PDA

View Full Version : met welk effect speelt triggerfinger de solo?



kennyver
12 december 2008, 20:31
hoi ik heb een vraag met welk effect speelt triggerfinger
in het lied on my knees de solo
kan er iemand my helpen?

Aimé
13 december 2008, 02:09
Ik heb ooit eens een foto getrokken van de zanger zijn pedalboard, zal het morgen zoeken :)

Marshallover
13 december 2008, 09:21
Laatst nog bij Triggerfinger geweest in Vera , Groningen. Probeer niet in de buurt te komen van zijn geluid, gaat je vrees ik niet lukken. Ik speelt over Hiwatt Custom Tops en een peperdure gecustomizde Matchless versterker. Custom shop telecasters en een Gretsch zijn zijn "hoofd"-gitaren en vervolgens gaat alles nog door wat effectbakjes.

Pedalen (volgens http://forum.offstage.be/showthread.php?t=5682)

pedalen:
Maxon analoge chorus
little lehle a/b pedaal*
ibanez digital delay
boss dd20*
rcbooster*
boss FV-500H volume pedaal*
voodoo pedal powerpedalen:

Mitch
13 december 2008, 12:48
Die custom Tele ziet er toch verdacht uit als een Flying V op de meeste filmpjes die ik nu heb gezien (oftewel: praat niet te snel andermans internet-info na, ghehehe)
Kenny, plaats voortaan een youtube linkje bij een vraag, dan weten we duidelijker welke sound je precies bedoelt. Ik heb nu zelf deze maar gekeken (of doorgeworsteld eigenlijk, wat een verschrikkelijke zanger zeg): http://www.youtube.com/watch?v=ZLY_xxKpWL8
Ik hoor dus geen effect. Kan zijn dat -ie een extra boostertje aan heeft staan, maar ik denk het haast niet, dit is gewoon volume en goed ook ;)

Aimé
13 december 2008, 13:41
Vind de foto niet meer...weet wel dat hij de DD20 gebruikt voor zijn stem. That's it héhé sorry

M.COM
13 december 2008, 13:58
Die custom Tele ziet er toch verdacht uit als een Flying V op de meeste filmpjes die ik nu heb gezien (oftewel: praat niet te snel andermans internet-info na, ghehehe)
Kenny, plaats voortaan een youtube linkje bij een vraag, dan weten we duidelijker welke sound je precies bedoelt. Ik heb nu zelf deze maar gekeken (of doorgeworsteld eigenlijk, wat een verschrikkelijke zanger zeg): http://www.youtube.com/watch?v=ZLY_xxKpWL8
Ik hoor dus geen effect. Kan zijn dat -ie een extra boostertje aan heeft staan, maar ik denk het haast niet, dit is gewoon volume en goed ook ;)

Op de cd-versie gebruikt hij een wah tijdens de solo. Live is het vaak gewon een booster zodat hij zijn uitermate hete danspasjes kan uitvoeren op dichtbijstaande boxen of ander materiaal :).

En Mitch, je zou eens wat andere video's moeten bekijken. Hij heeft een van de coolste stemmen die ik al gehoord heb in het genre. Faders Up op cd, man man, die bas in z'n stem is geniaal gewoon.

Gretsch 5120
13 december 2008, 15:46
Als die solo erin kickt hoor ik een delay en wah...

Ik vind de gitaarpartij van dit nummer erg vet...alleen op de een een of andere manier zingt hij met een enorm accent..het gekke is dat alle overige nummers veel beter (qua uitspraak) gezongen worden, maar ik heb een zwak voor dit nummer vanwege de groove).
Ik kan ze live absoluut aanraden: wereldband!! Leuke presentatie en gewoon retegoede muzikanten.

http://3voor12.vpro.nl/speler/ondemand/40983749

op deze pagina vind je overigens nog meer links.

