PDA

View Full Version : Leuke Greenback cabjes ???



up-guitarman
12 december 2008, 11:34
Hey,

Ik hoor regelmatig van de leuke combinatie V30 en Greenback, dus willen we dat uiteraard ook eens uittesten. Daarom zou ik graag een 2*12 Greenback cabje kopen. Ik heb nl. al een 1*12 V30 cabje staan, dus dan zou die V30 omgewisseld kunnen worden met één van de greenbacks uit de 2*12... De V30 op zich klinkt al super, maar als de combinatie nog beter is: Graag dan !!!

Ik heb hier en elders op het werdelwijde internet wat rondgezocht ivm greenback cabjes. Nu ben ik vooral V30 cabjes aan redelijke prijzen tegengekomen (Framus, enz...), maar geen enkele greenback, terwijl de speakers op zich toch in dezelfde prijsklasse zitten ???

Kent er iemand een cabje die in dezelfde prijsklasse zit en kwalitatief even goed is als die Framus?

Grtz,
E.

Nielsje
12 december 2008, 11:43
Je zou natuurlijk ook gewoon een greenback speaker kunnen kopen en die in een cab zetten. Het aanbod met V30 loaded cabs is inderdaad wat groter, maar wat let je om zo'n V30 weer te verkopen?

kassie
12 december 2008, 11:50
Ik heb me ook in combinaties van speakers verdiept omdat ik niet zo tevreden ben met de sound van een 4x12 v30 cab. Ik wil graag op greenbags over stappen en ik las op verschillende sites dat V30 veel meer output hebben dan greenbags en dat dus de combi iets minder goed zou werken in de zin van nog steeds een overheersende aanwezigheid van v30 en minder van greenbag dan misschien wenselijk is.

up-guitarman
12 december 2008, 11:51
Dat is inderdaad optie 2, maar als het niet nodig is... ;)

up-guitarman
12 december 2008, 11:53
Ik heb me ook in combinaties van speakers verdiept omdat ik niet zo tevreden ben met de sound van een 4x12 v30 cab. Ik wil graag op greenbags over stappen en ik las op verschillende sites dat V30 veel meer output hebben dan greenbags en dat dus de combi iets minder goed zou werken in de zin van nog steeds een overheersende aanwezigheid van v30 en minder van greenbag dan misschien wenselijk is.

mm, da's interessant om weten. Want het is uiteraard de bedoeling om beide speakers evenveel tot hun recht te laten komen...

Mr.Bluesbreaker
12 december 2008, 12:11
Lastig; een Greenback heeft een efficientie van 98 dB (1 watt 1 meter neem ik aan)
en een V30 heeft een efficientie van 100 dB. In een 4*12 zou je natuurlijk de V30 als paar onderin kunnen zetten, en de Greenbacks bovenin. Dan zijn ze theoretisch niet luider dan het paar V30, maar doordat ze bovenin zitten hoor je ze beter. Of een beamblocker in de Greenbacks en geen beamblocker in de V30's? Plexiglazen schot voor de V30's?

In een 2*12 ontkom je er gewoon niet aan dat de V30 luider zal klinken. Deels door de efficientie, deels ook omdat ze qua frequentiebreik een andere 'piek' hebben in het hoog.

Greenback:
http://professional.celestion.com/guitar/products/graphs/g12_m_greenback.gif

Vintage 30:
http://professional.celestion.com/guitar/products/graphs/vintage_30.gif

(Heb het zelf nog niet getest trouwens in de parktijk, maar wat 'denkmateriaal' is nooit weg natuurlijk)

up-guitarman
12 december 2008, 12:19
Ok, bedankt !!! Theoretisch gezien zal de V30 idd luider gaan klinken, wat het lastig maakt...

Heeft iemand het al in praktijk gehoord?
(Concreet in een 2*12, want mijn 4*12 gaat juist weg wegens te groot en te zwaar...)

up-guitarman
12 december 2008, 12:25
Mm, ik lees net het volgende op de website van Celestion...

http://professional.celestion.com/guitar/products/classic/spec.asp?ID=4
http://professional.celestion.com/guitar/products/heritage/spec.asp?ID=7

Beiden een sensitivity van 100dB, Greenback is wel maar 30W en de V30 is 60W.
Maakt dit iets uit of is het enkel die gevoeligheid (in dB) die het verschil maakt?
Is dit de "echte" greenback? Want ik zie ook een G12M in de Heritage serie?

