PDA

View Full Version : Barré akkoorden



g griffioen
12 december 2008, 17:44
Heb na enkele jaren spelen nog steeds een probleem met sommige barré akkoorden,erg lastig.
Bijv;Stel,ik speel in de 3de postie het G akkoord,niks aan de hand,maar op het moment dat ik m'n pink loslaat en er dus een septiem akkkoord van maak
krijg ik de D snaar maar niet goed klinkend,ik demp hem dus met m'n wijsvinger.Datzelfde gebeurt ook als ik al m'n vingers 1 snaar lager zet,de mineur barre's speel en ook hier weer m'n pink er vanaf haal.
Herkennen jullie dit probleem,en wie heeft er wat tips voor me om dit te verhelpen??
thanx......

En,o ja,heb geprobeerd m'n wijsvinger niet helemaal plat te leggen maar iets meer te kantelen naar de zijkant v.d. vinger maar dat helpt ook niet echt.

Gearjunkie
12 december 2008, 19:48
Veel, heel veel, oefenen! Misschien ook je barrévinger wat meer tegen de fret leggen?

Tim..
12 december 2008, 19:54
Oefenen, oefenen, oefenen!

vast niet het antwoord dat je wilt horen, maar het is niet anders

g griffioen
12 december 2008, 20:22
hmm...ik oefen dus al heeel veel,had het idee dat ik toch qua techniek misschien iets niet helemaal goed doe..

Rocketman
12 december 2008, 22:38
Gaat dit over akoestisch of over electrisch spel? Mijn ervaring is dat je bij electrisch eigenlijk nooit veel meer dan 3 snaren tegelijk moet aanslaan en bij akoestisch trouwens ook niet. Ok bij akoestisch misschien 4 tegelijk. Maar er is geen must dat alle 6 snaren even geweldig moeten klinken bij een barré. Zo zie ik het. Bij een mineur barré leg ik juist de nadruk op het mineur nootje en de snaar erboven en beneden want dan klinkt dat akkoord juist extra vet.

Maar zo speel ik dus. Dat is vast niet zoals het hoort.

Groeten.

Gearjunkie
12 december 2008, 22:47
hmm...ik oefen dus al heeel veel,had het idee dat ik toch qua techniek misschien iets niet helemaal goed doe..

Dat kan ook best, alleen kunnen anderen dat vanachter hun beeldscherm helaas niet beoordelen. Het blijft gissen...

Persoonlijk vind ik het wel goed om door te zetten en niet zoals de post hierboven genoegen te nemen met minder. Daar krijg je last van als je akkoorden gaat tokkelen e.d.

DeiDRagonas
12 december 2008, 23:10
Speel je niet gewoon op een gitaar met veel te hoge actie? Ik kreeg ook ooit een gitaar waarbij ik hetzelfde probleem had. Dit had ik sinds jaren niet meer met mn andere gitaren. Toen heb ik die gitaar laten afstellen en hij had daarna een heerlijke actie... En ook probleem weg dus.

Grt R!

Eko
13 december 2008, 10:36
Ik vind dat barree accoorden altijd moeten klinken over 6 snaren. Maar ik heb een afwijking geef ik grif toe. Mijn opvatting is dat je pas goed vervormd ( overstuurd) kunt spelen als je het eerst goed clean kunt.
Het is een kwestie van heel veel uren maken , niet anders.

Henri H
13 december 2008, 10:49
Waarschijnlijk heeft het met je gitaar en/of met je handen/vingers te maken.
Het kan zijn dat je een kleine hals hebt b.v.
De snaren liggen dan iets dichter tegen elkaar aan waardoor je (relatief) grote vingers de snaren afdempen.
Probeer 's een gitaar in een gitaarwinkel b.v. en neem dan een standaard gitaar zoals een Stratocaster of een Les Paul.
Als je het probleem dan nog hebt dan heb je of hele grote handen of je techniek is op de één of andere manier niet goed.

