PDA

View Full Version : Bullitt Tube Tremolo



Coolcat
14 december 2008, 13:32
Ik heb gisteren een Bullitt tube trem van tonegod afgewerkt, nu mijn probleem is dat hij niet bepaald werkt :???: Hij geeft gewoon veeel hum, alsof je je vinger tegen de tip van een jack houdt. Ik heb hem nochtans gemaakt volgens een pdf die ik vond met een layout in van iemand die hem zonder problemen gemaakt had. Hij leek mij ook juist tegenover het schema. Ik was daarstraks even aan het zoeken naar mensen met hetzelfde probleem, maar blijkbaar zijn er slechts weinigen die dit pedaal gebouwd hebben. Op een bepaald forum wezen ze me er op dat het niet KON werken, want de TL072 heeft ook -12v nodig, en die krijgt hij niet op deze layout. Hoewel die volgens mij toch wel exact hetzelfde is als op het schema. Kan iemand me hier even wat mee helpen?

bedankt.

Schema (http://www.geocities.com/thetonegod/bullitt/bullitt.jpg)
Layout PDF (http://users.telenet.be/Cool-cat/Files/Bullitt-Tube-Tremolo-rev2-2.pdf)

Bernardduur
14 december 2008, 13:39
Hier werkt ie prima!

De Bullit is in 2 versies geweest; de eerste had problemen met de oscillator tube. Dit is vervangen door een IC.

Check je wiring! Je hoeft geen -12 te hebben..........

Coolcat
14 december 2008, 13:49
Ja, inderdaad dat was ook mijn eerste idee. Zou het iets te maken kunnen hebben dat ik 12AU7 buizen heb in plaats van AX7, de AU geven wat minder gain. Maar op een of andere manier wouden deze jj au7 buizen ook niet werken in de vanilla booster van tubetown. die van EH zouden wel moeten werken zeggen ze. Welke buizen gebruik jij hiervoor?

nico verduin
14 december 2008, 14:08
Hum, lijkt me meer iets voor een grounding probleem.

EN ik ken zat schema's waar een TL072 geen -12V nodig heeft.

Coolcat
14 december 2008, 14:44
Ik weet het niet goed. Ik weet enkel dat ik hetzelfde voorhad bij de vanilla, maar dat ze zeiden dat het aan mijn JJ buizen lag. Die zouden niet werken in het vanilla ontwerp (wat ik al raar vind). Zou het kunnen liggen aan mijn power supply? Ik heb een 12v AC adapter, die aangesloten is op de 12v print van tonepad. (pdf hier onder) Ik vroeg me wel af wat ik moest doen met de grounding hiervan. Mijn 12vac adapter heeft 2 kabels, het printje 3 inputs. twee keer 12vac en een keer ground. Ik heb die twee kabels aangesloten op de twee 12vac inputs, en bij ground niets. Met het idee dat die ground wel naar de amp zou gaan die wel een ground heeft dus. Er komt 12v uit volgens mijn multimeter, maar of de ground perfect is weet ik inderdaad niet. Ik heb deze nochtans al vaker gebruikt om pedaaltjes te voeden, en dat ging perfect.

12v (http://users.telenet.be/Cool-cat/Files/12v.pdf)

Edit: Door al die luide hum/lawaai kan ik wel de LFO horen, die ook reageert wanneer ik aan de speed pot draai. Maar geen gitaar dus.

Bernardduur
14 december 2008, 15:25
Ja, inderdaad dat was ook mijn eerste idee. Zou het iets te maken kunnen hebben dat ik 12AU7 buizen heb in plaats van AX7, de AU geven wat minder gain. Maar op een of andere manier wouden deze jj au7 buizen ook niet werken in de vanilla booster van tubetown. die van EH zouden wel moeten werken zeggen ze. Welke buizen gebruik jij hiervoor?

Die buizen moeten gewoon werken hoor, maar als ze ook al niet daarin werken is de buis zelf dan wel goed? Ik gebruik er zelf vanalles in :) De preamp is erg lekker!

Kijk effe je aanlsuitingen na van de buis en zo......... juiste pinout gebruikt?

Bernardduur
14 december 2008, 15:27
Ik weet het niet goed. Ik weet enkel dat ik hetzelfde voorhad bij de vanilla, maar dat ze zeiden dat het aan mijn JJ buizen lag. Die zouden niet werken in het vanilla ontwerp (wat ik al raar vind). Zou het kunnen liggen aan mijn power supply? Ik heb een 12v AC adapter, die aangesloten is op de 12v print van tonepad. (pdf hier onder) Ik vroeg me wel af wat ik moest doen met de grounding hiervan. Mijn 12vac adapter heeft 2 kabels, het printje 3 inputs. twee keer 12vac en een keer ground. Ik heb die twee kabels aangesloten op de twee 12vac inputs, en bij ground niets. Met het idee dat die ground wel naar de amp zou gaan die wel een ground heeft dus. Er komt 12v uit volgens mijn multimeter, maar of de ground perfect is weet ik inderdaad niet. Ik heb deze nochtans al vaker gebruikt om pedaaltjes te voeden, en dat ging perfect.