Foto van pedaalboard:

http://i226.photobucket.com/albums/dd94/Gretsch_5120/triggerfinger.jpg

Marshallover
13 december 2008, 17:42
Die custom Tele ziet er toch verdacht uit als een Flying V op de meeste filmpjes die ik nu heb gezien (oftewel: praat niet te snel andermans internet-info na, ghehehe)


Mijn verhaal was meer algemeen over de gear van de gitarist.
Ik was zelf bij het optreden en kan echt wel het verschil tussen een Flying V en een mooie Customshop telecaster zien. Bovendien stond Triggerfinger laatst nog in de Gitarist of de Musicmaker (zal 'm eens opzoeken) met jawel, de telecasters van de frontman! Dus hoezo internet-info napraten?

Hier nog ff extra info (interview; dus niet andermans gelul)

http://yasira.lodgon.com/projects/muzikantendag/attachments/1193304447630/p12-p13.pdf

En wat zien wij hier:

http://www.vera-groningen.nl/assets/photos/triggerfinger_2007/trigger02.jpg

Bernardduur
13 december 2008, 18:00
Tijdens het optreden tijdens de zomerfeesten hier in Nijmegen:

Gitarist:
2 gretsch gitaren, een Flying V met een P90 in de brug en 2 Tele's door 2 HiWatt versterkers, 2 Matchless en een Vox AC30

Bassist:
Fender P/J bass door een HiWatt Custom 100 en een Custom 200 door een Marshall 4x12

Mitch
13 december 2008, 18:05
Mijn verhaal was meer algemeen over de gear van de gitarist.


Precies. En de vraag ging over een solo in één nummer. Dan lepel je dus braaf je kennis op maar beantwoordt je de vraag niet van de topic starter. Die op zijn beurt zijn vraag niet specifiek genoeg stelt. Het forumleven gaat niet over rozen :seriousf:

Marshallover
13 december 2008, 19:18
Precies. En de vraag ging over een solo in één nummer. Dan lepel je dus braaf je kennis op maar beantwoordt je de vraag niet van de topic starter. Die op zijn beurt zijn vraag niet specifiek genoeg stelt. Het forumleven gaat niet over rozen :seriousf:

Als jij het allemaal iets minder serieus neemt scheelt dat een hoop ;) (voor jezelf in iéder geval)

M.COM
13 december 2008, 19:41
Precies. En de vraag ging over een solo in één nummer. Dan lepel je dus braaf je kennis op maar beantwoordt je de vraag niet van de topic starter. Die op zijn beurt zijn vraag niet specifiek genoeg stelt. Het forumleven gaat niet over rozen :seriousf:

"hoi ik heb een vraag met welk effect speelt triggerfinger
in het lied on my knees de solo
kan er iemand my helpen?"

Hoe specifieker moet de vraag worden?

Antwoord van mezelve en Gretsch 5120: Delay + Wah

Duidelijkheid genoeg lijkt me ...

Marshallover
13 december 2008, 20:01
Mee eens. Neemt trouwens niet weg dat het niet altijd zo hoeft te zijn dat een bepaald nummer met altijd dezelfde gear wordt gespeeld. Vandaar dat het opsommen van de algemene gear tot nieuwe inzichten kan leiden en discussies kan veroorzaken over welke gear er dan specifiek voor een bepaald nummer of stukje in het nummer wordt gebruikt...aldaar: de bedoeling van dit forum ;)

Mitch
13 december 2008, 20:01
Hoe specifieker moet de vraag worden?
Antwoord van mezelve en Gretsch 5120: Delay + Wah


Ik had het tegen Marshallover, misschien dat dat scheelt?
Dat de topic starter geen voorbeeld gebruikt (en je dus zelf maar wat moet opzoeken) is gewoon niet handig. Ik had nu de moeite genomen om vier filmpjes bekeken, geen van alle wah+delay.

shredneck
13 december 2008, 20:37
Niets is veranderlijker dan de gear van Ruben Block, alleen het laatste jaar is bestaat zijn backline in ieder geval uit Hiwatt en Matchless. Ik heb Triggerfinger (als groot fan van de band!) al erg vaak gezien en Ruben heeft ontzettend veel gear en hij neemt vaak verschillende gitaren mee. Die witte tele heeft ie zelf in elkaar gezet schijnt.


Voor de TS: goede smaak, goed bezig, probeer zelf het geluid te benaderen met je eigen spulletjes, gewoon je oren gebruiken.

