PDA

View Full Version : Hoe klinkt deze mix?



ben vanhoof
15 december 2008, 17:42
Ik heb een mix gemaakt van een song van onze groep. Hoe vinden jullie deze klinken? Geheel, maar ook instrumenten apart. De bas moet nog ingespeeld worden.

http://users.fulladsl.be/spb19129/Opnames/Greed%20pc%20.mp3

STW
15 december 2008, 20:22
hoi,
ik ben een relatieve leek, maar here we go:
gitaar en drums vind ik heel behoorlijk klinken
misschien kan de gitaar een ietsiepietsie zachter, en iets meer laag in de kick, maar da's ook een kwestie van smaak
zang kan wel wat compressie gebruiken denk ik, af en toe lijkt de zang iets verder weg dan op andere momenten
maar er is vooral niets dat me stoort in de mix, dus da's goed

en ja.. en mix zonder bass is toch n beetje als een foto zonder zwart, als een auto zonder wielen.. etc etc

(muzikaal vind ik het niet zo boeiend.. maar daar vroeg je natuurlijk niet naar)

ben vanhoof
15 december 2008, 20:26
Hm alles is opgenomen met een line6 toneport, de drums met ez drummer. Valt toch niet zo hard op, wel?

Il_Falco
15 december 2008, 20:33
ik vind het echt goed klinken, alleen heel schel. en ik denk niet dat het met de bas erbij veranderd. maar de kick vind ik ook maar droog klinken. (maar realistisch!)

ben vanhoof
15 december 2008, 21:37
Bas doet wel vrij veel bij deze opnames vind ik. Bij een ander liedje heb ik de bas er wel bij ingespeeld. Gitaar en drumsettings 't zelfde, zang nog wel met een andere geluidskaart: http://users.fulladsl.be/spb19129/Opnames/Lazarus%20.mp3

ijzerbroot1
17 december 2008, 10:09
Ik vind het echt wel goed klinken. Ik ben niet zo thuis in de terminologie maar ik zou de gitaar wat minder in your face mixen, naar mijn smaak staat ie teveel op de voorgrond waardoor het de aandacht wegkaapt voor de rest. En verder zou een wat vollere bassdrum de boel wel wat gelijktrekken. Maar ; goed gedaan, mag je trots op zijn!

Han S
17 december 2008, 10:22
Er moet gewoon een bas bij en dan ga je het gitaarspoor copiëren en die copy verschuif je 20 tot 30 miliseconden. Het ene gitaarspoor pan je hard links en het andere gitaarspoor hard rechts. Bas in het midden met eventueel een heel klein beetje chorus, zo weinig dat je het net hoort.
En een niet te lange galm op de zang, maar ook zo weinig dat je het eigenlijk niet echt hoort maar wel meteen hoort dat het wordt uitgezet.

paulusdeBKB
17 december 2008, 13:45
En inderdaad zou ik de zang wat meer comprimeren en evt wat harder zetten.

ben vanhoof
17 december 2008, 15:14
Ok bedankt voor de reacties. Vooral die van Han s, aan zo'n opmerkingen heb ik wel wat! In het verlof na de streefuurtjes zal ik me er eens met bezig houden. De gitaar is idd wel in the face, maar zo heb ik het graag als ik zelf speel en zeker live.

Zang comprimeren is gewoon met een compressor dan?

Han S
17 december 2008, 15:18
Zang comprimeren is gewoon met een compressor dan

Met een fietspomp gaat het niet lukken. :D

Rexx
18 december 2008, 12:58
Met een fietspomp gaat het niet lukken. :D

Analoge fietspomp-compressie, nooit van gehoord?



:chicken:

vincent136
18 december 2008, 21:32
Ik gebruik het al tijden.. heb onlangs zelfs een ventiel in mijn toneport gebouwd waardoor de fietspomp gelijk in Logic herkent wordt! :rockon:

Verder leuke mix, ik mis alleen de bas nog, als alles af is is het makkelijker om een goede reactie te kunnen geven. Zoals gezegd mag de kick wat vetter, voor de rest, ga zo door.

Stefan. Ptzl
19 december 2008, 01:22
Is dat makkelijk te bedienen die EZ drummer? Zit voorlopig nog te klooien met de drums van men 100 euro keyboard via de akoustische preset van de UX2 :p Welke presets heb je zoal gebruikt? En hoeveel gain op het UX bakje?

Over de song nu!!
Leuke sound!
De solo is way too loud man maar wel origineel :)
De gitaar treble van de distortion iets te hoog; als je em kopieert en kunt pannen klinkt ie zowieso wel doffer..

Goeie structuur en dynamiek, keurig ingespeeld, lekkere subriff in refrein.
een 2 de stem in het refrein kan de boel wat meer kleur geven.

Nicely done! Heb je al cd gemaakt?

