PDA

View Full Version : Nieuw effectpedaal



Mosselman
12 december 2008, 07:56
Hallo,
Ik heb dit moment een digitaal multieffect pedaal van digitech, maar deze is kapot aan het gaan. en hetgeluid wat eruit komt ben ik nooit zo van te spreken geweest. En ik heb gehoord dat je op den duur toch analoge pedalen moet hebben.
Dus nu mijn vraag: Ik wil een analoog pedaal halen, Ik twijfel tussen digitech/boss, en ik speel punk/hardrock/metal. Welk merk moet ik kiezen en moet ik dan distortion of overdrive hebben?

rocker_71
12 december 2008, 09:51
Je moet niets.
Raadzaam is om te bedenken wat je wilt. Hoe wil je klinken. Neem voor mijn part je gitaarhelden als voorbeeld. Belangrijk is ook je gitaar en je amp.
Ga vanuit daar denken en gebruik dan de zoekfunctie voor verschillende merken enzo.

Il_Falco
12 december 2008, 10:01
analoge distortion? ... kom nou... :stop:

rocker_71
12 december 2008, 10:21
analoge distortion? ... kom nou... :stop:

Ik denk dat ie gewoon losse pedalen bedoeld. Deze hoeven idd niet altijd analoog te zijn.

hole
12 december 2008, 10:54
...

Wat voor setup heb je verder (gitaar, versterker etc)

PS Woon jij in Scheveningen?

Mosselman
12 december 2008, 15:57
epiphone G 400 en een marshall versterker MG 100 HDFX + MG 412 A

Maar nou heb ik nog niet echt antwoord op mijn vraag welk merk beter is enz. en wat het precieze verschil tussen overdrive/distortion is.
Owja en james hetfield is mijn hero.

Squier4ever
12 december 2008, 16:28
ga eens fijn de zoekfunctie gebruiken, jouw vraag komt hier zo'n beetje wekelijks voorbij.

Riches
12 december 2008, 18:35
Overdrive is niet echt wat je zoekt denk ik, als ik jou was zou ik gewoon wat distortionpedaaltjes testen.
Ik vind persoonlijk boss beter dan digitech maar er zijn 100en merken die distortionpedalen maken, probeer vooral een boss ds-1 en/of de metalzone van boss. Die zijn niet te duur en een goed merk om te beginnen met losse pedalen.

Vonk
12 december 2008, 19:03
metalzone van boss

Goeie tip. Het lijk me niet dat ie meteen de planken opgaat, al helemaal niet met die amp. Dus dit ding klinkt wel leuk alleenstaand en is goedkoop 2e hands te vinden.
Misschien is een Proco Rat ook iets voor je.


het precieze verschil tussen overdrive/distortion

Probeer eens de zoekfunctie en Google. Echt verbazingwekkend wat je daar allemaal mee kan vinden...

Nitefly7
12 december 2008, 19:21
En ik heb gehoord dat je op den duur toch analoge pedalen moet hebben.
dat is wel vaak de trend, maar iemand als Neil Schon haalt maar wat graag zijn geluiden uit een Boss GT-6 multi-effects.. ook zijn er legio voorbeelden van mensen die met een POD of een Vox Tonelab optreden..
Mensen gaan vaak terug naar losse pedalen, omdat ze intuïtiever werken en je verschillende smaken geluiden kunt mixen met elkaar...
een Digitech multieffect (RP-100 ofzo?) vergelijken met een Line6 M13 of GT-8 is wat anders dan high end multieffects met elkaar te vergelijken..

zelf vind ik voor overdrive/distortion losse pedalen ook prettiger werken, omdat dit juist een effect is dat ik in multi-effects niet altijd even goed vind klinken..



Dus nu mijn vraag: Ik wil een analoog pedaal halen, Ik twijfel tussen digitech/boss, en ik speel punk/hardrock/metal. Welk merk moet ik kiezen en moet ik dan distortion of overdrive hebben?
Welke versterker heb je? want voor een goed punk/hardrock/metal geluid kun je net zo goed een Roland Cube20x of 30x kopen, en daar zul je een beter geluid uithalen dan uit een kleinere beginnersversterker met een Boss-pedaaltje ervoor..