P.S. Ik ga ervan uit dat het om elektrisch gitaar gaat.

johanb
13 december 2008, 11:19
Valt de snaar niet precies in een knikpunt van je vinger ,daar heb ik soms last van met accoustisch spelen,dan moet je de vinger iets verschuiven over de hals .Soms "help" ik de wijsvinger door de middelvinger half over de wijsvinger te leggen voor extra druk ,maar dat kan niet bij alle accoorden .Ik hoop dat je snapt wat ik bedoel.De plaats van je duim op de hals is ook belangrijk en zelf vind ik het ook fijner/makkelijker spelen met de hals schuin omhoog,meer klassieke houding. En veel oefenen,oefenen en oefenen,succes

Rocketman
13 december 2008, 12:28
Ik maak perfect klinkende barré's met 6 snaren hoor, als ik het wil. Begrijp me niet verkeerd. Echter ik blijf bij mijn bewering dat 3 a 4 perfect klinkende noten beter is dan 6, zeker als je in een band speelt, maar ook als je solo een liedje speelt. Neem bijvoorbeeld "yesterday", van de Beatles. Dat is een barré F. Alleen de eerste maat pak je de volledige F. Daarna kun je volgens mij echt beter 3 a 4 snaren pakken. Wel de meest relevante natuurlijk.

Ukeloeder
13 december 2008, 14:35
Sorry Rocketman, maar wat een baarlijke nonsens! g griffioen is hier ook niet mee geholpen. De suggestie dat zijn vingers te dik zijn kan ik me wel in vinden. Mijn vingers hadden ook van die 'kussentjes' tussen de kneepjes. Een bepaalde snaar wordt dan niet volledig tegen de fret gedrukt, het omrollen van je vinger wil soms wat helpen, maar is geen oplossing lijkt mij. Dat de actie op je gitaar wat te hoog is komt me als het meest plausibel voor. Door veel, heel veel spelen (of andere oorzaak) zijn die kussentjes op mijn vingers van vorm en hardheid veranderd waardoor ik het probleem niet meer zo ervaar. Probeer toch ook eens in een andere zit/stahouding te spelen, wie weet...

johanb
13 december 2008, 15:36
aha ,kussentjes en kneepjes, ik wist niet dat het die namen had maar ik bedoel hetzelfde als jou.

Ukeloeder
13 december 2008, 20:16
Niet te technisch geworden toch? :seriousf:

vulvasonic
14 december 2008, 01:45
Het is heel lastig hier een eenduidig antwoord op te geven. Er bestaan simpelweg geen trucjes die voor iedereen werken.

Er valt wel IETS over te zeggen:


Het ligt niet aan de bouw van je handen of aan je gitaar.
Het is vrijwel ALTIJD een kwestie van fijnmotoriek. Je kunt het leren. De minste beweging kan al het juiste effect hebben. Blijven oefenen en blijven zoeken dus.
Neem NOOIT genoegen met een kleine hapering, een klein oneffenheidje. Hoor je die oneffenheid, hou dat accoord dan vast en probeer te ontdekken wat er mis is. Werk daaraan en BLIJF kritisch op jezelf.
Sommige individuen met grote klauwen zijn erbij gebaat om met de wijsvinger een barre te leggen over de dunste 3 of 4 snaren en gebruiken de duim om daarmee de grondtoon te fretten. Misschien kan het jou ook helpen.
Voorkom een krampachtige hand. Hou je pols in de juiste hoek (ontspanning).
Maak uren en verbeter jezelf, eindeloos lang....

Succes!

taylor
14 december 2008, 10:50
of ga op les bij een leraar! dan kun jij zien hoe t moet qua vingersetting een hij kan jou gelijk corrigeren.

opzich hoeft/moet dit niet zo veel tijd kosten, bedoel tis zeker geen jaren werk ofzo dan doe je zeker iets verkeerd!

-=JEROEN=-
14 december 2008, 19:57
Heb na enkele jaren spelen nog steeds een probleem met sommige barré akkoorden,erg lastig.
Bijv;Stel,ik speel in de 3de postie het G akkoord,niks aan de hand,maar op het moment dat ik m'n pink loslaat en er dus een septiem akkkoord van maak
krijg ik de D snaar maar niet goed klinkend,ik demp hem dus met m'n wijsvinger.
Kwestie van kracht. Deze zit meestal in de top van je wijsvinger. Probeer deze oefening eens:

Tokkel alle snaren 1 voor 1 van lage E naar hoge e en zet de volgende akkoorden neer,
allemaal met alleen je wijsvinger:

000022
000222
002222
022222
222222

Als dit te veel kracht kost, probeer dezelfde oefening dan op bijv de 7e of 9e fret. Gaat dat beter/makkelijker?

g griffioen
15 december 2008, 02:54
iedereen bedankt voor de respons op m'n vraag,ik heb dit probleem zowel op m'n klassieke als op mn western gitaar.Heb er eigenlijk alleen last van als ik septiem akkoorden speel.
Heb af en toe inderdaad het idee dat ik mjin vinger er iets meer of minder overheen moet leggen zodat de betreffende snaar niet precies tussen 2 kootjes zit.
Heb trouwens wel aardige kolenschoppen helaas.
Zal nog eens experimenteren met mijn vinger iets meer of minder eroverheen leggen en voor de rest jullie advies opvolgen en me vooral daarop gaan concentreren met oefenen..
Want ik ben inderdaad ook pas tevreden als alle snaren gewoon goed klinken,is wel prettig ook natuurlijk met fingerpicking...
Thanx.....

Muzieknono
15 december 2008, 07:41
Ik herken het probleem, maar heb vooral moeite om een barré in één keer goed neer te zetten, nou speel ik pas een half jaar dus het zal wel komen maar ik merk dat ik bij deze akkoorden erg snel verkramp en ook een verkrampte houding ga aannemen.
Mvgr Dirk Jan :metal:

Rocketman
17 december 2008, 00:15
Ik zie de pros eigenlijk nooit "een barré akkoord pakken". Ik zie het alleen bij amateurs. Die typische barré akkoord houding.

Ik heb er zelfs nog naar gezocht op youtube, naar aanleiding van dit topic.

Ik wil echt niemand belachelijk maken of zo. Maar ik vind het er echt op lijken alsof het barré akkoord een beetje overrated is onder de amateurs. Ik bedoel "het volledige barré akkoord waarbij alle vingers goed klinken".

Ik pak zelf dat bes akkoord (D op de 5e positie) bijvoorbeeld met 2 vingers. Volgens mij klinken dan max 3 a 4 snaartjes goed. Precies genoeg.

Ik kan me vergissen natuurlijk. Maar ja dan zou ik natuurlijk graag argumenten horen en die heb ik hierboven niet echt gezien (understatement).

Rocketman
17 december 2008, 00:18
Ik bedoel volgens mij kan je zelfs het intro van "smoke on the water" spelen zonder dat alle snaartjes perfect klinken.

En Chet Atkins heb ik ook nog nooit een barré zien pakken. Over fingerpicking gesproken.

Reel Big Fish
17 december 2008, 09:54
Rocketman,

ik weet niet wat je precies onder 'pros' verstaat. Ik neem aan mensen die met muziek maken hun geld verdienen. Kijk/luister eens naar The Kooks - Sofa Song. Nog een voorbeeld: Reel Big Fish - Beer. En nog eentje: Jack Johnson - All at once. Of van Jack Johnson - Mudfootball. Van die laatste staat zelfs een filmpje op youtube waar hij laat zien dat hij een volledig G barré akkoord speelt.

Je argument dat het overrated is, is niet zo sterk. Ik bedoel, je kan beter je basis goed hebben, dwz complete barré akkoorden goed laten klinken, dan dat je vanaf het begin af aan smokkelt, en dus je basis niet goed hebt. Als je namelijk meteen al gaat smokkelen, word je spel alleen maar slechter in plaats van beter. Eigenlijk wat vulv. zegt alleen iets uitgebreider.

Ik weet niet echt welk Bes akkoord je het over hebt want die kwam nergens eerder ter sprake volgens mij, of ik heb er overheen gelezen. Ik neem aan dat je deze bedoelt:

e]-1
B]-3
G]-3
D]-3
A]-1
E]-x

Eigenlijk de C barré opgeschoven dus? In dat geval raad ik je aan toch echt harder te oefenen want bij mij klinken ze ook met twee vingers alle 5. In het gevalt van Metallica - Nothing else Matters in het intro vooral, is 3 snaren niet genoeg. Daar speel je achtereenvolgens: E barré, D barré en C barré. Echter moeten de 5 snaren wel allemaal klinken voor het gewenste resultaat.