Elpedro
20 december 2008, 20:29
Laat ik het zo zeggen dat ik het al te gek vind dat je zoiets met de toneport opneemt.
Het gekke is alleen dat als ik het nummer beluister ik bij het refrein op de een of andere manier zit te wachten op een tweede stem erbij.
Ik begrijp best dat je natuurlijk wel de mogelijkheid moet hebben om iemand te hebben die dat erbij zingt, maar puur het nummer beluisterend mis ik dat een beetje.
Maar laat je vooral niet ontmoedigen door opmerkingen van een leek zoals ik.

ben vanhoof
21 december 2008, 15:50
Hehe ik laat me al lang niet meer ontmoedigen door andere mensen hoor.

Wat betreft de UX2: ik gebruik de soldano amp met redelijk wat mids. De distortion vrij laag (2 a 3) en dan geboosd met dat blauw overdrivepedaaltje of met een tubescreamer (gain vrij laag, level hoog). Ik vind het gewoon erg handig om met de toneport iets op te nemen omdat het altijd hetzelfde klinkt en omdat je alles vrij stil kan opnemen. Anders doe je dat met een buizenversterker die nogal luid klinkt, de micro die op de juiste plaats moet staan enzovoort. En dan nog het geklooi met de equilizers om van die minder goeie opname met een klotomic iets te maken dat ergens deftig klinkt.
Ez drummer is errg handig te bedienen als je wat kent qua ritme etc. Gewoon hetgene wat je in je hoofd hebt wegklikken in een ritmepatroon en klaar is kees.

We hebben eind vorig jaar een demotje opgenomen maar dat was met (klote) budgetmicro's en een simpele soundkaart. Dat gecombineerd met erg weinig kennis van opnemen en mixen gaf een klote demo die we beter niet hadden uitgebracht eigenlijk.
Na de examens gaan we een studio in om 3 nummers op te nemen en deze dan gebruiken als promotiemateriaal. Daar post ik nog wel iets van als alles af is!

ben vanhoof
26 december 2008, 16:52
Zo vandaag heeft de bassist snel een baslijn ingespeelt en heb ik de opname snel gemixt. Resultaat vind je hier: http://www.myspace.com/crankshafthardrock

toneblo
26 december 2008, 17:33
....doe eens wat minder gain op de gitaar, minder treble, tikkie meer mid en bas.
Geen compressie op de zang, in deze take nergens voor nodig, zorg dat spel en zang gezamelijk dynamisch zijn.
Drums mogen iets meer op de voorgrond,( het beukt nog niet ) gitaar iets minder en i.d.d. bassgitaartje erbij en't wordt nog es wat!

tidalwave_sideburns
26 december 2008, 18:53
Niet gek hoor. Ik zou alleen met de drums wat met die velocity spelen. Coupletten wat zachter, refrein/solo voluit. Met EZ drummer wil dat heel goed. En in het begin klinkt het nogal als een drumcomputer. Hier ook een tikkeltje met de velocity spelen, en niet 4 tellen inprogrammeren, en dan maar copy pasten. Wat ook altijd goed klinkt is om alle afzonderlijke drums in EZ drummer in een clonetrack te plakken. Je kan dan gewoon de drums die niet in die track horen weglaten via <none> dus qua geheugen maakt dat niet uit.
Dan kan je daarna alle toms, snares, wat al niet pannen. Kan die bekkens ook goed laten klinken zonder de snares en zo ook mee te nemen.
Ook zou ik wat mastering plugins gebruiken. Stereofaker (http://www.kvraudio.com/get/726.html) is een prima plugin om je geluid wat breder te laten klinken. Je boost als het ware frequenties via allerlei filters (high/lowpass, bandpass noem maar op), die je dan kan pannen, en via een kleine delay er mooi uit kunt laten springen. Voor gitaar, toetsen etc werkt dit heel goed.

Het gitaargeluid vind ik niet al te mooi, iets te scherp op de verkeerde frequencie zeg maar. Als je een buizen(voor)versterker hebt kan je je send FX prima aansluiten op die toneport van je. Niet vergeten er een speakersimulator op los te laten, anders klinkt het nergens naar. Het verschil is echt duidelijk hoorbaar. Ik heb er laatst een experimentje mee gedaan. Het resultaat kan je hier (http://profile.ultimate-guitar.com/watashiwajansan/music/) beluisteren:
(előfok teszt (nagybőgő & dobbal) = met buizen pre-amp, de rest zonder)

Als je de slaggitaar met het truukje van Han mooi naar de zijkanten kan duwen, wat hoog eruit, wat laag erin, dan kan je daarna mooi die solo met relatief vrij veel hoog mooi gecentreerd erop stapelen. Die solo hoor je nu amper, en dat is zonde.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.


Jan

Han S
26 december 2008, 20:55
De gitaar zit nog steeds precies in het midden en dat zou in de coupletten wel kunnen, maar in de refreinen moet je naar de breedte en hoe dat moet heb ik je al uitgelegd, een kamerbreed gitaargeluid zal je deel zijn.

PS: nog mooier is om die gitaar twee keer te spelen, maar dan moet het wel strak. Je kunt dan ook kleine variaties aanbrengen, man dat is zo leuk hé.