PDA

View Full Version : drum sander cilinder schuurmachine



Dootch
15 december 2008, 12:26
Hoi,
Ben momenteel bezig met een cilinder schuurmachiene te bouwen om klankhout op dikte te maken. Al redelijk ver gevorderd;
Heb al wat gegoogled maar wil toch graag jullie mening over volgende vraagjes


1) Hoe breng ik de schuurband aan op de rol? Ik heb al ergens iets gelezen over klitteband schuurpapier maar dat lijkt me ten eerste duur en ten tweede lijkt het me dat dat moeilijk nauwkeurig vlak aan te brengen is? Is het mogelijk gewoon aan te brengen en begin en uiteinde vast te leggen?

2) Moet de rol tegen de beweging van het hout in draaien of met de beweging van het hout mee?

3) Hoe duw ik de plank helemaal door onder de rol zonder mijn vingers kwijt te spelen? (hangt af van het antwoord op vraag 2 denk ik)

snaarplukker
15 december 2008, 12:45
1) Hoeveel gitaren wilt je per maand/jaar gaan bouwen?
2) Gaat je een productielijn opzetten?

Weet je dat je aan materialen en tijd voor het maken van zulke dingen misschien veel meer kwijt bent dan het maken van een gitaar zelf?
Bij het bouwen van minder dan 3 gitaren per jaar zou ik het met handschaaf en handbandschuurmachine doen. Body uitzagen met decoupeerzaag.
Maar ja, ik heb ergens een diploma houtbewerken liggen.

Cees

Dootch
15 december 2008, 13:00
Waarom moet ik mij hier op gitaarnet (meestal) eerst verdedigen vooraleer ik hulp krijgt?
Of ik een productie lijn wil opzetten is compleet naast de kwestie. Ik heb tot nu toe alles manueel geschaafd en manueel geschuurd maar heb een serieuze allergie opgelopen aan pallisander stof. met een schuurmachine kan ik me er op korte tijd in de buitenlucht vanaf maken. Verder beschik ik via mijn broer over een compleet professioneel metaalbewerkers atelier en heeft dit apparaat mij tot dusver 34 euro aan M6 en M8 bouten gekost. De rest deed ik met afbraakmateriaal. Mijn diploma's doen hier niet terzake want ik bouw gitaren in mijn vrije tijd. Ik heb het geleerd uit een boek.
De decoupeerzaag is een beetje kort door de bocht want ik bouw klassieke gitaren. (enfin mijn tweede)
Zo, nu je dit allemaal weet zou ik graag tot de kern van de zaak doordringen.

snaarplukker
15 december 2008, 13:19
OK, je hoeft je niet te verdedigen in dit geval.
Ik zal proberen je vragen bevredigend te beantwoorden.


1) Hoe breng ik de schuurband aan op de rol? Ik heb al ergens iets gelezen over klitteband schuurpapier maar dat lijkt me ten eerste duur en ten tweede lijkt het me dat dat moeilijk nauwkeurig vlak aan te brengen is? Is het mogelijk gewoon aan te brengen en begin en uiteinde vast te leggen?

2) Moet de rol tegen de beweging van het hout in draaien of met de beweging van het hout mee?

3) Hoe duw ik de plank helemaal door onder de rol zonder mijn vingers kwijt te spelen? (hangt af van het antwoord op vraag 2 denk ik)

1) Het begin en uiteinde van het schuurpapier kan je het best schuin afsnijden (ca. 30-40 graden) dus dat je een schuine naad op je rol krijgt. De uiteinden kan je met bisonkit vastlijmen (ca. 2 cm lijmvlak) als je het er goed strak omtrekt. Bij vervanging van het schuurpapier kan je de lijmresten wegsteken met een beitel, en op dezelfde manier weer het schuurpapier aanbrengen.

2) Het beste kan je de plank tegen de draairichting van de rol aanduwen.
Zorg wel voor een goede afzuiging, want al het schuurstof komt jouw kant op.
Andersom loopt je het risico dat je de plank lanceert als een projectiel.

3) Een duwplankje dat dunner is dan de te schuren plank moet worden. Eventueel voorzien van een stevig handvat.

Cees

Hedge
15 december 2008, 13:25
Leuk dat je dit topic hebt geopend. Ik ben samen met GertGert bezig om onderdelen te verzamelen voor een dergelijk apparaat. Als basis gaan we een boorkolom gebruiken. Ik ben erg benieuwd naar jouw ontwerp en uitwerking. Dus foto's zijn zeer welkom.

