PDA

View Full Version : Bijtend gitaar geluid



bastiaanvanbeek
12 december 2008, 15:20
Ik speel op een Gibson Les Paul Studio, maar ik vind het geluid van de brug pickup te bijtend en te schel, zowel clean als met distortion. Dat is vooral als ik mijn versterker (Vox AC30) harder zet. Ik heb al verschillende dingen geprobeerd:

de tone op de versterker terug gedraaid, maar dan heb heb ik weer niet zon mooi helder geluid, waar de AC30 bekend om is.

de volume van m'n gitaar teruggedraaid, maar dan heb ik weer niet zon vol geluid.

de tone en volume van m'n distortion gewijzigd, maar niets hielp.

Weet iemand een andere manier om m'n geluid minder bijtend te maken?

Het is best een moeilijke vraag, en ik stel misschien ook wel hoge eisen, maar ik zoek eigenlijk een bepaald geluid dat minder bijtend en schel is, maar wel mooi helder. Misschien zijn andere humbuckers een optie? ...iemand een aanrader?

Rutger
12 december 2008, 15:24
Welke speakers zitten er in je AC30?

Mr.Fingers
12 december 2008, 16:16
probeer je brugelement is naar beneden te schroeven, dit wil vaak helpen bij het "temmen" van hoge tonen.

bastiaanvanbeek
12 december 2008, 16:46
Welke speakers zitten er in je AC30?

de vox wharfedale speakers

bastiaanvanbeek
12 december 2008, 16:47
probeer je brugelement is naar beneden te schroeven, dit wil vaak helpen bij het "temmen" van hoge tonen.

ik heb aan een gitaarbouwer in onze stad gevraagd of dat een optie is, maar hij zij dat je dynamiek sterk verminderd

Luke-wannabe
12 december 2008, 17:01
Who needs dynamiek:dance:
Probeer het gewoon als het niet bevalt schroef je hem weer terug.

Chris Winsemius
12 december 2008, 17:04
ik heb aan een gitaarbouwer in onze stad gevraagd of dat een optie is, maar hij zij dat je dynamiek sterk verminderd

? Omgekeerde is meer juist (er van uitgaande dat het niet om centimeters gaat).

Als je de pu IETSJE lager kunt zetten wordt de sound wat minder bright/metal/etc. en zelfs wat dynamischer.

Aan de andere kant: het is 'n redelijke pu maar geen topper, misschien eens 'n Classic '57 of SD AII d'r in gooien?

toneblo
12 december 2008, 17:28
Weet iemand een andere manier om m'n geluid minder bijtend te maken?



E.Q. ertussen...:satisfie:, ander gitaar, geen brits gevoiced type amp, temming PU's idd, epiphone waxed pu's ( hier aanwezig )...

Kortom, gewoon het een en ander proberen, beste lesmateriaal!!!:satisfie:

bastiaanvanbeek
14 december 2008, 09:27
Ik heb gisteren m'n brug pickup wat naar beneden gedraaid, maar dat was jammer genoeg geen succes. m'n geluid werd idd minder bijtend, maar het verliest alleen maar kracht en dynamiek. ik kreeg echt een slap geluid. ik zat te denken, ligt het misschien niet aan de speakers, ik heb namelijk de wharfedale's in mijn AC30 zitten, misschien moet ik toch maar is voor de Celestion Blue's gaan kijken. Andere tips zijn nog altijd welkom.

Agent_Smith
14 december 2008, 10:41
ik heb aan een gitaarbouwer in onze stad gevraagd of dat een optie is, maar hij zij dat je dynamiek sterk verminderd

Fantastische gitaarbouwer is dat hoor ik al.
Maar probeer het maar gewoon.

Nils47
14 december 2008, 12:04
E.Q. ertussen...:satisfie:, ander gitaar, geen brits gevoiced type amp, temming PU's idd, epiphone waxed pu's ( hier aanwezig )...

Kortom, gewoon het een en ander proberen, beste lesmateriaal!!!:satisfie:

Inderdaad, probeer anders met een eq pedaaltje te spelen. Heb ik ook lange tijd gedaan (aangezien verschillende gitaren verschillende outputs en sound hebben).

Gewoon je eq iets instellen zodat de hoge tonen iets gedempt worden, is altijd het proberen waard!

yhcmarc
14 december 2008, 18:12
Ik heb gisteren m'n brug pickup wat naar beneden gedraaid, maar dat was jammer genoeg geen succes. m'n geluid werd idd minder bijtend, maar het verliest alleen maar kracht en dynamiek. ik kreeg echt een slap geluid. ik zat te denken, ligt het misschien niet aan de speakers, ik heb namelijk de wharfedale's in mijn AC30 zitten, misschien moet ik toch maar is voor de Celestion Blue's gaan kijken. Andere tips zijn nog altijd welkom.

