PDA

View Full Version : Welke amp? (géén Marshall MG50DFX!)



Bart1981
12 december 2008, 13:07
Hallo,

Na bijna 2 jaar geen elektrische gitaar meer te hebben gespeeld, wil ik de boel weer oppakken. Eerst met vrienden jammen, en wellicht later weer een bandje zoeken/beginnen. M'n gear van destijds heb ik al lang verkocht, dus ik begin weer helemaal vooraan. Een Fender Baja Telecaster (Vintage Blond, ofcourse!) is besteld. Nu de amp nog.

Gisteren in de muziekwinkel een tijdje op een Marshall MG50DFX gespeeld. Leek me een leuke amp voor het geld, maar dat is 'ie dus niet. Clean klinkt ie niet verkeerd, maar op het overdrive kanaal is er geen goeie distortion uit te halen. Wat een ondefinieerbare, modderige brei van gekraak. Conclusie: Marshall MG50DFX valt dus af. Of toch niet? Toen de verkoper er een Boss GT8 voor hing, was er via het cleane kanaal toch best aardig geluid uit krijgen. Alleen gaat dat buiten m'n budget.

Omdat ik nog niet weet waar m'n gitaargeluid heen gaat en wat voor soort muziek ik ga maken, zoek ik dus een amp met evt. een multi-effect waar ik alle kanten mee op kom. Pop, rock, punk, folk-rock, enz.... Metal is niet nodig ;-)

Als ik over een poosje weet waar ik heen wil, en of het elektrische gitaarplezier blijvend is, zal ik wel op een Koch Studiotone uitkomen, maar voor nu heb ik m'n budget voor amp + multi-effect op zo'n 400 euro uitkomen. Ik hoef niet perse een multi-effect als er met de amp ook van alles mogelijk is. Maar ik wil dus meer geluiden proberen als alleen clean en distortion. Wil ook graag eens stoeien met delays, chorussen, flangers, enz.

Wat zijn jullie adviezen?
- Misschien toch maar een MG50DFX met een (2ehands) Boss ME50 ervoor?
- Of bijv. een Line 6 Spider III?
- Of een andere goeie budget amp met een mooie multie effect?

Kortom: help me out ;-)

Bedankt alvast!

Bart

Nielsje
12 december 2008, 13:23
Ik zou gaan voor een peavey hoe-dat-leuke-buizen-bakkie-ook-alweer
Prima versterker , en valt zeker in je budget!
Fatsoenlijk clean, leuke drive.

jan_bervoets
12 december 2008, 13:25
ik zou voor een line 6 spider kiezen

als je in een band zou gaan gaat ie meteen hard genoeg en de hoeveelheid effecten is ook leuk alleen dat er nogal veel rommel tussen de effecten zit en hij is helemaal niet duur je kunt er zeker en vast alle stijlen mee spelen !

Luke-wannabe
12 december 2008, 13:26
Probeer ook eens die nieuwe modeling bak van Peavey. De Vypyr ofzo. Schijnt best een leuke bak te zijn en is best cheap.

iWishmaster
12 december 2008, 13:45
Ik denk dat modelling geen slechte keus zou zijn. Kijk inderdaad naar Line6, Roland Cubes zijn ook leuke dingen, of zo'n Vox AD. Qua programmeerbaarheid en effecten is de Line 6 de winnaar. Als het gaat om rock-crunch en dergelijke sounds is de Roland Cube superieur. Vox modelling versterkers heb ik geen ervaring mee.

Psst, ik heb nog een Line 6 Spider II te koop staan!

Bart1981
12 december 2008, 13:49
Dat zijn al snel wat goeie reacties. Thanks.
Opmerking: Roland Cube 60 heb ik jaren terug een tijdje gehad. Wel een aardige amp, maar na een driekwart jaar ermee gespeeld te hebben (ook optredens) was ik die wel een beetje moe.. ;-)

sjaak1990
12 december 2008, 14:28
Ik vond persoonlijk de marshall avt100x erg goed in de niet buizen klasse, hybride dat wel. Warm clean, 2 anders gevoicede lead kanalen, leuke crunch uit te halen, effectjes vond ik ook goed bruikbaar. Vond het leuker dan een vox ad en peavey ben ik niet zo gek van en veel beter dan de marshall mg100.
En line6 bah! Roland vind ik best goed maar toch minder ik weet niet...