Gitaar4LifeDude
13 december 2008, 22:27
ik hoor wel een klein beetje delay of misschien een heel licht tikje reverb maar zeker geen wah.

M.COM
13 december 2008, 22:32
ik hoor wel een klein beetje delay of misschien een heel licht tikje reverb maar zeker geen wah.

Neem er dan eens de cd-versie bij zou ik zo zeggen.

Btw, Als iemand mij vraagt van bv. Welk effect gebruikt Frusciante in de solo van Parallel Universe, dan ga ik toch ook geen live-video's bekijken waar je weet dat die solo iedere keer anders is?

Gretsch 5120
13 december 2008, 22:52
Ik ging idd uit van de CD-versie.... wah (zeer zeker) en (de eerste paar seconden) volgens mij een delay waarvan de feedback voluit staat....

vinni
14 december 2008, 12:23
Ik heb ze ook onlangs gezien in Vera, Groningen.

Tering wat hard!!!!!....maar erg goed!!!

Ben na afloop nog even bij het podium wezen kijken. (tijdens het optreden hadden mijn oren dat niet overleefd)

In een rack achter'm had-ie een marshall, hiwatt en een matchless combo.
Naast'm had dit ook nog een Vox AC30. Pedalen weet ik niet meer zo.
In ieder geval een DD-20 en een lehle.
Hij had ook nog een 4X12 marshall afgetrapte cab.
Volgens mij gebruikte hij ook Hagstrom gitaren.

Vinni

farstreetblues
15 december 2008, 19:52
Laatst nog bij Triggerfinger geweest in Vera , Groningen. Probeer niet in de buurt te komen van zijn geluid, gaat je vrees ik niet lukken. Ik speelt over Hiwatt Custom Tops en een peperdure gecustomizde Matchless versterker. Custom shop telecasters en een Gretsch zijn zijn "hoofd"-gitaren en vervolgens gaat alles nog door wat effectbakjes.

Pedalen (volgens http://forum.offstage.be/showthread.php?t=5682)

pedalen:
Maxon analoge chorus
little lehle a/b pedaal*
ibanez digital delay
boss dd20*
rcbooster*
boss FV-500H volume pedaal*
voodoo pedal powerpedalen:


Laatst in 013 Tilburg, stond er ook nog een Fulltone '69, fulltone choralflange

Walter Broes
7 februari 2009, 01:06
Die witte tele heeft ie zelf in elkaar gezet schijnt.
Die witte tele heeft 'ie met mij geruild voor een hoop speakers. Is door mij zelf en mijn tech (Steffsen) in elkaar gezet - MIM "50's" Fender body, Allparts "FAT" neck, Barden lead pickup, DeArmond 2K neck pickup, 500K volumepot, 1 Meg tone pot, verder niks "custom shop" of andere voodoo.

Fijn dat Ruben en Triggerfinger EINDELIJK wat aandacht en credit krijgen - ze verdienen het ruimschoots.

En ja, Ruben is een gearhead (aren't we all....), met smaak.

shredneck
8 februari 2009, 01:25
Die witte tele heeft 'ie met mij geruild voor een hoop speakers. Is door mij zelf en mijn tech (Steffsen) in elkaar gezet - MIM "50's" Fender body, Allparts "FAT" neck, Barden lead pickup, DeArmond 2K neck pickup, 500K volumepot, 1 Meg tone pot, verder niks "custom shop" of andere voodoo.

Fijn dat Ruben en Triggerfinger EINDELIJK wat aandacht en credit krijgen - ze verdienen het ruimschoots.

En ja, Ruben is een gearhead (aren't we all....), met smaak.

P, ik dacht in de Gitarist wat anders te lezen, maar goed, cool geluid. Matchless schijnt een spitfire, Vox zijn alleen cabinetten en de Hiwatt is een 50 watt head. Verder heeft ie ook een 69 fuzz en die in combi met een wah doet de truuk van die solo wel, ik vind zijn geluid voor de coupletten indrukwekkender, dat is erg vies namelijk! Dat schijnt die matchless te zijn met wat boosters ervoor. Staat allemaal in de Gitarist overigens.