12v (http://users.telenet.be/Cool-cat/Files/12v.pdf)

Edit: Door al die luide hum/lawaai kan ik wel de LFO horen, die ook reageert wanneer ik aan de speed pot draai. Maar geen gitaar dus.

Hmmm, als er 12V DC uitkomt moet het gewoon werken! De preamp werkt ook prima zonder het tremolo deel........

Coolcat
14 december 2008, 15:38
Wel ik heb net even geprobeerd, heb er een clean boost voor gehangen. Nu heb ik mijn gitaar gehoord, maar echt veeeel hum. En alle volumes op 10, maar ik hoor dat hij werkt ja. Zou het er misschien toch aan kunnen liggen dat ik AU7 buizen heb. Want in vergelijking met AX7 heeft de Au maar 19% gain wanneer je stelt dat een ax7 100% is. Dit is dus wel zeer weinig en misschien ook de reden dat alles veel meer gepushed moet worden. Zeker op dat lage voltage.

Bernardduur
14 december 2008, 15:48
Wel ik heb net even geprobeerd, heb er een clean boost voor gehangen. Nu heb ik mijn gitaar gehoord, maar echt veeeel hum. En alle volumes op 10, maar ik hoor dat hij werkt ja. Zou het er misschien toch aan kunnen liggen dat ik AU7 buizen heb. Want in vergelijking met AX7 heeft de Au maar 19% gain wanneer je stelt dat een ax7 100% is. Dit is dus wel zeer weinig en misschien ook de reden dat alles veel meer gepushed moet worden. Zeker op dat lage voltage.

Nee...... ik heb er ook AU in gehad en daar had hij wel minder maar nog wel genoeg volume!

het HUM maakt me meer zorgen!

Kijk, als je maar genoeg push kan er ook volume uit je aarde komen :D

Coolcat
14 december 2008, 15:50
Waar zou het dan aan kunnen liggen? Mijn print is bijna exact aan die van de pdf, enkel mijn kabels zijn langer.

Zou het anders mogelijk zijn om een foto van jouw pedaal te nemen, misschien merk ik dan verschillen op ivm mijn werkwijze.

Bernardduur
14 december 2008, 15:59
De mijne is PTP :D

Check de wiring en de layout van de buizenvoeten. Werk anders met een Audio probe om te zien waar het signaal wegvalt. Meet wat dingen na. Op de 12V plaatsen MOET 12V DC staan. Aan de Vref moet 6V zitten. Check of allen gronden aan elkaar zitten. Gloeien de buizen wel? Hoeveel stroom en hoe voedt je de buizen?

Coolcat
14 december 2008, 16:50
De buizen gloeien, het geheel krijgt stroom van een 12.4v bordje, van in de pdf. De power supply van tonepad. De heaters staan per buis in serie, dat maakt dat ze wel net iets minder dan 6.3v krijgen, maar ze gloeien goed volgens wat ik zie. Het voltage op het circuit zal hierdoor ook iets meer dan 6v zijn, maar ik denk niet dat dit veel kwaad kan.

Zou het helpen als ik alles wat dikker soldeer/de verbindingen allemaal eens opwarm?

MattellicA
14 december 2008, 16:58
De buizen gloeien, het geheel krijgt stroom van een 12.4v bordje, van in de pdf. De power supply van tonepad. De heaters staan per buis in serie, dat maakt dat ze wel net iets minder dan 6.3v krijgen, maar ze gloeien goed volgens wat ik zie. Het voltage op het circuit zal hierdoor ook iets meer dan 6v zijn, maar ik denk niet dat dit veel kwaad kan.

Zou het helpen als ik alles wat dikker soldeer/de verbindingen allemaal eens opwarm?

Een buis die minder gloeispanning krijgt dan de aanbevolen spanning gaat iets minder lang mee... Ben het grafiekje ff kwijt, maar volgens mij is het zo... Maar die 0,1V zal de zaak niet maken :listen:

Als je zeker bent dat je schema klopt, dan zou ik idd alle soldeerverbindigen eens nalopen, ook oppassen dat er niets mekaar raakt... Suc6 :cheerup:

BTW: Stel ff je powersupply in op 12V, zoals het hoort...

BTW2: Volgens mij zijn de heaters van de buizen parallel aangesloten op de layout... Bij jouw staan ze in serie... :D => ze krijgen 6V i.p.v. 12V...

Bernardduur
14 december 2008, 17:36
De heaters van de PDF staan parallel!

Coolcat
14 december 2008, 17:37
Met mijn serie bedoel ik dat over pin 4-5 12,4v staat. En op die manier de twee buizen parallel. Dan hebben alle heaters in de buizen toch ongeveer 6.2v? Ik bedoelde gewoon dat ik in principe ook 6.3V had kunnen zetten op pin 4 en 5 met ground aan pin 9, dan zijn de heaters parallel aangesloten, nu staan ze dus per buis in serie zodat ik gewoon 12,.. volt kan geven

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/5/53/EIA-9A.png

nico verduin
14 december 2008, 17:45
De buisjes zijn correct aangesloten en daar ligt het ook niet aan. Als je het schema hebt gevolgt, begin dan met het eruit trekken van U2. Hij zou dan muisstil moeten zijn. Is dit niet het geval, dan heb je grote kans dat de fout in de het gedeelte van U3B zit.