TimmU
12 december 2008, 14:58
AVT is geen hybride hoor.Die heeft 1 schamel buisje die amper in t circuit zit.

hole
12 december 2008, 15:06
AVT is geen hybride hoor.Die heeft 1 schamel buisje die amper in t circuit zit.

Maar desondanks een leuke Amp (zelf ook een gehad), dus ik kan 'm (net als Sjaak) ook aanraden

dendee
12 december 2008, 15:29
een vox tonelab le als multi-pedaal of en vox ad-serie kan ik je aanraden als je terug pas begint en er nog niet uit bent welke versterker.
Goeie crunch en clean valt ook te pruimen, voor hi-gain toestanden kan je best voor een andere versterker kijken.

grtz

Bart1981
12 december 2008, 16:07
Opnieuw bedankt. Heb wat gegoogled n.a.v. jullie reacties.

Momenteel gaan er een aantal dingen door mijn hoofd:

- Vox VT50 (let op: dit is niet de AD50VT, maar de vernieuwde opvolger hiervan --> meer mogelijkheden, o.a. 8 ipv 2 user preset en 22 ipv 11 amp models) (nadeel: slecht leverbaar)

- Line 6 Spider III (veel presets, ook song presets)

- Peavey Vyper 75 (iedereen is hier lovend over.. schijnt de Spider III 75 ver achter zich te laten


Wat zijn hier jullie meningen over?

caliban
12 december 2008, 19:12
AVT is geen hybride hoor.Die heeft 1 schamel buisje die amper in t circuit zit.

Dat is toch net het principe van hybride.

TimmU
12 december 2008, 19:17
Sterker nog, het principe van hybride is een transistor voorversterker, en een buizen eindtrap.Kan ook omgekeerd. Niet 1 buisje dat helemaal niets met je geluid doet.

sjaak1990
12 december 2008, 23:12
Sterker nog, het principe van hybride is een transistor voorversterker, en een buizen eindtrap.Kan ook omgekeerd. Niet 1 buisje dat helemaal niets met je geluid doet.

Het doet wel wat met je geluid, want het wisselen van de buis verandert en verbeterd het geluid. Dus dan moet het wel wat doen. Het is geen wereld versterker, clean is wel erg mooi vind ik. Crunch klinkt behoorlijk marshall, afwerking is ook goed, lekker versterkertje gewoon.

DeiDRagonas
12 december 2008, 23:51
Sterker nog, het principe van hybride is een transistor voorversterker, en een buizen eindtrap.Kan ook omgekeerd. Niet 1 buisje dat helemaal niets met je geluid doet.

TimmU, ik heb t idee dat je nog niet heel veel met die AVT's gestoeid heb en vooral veel roept. Dat ene buisje "dat niets doet" is gewoon je pre-amp buisje net als bij full-tube amps. Waar je de waarheid vandaan haalt dat ie er voor de sier zit is me een raadsel..

Ik vindt de nieuwste AVT serie gewoon erg lekkere amps, voor niet full-tube. Klinkt super, MAAR.. Ik heb er nu drie gehad en ALLEMAAL hebben/hadden ze hetzelfde probleem.. De lagertjes van de ventilator achter in het chassis maken na een half jaar de eerste minuten nadat je hem aangezet hebt een erg irritant zoemend geluid. Toch jammer...

Ik zou ook gaan voor de amps eerder in dit topic genoemd.

R.

Rocketman
13 december 2008, 12:40
Ik weet niet wat je budget is maar hoewel ik een buizenfreak ben gebruik ik in 1 van mijn 2 bands een yamaha DG80. Dit is modelling. Ik vind persoonlijk dat ik daar echt vette sounds uit haal ook al heb ik niet de vibe van een buizenbak. Hij is te koop voor een redelijk bedrag. Maar ik moet er niet vanaf want hij voldoet uitstekend. Dit is dus geen (verkapte) advertentie. Maar voor wat ik van jou lees zou ik m zeker eens uitproberen. De yamaha DG80 of DG120. Het is zeg maar een combi van een pod en een amp.