PDA

View Full Version : 150 euro! Wat voor studiomicrofoon raad jij aan!



Bailey
14 december 2008, 22:15
De titel zegt het al!
Ik heb 150 euro tot mijn beschikking en wat ik zoek, is een goede leuke microfoon voor mijn thuisstudio'tje! Gaat gebruikt worden voor zang en voor akoestisch gitaar!

Wat is jouw keus
:hippie:

skanky
14 december 2008, 22:24
Ik zou een Studio Projects B1 nemen. Niet duur en prima microfoon.
De B1 is allround inzetbaar, voor meer meningen moet je even de zoekfunctie gebruiken er is al veel over gezegd op het forum.

Bailey
14 december 2008, 22:28
Ik zou een Studio Projects B1 nemen. Niet duur en prima microfoon.
De B1 is allround inzetbaar, voor meer meningen moet je even de zoekfunctie gebruiken er is al veel over gezegd op het forum.

Maar ik kan als ik met de zoekfunctie zoek nooit echt tot passende conclusies komen qua aankoopbesluit. Vindt ik allemaal wat lastig!
Thnx for the tip

bert k
14 december 2008, 23:02
De SP is een mooie, de Behringer B2pro is ook een mooie. (heb ik zelf.) En zo zijn er nog wel een paar.

MjS
14 december 2008, 23:09
Hoor hier op het forum erg veel goede dingen over de Studio Projects B1, zou 'm op basis daarvan bijna blindelings durven kopen als ik het geld er voor had. Heb zelf wel ervaring met die Behringer (ik weet niet zeker of het de B1 of B2 was, maar het was een B), hebben we onze demo over ingezongen. Klonk prima eigenlijk.

Bailey
14 december 2008, 23:18
en de b3? Ook prima ding?

http://images.digitalmedianet.com/2003/01_jan/reviews/studioprojects_b1b3/b3_picture_418.jpg

Bailey
14 december 2008, 23:32
Trouwens, op mijn emu tracker zit dus zo'n uitgang voor de Mic :

http://www.sonarscope.hr/ducan/images/tracker%20emu.jpg

Nou ben ik zo snugger om dat nu pas te ontdekken! Ik neem aan dat we daar geen XLR in gaan proppen. Wat voor kabel heb ik hier dus dan wel voor nodig.

MjS
14 december 2008, 23:59
Over de B3 kan ik helaas niks zinnigs zeggen.

Over de ingang (geen uitgang) daarentegen: daar past zeker wél een XLR in! Het is een gecombineerde jack/XLR input. Je interface heeft (als ik het goed zie) ook fantoomvoeding dus dan ben je met een microfoon, standaard, plopfilter en XLR snoertje helemaal klaar!

bert k
15 december 2008, 00:15
Trouwens, op mijn emu tracker zit dus zo'n uitgang voor de Mic :



Nou ben ik zo snugger om dat nu pas te ontdekken! Ik neem aan dat we daar geen XLR in gaan proppen. Wat voor kabel heb ik hier dus dan wel voor nodig.
Twee dingen: ten eerste is het geen uitgang maar een ingang. Dat lijkt gezeur, maar het is belangrijk. Zorg altijd dat je weet hoe je geluid loopt. Dus van de mic naar de interface naar de computer in dit geval. Later met randapparatuur en grotere mengtafels wordt het een stuk ingewikkelder, dus hou de richting altijd in het oog.

Ten tweede ga je daar dus gewoon een XLR kabel insteken, dat past. Het mooie van die ingang is dat er ook een jackplug inpast, in hetzelfde ding.

Han S
15 december 2008, 00:50
Bedenk dat bij een XLR de pennen altijd in de richting van het signaal wijzen. Het is net als (vul zelf maar in), de vrouwtjes (bussen) zijn de ontvangende partij, de mannetjes (pennen) zijn de zenders.

Dus buss is altijd input en pen is altijd output.

De SP B3 klinkt verdacht veel als de B1 in uni, in omni en fig 8 klinkt hij uiteraard anders en als je met stereotechnieken wilt experimenteren is de B3 een uitstekende keus. Uiteraard heb je er dan twee nodig maar dan kun je ook bijna elke stereoplaatsing maken zoals AB, MS, Blumlein, XY, ORTF, Nos en Din. En vooral MS en Blumlein zijn verdomd interessant.