PDA

View Full Version : welke buizen?



strate
14 december 2008, 20:12
had dit al in mn oude topic geplaatst, maar daar had niemand gereageerd, heb het dus ff in een nieuwe gezet:

ik wil even nieuwe voorbuizen in mn bassman stoppen, er zitten nu fender's 12ax7 in. Nu kun je ook andere voorbuizen erin stoppen (toch?) en vroeg ik me af of dat ook een goed plan is, voor een ander geluid (niet dat ik ontevreden ben met de amp), of dat 12ax7 de beste keus is voor een '59er bassman. ik zat ook te denken aan JJ's, of kan ik beter voor iets anders gaan, sovtek, electro harmonix? en welke andere buizen dan 12ax7 raden jullie me dan eventueel aan?

jerome
14 december 2008, 20:31
Eigenlijk moet je ff de zoekfunctie gebruiken, er is al veel over geschreven...

In mijn amp klinken de Tung Sols veruit het best, vet en toch warm, vol en toch transparant en mooie verhouding tussen laag, mid en hoog.
Ik vond ze zelfs beter klinken dan NOS Philips buisjes
De JJ's mistten in mijn amp laag en de Electo Harmonix vond ik kil en dichtgesmeerd klinken.
Als ik jou was zou ik 3 of 4 verschillende merken en uitvoeringen voorbuisjes kopen en verschillende combinaties proberen.
De mooiste combi hangt nogal af van het merk/type versterker en natuurlijk van je eigen smaak...

zjanke
14 december 2008, 20:34
Merk is een kwestie van smaak, ik heb zelf een voorkeur voor JJ's.

Voorbuizen kun je naar 12AT7 of 12AY7, deze hebben allebei minder gain dan een 12AX7. linkje naar meer info (http://thetubestore.com/gainfactor.html) en vergeet de disclaimer niet te lezen :satisfie:

strate
14 december 2008, 20:42
Eigenlijk moet je ff de zoekfunctie gebruiken, er is al veel over geschreven...

In mijn amp klinken de Tung Sols veruit het best, vet en toch warm, vol en toch transparant en mooie verhouding tussen laag, mid en hoog.
Ik vond ze zelfs beter klinken dan NOS Philips buisjes
De JJ's mistten in mijn amp laag en de Electo Harmonix vond ik kil en dichtgesmeerd klinken.
Als ik jou was zou ik 3 of 4 verschillende merken en uitvoeringen voorbuisjes kopen en verschillende combinaties proberen.
De mooiste combi hangt nogal af van het merk/type versterker en natuurlijk van je eigen smaak...


bedankt voor de snelle reactie! ik vind het iets te duur om 3 of 4 verschillende merken te kopen (ben nog scholier) maar zoals ik het zo hoor zijn de tung sols het best, al is het natuurlijk eigen smaak. ik ga dinsdag naar feedback rotterdam toe om ze te halen en het hangt natuurlijk ook af van watvoor buizen ze daar hebben, ik denk niet dat ze alle merken hebben. ohja, zitten die tung sols ook in een bassman?

zjanke
14 december 2008, 20:49
Volgens mij zitten er standaard Groove tubes in. Vergelijk het logo even met dit plaatje, dan weet je het zeker
http://www.groovetubes.com/images/store_images/groove_tubes_logo.gif

strate
14 december 2008, 20:51
Merk is een kwestie van smaak, ik heb zelf een voorkeur voor JJ's.

Voorbuizen kun je naar 12AT7 of 12AY7, deze hebben allebei minder gain dan een 12AX7. linkje naar meer info (http://thetubestore.com/gainfactor.html) en vergeet de disclaimer niet te lezen :satisfie:

bedankt voor de link!! goede info! haha idd heb ik de disclaimer gelezen;)
ik ben er idd wel voor om ander soort buizen erin te zetten voor de mindere gain. hij gaat nu al oversturen op standje 4, terwijl ik hem toch wat langer clean wil houden. maar een ander soort buis geeft natuurlijk ook een ander soort sound, dus 'verpest' ik mn amp dan niet? ik speel hendrix, srv en john mayer en ik heb me een keer laten vertellen dat 12ax7-buizen erg goed geschikt zijn voor dit soort blues.

strate
14 december 2008, 20:52
Volgens mij zitten er standaard Groove tubes in. Vergelijk het logo even met dit plaatje, dan weet je het zeker
http://www.groovetubes.com/images/store_images/groove_tubes_logo.gif


sorry, typfoutje, ik bedoelde eigenlijk of die tung sols van jou in een bassman zaten;) in de mijne zitten fender buizen, lijkt me persoonlijk niet het beste waar je voor kunt kiezen, maar dat zal wel de smaak van de vorige eigenaar zijn geweest:satisfie:

Chris Winsemius
14 december 2008, 20:56
Bij de originelen was de eerste buis een 12AY7. Deze buis heeft minder gain dan een 12AX7/7025/ECC83 en 'n wat ronder karakter.

Keuze van de buizen is vooral afhankelijk van je eigen smaak, gebruikte gitaren en effekten. Als je aan kunt geven wat je nu mist of wenst (+ de rest v/d gear) kunnen hier wat suggesties gegeven worden. Gaat het trouwens om 'n normale of om 'n Ltd. Bassman?

strate
14 december 2008, 21:07
Bij de originelen was de eerste buis een 12AY7. Deze buis heeft minder gain dan een 12AX7/7025/ECC83 en 'n wat ronder karakter.

