PDA

View Full Version : Volume-potmeters beïnvloeden ook toon?



Onkelpazuzu
13 december 2008, 20:31
Ik heb de bedrading van mijn Telecaster laten veranderen; ipv een volume- en een toonregelaar heb ik nu twee volumeregelaars (één per element). So far, so good. Maar wat nou echt raar is, is dat beide volumeregelaars nu óók de toon lijken te beïnvloeden: als ik het volume wegdraai, wordt de toon ook echt doffer. Dat was eerder beslist niet zo. Ik gebruik mijn volumeregelaar graag en veel, maar de toon blijft dan wel altijd helder. Maar nu dus niet meer. Ik ga er natuurlijk mee terug, maar ik ben in de tussentijd wel heel benieuwd hoe dit eigenlijk kan. Weet iemand dat?

yhcmarc
13 december 2008, 20:36
Er ontbreekt waarschijnlijk een weerstandje / condensator op je volume pots naar de aarde toe waardoor je tone doffer wordt bij afname van volume. Dat is standaard zo nl.

Ukeloeder
13 december 2008, 20:40
Misschien makkelijker als ik mijn vraag bij de jouwe post, met uw welnemen uiteraard... Bij mijn Telecaster 'verschijnt' een hele hoop hoog wanneer ik het volume omlaag draai. Wanneer ik echter de tone ietsjes teruggedraaid houd heb ik dit 'probleem' niet. Iemand een idee?

Onkelpazuzu
13 december 2008, 22:42
Er ontbreekt waarschijnlijk een weerstandje / condensator op je volume pots naar de aarde toe waardoor je tone doffer wordt bij afname van volume. Dat is standaard zo nl.

Dat klinkt inderdaad alsof het wel eens mijn probleem zou kunnen zijn. Maar dan is het wel raar dat ik dat probleem nog niet had toen er maar één volumeregelaar was voor beide elementen... ligt het probleem dan aan het feit dat er nu één element per potmeter is of zo? Of heeft de gitaarman iets stukgemaakt? :dontgeti:

Chris Winsemius
13 december 2008, 22:51
Als de mensen met "Tele problemen" even exact het volgende melden kan ik misschien (wat) helpen:

- merk/type elementen
- waarde potmeters, caps en (eventuele) weerstanden
- bedradings-schema

Onkelpazuzu
14 december 2008, 12:51
Tja, het is een wat oudere (jaren ' 80?) Squier Telecaster (YN757840 staat er achterop, waar de hals aan de body geschroefd zit).

Even zoeken en je bent weer wat wijzer... volgens http://en.wikipedia.org/wiki/Squier is mijn Squier gemaakt in Taiwan in 1997. Weten we dat ook weer.

Ik speel er alleen op, knutsel er niet mee, dus ik heb hem ook nooit zelf opengemaakt. Geen idee hoe het dus zit met elementen en bedrading en elektronica...

Sowieso lijkt het me dat mijn probleem maar even opgelost moet worden door de reparateur die de aanpassing heeft verricht. Maar ik vind het wel intrigerend dat een potmeter kennelijk tegelijk als volume- en toonregelaar kan fungeren. Dat heeft dus voornamelijk te maken met de manier waarop de boel aan elkaar gesoldeerd is?

Ik merk trouwens ook dat één van de volumeregelaars niet helemaal to nul gaat, maw als ik hem helemaal dichtdraai hoor ik toch nog een klein beetje van mijn toon. Ook niet de bedoeling natuurlijk...

VanBiLL.com
14 december 2008, 15:02
Is dit niet het welbekende treble retention (treble bleed). Ik heb die treble retention mod op de volume pot van mijn Tele zitten. Werkt prima. Weinig verschil in tone en de pot lijkt wel iets meer lineair te zijn, moet je liggen.

Hier een schema uit een wat ouder Tele mod's draadje:
http://www.gitaarnet.nl/forum/showpost.php?p=1515749&postcount=30

Anderszijds, met de volume helemaal op 0, en hij "lekt" nog wat signaal, is die volume pot niet "gewoon" kapot?

VanBiLL.com
14 december 2008, 15:10
Maar ik vind het wel intrigerend dat een potmeter kennelijk tegelijk als volume- en toonregelaar kan fungeren. Dat heeft dus voornamelijk te maken met de manier waarop de boel aan elkaar gesoldeerd is?

Dat is wel te verklaren, lees maar eens hier: http://www.ratcliffe.co.za/articles/volumepot2.shtml

Oplossingen vind je ook hier: http://www.projectguitar.com/tut/potm.htm

Hopelijk kan je hier iets mee?

Verder, als je gitaartech wat aan de elektronica aangepast heeft, kan het zijn dat hij tijdens het solderen de potmeter te warm heeft gemaakt en daar kennen ze meestal niet zo best tegen. Het zou wel errug slecht zijn als dat zo zou zijn. Anyhow, als je er toch mee terug gaat, laat dan maar eens zo'n treble bleed mod doen, werken best goed op een tele, hoewel in mijn ervaring je even moet spelen met de waardes van de weerstand en condensator.

Onkelpazuzu
14 december 2008, 21:15
Goede tip! Ik ga het zeker ter sprake brengen.