Als je een scope hebt dan had het handiger geweest, maar die zal je wel niet heben neem ik aan.

Als je alles dicht draait, welke spanningen meet je op de pinnen 1 en 6 van beide buizen?

Ik ben ook wel benieuwd welke spanning je meet op Pin 1 van U1A.

Meet alles in DC.

Verder hoor ik graag wat je AC en DC meet op de voedingspanning?

Coolcat
14 december 2008, 17:54
Eerst heb ik even een paar foto's. Het enige dat ik nog zou kunnen bedenken is dat die niet afgeschermde weerstanden bij de buizen antennetje spelen..

Link (http://users.telenet.be/Cool-cat/Files/Bl/)

Ik zal dadelijk de voltages eens meten. Waarom precies AC? Want volgens mij is alles hier toch wel in dc?

Coolcat
14 december 2008, 17:59
Met U2 er uit is de hum een pak minder, maar muisstil noem ik hem niet echt.

Coolcat
14 december 2008, 18:09
met alle pots op 0

powersupply 12.04v

u2 1 6.28
u3 1 0.20

u2 6 8.8
u3 6 8.6

u1a 5.95

alles in volt DC

nico verduin
14 december 2008, 18:23
Spanningen kloppen wel. Echter het printje heeft allerlei signaal opvangers, geen enkele afscherming. Zoals daar gemonteerd, is het een grote brom opvanger.
En dat printje wekt ook niet veel vertrouwen vrees ik.

En die AC meting op de voedingspanning geeft aan hoeveel rimpel (=brom) je op de voeding hebt.

Coolcat
14 december 2008, 18:33
Dus met andere woorden, dat printje moet afgeschermd worden van de rest?

Coolcat
14 december 2008, 19:10
Ik meet 1.48v AC op mijn voeding. Is dit goed?

cluseau
14 december 2008, 20:00
Hallo, ik wil me nergens mee bemoeien maar je rimpelspanning is giga hoog. Ideaal is als je hier niets (AC) meet. Schakel alle spanningen uit en meet met de Ohm meter even de verbindingen. Min klem meter op je ampchassis plus klem op de min van je bruggelijkrichter, de min van de 1000uF en de min van de 47uF. Je zou overal tussen 0 en 1 Ohm moeten hebben. Ik gok erop dat je 1000uF niet aan massa zit. Zoals Nico al zegt "de opbouw wekt niet al te veel vertrouwen". Is niet lelijk bedoeld hoor!

Toch succes
Frans

Ps zijn je problemen nog niet opgelost geef dan even je spanningen op de kathode en anode van D5.

Coolcat
14 december 2008, 20:07
Gaat het nu dan over die tonepad power print? Want daar heb ik dus wel een aansluiting voor ground, waar effectief enkele dingen naartoe gaan, maar daar is niks op aangesloten, want ik heb geen ground aan mijn 12v ac adapter

cluseau
14 december 2008, 20:14
Ik neem aan dat je het pdf je 12V gebruikt voor je voeding van de tremolo schakeling, Zoja meet dan even de spanning op de elko van 1000uF en de spanning K en A D5. We kunnen dan zien of je voedingsspanning hebt en of je spanningsregelaar werkt.

Coolcat
14 december 2008, 20:23
Aan de 1000uf elko 16v

Aan de + kant van D5 16v

Coolcat
14 december 2008, 20:30
Ik heb wel het gevoel dat er grounding problemen kunnen zijn met dat ding, aangezien er geen ground aan de ground hangt, bij gebrek daar aan :dontgeti:

nico verduin
14 december 2008, 20:36
Zoals al eerder gezegd, niet lelijk bedoeld, maar die opstelling heeft zoveel mogelijkheden om brom op te pakken dat je bijna met geen mogelijkheid deze kan oplossen zonder eerst een aantal eliminerende maatregelen te nemen:
- Verifieer dat de print inderdaad identiek is aan de layout
- bouw het geheel in een metaal kastje (hammond kastje oid. In ieder geval zodanig dat alles binnen een gesloten kast zit. De onderkant hoeft nog niet.
- Gebruik afgeschermd draad van de jack naar de print.
- Maak de draden zo kort mogelijk. Zeker de draden naar de pinnen 2 en 7 van de buisjes. Dit zijn de signaal ontvangers (= brom).
- die 1.48V is inderdaad veeeeeel te hoog. Desnoods een 12V regulator schakelingetje toevoegen om een stabiele 12V te maken. Liever 12V stil dan 16 volt met een hoop brom.
- nu wordt het zoeken naar een speld in een hooiberg. Ook wel gokken genoemd.