1) Klitteband lijkt mij ook niet goed voor de nauwkeurigheid. Ons idee is om het papier er gewoon op te plakken met witte houtlijm (ik heb nu een schuurtol waar ik dat ook mee gedaan heb en dat werkt goed). Vervangen wordt wel een probleem (los weken met warm water), maar dat zal niet heel vaak nodig zijn als je goed papier gebruikt (bv schuurband voor parketschuurmachine)

2) De rol moet tegen de klok in draaien als je er voor staat. Anders wordt het hout gelanceerd.

3) Wij gaan de te schuren stukken op een grotere basis plaat bevestigen zodat je het hele werkstuk door kunt duwen, doe je dit niet, dan is het ook mogelijk het laatste deel door te duwen met een houten lat oid. Andere optie is met een soort van transportband, maar dat is erg veel werk.

Dootch
15 december 2008, 14:03
Tof,
4) Nog een vraagje over de snelheid. Ik heb een motor die 2800 rpm draait met 2 pk. (3 fazen 220)
Ik kan de riemschijven wisselen groot klein of klein groot. dus ik kan kiezen tussen 1400 en 5600 rpm. Enig idee wat best is?
Als ik commerciele machientjes zie dan draaien die op 1400rpm. Maar misschien is dat om te besparen op motorvermogen (meestal rond de 0.75 en 1 pk) en kan ik met de 2 pk wel op 5600rpm ? Of is 1400 rpm sowieso beter? Ter info de rol is ongeveer 12 cm diameter.

Hedge
15 december 2008, 14:20
Ik heb dus nog geen praktijk ervaring, maar wat ik terug heb kunnen vinden op het wereld wijde web is 1400 toeren. Hier gaan wij voor ons project ook van uit.

Dootch
15 december 2008, 14:30
1) witte houtlijm werkt misschien niet voor mij om het papier vast te zetten. want mijn cilinder is aluminium. misschien toch de bisonkit van snaarplukker dan.

5) welke korrel? Ik dacht zo aan 100... Ik denk dat die keuze belangrijk is want van papier wisselen is inderdaad denk ik niet zo 1,2,3 klaar.

Hedge
15 december 2008, 14:44
Korrel 80?

Ik zou iets grover nemen dan korrel 100

Mattia
15 december 2008, 16:19
Paar zaken ->

1) Snelheid tussen de 1000 en 1400 RPM bij een diameter van 4-5". Zie verschillende discussies en bouwplannen op MIMF.com (registreren om in de library te komen, is gratis). Anders gaat 'ie veeeel te hard/snel, en loop je groot risico op opbranden van het papier/brandplekken op het hout. Of je moet erg snel het hout kunnen 'feeden'. Het moet allemaal een beetje in balans zijn, en volle toeren is vragen om problemen.

2) Geen klitteband, 'gewoon' vastzetten in spiraalvorm. Evt. met klemmen in de drum zelf, anders duct tape op de randen (kun je niet gebruiken om te schuren, andersinds is het geen probleem). Zie hiervoor plannen/discussies in andere fora, m.n. MIMF.com (weer.) Als het er strak opzit komt het echt niet los - die van mij is vastgeklemd, op alu rol, geen lijm.

3) Korrel 80. Fijner heeft bar weinig zin. Daarna met orbitschuurmachine opschonen.

4) Idd tegen het hout in. Liefst wil je nog een 'power feed' voor een egaal resultaat. Mede hierom heb ik besloten om gewoon bij Buitelaar een drumsander te kopen (was 400 euro, showmodel) - voor dat geld kocht ik 'm liever, en ik heb er nul spijt van. Beetje afstellen, daarna een perfect werkend apparaat waar ik erg nauwkeurig mee te werk kan gaan. Power feed is bijna onontbeerlijk (heb nog een trage motor van een margarita apparaat die te gebruiken is, gratis)

5) Je MOET goede stofafzuiging kopen. Is GEEN optie om het niet te doen, anders betaal je je zo blauw aan shuurpapier, brandplekken op het hout, inefficient/onregelmatig schuren, etc. Ik kan net aan een toets schuren zonder dust collection, maar het is niet fijn. Met gaat alles enorm soepeltjes. Ik heb het over een stofafzuiger, niet over een stofzuiger.

