PDA

View Full Version : vanaf welk bedrag is een gitaar een high end gitaar?



bagheera
12 december 2008, 12:16
hey ik wil een les paul VOS kopen voor 2600 Euro ik vroeg me gewoon af of dat een high end gitaar is.
Zo niet vanaf welk bedrag is het dat wel?

greets

Kim Wilson
12 december 2008, 12:26
High end hangt niet af van een prijskaartje.

VanMeekeren
12 december 2008, 13:50
High end hangt niet af van een prijskaartje.


Joh.. :dontgeti:

Arjan12
12 december 2008, 13:52
High end hangt niet af van een prijskaartje.

Amen.

+zoveel tekens

hole
12 december 2008, 14:17
hey ik wil een les paul VOS kopen voor 2600 Euro ik vroeg me gewoon af of dat een high end gitaar is.
Zo niet vanaf welk bedrag is het dat wel?

greets

Mag ik vragen met welke reden je dit vraagt? Koop je de LP niet als het geen "high end" zou zijn?

janpetrarca
12 december 2008, 14:54
Hij is alleen high end, als je hem achter in de schuur op minstens 2,5 meter van de grond af hangt. :listen:

BamBuFan1
12 december 2008, 16:17
Gebaseerd op de wisselkoers van 12-12-08 om 15:00 begint de high end gitaar-schaal bij €1481,68.

Yanniick
12 december 2008, 17:48
Om al deze doeloze reacties te composeren...

Een high end gitaar houdt volgens mij gewoon in een gitaar van erg goeie kwaliteit, goed hout, goeie electronica, en een goeie afwerking.. Gewoon een gitaar die top is! Het hangt niet af van een prijskaartje, want je hebt bepaalde merken die staan bekend dat ze voor een klein prijsje een hele goeie kwaliteit hebben ( Yamaha, Lag ).

Gearjunkie
12 december 2008, 19:53
De Les Paul mag je van mij als 'high end' betitelen.

SGbanez
14 december 2008, 15:01
Wat mij betreft is high end gelul. Wat boeit het? Je weet dat je voor dat geld een geweldige gitaar hebt. Ookal zullen sommige mensen het niet vinden, maar het blijft persoonlijk. Als je wil weten of het een goede gitaar is, zeg ik ja. Maar probeer het eerst he... Gitaren zijn niet als electronica ofzo, high end heb ik geloof ik nog nooit gehoord op dit forum...

Thom TK
14 december 2008, 15:16
Wat mij betreft is high end gelul. Wat boeit het? Je weet dat je voor dat geld een geweldige gitaar hebt. Ookal zullen sommige mensen het niet vinden, maar het blijft persoonlijk. Als je wil weten of het een goede gitaar is, zeg ik ja. Maar probeer het eerst he... Gitaren zijn niet als electronica ofzo, high end heb ik geloof ik nog nooit gehoord op dit forum...

Die term heb ik wel eens gehoord, maar het is zo'n nietszeggende term...
Mijn Ibanez RG1570 is een high-end gitaar naar mijn mening en kost een fractie van dat ding van de TS. Als je je afvraagt of een gitaar van 2600 euro high end is...:chicken:

Pepe
14 december 2008, 15:42
De term high-end kom je eigenlijk voornamelijk tegen bij de moderne superaxen, de Jacksons, Parkers, ESP's, waarschijnlijk om het verschil met de ogenschijnlijke twinbroertjes uit de niet USA/Japanse lijn aan te geven in de zin van: we gebruiken hier de beste materialen mensen!

Maar inderdaad, een tamelijk holle term.

Bram+
14 december 2008, 16:18
De term high-end kom je eigenlijk voornamelijk tegen bij de moderne superaxen, de Jacksons, Parkers, ESP's, waarschijnlijk om het verschil met de ogenschijnlijke twinbroertjes uit de niet USA/Japanse lijn aan te geven in de zin van: we gebruiken hier de beste materialen mensen!

Maar inderdaad, een tamelijk holle term.
Volgens mij hebben niet-'superax'-merken ook vaak Aziatische lijntjes, al dan niet onder een pseudoniem, en dan denk ik aan Fender, Gibson, Gretsch en PRS.

Bij ieder merk zijn er verschillende 'klassen' te ontdekken, vaak gebaseerd op prijs en daarmee soms ook kwaliteit. Dat er een term is als 'high end' waarmee de topklasse van een merk wordt aangeduid, vind ik niet echt verwerpelijk, maar dat dat voor sommige mensen ook automatisch betekent dat al het andere troep is, is dan weer jammer.

Rexx
15 december 2008, 23:38
Naar mijn idee houdt high-end in:
-bekende (merk) elementen, seymour duncans, emg's oid.
-een 'goede' houtsoort, mahonie ed.
-goed afgewerkt
-goede electronica
-niet tijd/geld besparen op details. sterker nog, goed tijd/geld in steken. (goede topkam etc.)

En hier hangt meestal een prijskaart/merk aan.
Ik zeg overigens niet dat high-end alleen maar de beste zijn, ik heb een gitaar met al deze eigenschappen maar ook een richwood lp, en de richwood vind ik prachtig en speel ik dagelijks op.

Rinze
16 december 2008, 09:47
High-end betekent vooral veel geld uitgeven volgens mij. En dat kan best lonend zijn, ook bij verkoop, al is dat laatste lang niet altijd het geval. Ik vraag me af waarom het zo belangrijk is dat die LP dit predikaat verdient? Als je gewoon een goeie, lekker spelende en klinkende gitaar zoekt lijkt het me niet zo van belang. En een high-end gitaar verdient misschien ook een high-end bespeler :D

budje
16 december 2008, 09:49
High end gitaar is net zoiets als dat we in nederland zouden zeggen: een topgitaartje. Net zoals in alle advertenties van een nieuwe gitaar+tas+stemapparaat: een topgitaartje meneer!!!

