PDA

View Full Version : Intonatievraag



WillBX
13 december 2008, 18:13
Hallo beste mensen,

Ik ben bezig om een epiphone les paul te intoneren. Heb dit vaker gedaan maar bij deze gitaar heb ik toch een probleem. De G snaar klinkt op de 12e fret hoger dat de flageolet op de 12e fret. De oplossing hiervoor is op de snaarlengte groter te maken. Het probleem is echter dat de brug op maximale lengte staat bij deze snaar, hij kan niet meer verder (heb zelfs het zadeltje (is bij les paul per snaar) omgedraaid zodat de snaar nog iets langer wordt.

Het verschil is niet heel groot maar ik vraag me af of hier iets aan te doen is, een speciaal zadeltje ofzo, of is er niks aan te doen?

Lycon
13 december 2008, 19:06
Ik heb dat laatst ook zitten doen ook bij een Richwood Les Paul en kwam met de G snaar net uit.
Is het verschil in de stand van de zadeltjes erg groot met de naast liggende D en B snaar?

Ash ketchum
13 december 2008, 19:09
Kijk ook de bolling van je neck na. Kan ook iets schelen met intonatie als 'ie te bol staat.

WillBX
14 december 2008, 01:27
Bedankt voor de reacties alvast
@lycon: het zadeltje van de g snaar verschilt behoorlijk in stand in vergelijking met de d en b snaar

Ik heb de hals iets holler gezet....helaas te weinig effect. Ik heb nu het schoefje van het zadeltje helemaal uit zijn chassis gehaald waardoor het zadeltje nog een paar mm naar achter kan, en nu is hij goed geintoneerd. Maar het is wel een beetje een gammele constructie.

nog tips???

sinneD
14 december 2008, 09:50
Toch wel stug dat je G zo afwijkt, in princiepe zie je op de meeste gitaren dat de brugzadeltjes netjes zo staan (overdreven voorbeeld, op mijn strat staan ze bijna op 1 lijn bijvoorbeeld):
|
-|
--|
-|
--|
---|

Wat ik zou proberen, heb dit zelf ook wel is gehad namelijk:

Het afwijkende brugzadeltje op het oog goed zetten in verhouding tot de rest, de gitaar even met rust laten, nu nog een keer de intonatie checken. Dan kan de snaar namelijk even tot rusten komen, al dat rekken en krimpen heeft aardig invloed op een snaar namelijk.

Wat ook wil helpen is je intonatie afstellen met zo goed als nieuwe snaren.

Nils47
14 december 2008, 11:49
Anders laat je de gitaar een keer afstellen bij een gitaarbouwer of een goede muziekzaak als je het niet vertrouwd?

WillBX
14 december 2008, 14:42
Danku wederom voor de tips, ik ga het uitproberen,

De intonatie is nu goed, maar dus de stand van de zadeltjes

I---
I--
----I )zit buiten het chassis
-I-
I--
---I

wordt vervolgt

Apenzoon
14 december 2008, 16:04
Dat is niet echt een gebruikelijke stand voor je zadeltjes. Hoe intoneer je dan?

HaroldA
14 december 2008, 16:13
Heb je wel nieuwe snaren gebruikt?

WillBX
15 december 2008, 21:29
Nee, tis vreemd.

Ik intoneer zoals het in de handleidingen van gitaren staat.

- Met een stemapparaat de flageolet op de 12e fret checken, en daarmee de snaar zuiver afstellen.
- Daarna de toon op de 12e fret spelen, te hoog, zadel naar achter, te laag zadel naar voor.
- Ik gebruik een Boss tu2, die zou gewoon goed moeten zijn :)

En die g-snaar is pas goed als het schroefje uit het chassis zit. Nek holler is niet echt een optie, want hij speelt nu goed. De snaren zijn zo goed als nieuw...maar misschien toch even een andere snaar proberen...ik hou jullie op de hoogte

bedankt,

Willem

Apenzoon
16 december 2008, 13:47
Ik vind zelf het resultaat zuiverder als je de snaar steeds los goed stemt en dan aan de hand van de flageolet intoneert. De 12e fret fret ik dus niet. Let wel, ik heb er niet veel ervaring mee.

WillBX
16 december 2008, 13:53
Of intoneer ik verkeerd?

zeppo
16 december 2008, 14:24
Correct me if i'm wrong ....

Hoe de snaar ook gestemd staat, een 12 flageolet is altijd goed. Reden?

De snaar trilt bij open spelen van begin tot eind. Wanneer je een flageolet op de 12e aanslaat, leg je een 'knoop' op de helft van de snaar, waardoor je de snaar doormidden deelt ...

Of praat ik nu onzin?

/Edit: verkeerd gelezen: ik dacht dat je de snaar ook open stemde.
Het klopt inderdaad zoals eerder opgemerkt: wanneer de snaren te hoog liggen, moeten ze flink worden ingedrukt, waardoor de spanning (en dus ook de toonhoogte) verhoogd wordt ...