Wat ik wel vreemd vind is dat bij beide Greenbacks de nominale impedantie op 15 Ohm zit...

Mr.Bluesbreaker
12 december 2008, 12:34
Die 2e link is een G12H30, ander type luidspreker.
G12M is de aanduiding voor Greenback. Het wattage heeft niet iets te maken met het volume, gevoeligheid wel.

Heritage serie zijn weer een duurdere variant met een andere klank kijk daarvoor ook eens in de vele Vox topics en gebruik de search, veel over geschreven en vergeleken met de gewone G12M. M20's zullen je ook nog om de oren gaan vliegen de rest hier kennende:D

kassie
12 december 2008, 12:38
Mm, ik lees net het volgende op de website van Celestion...

http://professional.celestion.com/guitar/products/classic/spec.asp?ID=4
http://professional.celestion.com/guitar/products/heritage/spec.asp?ID=7

Beiden een sensitivity van 100dB, Greenback is wel maar 30W en de V30 is 60W.
Maakt dit iets uit of is het enkel die gevoeligheid (in dB) die het verschil maakt?
Is dit de "echte" greenback? Want ik zie ook een G12M in de Heritage serie?

Wat ik wel vreemd vind is dat bij beide Greenbacks de nominale impedantie op 15 Ohm zit...

huh? mis ik iets? volgens mij is greenback 25 watt. en zit een g12h op 30 watt. een v30 zit toch op 65 watt? en ik heb ergens gelezen dat een v30 103 decibel heeft en een greenback 98 ofzo.

Anyway het is slechts theoretisch, wat ik bij de v30's persoonlijk mis is de lekkere stuwende mids. qua bas en treble zit het snor bij de v30 maar de mids worden in mijn 4x12 wat minder aanwezig. Zijn greenbacks dan een goede oplossing? De 'm' variant dan weliswaar. Ik heb namelijk eens op een greenback cab live gespeeld en het was zo'n beetje de sound waar ik naar op zoek was.

marter544
12 december 2008, 14:30
Hmm ja, je zou een 4*12 met 3 greenbacks en 1 V30 kunnen maken. Maar het klinkt misschien wel mooi, maar zo gauw je een iets groter podium hebt, heeft het geen zin meer ivb het micen, of je moet dan ook nog weer 2 mics gebruiken, en dat is niet echt bevordelijk voor een snelle ombouw en soundcheck lijkt me..

up-guitarman
12 december 2008, 16:01
4*12 is geen optie zoals ik al zei... Aangezien het aanbod aan Greenback 2*12 niet zo groot is, zal het sowiso een V30 cab worden om mee te beginnen...

Weet iemand eventueel een andere speaker die goed combineert met een V30, geen soortgelijke maar ééntje die de V30 goed aanvult. En dan uiteraard zonder dit volume probleem... Die V30 wil ik er sowiso in omdat ik wel tevreden ben van de sound van mijn 1*12 cabje !!!

zjanke
12 december 2008, 22:51
Celestion Classic Lead (CL80).
Bogner heeft die combi ook gebruikt, ik heb hem zelf in een TSL602 gehad en dat was hele grote stappen vooruit tov de originele speakers

sjaak1990
12 december 2008, 23:15
4*12 is geen optie zoals ik al zei... Aangezien het aanbod aan Greenback 2*12 niet zo groot is, zal het sowiso een V30 cab worden om mee te beginnen...

Weet iemand eventueel een andere speaker die goed combineert met een V30, geen soortgelijke maar ééntje die de V30 goed aanvult. En dan uiteraard zonder dit volume probleem... Die V30 wil ik er sowiso in omdat ik wel tevreden ben van de sound van mijn 1*12 cabje !!!



G12h+v30. Efficiente ligt dichter bij mekaar zodat je allebei de speakers hoort. Gisteren nog door een greenback kast gespeeld en dat ging duidelijker zachter dan mn cab met v30's. Je kan ook alleen g12h's nemen liggen wel tussen greenbacks en v30's in qua klank. Ik overweeg zelf ook 1 van de v30's te vervangen door een g12h.