Kracht zit in je spel en techniek. Ik speel op P90 pups en heb vaak een krachtiger en ruigere sound dan mensen met HB's die als watjes spelen .. een beetje werken voor een goede sound is geen schande hoor.

Pups een beetje omlaag biedt juist meer dynamiek, zachter aanslaan leidt tot een cleaner sound, goed doorhakken en met kracht spelen levert een volle krachtige sound.

schwalbe
14 december 2008, 18:18
Dikkere snaren.

Barkeepert
14 december 2008, 18:22
Ander plectrum

Joene1988
14 december 2008, 18:47
terugbijten...:dance:

Magic Bean
14 december 2008, 20:23
Knal er gewoon een ander element in. Of koop een Marshall ;)

demetalenman
15 december 2008, 15:46
Kracht zit in je spel en techniek. Ik speel op P90 pups en heb vaak een krachtiger en ruigere sound dan mensen met HB's die als watjes spelen .. een beetje werken voor een goede sound is geen schande hoor.

Pups een beetje omlaag biedt juist meer dynamiek, zachter aanslaan leidt tot een cleaner sound, goed doorhakken en met kracht spelen levert een volle krachtige sound.

Precies, ik speel een telecaster, maar mijn geluid is ruiger dan gassies met puntige metal gitaren met humbuckers. Heeft in dit geval met de vingers te maken.

Maar voor dat bijtende geluid kan verschillende oorzaken hebben. Teveel treble op de versterker (maar dat had je al geprobeerd) of inderdaad het element te dicht op de snaren. En last but not least is een ander element.

Di Stefano
15 december 2008, 19:30
ik heb aan een gitaarbouwer in onze stad gevraagd of dat een optie is, maar hij zij dat je dynamiek sterk verminderd

Dat is wel straf. Ik zet mijn pickups bijna volledig gelijk met de pickguard omdat ik vind dat ze dan beter reageren op je spelnuances.

Dark_Tranquillity
15 december 2008, 19:33
Precies, ik speel een telecaster, maar mijn geluid is ruiger dan gassies met puntige metal gitaren met humbuckers. Heeft in dit geval met de vingers te maken.

Dit is toch wel een opmerking die me in de verleiding brengt om hier een weddenschapje van te maken!

toneblo
15 december 2008, 19:35
terugbijten...:dance:







......als ik Joene en m'n beide ogen niet had, was ik stekeblind!:cooler:

Dio
15 december 2008, 19:42
Dit is toch wel een opmerking die me in de verleiding brengt om hier een weddenschapje van te maken!

Yup, want gain zit in je vingers.

Azrael
15 december 2008, 19:46
Dit is toch wel een opmerking die me in de verleiding brengt om hier een weddenschapje van te maken!

Aghjoh, laat hem lekker lullen. Iedereen zo zijn tik.

demetalenman
16 december 2008, 09:14
Aghjoh, laat hem lekker lullen. Iedereen zo zijn tik.

Ik zeg ook niet dat mijn tele per definitie zwaarder klinkt dan een gitaar met humbuckers, zeer zeker niet. Maar er zijn gasten met humbucker gitaren die een behoorlijk slap geluid er uit toveren en dat heeft dan weer te maken met de vingers.

Teleholic
16 december 2008, 10:29
Kracht zit in je spel en techniek. Ik speel op P90 pups en heb vaak een krachtiger en ruigere sound dan mensen met HB's die als watjes spelen .. een beetje werken voor een goede sound is geen schande hoor.

Niet helemaal mee eens. Ik heb LP's (humbuckers) en Tele's (single coils) en als ik de Tele pak klink ik ook 'krachtiger'/'ruiger'...dat komt JUIST door single coils of P-90 type elementen...het daagt ook uit tot een hardere aanslag van je rechterhand. Single coils/P-90 elementen zijn nou eenmaal aanslaggevoeliger dan humbuckers. Heeft niks met watje of geen watje te maken.

Humbuckers klinken van nature warmer en vloeiender. Daar ga je nu eenmaal anders mee te werk dan met single coils/P-90's. Deels ben ik het wel met je eerste zin eens...ook op een Les Paul met humbuckers kun je m.b.v je eigen spel/techniek toch stuwend/krachtig overkomen. Dat is aan de gitarist zelf, maar single coils/P-90's nodigen daarvoor wel meer uit.

yhcmarc
16 december 2008, 11:45
Misschien waar, maar ook op mijn HB gitaren speel ik met kracht en overtuiging. In Bivouac (alt. rock) gebruik ik bv. die P90 gitaar, in Feast (Stoner/Doom) een HB (low output / PAF achtig) gitaar in B, maar in beide gevallen weinig gain (high gayn amps hebben uberhaubt geen standje ruig) op de amp en gewoon hard spelen, dat geeft een agressieve krachtige sound met veel dynamiek.

Een high gayn amp met distortion op 10 en mid op nul klinkt pussy en nodigt ook niet echt uit om goed te (moeten) spelen.