Onmeunig Hans
16 december 2008, 20:11
Volgens mij moet je high end net zo uitleggen als bij hifi-audio.
Het gaat dan idd om de beste materialen, toegepast op een manier om een zo perfect mogelijke combinatie te krijgen.

Bij een topgitaar speelt meer iets mee van het budget. Je kan binnen een budget de beste mix vinden tussen componenten en zo een topgitaar bouwen. Zo kun je een topgitaar van zeg 300 euro bouwen. Da's dan natuurlijk nog geen high-ender

hans

SGbanez
17 december 2008, 00:03
(k kwam misschien nogal bot uit de hoek in m'n vorige reactie:dontgeti:)Ik denk inderdaad dat high end dan gewoon is dat men de beste materialen gebruikt, het best afwerkt etc...

Maar het gaat meer om de vraag zelf. Met de vraag of je voor 2600 euro een high end gitaar hebt is nogal irrelevant. Natuurlijk is het een high end gitaar. Zal zeker weten goed in elkaar steken. Maar daar draait het niet alleen om. De gitaar moet je liggen. Als ik bijvoorbeeld een 'high end' b.c. Rich koop weet ik dat ik een kwalitatief enorm goede plank heb. Maar ik zelf kan er niks mee, omdat het totaal niet bij me past. Laat ik het dan niet ook nog niet eens over de bespeelbaarheid hebben. Verschilt natuurlijk ook per persoon en gitaar.

Wat ik dus wil zeggen: kijk niet alleen naar prijskaartje en beweringen van dit is goed of dit is slecht. Het is nu net alsof je aan de hand van de prijs gaat kijken wat voor gitaar 'goed' is. Kijk gewoon wat bij je past en wat je ligt.:satisfie: Toch? (ookal is een Gibson LP natuurlijk beter dan een Richwood, ookal zal zelfs dit niet voor iedereen gelden)

Chocola
17 december 2008, 10:21
(k kwam misschien nogal bot uit de hoek in m'n vorige reactie:dontgeti:)Ik denk inderdaad dat high end dan gewoon is dat men de beste materialen gebruikt, het best afwerkt etc...

Maar het gaat meer om de vraag zelf. Met de vraag of je voor 2600 euro een high end gitaar hebt is nogal irrelevant. Natuurlijk is het een high end gitaar. Zal zeker weten goed in elkaar steken. Maar daar draait het niet alleen om. De gitaar moet je liggen. Als ik bijvoorbeeld een 'high end' b.c. Rich koop weet ik dat ik een kwalitatief enorm goede plank heb. Maar ik zelf kan er niks mee, omdat het totaal niet bij me past. Laat ik het dan niet ook nog niet eens over de bespeelbaarheid hebben. Verschilt natuurlijk ook per persoon en gitaar.

Wat ik dus wil zeggen: kijk niet alleen naar prijskaartje en beweringen van dit is goed of dit is slecht. Het is nu net alsof je aan de hand van de prijs gaat kijken wat voor gitaar 'goed' is. Kijk gewoon wat bij je past en wat je ligt.:satisfie: Toch? (ookal is een Gibson LP natuurlijk beter dan een Richwood, ookal zal zelfs dit niet voor iedereen gelden)

Ik kan je verzekeren dat niet alle gitaren van 2600 goed zijn :P, al zal het niet veel voorkomen.

Niet uitgaan op prijs maar op geluid, klank en speelbaarheid :D. Natuurlijk zit je dan al snel in de 1000+ maar high end is voor minder dan 2600 te krijgen :P. High End wil zeggen dat het van alle normale gitaarspullen topspul is. Net even wat betere elementen die die mid-ranged gitaar, net even wat geilere bodyfinish :P, net even wat betere mechanieken. En beter betekend vaak duurder dus in zekere zin hangt het af van geld, maar de grens ligt naar mijn weten niet bij 2600 maar eerder bij de helft van dat :P.

Overigens, tweedehands zijn je "high end' gitaren voor veeeel minder te koop dan 2600 :P. Overigens moet ik toch kwijt dat ik het dom vind dat je persé een "high end" gitaar wil en dit überhaupt wil koppelen aan een prijs. Je gaat toch niet meer betalen dan nodig :p. En als je 2600 euro te besteden hebt lijkt het me dat er veel meer gitaren voor te koop zijn die meer "high end" zijn (daar geil je toch op? :P).

Succes met de zoektocht naar een dure "high end" gitaar :P

beruk
17 december 2008, 11:00
hier worden high end gitaren gemaakt. Handwerk, top materialen, aanpassen aan wensen gitarist, dat werk:
http://www.archtops.com/guitars/default.htm
voorbeeldje:
http://www.archtops.com/guitars/images/bop/bop-front1-lg.jpg

Prijs:Starting at 4500 usd ......

bagheera
22 december 2008, 15:08
hey ik heb de gitaar geprobeerd en ik ben zo maar dan ook zo ontgoocheld, ze was niet half wat ik ervan verwachtte.
Sterker ik heb onlangs op een gibson les paul classic gespeeld van 500 Euro minder en die speelde beter dan deze les paul custom V.O.S

maar ik ga nog eens proberen misschien lag het aan mijn koude handen.


BTW volgens de uitleg die jullie aan high end gitaren geven heb ik alleen high end gitaren maar ze zijn ook wel niet zo duur.
Het maakte me eigenlijk niet niet zoveel uit hoor ik vroeg me eigenlijk alleen af wat het nu precies was.

OOk heb ik een vox wah geprobeerd en die vond ik beter klinken als een boutiek wah voor het dubbele van het het geld.
Zo zie je maar geld en naam is niet alles he