Speulert
16 december 2008, 14:27
Ik snap je punt niet echt. ook al geeft de flageolet de juiste hoogte aan wil dat toch noch niet zeggen dat de snaar op gefret op de 12de positie juist staat?

edit ik lees nu je edit

hubert
16 december 2008, 15:08
Het heeft ook zin om even naar de topkam te kijken.
Vooral bij epiphone kan het daar wel eens veel te hoog zijn waardoor je je gitaar nooit helemaal goed krijgt.

ik heb dat nu al een paar keer meegemaakt.

Apenzoon
17 december 2008, 00:18
Je legt met de flageolet inderdaad een knoop midden op je snaar, maar dan moet de 12e fret wel op het midden van je snaar liggen. Door je zadels te verstellen verleg je het midden van de snaar. Ik stem de snaar dus los en kijk dan hoe de flageolet is en pas dan aan, stem weer los en herhaal het proces tot hij zuiver is. Ik vind deze methode persoonlijk het zuiverst. Maar goed, ik heb er niet veel ervaring mee.

Gearjunkie
17 december 2008, 20:53
Ik doe het altijd als volgt:

Alle snaren zuiver stemmen;
de hoge e, de b, g, d checken op de 12e fret en bijstellen indien nodig.

de a en de E checken op de 5e fret en bijstellen indien nodig.
Eigenlijk gebruik ik hiervoor dus nooit flageoletten.

Let op dat je na het verstellen van het brugzadel ook weer de open snaar stemt!!!

klaar!!

Apenzoon
18 december 2008, 00:18
Zou de 12e fret gefret niet ook precies hetzelfde resultaat meoten geven als wanneer je hem als flageolet speelt? Als je hem fret is de toon natuurlijk nooit zuiver doordat je de snaar altijd een beetje omhoog of omlaag duwt, maar in theorie zou het toch altijd hetzelfde moeten geven? :chicken:

Johannes
18 december 2008, 02:12
hoe nauwkeurig is die boss tu2? +- 5 cents? wellicht ook iets om over te denken.

zeppo
18 december 2008, 09:29
hoe nauwkeurig is die boss tu2? +- 5 cents? wellicht ook iets om over te denken.
Dat is natuurlijk ook wel een punt.
Zelf gebruik ik voor intonatie mijn oude Korg. Met nog een echte naald.

snaarplukker
18 december 2008, 14:51
Zou de 12e fret gefret niet ook precies hetzelfde resultaat meoten geven als wanneer je hem als flageolet speelt? Als je hem fret is de toon natuurlijk nooit zuiver doordat je de snaar altijd een beetje omhoog of omlaag duwt, maar in theorie zou het toch altijd hetzelfde moeten geven? :chicken:

Als je een snaar op een lengte van ca. 65cm ongeveer 1-2mm omlaag drukt zal je geen hoorbare toonverschil krijgen. Anders is het als je 1-3cm gaat benden. Open snaar of 12e fret ingedrukt moet dezelfde toon geven, er is alleen een octaafverschil.

Cees

bert k
18 december 2008, 15:48
Je legt met de flageolet inderdaad een knoop midden op je snaar, maar dan moet de 12e fret wel op het midden van je snaar liggen. Door je zadels te verstellen verleg je het midden van de snaar. Ik stem de snaar dus los en kijk dan hoe de flageolet is en pas dan aan, stem weer los en herhaal het proces tot hij zuiver is. Ik vind deze methode persoonlijk het zuiverst. Maar goed, ik heb er niet veel ervaring mee.
Helaas, dit klopt echt niet. De flageolet is altijd precies de oktaaf, en de intonatie is juist bedoeld om te compenseren voor het indrukken van de snaar. Je moet de flageolet vergelijken met de gefrette 12, net zoals topicstarter dat aangaf, dat is de goeie methode. Eventueel de losse snaar met de 12e fret ingedrukt, dat gaat ook.

Thundermane
18 december 2008, 20:26
Als de intonatie van de 12e fret met de 12 flageolet (oftewel octaaf) gelijk zijn, is het goed geïntoneerd.
Daar kan je even los van uit gaan, het word echter vervelend wanneer de frets niet goed gezet zijn... dat heb ik wel eens gehad met een paar gitaren.
Soms dan kan dat lijken maar dan moet de boog van de nek misschien verandert worden.
Maarja van alles telt he, de topkam (deze ga ik overigens nog verhogen met een latje vanwege fretbuzz), daarnaast kan je de brug ook nog verhogen en natuurlijk per snaar de afstand bijstellen.
Wanneer dat allemaal niet werkt, kun je vaststellen dat je gitaar niet goed gefret is :P... helaas heb ik dat dus met twee gitaren gehad helaas.