Maarre...met twee man een gitaar in elkaar schroeven?

Walter Broes
8 februari 2009, 19:54
Maarre...met twee man een gitaar in elkaar schroeven?
Is dat zo raar? Ik heb wat werk gedaan, tech heeft het werk gedaan waar ik het gereedschap niet voor heb.

Ruben heeft trouwens ook een Hiwatt 100, de AC30 head die bij dat cabinet hoort.

M.COM
8 februari 2009, 21:38
Fijn dat Ruben en Triggerfinger EINDELIJK wat aandacht en credit krijgen - ze verdienen het ruimschoots.

Ik dacht dat het Triggerfinger nooit om de aandacht te doen was. Dat Ruben Block zelf zei dat ze internationaal al enkele mooie aanbiedingen hebben gehad maar dat het hen puur om het speelplezier ging. Ik vond dat altijd een mooie gedachte die de band nog meer in een goed daglicht zette :).



En ja, Ruben is een gearhead (aren't we all....), met smaak.

Amen to that!

Walter Broes
8 februari 2009, 22:18
Ik dacht dat het Triggerfinger nooit om de aandacht te doen was. Dat Ruben Block zelf zei dat ze internationaal al enkele mooie aanbiedingen hebben gehad maar dat het hen puur om het speelplezier ging. Ik vond dat altijd een mooie gedachte die de band nog meer in een goed daglicht zette :).
Wow, kritisch forum waar elke letter vijf keer omgedraaid wordt! Mag ik blij zijn voor mijn buddy?!?

Fenndangoband
9 februari 2009, 15:48
Persoonlijk naar eigen smaak en stijl vind ik Triggerfinger de beste Belgische band van het moment (en dat ze nog lang ijzersterke platen en shows mogen geven voor de Tigers and Pussy Cats onder ons ;))…

De voorlaatste keer dat ik ze zag was in de Balzaal van de Vooruit in Gent en toen heb ik op zijn pedalenbord ook nog een Roger Mayer Voodoo Vibe zien staan.

Walter Broes weet jij toevallig hoe het met Monsieur Paul gaat? (BTW cool dat hij die Tele van jou heeft).

M.COM
9 februari 2009, 22:12
Wow, kritisch forum waar elke letter vijf keer omgedraaid wordt! Mag ik blij zijn voor mijn buddy?!?

Alé kerel wat is dat nu? Tuurlijk mag je blij zijn voor hem, ik zeg toch ook niet dat dat niet mag ofzo? Ik bedoelde gewoon dat ik het mooi van hen vind dat ze niet voor het geld gaan maar voor de optredens in België en Nederland.

paulbekkers
5 mei 2010, 22:20
http://www.bekkersonline.nl/download/foto.jpg

Pedalboard van Ruben bij de show van vorig weekend in Hamburg.
Wel helemaal 15 man publiek, maar toch een rockende show.

Naderhand nog even met Ruben en Mario gepraat. Ruben legde uit wat zijn zelfbouw pedaal in zich heeft. Hij sprak over een oude Roland fuzz met 3 switches (volgens mij dus Roland Bee Baa), waarvan hij het booster gedeelte heel mooi vond, in combinatie met nóg een booster, waarvan hij niet noemde wat het was, maar hij knikte instemmend toen ik zei: "soort van tubescreamer".

Hij beschreef het resulterende geluid als "een mooie grove korrel".

Riky
6 mei 2010, 11:54
Ah het enige wat dus veranderd is t.o.v. vorig jaar is dat hij nu een fulltone 69 erop heeft ipv... (weet ik even niet meer?)

paulbekkers
6 mei 2010, 13:32
Ah het enige wat dus veranderd is t.o.v. vorig jaar is dat hij nu een fulltone 69 erop heeft ipv... (weet ik even niet meer?)

Als ik het vergelijk met het fotootje van de post van 13 december 2008 is er nogal wat veranderd dacht ik zo...

rijsberman
6 mei 2010, 14:00
Alé kerel wat is dat nu? Tuurlijk mag je blij zijn voor hem, ik zeg toch ook niet dat dat niet mag ofzo? Ik bedoelde gewoon dat ik het mooi van hen vind dat ze niet voor het geld gaan maar voor de optredens in België en Nederland.

