PDA

View Full Version : Blackstar HT Dual - Samples



Tony L
15 december 2008, 17:11
Iemand directe opnames van dit mooie apparaat? Ik vind één youtube filmpje van brakke kwaliteit en de rest zit allemaal vòòr een versterker. Ook nog een franse site gevonden. Met een vertaal machine kwam ik er achter dat hij ook een versterker gemic-ed had. Ik wil hem puur voor het opnemen en misschien af en toe eens voor een versterker. Mocht iemand ze kunnen maken zou dat helemaal geweldig zijn!

MattellicA
15 december 2008, 17:40
Iemand directe opnames van dit mooie apparaat? Ik vind één youtube filmpje van brakke kwaliteit en de rest zit allemaal vòòr een versterker. Ook nog een franse site gevonden. Met een vertaal machine kwam ik er achter dat hij ook een versterker gemic-ed had. Ik wil hem puur voor het opnemen en misschien af en toe eens voor een versterker. Mocht iemand ze kunnen maken zou dat helemaal geweldig zijn!

Met welk nut als ik vragen mag? Als je echt van plan bent zoiets te kopen, ga hem dan eens testen... Filmpjes geven altijd een vertekend beeld...

Tony L
15 december 2008, 20:37
Met welk nut als ik vragen mag? Als je echt van plan bent zoiets te kopen, ga hem dan eens testen... Filmpjes geven altijd een vertekend beeld...

Weet ik, maar ik doe eigenlijk altijd wat voorwerk (reviews lezen, filmpjes bekijken, geluidsfragmenten beluisteren) voor ik uberhaupt naar een winkel ga. Dan weet ik wat eventuele plus en minpunten zijn, kan ik er zelf naar luisteren en kijken of dit inderdaad zo is. Dan is de kans minder groot dat je met een miskoop thuis komt als blijkt dat wat je in gedachten had niet mogelijk is. Toch bedankt voor je advies!

MarkS
15 december 2008, 21:08
Alstublieft!
http://www.thegearpage.net/board/archive/index.php/t-292745.html

I've had my Blackstar HT dual for a few weeks now, and I think I'm getting to know it a bit better. I am still seriously impressed with it.
My understanding is that is has the same tonal generation circuitry as the HT dist, but gives you the ability to switch between two channels. Channel 1 being a clean to "pretty damn crunchy" channel. Channel 2 being for medium gain crunch to high gain. There is a lot of overlap in gain abilities between the channels. I was quite surprised at how much gain channel 1 actualy has, in fact.
Another useful ability of the Blackstar pedals is that they have a very decent speaker-emulated output for direct recording, or even playing straight into a PA in an emergency.
The clips I have done today are ALL using the speaker-emulated output. So the signal path is just guitar (Tokai LP with PAF-type pickups) into the HT dual, through a small Behringer mixer and into my soundcard, and into cubase.
There is absolutely no EQing, compression or any other nonsense going on in Cubase. Just a bit of reverb for the rhythm parts, and a little delay for the lead lines, to add some "ambience". Oh, and the clips are Normalised, thats it !
The Blackstar pedals have a knob they label as "ISF". It alters the frequency at which the Treble, Mid and Bass controls centre at. I've done a couple of clips purely showing this at work. These "ISF adjustment" clips all have exactly the same EQ settings, but I just alter the ISF control across its range, repeating the same phrase on the guitar. It seems to make more of a difference with some distortion compared to a clean sound. Anyway, have a listen and see what you think. It clearly has a Marshall flavour at times. I would be interested to hear what other flavours you guys think you hear as well.

Clip1 - http://www.box.net/shared/static/hccpzqn656.mp3 . This is a general demo of Channel 1, the cleaner channel, showing various levels of gain.

Clip 2 - http://www.box.net/shared/static/6e11xft56r.mp3 . This clip demos the ISF adjustment of the pedal on channel one, again at various different gain levels.

Clip 3 - http://www.box.net/shared/static/tc4is2nu87.mp3 . This is a general demo of channel 2.

Clip 4 - http://www.box.net/shared/static/5y20rssn4j.mp3 . This demos the ISF adjustment on channel 2, at virtually max gain. Lots of different high gain tones here. If done some with mids, and some rather mid-scooped. I think you'll agree there is a real variety available.

Clip 5 - http://www.box.net/shared/static/27pv06cl09.mp3 . This demos how well the pedal cleans up with just your guitar volume knob - on channel 2.

All the usual apologies apply for my crappy playing etc. :jo
I hope these clips are of some use to someone. I will endeavour to record some miked clips in a couple of days, which I expect to be rather more impressive. Having said that, I think these direct recorded clips are pretty impressive for what they are.

Tony L
15 december 2008, 23:44
Hartstikke bedankt!! Zal die website eens doorspitten om te kijken of ze toevallig nog meer samples hebben.

peter_heijnen
16 december 2008, 08:19
Ik bedacht ook dat het toch wel leuk zou zijn om een buizenbakkie op mijn board te hebben en ben de dual -na ook wat voorwerk- gaan testen. Ik vond de samples zeer ok, maar irl vond ik het echt tegenvallen.