nico verduin
14 december 2008, 20:37
Ik heb wel het gevoel dat er grounding problemen kunnen zijn met dat ding, aangezien er geen ground aan de ground hangt, bij gebrek daar aan :dontgeti:
Ground is in feite de min leiding van het geheel. Hoeft niet perse geaard te zijn.

cluseau
14 december 2008, 20:54
Aan de 1000uf elko 16v

Aan de + kant van D5 16v

Nu is de min kant nog zeer belangrijk, als je daar 12V over hebt is het aan de krappe kant maar het moet kunnen mits de rimpel aan gelijkrichter zijde niet te groot is. Als je na de regelaar nog steeds 16V over hebt heeft deze geen stabiliserende werkruimte en heb je brom. Dus geef ook even je uitgangsspanning te meten op de andere zijde van D5. Kun je zeggen of je een 50 of 100 Hz brom hebt? Als het 50Hz is hoef je hier niet verder te zoeken maar is het zoals Nico al zei "opgepikte rotzooi" uit het net.

cluseau
14 december 2008, 21:05
Desnoods een 12V regulator schakelingetje toevoegen om een stabiele 12V te maken.

Dat heeft hij toch? of heb ik het nu niet goed begrepen

nico verduin
14 december 2008, 21:18
Dat heeft hij toch? of heb ik het nu niet goed begrepenoeps.... je hebt het goed begrepen. Maar dan rammelt er wat in die schakeling..... of de metingen zijn niet goed?

cluseau
14 december 2008, 21:31
oeps.... je hebt het goed begrepen. Maar dan rammelt er wat in die schakeling..... of de metingen zijn niet goed?

Wat rammelt er dan?

Zo te zien is primair wel oke, 12*1,41 ongeveer 16V. Als de uitgang exact 12V is werkt de regelaar ook en verwacht ik geen brom uit de voeding. De massa aansluiting van de trafo is onbelangrijk, er staat immers een brug achter, (100Hz). Ik vraag mij wel af of de uitgang wel op 12V is afgeregeld, als hij max staat is er geen sprake van regeling gezien de krappe ruimte over de regelaar. Even wachten of we nog cijfers krijgen van de uitgang Anode
D5.

Coolcat
14 december 2008, 21:34
ik heb gewoon een adapter die 230v omzet in 12v AC, dat zijn twee kabeltjes. Die gaan op de twee 12v AC aansluitingen op die regelaar van tonepad, waar je met een trimpot het voltage kan instellen. Ik heb hem nu op 12v DC ingesteld. Ik vroeg me af of de lijn die aangegeven wordt met "ground" ergens aan verbonden moet zijn, want deze is de ground voor de DC die gemaakt wordt, maar deze gaat nergens naartoe. Voor de rest heb ik al meerdere pedaaltjes gevoed met deze print, zonder problemen en zonder hum.

Coolcat
14 december 2008, 21:36
dus nu moet ik het dc voltage meten aan de - van D5?

cluseau
14 december 2008, 21:37
dus nu moet ik het dc voltage meten aan de - van D5?

Please......

Coolcat
14 december 2008, 21:38
D5:

12.15V aan de kant die aan de LM317 zit
16v aan de -

cluseau
14 december 2008, 21:53
D5:

12.15V aan de kant die aan de LM317 zit
16v aan de -

D5 zit toch aan weerzijden van de LM317 en niet aan de - ?

Verder lijkt me de regeling oke, de spanning is iig juist ingesteld.
Ik zat nog even te swappen tussen de drie schema's, maar naar mijn idee moet de min van je voedings printje aan de min zijde van C1 op de tremolo print. Zonder dat kan het niet werken tenzij je via een omweg toch ergens een foute massa maakt. Dat kan ik zo niet bepalen natuurlijk. In de layout staat duidelijk "to PSU ground" bijgeschreven waar je de min van je voedings printje moet aansluiten.

nico verduin
14 december 2008, 21:56
Wat rammelt er dan?


Is een uitdrukking.(dat er iets fout zie).. De schakeling ziet er goed uit, maar als hij 1.46V rimpel heeft, dan is er iets fout. Zou inderdaad wel eens op max kunnen staan.
Vergeet die laatste zin.... ik loop alweer achter....

Coolcat
14 december 2008, 21:57
Die volt regelaar staat idd wel op het uiterste maximum dat ik hem kan krijgen

cluseau
14 december 2008, 22:02
Die volt regelaar staat idd wel op het uiterste maximum dat ik hem kan krijgen

Maar je had toch ergens 12.15 gemeten, dat lijkt iig goed. belangrijker is dat je de 12V naar je tremolo printje brengt op de daarvoor aangewezen plaats.

Het beste kun je de uitgangsspanning van je voedingsprintje meten over de elko van 47uF, eventueel bijregelen naar 12V. Zoals al vermeld, beter 12V strak dat een rotzooi van 16V want daar kan een IC niks mee.