Teleholic
16 december 2008, 12:00
Misschien waar, maar ook op mijn HB gitaren speel ik met kracht en overtuiging. In Bivouac (alt. rock) gebruik ik bv. die P90 gitaar, in Feast (Stoner/Doom) een HB (low output / PAF achtig) gitaar in B, maar in beide gevallen weinig gain (high gayn amps hebben uberhaubt geen standje ruig) op de amp en gewoon hard spelen, dat geeft een agressieve krachtige sound met veel dynamiek.

Een high gayn amp met distortion op 10 en mid op nul klinkt pussy en nodigt ook niet echt uit om goed te (moeten) spelen.

Ik snap wat je bedoeld met het bovenste gedeelte, maar dat heeft ook vooral te maken met je eigen voorkeuren, welke muziek je speelt en hoe je uberhaupt speelt (watvoor apparatuur/speelwijze etc). Komt zoveel bij kijken eigenlijk; iedereen maakt een bepaalde toon/sound uiteindelijk op zijn eigen manier (met totaal andere apparatuur dan je in eerste instantie misschien zou hebben gedacht).

Om dat laatste kan ik wel lachen, volledig mee eens. Geen mid = crap.

Agent_Smith
16 december 2008, 12:26
Ik zeg ook niet dat mijn tele per definitie zwaarder klinkt dan een gitaar met humbuckers, zeer zeker niet. Maar er zijn gasten met humbucker gitaren die een behoorlijk slap geluid er uit toveren en dat heeft dan weer te maken met de vingers.

En in niet geringe mate met belachelijke hoeveelheden gain. Klinkt imo doorgaans als een natte krant. Meer gain geeft geen kracht of meer 'ruigheid'. Minder gain = meer tone imo.
Plug een tele, P90 les paul of van mij part een willekeurige HB gitaar eens in een oude JMP ofzo en gooi dat ding open. Dan heb je een ruig geluid met kloten.

yhcmarc
16 december 2008, 12:28
En in niet geringe mate met belachelijke hoeveelheden gain. Klinkt imo doorgaans als een natte krant. Meer gain geeft geen kracht of meer 'ruigheid'. Minder gain = meer tone imo.
Plug een tele, P90 les paul of van mij part een willekeurige HB gitaar eens in een oude JMP ofzo en gooi dat ding open. Dan heb je een ruig geluid met kloten.

Amen to that my man :)

Teleholic
16 december 2008, 14:25
En in niet geringe mate met belachelijke hoeveelheden gain. Klinkt imo doorgaans als een natte krant. Meer gain geeft geen kracht of meer 'ruigheid'. Minder gain = meer tone imo.
Plug een tele, P90 les paul of van mij part een willekeurige HB gitaar eens in een oude JMP ofzo en gooi dat ding open. Dan heb je een ruig geluid met kloten.

Ben het met elk woord wat je zegt eens (al heb ik persoonlijk niet op een oude JMP gespeeld).

Met teveel gain 'verzuipt' de toon en het gehele karakter van de gitaar...gewoon zonde.

Ik hou zelf wel van een goed dosis gain met humbuckers, maar wel altijd gedoseerd. Zolang de toon vd gitaar nog duidelijk hoorbaar is en je er nog invloed op kan hebben (d.m.v je aanslag), is er naar mijn mening niks aan de hand. Zolang het maar geen modderbad wordt of een high-fi metal brei.

Gary Moore is een klassiek voorbeeld van iemand met ontzettend veel gain, maar toch nog een goede LP toon heeft. Ik ben niet helemaal weg van hem, maar toch.

heinz3110
16 december 2008, 15:35
Zeg, topicstarter, er zit toch een tone-knop op je gitaar voor je brugelement?

Gebruik 'm zou ik zeggen.

Teleholic
16 december 2008, 23:49
Bastiaan, heb je de electronica van de LP Studio al eens laten checken? Dit lijkt namelijk erg op een potmeter die een te lage weerstand heeft (300K), waardoor je gegarandeerd problemen krijgt met het in balans brengen van je brugelement.

Dit zit 'm puur in de electronica.

bastiaanvanbeek
17 december 2008, 08:31
Bastiaan, heb je de electronica van de LP Studio al eens laten checken? Dit lijkt namelijk erg op een potmeter die een te lage weerstand heeft (300K), waardoor je gegarandeerd problemen krijgt met het in balans brengen van je brugelement.

Dit zit 'm puur in de electronica.

Ja, zal ik eens doen. dat zou het wel eens kunnen zijn, hoewel ik toch denk dat het een combinatie is van het soort humbucker in mn LP en de speaker in m'n AC30. ik heb namelijk op internet wat rond gekeken en het blijkt dat de speaker die ik erin heb zitten (wharfedale) schel kan zijn, en zoiezo niet zo goed is als de Celestion blue.

almarvk
17 december 2008, 09:34
Probeer je gitaar dus gewoon 's uit over wat verschillende versterkers met verschillende speakers.