PDA

View Full Version : Waar komt al die distortion vandaan?!



Tochtstrip_185
13 december 2008, 02:30
Hallo

Zat zonet wat met mijn boss effectpedalen te spelen en het viel me op dat ik met mijn Vox versterkertje meteen een lading distortion krijg zodra ik bijvoorbeeld een ds1 aanzet met de 'dist' knop helemaal uit. Betekent dit dat het pedaaltje niet de distortion levert, maar dat de versterker overstuurd wordt? Ik had verwacht dat het pedaal in die stand vrijwel clean zou klinken. De volumeknop van het pedaal staat overigens niet extreem ver open (de boel klinkt niet harder dan zonder pedaal).

Wat denken jullie?

Duff
13 december 2008, 10:02
Ik denk dat de ds-1 niet zozeer van geen tot maximale distortion maar eerder van lichte naar zware distortion.

Mi-J'Den
13 december 2008, 10:50
Klopt. Ik heb de DS-1 zelf ook, en met de DIST knop helemaal uit levert de 'ie nog steeds een flinke bak gain. Misschien overbodig te noemen, maar het volume verschil tussen DS-1 aan/uit regel je met de LEVEL knop.

Trouwens, hoe gebruik jij je DS-1? Als booster, of om te schakelen van clean naar een distortion sound?

Tochtstrip_185
13 december 2008, 16:48
Ik bedoelde met 'volume van het pedaaltje' inderdaad de levelknop. Die stond dusdanig laag dat er geen hoorbaar verschil in volume met of zonder pedaal was (om dat even als factor uit te schakelen).

Toen ik mijn tweede distortion pedaaltje kocht (een md2), was het vooral mijn bedoeling die als booster te gebruiken. Dus vooral wat meer gain. Maar ook die leek altijd zoveel vervorming toe te voegen dat ik uiteindelijk maar een line selector heb gekocht om in een aparte lus een harder leadgeluid te maken.

Het viel me een keer op in een oefenruimte dat ik met de versterker die daar stond er wel in slaagde om een distortionpedaal met distortionknop helemaal uit puur voor de extra gain te gebruiken. Kan niet echt verklaren waarom dit opeens lukt op een andere versterker. Vandaar de vraag. Heb dinsdag weer de gelegenheid om het in de oefenruimte te proberen.