Coolcat
14 december 2008, 22:05
De tremolo is volgens mij wel juist met de voedingsprint verbonden. Maar wat ik zal doen: (eerst nog even leren, want heb morgen examen spaans) Alle soldeerpunten eens bekijken. Die weerstanden aan de buizen wat afschermen, kabels korter maken waar dat mogelijk is. Dan zal ik nog eens testen, en dan zien we morgen hoe het verder moet. Als mijn 7809 en 7812's toekomen bouw ik een goeie power supply. (Andere stukken liggen hier al)

Ik heb me hiervoor gebaseerd op Dit (http://users.telenet.be/Cool-cat/Files/Bl/DualPSSch.GIF) Maar dan met een 7812 en een 7809. Zonder de negatieve kant van het geheel.

cluseau
14 december 2008, 22:08
Maar wat ik zal doen: (eerst nog even leren, want heb morgen examen spaans)

Is veel belangrijker


De tremolo komt later wel joh, ik zie wel wanneer je er verder aan gaat. We kijken heel regelmatig op dit forum.

succes met spaans.

Coolcat
14 december 2008, 22:10
Trouwens echt al bedankt voor de hulp, daardoor heb ik er toch al geluid uit weten krijgen op een of andere manier :)

Coolcat
14 december 2008, 23:37
Ik heb net nog effe enkele kabeltjes verkort. Nu heb ik effe geprobeerd op een valvetronix met earphone. De hum is nu enigzins verminderd, ik kon de vox echt extreem hard zetten zonder veel hum, maar mijn signaal zelf is ook zoo enorm stil. Gitaar op 10, alles open en dan nog kan ik met moeite mn gitaar horen. :???:

Zou je anders eens wat foto's kunnen posten van je ptp werk, misschien dat ik hem dan opnieuw bouw van het schema maar dan ptp, met het oog op korte kabels en shielding.

cluseau
15 december 2008, 08:13
@coolcat:
Ik heb je schema nog eens bekeken en vind er iets heel vreemd aan. Ik ben halverwege deze post ingevallen en zie misschien iets over het hoofd, dus even voor alle duidelijkheid.
1 Je hebt een preamp met 2 (4) buisjes.
2 Je hebt daar een printje ingebouwd met een tremolo schakeling.
3 gebruikt een externe 12v voeding om deze print te voeden.

Vraag: Heb je een orgineel schema van de preamp of is het door jouw geposte schema orgineel, dat weet ik dus niet. Als je een orgineel schema hebt van de preamp zou je dat hier dan even kunnen posten? Geef anders even een fabrikant en type.

In het door jouw geposte schema zitten m.i. een paar fouten.
Het eerste deel van de TL072 wordt gebruikt om een referentie spanning te creeren van ongeveer de halve voedingsspanning.
Hierop zijn alle rooster lekweerstanden van 1 meg aangesloten.
Dit betekend dat de buizen zo goed als volledig in geleiding staan met name je eerste trap waar zo echt geen (of minimaal) geluid uit zal komen.
Ik denk dat dit niet de bedoeling was.
De 2e helft van de TL072 is je tremolo oscillator die het tremolo signaal moduleerd op de kathode van de 2e trap. Dit is eigenlijk de enig noodzakelijke koppeling tussen de oscillator en de amp.

@Nico:
Kan jij je ook vinden in deze stelling ?

Ik kan het altijd mis hebben maar dit is wat ik er op deze afstand van denk.
Geef ons iig zoveel mogelijk info over wat je gedaan hebt. Probeer ook 1 ding tegelijk te doen en post dan eerst het resultaat voordat je verder gaat.

We komen er vast wel uit.

mvg
Frans.

PS ik zag dat je een 78XX wil gaan gebruiken, dat gaat je niet helpen hoor. Dit is hetzelfde idee als de LM alleen is een 78XX een vaste regelaar welke (zonder extra maatregelen) niet instelbaar is.

Coolcat
15 december 2008, 10:49
Wel, wat ik heb gemaakt is exact wat er in Deze (http://users.telenet.be/Cool-cat/Files/Bullitt-Tube-Tremolo-rev2-2.pdf) pdf staat. Dat zou een werkende layout moeten zijn van Dit (http://users.telenet.be/Cool-cat/Files/Bl/bullitt_sm.jpg) schema, dat het origineel is van tonegod.

Het schema van tonegod zou in principe moeten werken, hij heeft het ontworpen. Ook heeft Bernardduur uit deze topic de bullitt blijkbaar met succes gemaakt, uit dat schema.

Over die 78xx, het was de bedoeling dat ik daarmee een krachtigere, beter gefilterde stabiele voeding zou maken, die mij hopelijk al heel wat hum bespaart.

cluseau
15 december 2008, 11:55
Ik heb het hele stuk nog eens doorgelezen en zag ineens dit:




u2 1 6.28
u3 1 0.20
u2 6 8.8
u3 6 8.6
u1a 5.95

alles in volt DC

Dit slaat echt nergens op, dat gaat niet werken met deze spanningen of je hebt een meetfout gemaakt. Alleen transistoren kan je bevredigen met deze lage spanning. Hoewel 200mV is voor een transistor zelfs te laag. Het zou overigens wel mijn theory bevestigen dat je buisjes volledig in geleiding staan.

