat ze niet aan de muur hangen als decoratie ;)

De elementen voor de JEM20TH zijn inderdaad speciaal gemaakt door DiMarzio en worden vooralsnog niet 'los' verkocht.


Veel succes in ieder geval!

interessander
15 december 2008, 22:04
Op Jemsite, wat je al aanhaalde, is volgens mij een vrij levendige handel in Ibanez halzen en andere parts, ook staan daar veel eigenbouw JEM projecten op vol met tips. Ben benieuwd naar de vorderingen!

djangomango
16 december 2008, 19:27
voxhumana.nl

Ok, ik heb even gekeken op hun site, ziet er interessant uit. Misschien wordt dat wel wat.

Kleine update, vandaag op het werk nog een acrylaatplaat "gevonden" van 50mm dik, meer dan dik genoeg dus, en meteen laten verzagen, de prijs viel goed mee, dus ik heb er meteen maar 2 laten verzagen :cheerup: .

2 voordelen:

Als ik met de eerste een blunder bega heb ik nog een backup
Als ik met de eerste geen blunder bega heb ik er 2 :seriousf:

Dootch
19 januari 2009, 17:03
2. Een sympathieke collega vond het een leuk project en was meteen bereid om er een CAD-file van te brouwen.





Hoi djangomango, kan jij me die CAD file sturen aub? Ik zou deze gitaar ook zelf willen bouwen...

cas121
19 januari 2009, 20:46
Ik weet niks van ibanezzen, maar er staat nu een RG in onderdelen te koop op gitaarmarkt, wellicht is dit een mooie donorhals voor je?