Snaarplukker: weet je wel waar je het hier over gaat? Opmerkingen als 'handbandschuurmachine gebruiken' en/of 'body uitzagen met decoupeerzaag' laten mij vermoeden dat je nog nooit een akoestische gitaar hebt gemaakt. Daar kun je echt niet met een bandschuurmachine aan komen zetten, en ja, decoupeerzaag kan, maar da's niet het ingewikkelde. Handschaaf is uiteraard een redelijke optie als je weet hoe je 'm moet slijpen (gebruik ik nog steeds vaak voor tops, niet voor zij en achterbladen), maar is echt niet supermakkelijk bij harde of 'figured' houtsoorten. De meestgebruikte machines bij mij zijn de bovenfrees, linztaag en vandikteschuurmachine, ongeveer op die volgorde. Vlakken gaat ivm ruimtegebrek vooralsnog met de hand.

gengar
19 december 2008, 12:37
Ik doe mijn stofafzuiging met een starmix industriele stofzuiger en dat werkt toch prima. Met een gewone stofzuiger idd niet, omdat die de zuiglucht ook voor de koeling gebruikt loopt de motor warm en kapot binnen een paar minuten bij het zuigen van fijnstof.
Verder ben ik het wel met de opmerkingen eens alhoewel ik moet zeggen dat ik een hamermodel decoupeer zaag heb met superfijne bladen waarmee ik ook echt nauwkeurig kan werken. Maar het is natuurlijk niet hetzelfde als een lintzaag, verre van. Ik sluit me dus wel aan bij Mattia, het maken van een gitaar is in mijn ogen een fijne kunst om het zo maar te zeggen en niet het eenvoudig weg aan elkaar plakken van onderdelen. Ik zeg ook niet dat s.p. dat doet, met betreffende diploma ben je waarschijnlijk kundiger dan ik.
Genoeg gelul, de juiste info staat er nu wel denk ik. Ik zou ook korrel 80 nemen.
Kijk even op youtube bij brianguitars (via de video's van lmii.com) daar staat een heel goede video voor het op dikte maken van tops!

Aca Ilic
19 december 2008, 23:55
Hoi Dooch,

als je een cilinderschuur machine gaat maken kan ik je maar een advies geven: het makelijkste methode is om een kolom waar je een ronde schuurband overheen zou trekken van gum-naalden van circa 1 a 2 mm diktete voorzien, en lengte van deze totale doorsnede van kolom+naalden "mat" mag niet breder dan 3 a 4 mm dan doorsnede van schuurband is.
Schuurband hierovereen aanschuiven, als 'ie vol/versleten is gewoon uitschuiven en nieuwe daarop, klaar is kees.
We hebben in onze fabriek zo'n schuurband machine, helaas vandaag was laatste werkdag van dit jaar ( en nu zijn we 3 weken dicht) anders had ik je een foto gemaakt en geplaatst om idee van te krijgen hoe het eruitziet.

Dootch
6 januari 2009, 21:04
allemaal erg bedankt gitaarbroeders voor de nuttige info.
Ondertussen is het apparaat zo goed als klaar. Met een paar eigenwijze draaien maar ook met hulp van jullie info!

De maidentrip kan ik nog niet maken want ik moet de elektrische aansluiting nog doen (3 fazen 220 in driehoek met thermische beveiliging voor de motor)

Toch al een fotootje

http://img84.imageshack.us/img84/4569/img00011xa4.th.jpg (http://img84.imageshack.us/my.php?image=img00011xa4.jpg)

detail van de ophanging
http://img220.imageshack.us/img220/7774/img00008dh8.th.jpg (http://img220.imageshack.us/my.php?image=img00008dh8.jpg)


en de afzuigkap


http://img84.imageshack.us/img84/1095/img00044ol2.th.jpg (http://img84.imageshack.us/my.php?image=img00044ol2.jpg)


Aan de kant van de rol is de MDFplank bevestigd aan het witte frame met een pianoscharnier over de ganse lengte.
Aan de andere kant is de plank ophefbaar met een schroef zodat de spleet versmalt aan de vast opgestelde rol (dat maakt de aandrijving heel wat eenvoudiger.)

Hedge
7 januari 2009, 08:54
Dat ziet er goed uit.

Dootch
28 januari 2009, 12:04
Het voorbije weekend heeft de machine haar maidentrip gemaakt:

Het gaat fantastisch.

enkele bemerkingen:

-De zijkanten van de gitaar schuren ging perfect.

-De achterkant van de gitaar ging goed maar hier ondervond ik het probleem dat ik geen automatische voeding heb. Bij de zijkanten duwde ik met de rechterhand het hout er door en trok er aan met de linkerhand. Bij de achterkant (veel breder dus) is het moeilijker een constante doorvoersnelheid te handhaven. dit is denk ik wel simpel op te lossen door hulp te vragen aan een tweede persoon om aan te pakken.