Wat mijn vorige vraag betreft vrees ik dat we niet op dezelfde golflengte zitten want waar het mij nu om gaat is het volgende:


De schakeling met de TL072 heb jij toch toegevoegd aan je werkende preamp?
Nu zou ik graag het schema van de preamp willen zien zoals het orgineel door de fabrikant is geleverd, dus ZONDER de schakeling met de TL072. Alleen dan kan ik bevestigen wat ik al vermoed, nl dat er een fout in je schema zit. Ik ben nog steeds van mening dat het zo niet kan werken. (zeg nooit "nooit" he)
De pdf-jes die ik nu van je heb zijn allen voorzien van de TL072.:dontgeti:

Coolcat
15 december 2008, 12:07
Ja, die jpg layout van vorige post is het originele. De preamp en het bordje zijn niet apart. Ik heb het gebouwd en gevonden op het net als een geheel, gemaakt door tone god. Op Deze (http://www.geocities.com/thetonegod/bullitt/bullitt.html) site. Daar staat ook informatie over de onderdelen en de schakeling. Het was dus niet iets bestaand dat ik heb aangepast, of iets gekocht dat ik heb veranderd. Ik heb hem nagebouwd van het ontwerp van tonegod.

cluseau
15 december 2008, 12:37
Tja, dan is het een ander verhaal. Ik was er van uit gegaan dat je een bestaande preamp had gemodificeerd. Ook zie ik nu pas op die site dat de buisjes ook uit de 12 volt gevoed worden. Dan zijn de lage spanningen wel verklaarbaar. Blijft er over dat je maar 200mV meet op de anode van de kathode volger U3-1. Als deze trap niet werkt zou dat betekenen dat de tremolo niet of weinig invloed heeft op je signaal. Maar wat ik van jouw had begrepen komt er zoiezo geen signaal doorde preamp, klopt dat? Er is in dat geval wel meer aan de hand.

nico verduin
15 december 2008, 12:51
Die U3-A is de tremolo. Kan wel kloppen die waarde. Als hij aanstaat dan gaat die spanning op en neer. Als hij uitstaat, loopt er geen stroom. Hij gaf al aan dat de LFO het wel deed.

Ik zit meer op jou lijn van die DC op 6V. Daarmee bedoelend de zwevende massa.
Ik zou zelf gelijk die U1A eruit knikkeren en gewoon gemeenschappelijke massa creeren. Dus Pin-1 en Pin-2 van U1A loshalen en dan die draad naar o.a. de 1Meg weerstanden ook aan GND hanngen. Dan heb je tenminste dezelfde referenties. En gaan die buis instellingen beter kloppen.

Coolcat
15 december 2008, 13:15
Hm. Ja het rare is. Hij werkt wel, ik heb hem al gebruikt, hij klinkt als een tremolo en de tonestack werkt. Depth, speed, bypass werkt. De gain knop lijkt geen effect te hebben. Ik moet het uiteindelijke volume op maximum zetten. Ik heb veel hum en brom, en amper gitaar signaal. Dat is mijn grootste probleem. Dit kan misschien liggen aan de eerste stage die niet goed werkt? (gok ivm die gain die niet gaat). In het artikel op de tonegod site spreekt hij van een distortion, diegene die hem maakte hier in het topic zei ook dat het een leuke preamp is. Maar gain heb ik dus absoluut niet.

cluseau
15 december 2008, 13:49
Maar gain heb ik dus absoluut niet.

Dat vind ik niet zo verwonderlijk met deze instelling, maar zoals ik al zei "zeg nooit nooit". Ik moet toegeven dat ik niet eerder aan zoiets exotisch (lage spanning) gewerkt heb maar zal vanavond eens wat gaan experimenteren. Ik heb de grootste moeite met het level van de rooster lekweerstanden. Als ik mag aannemen dat er niet meer dan 1V op de kathode's staat zou het rooster 5V positief zijn tov de kathode. Dit is tegen alle logica in. Als ik morgen wat meer inzicht heb laat ik de resultaten wel weten. Moet weer aan het werk he!

Zou het trouwens kunnen dat je aan de verkeerde trap zit te meten. Als je nl op de anode van U3-1 200mV meet twijfel ik of die trap als kathode volger kan functioneren. Stel dat je meet aan de eerste trap ipv de derde dan zou je gain probleem verklaart kunnen zijn. Je zou niet de eerste zijn die zich totaal blind zit te staren. Het is mij ook meer dan eens overkomen.

Coolcat
15 december 2008, 13:54
Ik heb effe gedaan wat nico zei over die U1A weg te doen. Mijn signaal is opeens wonderbaarlijk een stuk duidelijker geworden, hoewel ik nog altijd geen gain heb. Met de gitaar op 10 heb ik geluid zoals het zou moeten, met gain (die niets doet?) en level op maximum. Maar als ik de gitaar terugdraai tot 9 of 8 hoor ik direct niets meer. Er is wel nog altijd de hum, en als ik niets speel hoor ik duidelijk de LFO

cluseau
15 december 2008, 13:58
Ik zou zelf gelijk die U1A eruit knikkeren en gewoon gemeenschappelijke massa creeren. Dus Pin-1 en Pin-2 van U1A loshalen en dan die draad naar o.a. de 1Meg weerstanden ook aan GND hanngen. Dan heb je tenminste dezelfde referenties. En gaan die buis instellingen beter kloppen.