Overdrive is niet echt wat je zoekt denk ik, als ik jou was zou ik gewoon wat distortionpedaaltjes testen.
Ik vind persoonlijk boss beter dan digitech maar er zijn 100en merken die distortionpedalen maken, probeer vooral een boss ds-1 en/of de metalzone van boss. Die zijn niet te duur en een goed merk om te beginnen met losse pedalen.

Overdrive is juist een pedaal dat voor deze stijlen geschikt is IMHO; je wilt iets dat 'hoempf' heeft en het laat klinken alsof je versterker warm aan het 'blazen' is...
De meeste distortionpedalen, zeker in combinatie met goedkopere versterkers, klinken als een smerig kettingzaag geluidje met weinig stuwende kracht in het laag; dat heb je nodig voor het 'wapperende broekspijp'-effect...

Als ik jou was zou ik vooral zo ver mogelijk uit de buurt blijven van de DS-1 en de MT-2 (Metal Zone).. De DS-1 is uitermate geschikt om een goede versterker even te boosten (Satriani en Vai-achtig), maar is als extra 'versterkerkanaal' te fel en schel (vind ik althans...)..

Zelf zou ik in plaats van de DS-1 (distortion) voor de SD-1 (super overdrive) gaan, dit is een pedaal dat veel druk geeft in het laag (Zakk Wylde heeft deze vaak gebruikt)...
Een andere optie zou de MXR ZW(Zakk Wylde) overdrive zijn..
De beste optie voor het minste geld (tot 100 euro) is echter de Digitech Bad Monkey; het geluid dat daar in zit, is zo veelzijdig, van blues tot rock en ook wel heftigere stijlen... Geen Boss-pedaal dat ik getest heb, komt in de buurt van die Bad Monkey..
Daarentegen zijn de Boss-pedalen wel uitstekend geschikt voor specifieke dingen:
-DS-1 om een blazende Marshall te boosten,
- SD-1 voor hetzelfde of voor extra kanaal overdrive
- BD-2 voor bluesy boost
- MT-2 voor slappe metal ;)
- ML-2 voor heftigere, 'echte' metal

De MT-2 is een typisch slaapkamer-pedaal, dat wel een extra metal-stoot kan geven aan je sound, maar niet altijd even goed te combineren valt.. In sommige rack-setups wordt het wel gebruikt om (met een goede versterker) meer Rammstein-achtige sounds te krijgen..
de nieuwere ML-2 (Metal Core) vond ik een beter klinkend pedaal dat alles heeft van 'zachtere' punk tot over the top Metal..

voor punk zou een distortionpedaal eventueel wel gebruikt kunnen worden, maar de wereld heeft al veel te veel gitaristen gezien die een DS-1 gebruiken om een goedkope versterker over zijn nek te laten gaan;
dit klinkt dan ook vaak als slechts 'die goedkope versterker die over zijn nek gaat'...

Om kort te gaan: Probeer de DS-1 en MT-2 in een winkel, maar als je iets wilt kopen zou ik in die lagere klasse een
-Digitech Bad Monkey
- 2ehands Boss SD-1
- (2ehands) Boss ML-2 Metal Core
aanraden..

als je meer geld te besteden hebt, is de Fulltone OCD, Electro Harmonix Metal Muff (of micro metal muff/nano metal muff) of een T-Rex pedaal (Alberta misschien niet; is te bluesy) een goede optie..

Mosselman
13 december 2008, 14:44
ik ga morgen een paar uitproberen.
Maar uit die boss metalcore, zeg jij dat je ook gewoon rock mee kan spelen, zoals offspring, misfits enz. en mijn versterker is een marshall MG 100 HDFX + MG 412 A dat is een halfstack

Il_Falco
13 december 2008, 14:53
ik denk spontaan aan een rat of een marshall guv'nor.

Edit: Ik las het topic opnieuw en zag dat zijn 'hero' James is. De beste keus is mss een guv'nor (voor punk) en een bad monkey erna om hem te boosten voor metal.