-Voor de afzuiging mijn stofzuiger gebruikt! Dat ging zonder problemen. Deze heeft ongeveer twee uur bijna continu aangestaan en is dus niet verbrand. (twee keer even gestopt om de stofbak leeg te maken). Let wel het is een DYSON stofzuiger, dus zonder stofzak maar met cyclone stofafscheider en een hepa fijnstoffilter. Ook had ik nog een asemmer tussen de afzuigkap en de stofzuiger als extraatje voorzien. Echter 80% van het stof ging toch in de stofzuiger. Misschien gaat dat beter als ik in de asemmer een bodempje water zet?. (Ik zal ook mijn vrouwtje eens een nieuwe Dyson moeten kopen want die moet tegenwoordig steeds haar stofzuiger lopen zoeken:seriousf:)

-De pianoscharnier blijkt niet volledig te voldoen(uit de Gamma:() Niet zo zeer het scharnieren maar te lichte bevestiging (te dun materiaal) waar de vijsjes in moeten. Daardoor zat de draagplank een half milimetertje scheef. Ik kan echter heel makkelijk de helling van de schuurrol ook aanpassen. (De kogellagers kunnen ook pivoteren in de axiale richting) Dus als ik de rol aan één kant een 0.5 mm laat zakken gaat dat niet wringen op de lagering. In de toekomst los ik dit echter op met een betere scharnier.

-Het voorblad was eerder al gemaakt

Al bij al een zeer positieve ervaring. En geen last meer van huidirritatie door te lange blootstelling aan stof bij het manuele schuren van pallisander(de reden waarom ik me deze machine bouwde)

Hedge
28 januari 2009, 16:36
Heb je nog een paar foto's? Leerzaam wat je aangeeft qua bouw. GertGert en ik staan op het punt om ook te beginnen aan een drumsander. De aandrijving (oude kolomboormachine) en de as zijn binnen. De lagerblokken volgen snel. De rest gaan we met hout opbouwen.

-Martijn-
7 december 2010, 22:54
Hallo mensen,

Sinds een paar weken ben ik na aan het denken om zelf een cilinderschuurmachine te bouwen, en komende week gaat het nu toch eindelijk gebeuren. In mijn zoektocht naar informatie ben ik al een paar keer op deze pagina terechtgekomen, en hoewel het al 2 jaar oud is reageer ik toch maar. Er is vast wel iemand die het leest ;)


Voor het scharnier gebruik ik een metalen buis met een diameter van 15mm. De tafel waar het hout op ligt voorzie ik aan één kant van twee bouten waarmee je de hoogte kan regelen. Aan de andere kant van de tafel komen gaten aan de onderkant, hier gaat de buis doorheen.
Als je een hele slag aan de bouten draait (M14), is het hoogteverschil 2 millimeter. De afstand tussen de scharnier en de rol is 1/3 van de afstand tussen de scharnier en de bouten, dus ik denk dat de hoogte dan redelijk nauwkeurig in te stellen is. (Een kwart slag aan beiden bouten zou 0.17mm dikte meer/minder betekenen.)

Als aandrijving wil ik een boormachine van 700 Watt gebruiken. Het vermogen hiervan zou voldoende moeten zijn (iets minder dan één pk), ik moet alleen nog even bekijken hoe ik de verhoudingen van de poelies neem. En waar ik ze kan kopen.


Hetgeen waar ik nog niet helemaal uit ben, is hoe ik de rol ga maken.
Het eerste plan was om zo’n 30 MDF schijven te zagen met een diameter van 7,5 cm. Daar frees ik dan vervolgens een gleuf in, waarin je met een latje het schuurpapier vast kan schroeven. (Normale vellen schuurpapier, 23x26 cm)

Daarna kwam ik op het idee om aan beiden kanten een gleuf te frezen, zodat het beter in evenwicht is. Ook omdat ik 7,5 cm aan de kleine kant vond, leek het mij dan handiger om een diameter van 15 cm te nemen. Dan heb je vier stukken schuurpapier nodig, maar hoef je het minder vaak te vervangen en het toerental van de rol hoeft niet zo hoog te zijn.