Ik moet toegeven dat ik het nooit geprobeerd heb! Maar er zijn veel goede verhalen over te horen en avater verkoopt deze combinatie bijvoorbeeld erg veel. Google wat en je zult veel vinden. Je kan anders ook een leeg cabje kopen, bijvoorbeeld een Kool&Elfring, dat moet top spul zijn!

Wat voor versterker gebruik je eigenlijk? Ik vind greenbacks wel heerlijk klinken met marshall en de g12-65 nog beter. Het hangt erg van de versterker af. De clean van mijn brunetti door mn g12-65 is geweldig, maar de lead juist totaal weer niet.

ACSlater
13 december 2008, 08:16
Ik zit naar aanleiding van dit topic wat prijzen voor Celestions te bekijken bij Thomann en het valt me op dat de T75 (Marshall speaker) zelfs duurder is dan de V30 en de H30. Kan me bijna niet voorstellen dat iemand die speaker verkiest boven de V30/H30. De Greenbacks zitten op een €111 p/s wat op zich nog mee valt.

svdijk
13 december 2008, 13:37
Ik heb toevallig afgelopen repetitie die twee speakers op m'n JVM geprobeert.
Eén Marshallkast gevuld met G12M 25 watt Greenbacks, en één Marshallkast gevuld met Vintage 30 speakers.
De combinatie vond ik erg mooi klinken, en de kasten overstemmen elkaar niet (had ik wel verwacht, want de Greenback is 98dB en de V30 100dB).
Wanneer je G12T75 combineert met V30 overstemmen de V30's duidelijk wel, maar de Greenbacks hebben veel meer mid, en zijn daardoor duidelijker dan de G12T75.
De Greenback heeft meer laag dan de V30, maar de V30 is strakker als de Greenback.
Als ik de kasten achter elkaar afzonderlijk aansloot, klonk de V30 veel klinischer, en veel directer, en heeft duidelijk iets extra's in het midhoog (wat ook irritant kan worden trouwens).
De G12M was "warmer", en het leek wel of die meehelpen, het gitaarspelen leek makkelijker te gaan.
Komt misschien door de lekkere compressie in het mid en laag van die speaker.
Onze bassist verwoorde het eigenlijk heel duidelijk, de V30 is metal, en de Greenback is rock, met dezelfde versterker, en instellingen op de versterker.
Ik ga in ieder geval alle V30 vervangen door de Greenbacks, aangezien wij rock spelen.
Ik heb trouwens ook ooit de G12H30's gehad, die heb ik verkocht. Ik vond ze uiteindelijk te schreeuwerig.
Origineel zaten er G12T75 in de kasten (JCM800 uit 1987), maar die gebruik ik allang niet meer.

Braindead
13 december 2008, 21:09
Kan je eigenlijk ook gewoon een 2x12 greenback en een 2x12 v30 box op je amp aansluiten? Hoe zit het dan met de verhoudingen, heeft iemand ervaring mee? (er van uit gaande dat er 2x12 met greenbacks bestaan.)

up-guitarman
13 december 2008, 23:27
G12h+v30. Efficiente ligt dichter bij mekaar zodat je allebei de speakers hoort. Gisteren nog door een greenback kast gespeeld en dat ging duidelijker zachter dan mn cab met v30's. Je kan ook alleen g12h's nemen liggen wel tussen greenbacks en v30's in qua klank. Ik overweeg zelf ook 1 van de v30's te vervangen door een g12h.

Wat voor versterker gebruik je eigenlijk? Ik vind greenbacks wel heerlijk klinken met marshall en de g12-65 nog beter. Het hangt erg van de versterker af. De clean van mijn brunetti door mn g12-65 is geweldig, maar de lead juist totaal weer niet.

G12H werd op een ander forum ook al voorgesteld. Ik denk dat ik uiteindelijk voor een Framus 2*12 zal gaan en dan inderdaad één van de speakers door zo'n G12H zal vervangen. Naargelang wat ik lees lijkt me dit wel ok !!!

Btw: Ik speel tegenwoordig op een Sovtek Mig50 topje. Schitterend ding en een echte pedalenslet !!!