Is precies wat ik ook bedoel. Maar de 6V ref heb je wel nodig om de opamp U1B in te stellen ,dus pin 1 en 2 aan elkaar en alleen verbinden met de + ingang van U1b. Vervolgens de 1Meg roosterweerstanden gewoon aan massa leggen.

Hij heeft een punt met het feit dat er mensen zijn die dit ding naar tevredenheid hebben nagebouwd. Wij maken dus waarschijnlijk een denkfout. Dat is de reden dat ik dit geval ff wil nabouwen om te kunnen meten. Coolcat zit in Belgie dus is te ver om ff naar mij te komen.

nico verduin
15 december 2008, 14:02
En Heemskerk is nog verder:seriousf:
Zal 's voor de gein de charts maken voor de 12AX7 met die spanningen en micro stromen. Kan nog wel voorstellen dat alles naar de 6V gaat om brom te voorkomen en dan de laatste trap weer via ground. Dan zal het wel werken.

cluseau
15 december 2008, 14:03
@Coolcat:
Zie ik nu dat je de schakeling experimenteel hebt opgezet op een stuk karton of heb ik dat mis? (Ik hoop het)

Coolcat
15 december 2008, 14:14
Euhm, ja ik vrees dat je dat goed gezien hebt. (een schoendoos :nervous: ) Want die komt later normaal gezien in mijn multi effect bak. Dat werkt iets makkelijker dan prutsen in een klein boxje. Om te testen staat hij wel in een alu box hoor, dat schermt misschien toch al iets af.

Ik heb gedaan wat jullie zeiden met die U1A, de 1 en 2 hangen aan elkaar en gaan naar 5 van U1B. (met R7 enzo uiteraard tussen)

R5, R12 en R18 hangen nu aan ground

Ik heb opnieuw metingen gedaan van de buizen. Ik merk vrij grote schommelingen in het voltage

u3

1 3-6
2 4-9
3 2.5-6
6 10.2
7 0.45

u2
1 6
2 5.9
3 5.7
6 9.95-10.4
7 -0.25


Alles in V DC.

cluseau
15 december 2008, 14:23
Euhm, ja ik vrees dat je dat goed gezien hebt. (een schoendoos :nervous: ) Dat werkt iets makkelijker dan prutsen in een klein boxje. Om te testen staat hij wel in een alu frame hoor, dat schermt misschien toch al iets af.


Afgezien van je meet inspanningen, dit is zinloos.
Al, maar dan ook AL je componenten hangen in de lucht en pikken gewillig brom op. Als je een alu frame gebruikt zitten componenten zoals je buisvoeten en chassisdelen verbonden met massa. Ik vrees dat je hum probleem verklaart is en dat het zinloos is hiermee verder te gaan hoe makkelijk karton ook werkt. Ik neem aan dat je aan het alu omhulsel ook geen kabeltje naar massa hebt gelegd. Dat zou namelijk nog een beetje helpen. Maar dan nog......dit is zinloos, helaas.

Eerst maar eens een degelijk chassis maken en alles keurig inbouwen. Als je dan nog problemen hebt (zijn wij, denk ik) ben ik altijd bereid je te ondersteunen.

Coolcat
15 december 2008, 14:28
Ok, dan maar iets van metaal zoeken. Ik had dat oorspronkelijk niet voorzien, aangezien dit maar een testfase was, achteraf zou hij toch in een beter geshielde bak komen, met andere effecten.

nico verduin
15 december 2008, 14:42
Euhm, ja ik vrees dat je dat goed gezien hebt. (een schoendoos :nervous: ) Want die komt later normaal gezien in mijn multi effect bak. Dat werkt iets makkelijker dan prutsen in een klein boxje. Om te testen staat hij wel in een alu box hoor, dat schermt misschien toch al iets af.

Ik heb gedaan wat jullie zeiden met die U1A, de 1 en 2 hangen aan elkaar en gaan naar 5 van U1B. (met R7 enzo uiteraard tussen)

R5, R12 en R18 hangen nu aan ground

Ik heb opnieuw metingen gedaan van de buizen. Ik merk vrij grote schommelingen in het voltage

u3

1 3-6
2 4-9
3 2.5-6
6 10.2
7 0.45

u2
1 6
2 5.9
3 5.7
6 9.95-10.4
7 -0.25


Alles in V DC.
Heb je die tremol wel uit staan?

Coolcat
15 december 2008, 15:33
Ik ben net effe de garage ingedoken met een oude ijzeren behuizing van iets anders. Die is nu een beetje gemodifieerd. Vanavond zal ik de boel daar in overbouwen. Er is ook een grounding punt voorzien op de behuizing zelf. Dan zal ik opnieuw alles nakijken en nog eens meten, want ik vind het raar dat er zoveel verschillen op de metingen zaten.

