PDA

View Full Version : Tremolo tricks and probs



djangomango
12 december 2008, 12:07
Hey, zoals in mijn voorstel-topic vermeld heb ik het gitaarspelen weer opgenomen na lange tijd. Ik heb een Ibanez JS100 waar een floyd-rose Original op is gemonteerd.

Vandaag heb ik er wat mee liggen spelen. Bijvoorbeeld als je de tremolo helemaal naar achteren zet (in het verlengde van de snaren) en er met je hand op slaat zodat de brug gaat trillen, krijg je een leuk effectje (luister naar Steve Vai - For The Love Of God op ongeveer 3:30m). Het vervelende echter is dat meteen alle andere snaren gaan meetrillen. Hoe kan je die het beste dempen?

Arvoitus
13 december 2008, 04:41
Hey, zoals in mijn voorstel-topic vermeld heb ik het gitaarspelen weer opgenomen na lange tijd. Ik heb een Ibanez JS100 waar een floyd-rose Original op is gemonteerd.

Vandaag heb ik er wat mee liggen spelen. Bijvoorbeeld als je de tremolo helemaal naar achteren zet (in het verlengde van de snaren) en er met je hand op slaat zodat de brug gaat trillen, krijg je een leuk effectje (luister naar Steve Vai - For The Love Of God op ongeveer 3:30m). Het vervelende echter is dat meteen alle andere snaren gaan meetrillen. Hoe kan je die het beste dempen?
Met je andere hand?

djangomango
13 december 2008, 10:40
Dat ligt moeilijk omdat ik met m'n rechterhand op dat moment op de tremolo "sla" weg van mezelf toe (de tremolo-hendel wijst voor mij ook naar de rechterkant toe in het verlengde van de snaren)

Luke-wannabe
13 december 2008, 12:21
Met je handen waar je de snaren indrukt gewoon de andere snaren dempen.

djangomango
13 december 2008, 16:02
Hmm, ik vreesde al dat het daar op ging neerkomen. Dan kom ik in de problemen met m'n vingers, als je ondertussen nog een melodietje wil hammeren dan ga ik onbewust met m'n wijsvinger of andere vinger waar ik de snaren mee demp, toch beginnen duwen en ja dan ben je weer terug bij af.

Oefening baart kunst hoop ik :)

Luke-wannabe
13 december 2008, 16:56
'T is gewoon een trucje dat je jezelf moet aanleren.

Grindpad
8 januari 2009, 14:33
Je kunt trouwens ook deze 'tril techniek' uitvoeren zonder dat je je tremolo helemaal naar achteren draait he.
als je een goede tremolo hebt (maar dat heb jij, met een orginele Floyd) dan hoort hij in de reguliere stand net zo goed te trillen en hoef je er niet op te "slaan"maar kun je er gewoon met je vingers tegen tikken.

Weet iemand trouwens hoe je een Licence Floyd Rose van Jackson kunt afstellen dat hij beter trilt?

Ligt dat an de veren ofzo?
er kan weinig mis met mijn tremolo zijn lijkt me maar hij trilt uiterst matig....

djangomango
25 januari 2009, 22:09
Ondertussen lukt het me al wel wat beter met dat dempen. Er zijn wel een heel stel snaren gesneuveld :).

Maar het gaat wel beter als je hem naar achteren zet hoor, ik denk dat hij dan meer hefboomkracht heeft iod.

Heeft iemand misschien nog leuke tips?

B0UDEWIJN
28 januari 2009, 14:38
Oefening baart kunst hoop ik :)

Zeker, als je het wilt kunnen zoals Steva Vai zul je toch echt veel moeten oefenen: Steve oefende zelf 10 uur(!) per dag.

djangomango
31 januari 2009, 20:15
en dat 35 jaar lang :???: Héhé, zover ga ik nooit geraken, maar dat is de bedoeling ook niet :)

Ondertussen lukt het al aardig hoor, wat beginnen experimenteren met bijgevoegde bend, toon aanhouden en de volgende tel pas op die hendel slaan :) Al wel héél wat snaren doen sneuvelen daardoor :seriousf: Het handige van die floyd rose is wel dat je de snaar kunt blijven gebruiken tot ze te kort is, of tot de fut er natuurlijk uit is :)

Nog iemand leuke tips die leuk klinken?

Ik heb laatst nog iets tofs gevonden als outro of zo... een thrill op de 3e snaar ( 0-2-0-2-0-2 ... enz enz met hammer ons en pull offs ) alle andere snaren gedempt houden en terwijl je dat doet de tremolo helemaal naar beneden duwen, vlak voor de derde snaar echt gaat lebberen een laatste stevige pull off doen (echt hard de snaar naar beneden toe trekken) zodanig dat de snaar goed trilt en dan net boven of voorbij de 3e fret zachtjes even met je ringvinger de snaar aanraken, de tremolo loslaten en dan zachtjesaan terug naar beneden duwen, op het einde met je andere hand het volume op je gitaar afzetten :cheerup:

Redelijk simpel om te doen al vergt het wel enige oefening om die flageolet juist en met volume aan te slaan, daar durf ik al wel eens naast zitten :sneaky:

Bloodline
1 februari 2009, 20:56
Je kunt trouwens ook deze 'tril techniek' uitvoeren zonder dat je je tremolo helemaal naar achteren draait he.
als je een goede tremolo hebt (maar dat heb jij, met een orginele Floyd) dan hoort hij in de reguliere stand net zo goed te trillen en hoef je er niet op te "slaan"maar kun je er gewoon met je vingers tegen tikken.

Weet iemand trouwens hoe je een Licence Floyd Rose van Jackson kunt afstellen dat hij beter trilt?

Ligt dat an de veren ofzo?
er kan weinig mis met mijn tremolo zijn lijkt me maar hij trilt uiterst matig....

je tremolo "bar" (staaf) moet er zodanig op vast zitten dat als je hem los laat hij gewoon op zijn plek blijft zitten en niet naar beneden dropt.

Dan krijg je dat "flutter" effect veel beter.

check: http://nl.youtube.com/watch?v=gXri7Ld2Bmk @ 3:40