PDA

View Full Version : management



Izegrim
10 maart 2003, 14:52
Okee, dit is de zoveelste keer dat iemand een onderwerp in het verkeerde forum plaatst, maar vertel mij maar eens waar jij hem zou zetten (met een acceptabel aantal lezers).

Ik wil graag zorgen dat onze band niets tekort komt en omdat de bassist is opgestapt die jarenlang de rompeslomp heeft gedaan, heb ik gezegd 'mwoah... dah doe'k wel', maar ondertussen heb ik er de ballen verstand van. Ik heb in de bieb lopen speuren naar wat er komt kijken bij het managen van een band, maar ik vond nada. Zijn er ondersteunende sites beschikbaar of andere media waar ik (vrijwel) kosteloos aan informatie kan komen? We willen over een tijdje wel weer gaan optreden, dusss...

michielv
10 maart 2003, 15:10
Volgens mij is dit een regelmatig terugkerend onderwerp in bladen als Musicmaker enz.

De bieb zal niet veel te bieden hebben. Misschien kun je beter eens op een rijtje zien te krijgen wat jullie (voormalige) bassist altijd geregeld heeft en of hij contact adressen had ed. Zowiezo wel gek dat er niets overgedragen is (op zijn minst de administratie)....

pimmetje
10 maart 2003, 15:11
Er zijn wel boeken over te vinden, maar denk gewoon zelf 'ns logisch na wat je voor jullie situatie belangrijk vindt...

- pr (demo, database organisaties en kroegen opzetten, rondbellen, regionale radio pesten, adverteren in bepaalde muziekbladen, voldoende professioneel ogende spullen hebben voor de liefhebber... denk aan kaartjes, flyertjes, cd-tjes)
- agenda bijhouden(bellen en na-bellen optredens, duidelijk en professioneel ogende brieven, verhalen en zo regelen, bevestigingen / contracten, vakanties e.d. van alle bandleden goed en tijdig bijhouden)
- operationeel management (zorgen dat overnachtingen geregeld zijn, dat er PA is indien nodig, zorgen voor de kratten voor onderweg :grin:)
- financieel management (zorgen dat je voldoende betaald krijgt bij optredens en dat de kosten niet te hoog worden, zorgen voor loonverdeelstaten en evt door fiscus goedgekeurde onkostendeclaraties)
- overig (kijken naar de vorm van rechtspersoon die de band moet hebben... stichting, onderneming, vereniging, geen formele structuur, etc..)

Ik denk dat je - als je met de band ff een uurtje bij elkaar gaat zitten - al snel met elkaar op een redelijk aantal taken komt en deze ook nog aardig in kan vullen.

Het lijkt me niet dom om die taken een beetje te verdelen. Het kost echt al snel redelijk wat tijd... als je dan ook nog 'ns evenveel tijd in 't muzikale gedeelte moet stoppen als de anderen, dan kan dat wel 'ns te veel worden.

Door die taken een beetje aardig te verdelen, krijgt ook iedereen een beetje beter inzicht in wat voor werk er soms in een optreden gaat zitten... kan ruzie voorkomen. Je hoort wel vaker van bands waarbij 1 persoon de kar TE duidelijk moet trekken... die stapt er meestal op termijn uit.

Negative K3 fan
10 maart 2003, 15:26
op onlinerock.com zijn er een heleboel collums over dit soort dingen.

Izegrim
10 maart 2003, 15:40
En ik hoorde laatst ook iets over dat ieder bandlid afzonderlijk, maar €136,- per optreden belastingvrij mag verdienen. Dat ga ik ook even uitzoeken.

Kitaarhiero
10 maart 2003, 15:44
http://www.getsigned.com is een erg goede site, met veel tips.

Izegrim
10 maart 2003, 16:24
Bedankt allemaal, hier kan ik wel mee vooruit. Pimmetje, bedankt voor de moeite. :smile:

Neals
10 maart 2003, 18:18
Idd, dat regelen van zaken is erg belangrijk...

De drummer van mijn band is nogal laks met dat soort zaken, dus ik en de bassiste regelen eigenlijks het meeste, en door de taken door 2-en te delen word het al snel weer menselijk

the_trooper
11 maart 2003, 09:22
een boek wat ik je verder kan aanraden is "De Muzikantengids". Ik weet zo niet de naam van de schrijver uit mijn hoofd maar er is ook een site van met updates en bestelinfo: http://www.muzikantengids.nl geloof ik.

Plaguebearer
11 maart 2003, 09:26
Op 2003-03-10 15:10, schreef michielv:

. Zowiezo wel gek dat er niets overgedragen is (op zijn minst de administratie)....



Overdracht moet nog plaatsvinden :wink:
De band krijgt binnenkort alle boeken + administratie, bellijsten etc. overgedragen.

En nee, ik ben niet de opgestapte bassist, maar de gitarist van de band :smile:

moretel
11 maart 2003, 14:05
maar ik vond nada. Zijn er ondersteunende sites beschikbaar of andere media waar ik (vrijwel) kosteloos aan informatie kan komen? We willen over een tijdje wel weer gaan optreden, dusss...


Zuid Holland heeft de popunie en geeft een periodiek blaadje uit, op de site staat ook het een en ander.
http://www.popunie.nl/