Coolcat
15 december 2008, 22:04
Ok, ik heb hem herbouwd in deze (enorm dikke) ijzeren behuizing. De kabels allemaal een stuk verkort, star grounding op een punt op het chassis. En ik moet toegeven, jullie hebben gelijk! Mijn signaal is alive and kicking, ik krijg reactie van de gain knop. Het stiller draaien van de gitaar pot heeft nog altijd wel een iets te grote impact, die moet ongeveer op 9-10 staan, anders geen geluid meer. De depth knop is gevoeliger, speed werkt beter.

Wat ik nu nog heb is een klein beetje hum, maar het is wel irritant dat ik de LFO erdoor hoor als ik niks speel. De hele tijd dus zo *humhumhmhumhumhum*. Ik heb hem nu wel gebouwd zonder die U1A. Misschien moet ik proberen om deze eens terug in de staat te brengen zoals in het schema?

cluseau
16 december 2008, 08:16
Mooi, een grote stap voorwaarts dus. Misschien moet je nu stap voor stap naar de orginele situatie toe werken. Uiteindelijk zou hij goed moeten werken als je hem geheel volgens schema opzet, tenminste volgens de andere leden.


De LFO is toch uitschakelbaar.
Als je niet speelt zou jeook niets moeten horen toch?
Alles wat je wel hoort is ongewenst en moet er uit te halen zijn.

Begin maar met je humhumhumhum zou ik zeggen.

Gaat het nu over 50 of 100Hz hum?

nico verduin
16 december 2008, 09:16
Die hum hum kan wel kloppen. De sinus van de LFO wordt toegevoegd aan de kathode bias. Daardoor zal hij waarschijnlijk tegen de 0V aanlopen. Niet uitgesloten dat ie dan meer wil vragen dan de voedingsspanning kan leveren. De Hum wordt dan versterkt.

Op zich wel (deels) op te lossen door de spanning vanaf de LFO naar de kathode wat te verminderen (wordt de invloed echter ook minder). Maar nu wordt sowieso de hum door de LFO versterkt.

Dus een stap tegelijk.

Coolcat
16 december 2008, 10:18
Ik heb even een sample gemaakt, dat is gemakkelijker om *humhumhum* uit te leggen :). In het begin is er even wat hum, daarna en korte test. Hij werkt dus wel, alleen is die hum enorm storend spijtig genoeg. Wat ik gisteren in het donker wel merkte: Wanneer ik het effect bypass met de depth bypass knop, en de depth pot staat op het minimum dan produceert U3A op een of andere manier een fel licht dat knippert op de LFO speed. Ik neem aan dat het niet de bedoeling is dat een buis zich als een vuurtoren gedraagt? Wanneer ik de depth niet op niet op 0 zet (wat eigenlijk de hoogste depth stand is in principe) dan wordt het minder en lijkt het weg te gaan. Als het de depth knop niet gebypassed is heb ik dit ook niet.

De hum van het begin van het fragmentje is hetzelfde wanneer de depth gebypassed is, alleen hoor je er dan de LFO niet in.

Klik (http://users.telenet.be/Cool-cat/Files/Bl/trem_1.mp3) (ja er is grote kans op een ontstemde gitaar, het gaat om de trem, niet de gitaar :P)

cluseau
16 december 2008, 11:45
Klink wel goed eigenlijk, jammer van de humhumhum.....:seriousf:

Typisch geval van een bekrompen voeding, is wel wat aan te doen hoor!

Vraagje: je buizen gloeidraad voeding komt die van na de gelijkrichter = DC of zit die gelijk aan de trafo = AC

Coolcat
16 december 2008, 12:02
DC (10 tekens)

cluseau
16 december 2008, 12:12
Verklaring:
Je goeistroom gaat dan ook de 1000uF elko leegtrekken en een grotere rimpel veroorzaken.

Er blijft dan waarschijnlijk te weinig werkruimte over voor de regelaar.

voorbeeld:
Als je onbelast 16v gelijkspanning hebt met daarop een rimpel van 1,5v is de ingangsspanning voor de regelaar grofweg 16 - 1,5 = 14,5v
De werkspanning voor de regelaar is dan 14,5 - 12 = 2,5v.
Typisch gevalletje van te weinig ruimte.
Een 7812 kan daar ook niks mee hoor! Zonde van je tijd.

Mogelijke oplossingen:

Door je ingaande spanning te verhogen geef je de regelaar meer kans zijn werk te doen.
Dit zou neerkomen op een andere trafo of
een tweede trafo speciaal voor de gloeidraden of
spannings verdubbeling toepassen om een hogere gelijkspanning voor de regelaar te creeren.

De gloeidraden iig zeker voeden uit het 12v AC deel


Ik vraag mij wel af of jouw trafo alle gevraagde stromen kan leveren.

Om daar achter te komen zou je even de totale stroom moeten meten.