Hee jongens :grouphug:

Volgens mij zijn jullie het eens! Triggerfinger ROCKS! :ok: :rockon:

Dat vreselijke internet ook, waar mensen dingen zomaar verkeerd begrijpen omdat geschreven tekst nu eenmaal anders overkomt dan gesproken...

Riky
6 mei 2010, 14:17
Als ik het vergelijk met het fotootje van de post van 13 december 2008 is er nogal wat veranderd dacht ik zo...

ja maar tussen 2008 en 2010 zit nog 2009 en toen speelde hij met dit:

http://img189.imageshack.us/img189/7886/img0428sz.jpg

pedaal recht onderin is dus vervangen door een fulltone 69 verder niets veranderd behalve beetje de indeling.

ieme
6 mei 2010, 18:56
goeie foto! thanks for sharing!

B_2_the_a
6 mei 2010, 19:47
Ik denk dat het voornamelijk in de vingers zit van Ruben, want ik heb hem op vele verschillende gear combinaties zien spelen, en toch blijft die trigger-touch erin zitten...

ieme
6 mei 2010, 22:46
Ik denk dat het voornamelijk in de vingers zit van Ruben, want ik heb hem op vele verschillende gear combinaties zien spelen, en toch blijft die trigger-touch erin zitten...

ja maar t is wel een bepaalde hoek, vintage gitaren, overdrive pedalen en vintage amps op standje 11!

B_2_the_a
6 mei 2010, 23:43
podiumvolume bij triggerfinger valt wel mee ;) (shows die ik gezien heb)
het is meer p.a. die volgas staat...
Wat ook belangrijk is bij Triggerfinger gitaargeluid, manier van micen/mixen..
Blend van meerdere amps/microfoons (zowel voor als achter) en line out's, erg interessant..

ieme
7 mei 2010, 12:08
podiumvolume bij triggerfinger valt wel mee ;) (shows die ik gezien heb)
het is meer p.a. die volgas staat...
Wat ook belangrijk is bij Triggerfinger gitaargeluid, manier van micen/mixen..
Blend van meerdere amps/microfoons (zowel voor als achter) en line out's, erg interessant..


zeker heel interessant! als je hier meer over kan vertellen, eventueel fotos dan hoor en zie ik t graag!
Rock on!

thijsthijs
17 maart 2011, 12:09
Hey ik heb het idee dat ik hier wel een goed antwoord kan vinden. Ik ben op zoek naar het effect wat Ruben over zijn stem heeft. Ik heb al gelezen dat er een delay over zit maar ik hoor toch ook iets van een overdrive. Weet iemand wat het exact is? Een advies van iets wat goed in de buurt komt kan ik ook zeer waarderen. Hier een linkje naar wat ik bedoel:
http://www.youtube.com/watch?v=7nqykNKfJY4&feature=related

alvast bedankt, grtz thijs

driftkop
5 augustus 2012, 15:38
Hier een mooi POV shot door Ruben zelf van zijn huidige gear, begint rond 2:40.

Die drumsolo mag je overslaan :ok:


https://www.youtube.com/watch?v=HpKMH0Cc2XQ

Mitch
5 augustus 2012, 17:00
Hey ik heb het idee dat ik hier wel een goed antwoord kan vinden. Ik ben op zoek naar het effect wat Ruben over zijn stem heeft. Ik heb al gelezen dat er een delay over zit maar ik hoor toch ook iets van een overdrive. Weet iemand wat het exact is? Een advies van iets wat goed in de buurt komt kan ik ook zeer waarderen. Hier een linkje naar wat ik bedoel:
http://www.youtube.com/watch?v=7nqykNKfJY4&feature=related

alvast bedankt, grtz thijs
Hmmm, zang effect... hij trapt zelf niks in zo te zien, dus dat zal de geluidsman regelen. Misschien beter in Recording even vragen? Daar hebben ze meer verstand van dergelijke randapparatuur.