Op dit forum vertelde iemand dat als je een lang stuk schuurpapier schuin om de rol heen rolt, je alleen het begin en einde (aan de zijkanten dus) vast hoeft te lijmen. Dat leek me eigenlijk wel de ideale oplossing, ook omdat ik dan niet in de rol hoef te frezen. Ik heb nog niet kunnen vinden of deze stukken schuurpapier standaardlengtes hebben, maar ik ben dan van plan om een roldiameter van zo’n 10 cm te nemen. Mijn vraag is alleen of er mensen zijn die hier ervaring mee hebben, en of die het ook aan anderen aan zouden raden om het schuurpapier op die manier te bevestigen.

Als er iemand tips heeft hoor ik het graag!!

Groeten,

Martijn

Cocobolo
8 december 2010, 07:40
...Hetgeen waar ik nog niet helemaal uit ben, is hoe ik de rol ga maken.
Het eerste plan was om zo’n 30 MDF schijven te zagen met een diameter van 7,5 cm. Daar frees ik dan vervolgens een gleuf in, waarin je met een latje het schuurpapier vast kan schroeven. (Normale vellen schuurpapier, 23x26 cm)


Dat lijkt me wel erg klein, die diameter. Ook normaal schuurpapier zou ik niet gebruiken op een drum sander, je moet echt dat schuurpapier hebben met zo'n linnen achterkant anders blijf je papier wisselen. Bovendien zal het denk ik direct scheuren.



Daarna kwam ik op het idee om aan beiden kanten een gleuf te frezen, zodat het beter in evenwicht is. Ook omdat ik 7,5 cm aan de kleine kant vond, leek het mij dan handiger om een diameter van 15 cm te nemen. Dan heb je vier stukken schuurpapier nodig, maar hoef je het minder vaak te vervangen en het toerental van de rol hoeft niet zo hoog te zijn.


Dat is al een betere diameter, ik wil thuis wel even opmeten welke diameter ik heb. Maar vier stukken schuurpapier lijkt me dus niet werken.



Op dit forum vertelde iemand dat als je een lang stuk schuurpapier schuin om de rol heen rolt, je alleen het begin en einde (aan de zijkanten dus) vast hoeft te lijmen. Dat leek me eigenlijk wel de ideale oplossing, ook omdat ik dan niet in de rol hoef te frezen. Ik heb nog niet kunnen vinden of deze stukken schuurpapier standaardlengtes hebben, maar ik ben dan van plan om een roldiameter van zo’n 10 cm te nemen. Mijn vraag is alleen of er mensen zijn die hier ervaring mee hebben, en of die het ook aan anderen aan zouden raden om het schuurpapier op die manier te bevestigen.


Dat is inderdaad de manier beste naar mijn mening. Er is geen standaardmaat of zo, je koopt gewoon een doos met 50 meter (of zo) schuurlinnen. Die knip je op maat (aan beide uiteinden zit een schuin kantje). Als je eenmaal er 1 precies op maat hebt en je wilt hem wisselen, dan leg je hem op een nieuw stuk schuurlinnen en tekent de vorm af op de achterkant. Met een schaar uitknippen en je kunt hem weer bevestigen. Bij mijn machine zit er aan beide kanten een gleufje waar je het schuurpapier insteekt en vastzet.

Ongetwijfeld heb je deze pagina al gevonden : home build drum sander (http://www.rockslide.org/drum%20sander.html) (er staat ook een te downloaden bouwplan)

Daar staat een foto waar je goed kunt zien hoe het schuurpapier normaal gesproken om je drum heen gaat. Aan het eind is het dus tot in een puntje geknipt, vandaar dat je maar een klein gleufje nodig hebt in je drum om het te bevestigen.
http://www.rockslide.org/Images/P5080932.jpg
Leuk onderwerp :)