CardioClash
17 december 2008, 18:47
Je bent zo ongeveer de eerste die ik negatief over een Blackstarpedaaltje hoor. Ik ben van plan er een te kopen, wat vond je er minder aan?

Soulpower
17 december 2008, 20:58
HT Dual zelfde circuit als de HT Dist x? nee toch...

Ik moet em ook nog steeds hebben, de distx.. maar heb problemen ervaren, switchen van clean chords naar de distx ging niet goed.. ik kreeg een inzinking van het geluid.. misschien lag het aan het pedaal zelf.. moet nog steeds een nieuwe proberen.

Ik speel zelf op n ac30 cc2

MarkS
17 december 2008, 21:21
HT Dual zelfde circuit als de HT Dist x? nee toch...



Nee, er staat: hetzelfde als de HT Dist, niet de HT Dist X.

peter_heijnen
18 december 2008, 08:39
Je bent zo ongeveer de eerste die ik negatief over een Blackstarpedaaltje hoor. Ik ben van plan er een te kopen, wat vond je er minder aan?
Ik heb de blackstar getest in de gitaarinput van een buizenversterker, het geluid smeerde te veel dicht in mijn oren. Na een tijdje ermee te hebben gespeeld heb ik de blackstar er tussenuit gehaald, toen ik hoorde wat de blackstar in bypass met je gitaar doet was ik er meteen helemaal klaar mee. Uiteindelijk ben ik met een box of rock thuis gekomen.

MarkS
18 december 2008, 10:14
Apart, ik vind het namelijk een zeer opvallend transparante drive met een goede separatie van afzonderlijke noten. Mijn gain kwam meestal niet boven de 12u.

marc_o
18 december 2008, 10:44
Ik snap wel wat Peter bedoelt, en vind het ook geen groot succes als overdrive voor een versterker, het is alleen jammer dat ie 'm niet direct in een mengtafel heeft ingeplugt, dat is namelijk een héél sterke sound, en je perfecte back-up voor wanneer je versterker het begeeft, en dat voor weinig.

peter_heijnen
18 december 2008, 10:54
Ik snap wel wat Peter bedoelt, en vind het ook geen groot succes als overdrive voor een versterker, het is alleen jammer dat ie 'm niet direct in een mengtafel heeft ingeplugt, dat is namelijk een héél sterke sound, en je perfecte back-up voor wanneer je versterker het begeeft, en dat voor weinig.
Dat heb ik idd niet getest, maar daarvoor gebruik ik thuis de palmer pdi03 of een vox tonelab en buiten de palmer pdi09. Ik was nou net op zoek naar een compacte en 'open' buizen-od voor op mijn board, maar ik moet zeggen dat ik met die box of rock ook alweer heel blij ben, ik vind het een erg gaaf ding.

marc_o
18 december 2008, 11:20
Dat heb ik idd niet getest, maar daarvoor gebruik ik thuis de palmer pdi03 of een vox tonelab en buiten de palmer pdi09. Ik was nou net op zoek naar een compacte en 'open' buizen-od voor op mijn board, maar ik moet zeggen dat ik met die box of rock ook alweer heel blij ben, ik vind het een erg gaaf ding.


Die is zeker goed, heb 'm laatst ook getest. Die Blackstar voor een amp maakt er een dikke moddervette scheurbak van, maar zodra direct ingeplugd gaat ie je zeker verrassen, ga dat zeker eens proberen!

peter_heijnen
18 december 2008, 11:44
Ok, zal ik doen de volgende keer. Je maakt me nou toch wel weer nieuwsgierig, en een goed en compact direct out apparaat is nooit weg natuurlijk. :)

Rexx
18 december 2008, 12:51
Ik heb laatst voor het eerst de blackstar dual uitgeprobeerd, (was de adapter van mijn mesa v-twin vergeten.. kut!)

In eerste instantie baalde ik flink want de mesa v-twin is echt een high-end toppedaal en de blackstar is toch een aardig stapje terug.
Maar ja, ik had geen keus dus moest het er maar mee doen.
Setup:
esp ltd ec-500-> boss ns-2-> blackstar ht dual-> blackstar buizen-amp+cab
(alle gain uit de ht dual)

Ik speelde hier metal met soms een kort stukje clean, en hiervoor was hij zeker geschikt. Er kwam genoeg gain uit en had een aardige 'chugga'.
Helaas stond er een monitor beetje raar gericht dus als ik een meter verplaatste klonk de eq gelijk totaal anders in mijn oren dus heb ik geen 100% goed beeld.
Maar het is zeker geen slecht pedaal naar mijn ervaring, als ik de v-twin niet had had ik misschien wel een aangeschafd.

marc_o
18 december 2008, 14:15
Kost inderdaad ook maar de helft van de V-twin, geloof ik. Voor het heftigere werk is er ook nog de Distortion X ofzo...