PDA

View Full Version : Jimi Hendrix met de duim hoog



Mattijs
12 december 2008, 12:32
Ik ben de laatste tijd meer en meer geinterersseerd in muziek van Jimi Hendrix maar ik merk dat hij af en toe dalende ladders speelt waarbij je een barré moet leggen. Maar ik zie he men anderen (SRV bv.) dit altijd doen met zijn duim hoog, heeft er iemand tips om dit te doen want met mijn duim raak ik niet aan de A-snaar of moet ik altijd met mijn wijsvinger een snaar verspringen?

Arjan12
12 december 2008, 13:37
Je ondertitel klopt niet helemaal, Cobain heeft 'm geleend van Neil Young :D .

Ik pak de A-snaar nooit met m'n duim, dat doe ik gewoon met m'n ringvinger, met m'n pink pak ik de D-snaar.

Mattijs
12 december 2008, 16:49
Ja weet ik maar Cobain zette hem in zijn afscheidsbrief vandaar dat ik er 'Kurt Cobain' bij zette;)

OT: gebruik je je middelvinger ook op bv. de vijfde fret als je op de vijfde fret een barré moet leggen?

Arjan12
12 december 2008, 17:21
Normaal leg ik een barré op de traditionele manier (je wijsvinger plat dus). Bij sommige Hendrix-riedeltjes gaat dat moeilijk, dan doe ik het zo:

Uitgaande van een F-akkoord:
e--1 ---> wijsvinger platleggen
B--1 ----> over deze twee snaren
G--2 ---> middelvinger
D--3 ---> pink
A--3 ---> ringvinger
E--1 ---> duim

In jouw voorbeeld zou ik m'n middelvinger dus op de zesde zetten.

Ik hoop dat 't zo duidelijk is.

Mattijs
12 december 2008, 17:38
oké ;) zover kom ik maar neem nu de intro van Little Wing en Catles made of sand de tweede maat wanneer de zang begint... Hij houdt daar een barré op de vijfde fret en speelt hammer-on's en pull-of's met de zevender fret. Hoe legt hij hier een barré als hij met zijn duim de vijfde en zesde snaar wil indrukken? want dit lukt me niet :(

Arjan12
12 december 2008, 18:48
Misschien moet je de snaar waar je je vinger afhaalt (de vinger waarmee je de hammer-ons en pull-offs doet) dempen, in plaats van twee snaren tegelijk pakken met je duim?