superfly
8 december 2010, 10:18
He Martijn
Leuk dat je er aan begint. Ik ben benieuwd naar je bouwverslag, wellicht dat ik me ook ooit aan de bouw van een drumsander waag.
Voor de kooplustigen onder ons, er staat momenteel een Herman Buitelaar exemplaar op marktplaats (http://doe-het-zelf-verbouw.marktplaats.nl/machines-schuurmachines/402393139-breedbandschuurmacine.html?return=eJw1jVsOgjAQRfdi Ap9QHkYtIUZ2UtoaGqCddNqIGvfuNOLfPfeezAhe8bfhrENeVx d%2BQC28nLopBOBlOTvQtliFnwMsQgQs7FL%2BlAImuG5LX%2B UK%2B%2BCy5lZlzQCRAqOgDIVUwF4sgcLLEA54V%2Fj3wz6vyb Nx1d7IZG9JaFl7rhM9idrT8cISzQ%2Bi0WutRmEVyilGvwpprK bRYXpc5wCxZzk4DNIp3dOp%2BtB9vp17SWQ%3D&df=1&fta=eNotjkGOgzAQBP%2FiA2djiCA94gv7BeTYTmKtAYuxE3aj %2FD0G5daaVvWURocXo4fIaxgfOrAgRq06iC0MdWV5SAtqihmS rAfFWEJI%2BPeR%2BGp571I5TRFzntzqDYUNdSvbXlH4Q9udzl LR7xOX1Tl70bNlc895nbTxs6OFPVQVYx5kFRdOZrFuKLjaPVqI qG9OkC9vGA2Et4dg8a27q5F90xy%2BpUlL1JbH4OZbuu%2BELM UZYtLbuI8Uzh4rCkI%2FBf1840OQhsTr%2Ff4A%2BQlUQA%3D% 3D&fta_ind=1&fs=1) (laatste bod: 265 euro).

-Martijn-
8 december 2010, 11:45
@ Cocobolo
Dat schuurlinnen lijkt me wel wat, het verwisselen en op maat knippen is dan zo gebeurd.
Om alleen aan de uiteinden een gleuf te maken met een klemmetje lijkt me een beetje priegelwerk, of ik snap het niet helemaal dat kan ook. Ik vraag me af of er veel kracht komt te staan op het punt waar het papier vastzit.
Misschien is het het makkelijkst om aan beiden kanten met een druppel lijm het papier vast te zetten, alleen even oppassen dat het niet loslaat door de hitte.

@Superfly
Die op marktplaats had ik nog niet gezien, bedankt voor de tip.
Alleen is ie met 405 millimeter aan de smalle kant, en de enige plaats waar ik zo’n apparaat kwijt zou kunnen is in de huiskamer…
(Ik maak er geen onderstel bij, maar iets dat hij op een workmate vastgezet kan worden.)


Tijdens de bouw maak ik in ieder geval wat foto’s, misschien doen anderen daarmee nog ideeën op.

Cocobolo
8 december 2010, 12:22
@ Cocobolo
Dat schuurlinnen lijkt me wel wat, het verwisselen en op maat knippen is dan zo gebeurd.
Om alleen aan de uiteinden een gleuf te maken met een klemmetje lijkt me een beetje priegelwerk, of ik snap het niet helemaal dat kan ook. Ik vraag me af of er veel kracht komt te staan op het punt waar het papier vastzit.
Misschien is het het makkelijkst om aan beiden kanten met een druppel lijm het papier vast te zetten, alleen even oppassen dat het niet loslaat door de hitte.
...

Je zou ook kunnen kiezen om dan dat laatste stukje schuurpapier aan beide kanten vast te zetten door in de eerste een laatste mdf-ring een dieper gelegen deel te maken. Daarin zet je dan een blokje met een boutje (+ een busje waar dat boutje in gaat). Oftewel : blokje eruit halen, schuurpapier erin, blokje erop en klemmend vastzetten. Ik heb het idee dat je in eerste instantie op die manier op de hele rol vellen schuurpapier wilde vastzetten: op die manier dus, maar dan alleen bij het begin en einde van de rol.

-Martijn-
8 december 2010, 12:36
Dat is inderdaad een goede oplossing.

Het is dan zegmaar hetzelfde principe als op onderstaande site, met als verschil dat ik alleen aan de buitenkanten een gleuf van 1 a 2 centimeter heb.
http://www.krtwood.com/sander.html

Hij heeft ook over de gehele lengte van de buis een spiebaan gefreest.
Ik ben van plan om het hout aan het metaal vast te lijmen, en als dat niet voldoende is aan de zijkanten van de rol iets om hem vast te klemmen aan de buis.

fransoos
8 december 2010, 20:24
Schuursoort vraagje.

Waar halen jullie je schuurlinnen en zo wat voor type koop je dan behoudens de P-waarde.
Er is bijv. aluminium oxide, keramisch aluminium oxide, Zirkonium en silicium carbide.
Ik zou niet weten welke het meest geschikt voor diverse van onze gitaar houtsoorten is en het meest voordeligst.

Hedge
9 december 2010, 19:07
Ik ben heel benieuwd naar de bouw ervaringen. Ik heb nog steeds onderdelen klaarliggen (lagers, een stalen pijp waar de schijven om kunnen en een poelies), maar ben nog steeds niet aan het bouwen toe gekomen.