PDA

View Full Version : Fender telecaster (highway one VS Baja)



euroboy
13 december 2008, 13:06
Waarschijnlijk ga ik met nieuwjaar dan toch voor een tele (ben ik eigenlijk zeker) Ik twijfel nu tussen een highway one en een Baja tele.

De baja tele is toch wel wat goedkoper (kan hem 2dehands in nieuwstaat kopen) Een highway one vindt je bijna niet 2dehands....

Een vraagje over de highway one is de hals coated? Als ik een highway one koop is het de honey blonde met rosewood fretboard. De baja heeft dan weer maple als board wat is het verschil in geluid(maakt dat nu veel uit of niet bedoel ik dan)?


De baja heb ik al enkele malen bespeeld de highway one nog nooit... Ik kan de highway one ook niet bespelen tenzij ik 3 maand wacht ofzo... Dus moet ik de highway one dus ook kopen op musicstore of thomann. Dit vind ik een beetje kut want je weet dan niet wat je koopt kwaliteit kan dan slecht zijn,....

De reden waarom ik zo graag een highway one zou hebben is omdat ze nitro lak hebben... en omdat de specs ook volledig mijn zin zijn.

Nog 1 vraagje over de baja ze hebben een S1 switch ofzoiets met parralel en serie?? Krijg je hierdoor een single coils en een Hb klank of komt het geluid maar pussy over als de s1 ingedrukt is?


cheers

schizo910
13 december 2008, 13:10
Ik weet dat het een rot reactie is, en dat het klint als een enorm cliché. Maar serieus, je zult ze zelf moeten proberen... Ik zelf vind bij voorkeur al dat een Tele geen rosewood toets hoort te hebben. Dé Tele: gewoon maple. Maar er zijn legio gitaristen die anders denken. Sowieso zou ik al nooit een gitaar bestellen zonder zelfs maar het model te hebben vastgehad. Een gitaar via internet kopen vind ik al heel wat omdat modellen onderling ook anders kunnen aanvoelen. Laat staan dat ik zou advisen een model te bestellen dat je zelfs nog nooit hebt vastgehouden...

euroboy
13 december 2008, 13:47
Die baja die ik kon kopen heb ik ooit vastgehad om een amp te testen (was voor een vriend en hij had een tele dus hadden we die baja genomen om te testen) Ik dacht echt waar zonder zeveren dat die baja meer als 1000 euro koste. Baja's vind ik 1 van de beste tele's die ik al heb vastgehad. Dat modellen onderling veel kunnen verschillen weet ik die baja die ik zo goed vind is in butterscotsh ik heb ook eens een andere baja bespeeld en die vond ik veel veel minder. Het probleem is gewoon dat die highway one niet echt te testen valt voor me. Maar is er veel verschil in sound bij rosewood en maple?

schizo910
16 december 2008, 16:49
Ik vind van wel, het komt natuurlijk uiteindelijk het meest neer op jouw eigen voorkeur. Maar over het algemeen klinkt een gitaar met maple wat meer open en helder dan rosewood. Maar het totale geluid van een gitaar hangt uiteraard van veel meer factoren af...

Mr_Moustache
16 december 2008, 16:51
Inderdaad, er kan een oud setje snaren op liggen, of er moet er een worden afgesteld ofzo. In het 2e hands topic staat een 50th aniversary jappaner. Heb je gelijk een collector erbij.

FenderPlayer
17 december 2008, 11:30
Gewoon Baja, veel en veel beter dan een hw1! Heb ze beiden getest, en ook nog standaard USA tele's, maar vond de Baja beter. Maar test ze wel, in de winkel waar ik 'm kocht stonden er twee en de een was veeeel beter dan de ander! (Beiden in Desert Sand, ik hou wel van die 1955 stilow)

Kim Wilson
17 december 2008, 11:50
Ik heb destijds ook de HW1 (rosewood én maple toets) getest, samen met de Baja, een Mex Std, een USA Std en een Lite Ash. De Baja en de HW1 ontlopen elkaar niet veel qua afwerking (al was die HW1 met RW toets echt bizar slecht afgewerkt, terwijl alle 5 Baja's die ik vastgehad heb bijna niks van elkaar afwijken), maar de sound is heel anders. De HW1 heeft een heel vol en rijk geluid, terwijl de Baja echt een in-your-face geluid heeft. Veel karakter, veel bite en het ding vraagt om mishandeld te worden. IMO dus dat waar de Tele voor hoort te staan. Ik heb voor de Baja gekozen, ik vond het veruit de beste Fender Tele die je kunt krijgen voor maximaal €1100. En dan kost ie net iets meer dan de helft daarvan (nieuw), dus echte bang for the buck!

FenderPlayer
17 december 2008, 13:51
Kim Wilson neemt de woorden uit mn mond....zeker beste bang for the buck als je t mij vraagt...precies wat ik dacht...jij(beter?) zegt t...:hippie:

Kim Wilson
17 december 2008, 13:56
Zeg maar hij, hoor. :satisfie:

jurgend
19 december 2008, 09:42
Ik zou ook gaan voor de baja... super tele voor zijn geld...

Bobstra
13 januari 2009, 11:37
Gewoon de telecasters met elkaar vergelijken en dan de beste uitkiezen.;)

rocker_71
13 januari 2009, 11:51
Er staat een HW1 Tele op Marktplaats (niet van mij ofzo). Dus dan hoef je geen 3 maanden te wachten.

demetalenman
13 januari 2009, 12:30
ik zou inderdaad even goed testen. Ik persoonlijk vind de highway beter en ben niet zo gecharmeerd van de baja. Het nek element klonk in het begin leuk, maar na langer er op gespeeld te hebben vond ik hem toch karakterloos.

Het is niet altijd zo dat gitaren die beter klinken in de winkel beter zijn. Sommige modellen die op het eerste gehoor niet heel bijzonder klinken kunnen een tricky pony zijn en na verloop van tijd kan je er diversen en geweldige tonen eruit krijgen.

Mad mind
13 januari 2009, 14:20
Welke van de 2 is dan een aanrader? Ik ben namelijk wel geïnteresseerd in de Baja.

Kim Wilson
13 januari 2009, 14:21
Het zijn allebei aanraders. Er is geen algemeen beste, het is echt je eigen voorkeur.

Mad mind
13 januari 2009, 14:30
Het zijn allebei aanraders. Er is geen algemeen beste, het is echt je eigen voorkeur.

Ok, volgende maand als ik tijd heb eens gaan testen.

Orgasmocaster
13 januari 2009, 16:18
Wst een domme vraag.. iedereen weet toch dat de Baja de grote forum hype van 2008 is!

demetalenman
13 januari 2009, 16:25
Wst een domme vraag.. iedereen weet toch dat de Baja de grote forum hype van 2008 is!

yep, ga daarom voor de hwy.

Kim Wilson
13 januari 2009, 16:31
Nee, je moet gaan voor degene die jou het beste ligt. De Baja dus, en als je nog even wacht staan ze massaal op Gitaarmarkt van mensen die ze blind van de hype hebben gekocht. :)