Keuze van de buizen is vooral afhankelijk van je eigen smaak, gebruikte gitaren en effekten. Als je aan kunt geven wat je nu mist of wenst (+ de rest v/d gear) kunnen hier wat suggesties gegeven worden. Gaat het trouwens om 'n normale of om 'n Ltd. Bassman?


dus als ik het goed begrijp was bij de originele de eerste voorbuis een 12AY7 en de andere twee 12AX7's?
ik heb als gear (nouja, gear, zoveel is het niet;)) een fender classic '60 en een marshall blues breaker I pedaal. het is niet specifiek dat ik iets mis in de sound, maar soms mag het wel wat krachtiger, wat meer power erin klinken, maar dan bedoel ik het niet met gain erbij. Soms klinkt het ook ietsje te dof (daarom is het ook een bassman?). Maar ik hou van een dikke, warme sound maar toch ook met punch en hoog erin. soms als ik soleer op de G,B en hoge rond de twaalfste fret, dan mis ik gewoon de power erin, het klinkt wat dun. maar misschien ligt dit er ook wel aan dat op de classic '60s vrij dunne frets zitten en dat ik geen high-gain heb. weet trouwens niet of ik dit probleem ook heb als ik de bluesbreaker erop aansluit bedenk ik me net, die heb ik al een tijdje niet gebruikt namelijk. ik zal dat morgen even uitproberen.

strate
14 december 2008, 21:08
ohja, het gaat om een '59er RI bassman uit de jaren 90. deze is ook in gelimiteerde opgave geweest net zoals die nu in de winkel staat met gelakt tweed?

Chuck_S.
14 december 2008, 21:09
Is het eigenlijk zo dat bij een fender bassman de voorbuizen wel invloed hebben op hoe snel de versterker gaat oversturen? Het oversturen bij deze versterkers komt toch vooral van de eindtrap dacht ik?

Wie legt dit even haarfijn uit?

Alvast bedankt voor de info!

Chris Winsemius
14 december 2008, 21:21
Ik weet iig. 'n goeie optie voor V1 (eerste buis)(mail me even), V2/V3:
JJ: rond/warm, veel nadruk op het middengebied
Tungsols: helder/transparant, licht piekje in het mid-hoog
EH: veel laag en hoog, misschien meer/te "metal" qua kleuring

De Ltd. heeft 'n massieve kast en klinkt wat ruimtelijker/breder dan de eerste uitvoering(en). Misschien is het ook raadzaam om de amp te laten biasen; als dit niet (of te koud) is gedaan kan er door "juiste biasing" wat extra warmte en sustain komen.

Chris Winsemius
14 december 2008, 21:24
Is het eigenlijk zo dat bij een fender bassman de voorbuizen wel invloed hebben op hoe snel de versterker gaat oversturen? Het oversturen bij deze versterkers komt toch vooral van de eindtrap dacht ik?

Wie legt dit even haarfijn uit?

Alvast bedankt voor de info!

Alle buizen (en onderdelen) hebben invloed op de klank en oversturing. Het grootste gedelte v/d zgn. "eindtrapvervorming" zit in het "opbreken" van de fasedraaier (PI, 3e buis, dichtste bij de eindbuizen).

De preampbuizen hebben dus veel invloed daar op, zoek anders ook op "post pi mv" hier waarbij redelijk wat gemeld wordt omtrent de fasedraaier-oversturing.

Kellet
14 december 2008, 23:56
Mullard 12Ax7! Klinken lekker warm en rond. Naja, smooth is een beter woord.

up-guitarman
15 december 2008, 00:28
In mijn amp klinken de Tung Sols veruit het best, vet en toch warm, vol en toch transparant en mooie verhouding tussen laag, mid en hoog.



Absoluut mee eens !!! Ze zijn wel een beetje fragiel naar het schijnt, maar ik heb er zelf voorlopig nog geen last mee gehad...

strate
15 december 2008, 14:39
Mullard 12Ax7! Klinken lekker warm en rond. Naja, smooth is een beter woord.

nog nooit van het merk Mullard gehoord, maar heb het even opgezocht via het linkje van Zjanke. Maar ik denk dat ik beter niet voor 12ax7 kan gaan. als ik de bassman vol opendraai heb je een gigantische hoeveelheid overdrive waardoor de gehele sound niet goed meer hoort.
wel mooi dat ze warm en rond klinken, maar valt er dan nog steeds dat rauw-achtige srv geluid uit te halen?

strate
15 december 2008, 14:48
nog een paar vraagjes:
- de 12ax7 buis die het dichtst bij de eindbuizen zit, daar is de top van de buis helemaal zwart, terwijl die top van de andere twee nog zilver is. wijst dat erop dat die zwarte versleten is?
- als ik er 12AT7 of 12AY7 in stop vermindert het aantal gain, krijg ik er dan nog steeds het lekkere (rauwe) randje uit voor srv en bijv. the wind cries mary door gewoon het volume wat meer open te gooien? dat het bijv. nu met die nieuwe buizen gebeurt op standje 8 ipv. eerst op standje 4?
- hebben 12AT7 en 12AY7 ook invloed op de hoeveelheid overdrive op het bluesbreaker pedaal?

strate
16 december 2008, 20:15
een bezoekje aan feedback is vandaag helaas door omstandigheden niet doorgegaan... maar kan iemand nog mijn vragen beantwoorden? alvast bedankt!

Chris Winsemius
16 december 2008, 20:39
Heb net je mailtje beantwoord, je mag ook hier 'n keer langskomen.