PDA

View Full Version : Opname met deels echte instrumenten en deels software



Joe_Cool
11 december 2008, 10:48
Ik wil binnenkort zelf ook wat materiaal opnemen op de PC. Aangezien ik alleen gitaar speel, zal de rest vd instrumenten uit de pc komen a.d.h.v. diverse software en via een keyboard. De nummers die ik wil opnemen, heb ik al in GuitarPro gecomponeerd.

Ben al heel ver door dit forum heen gebladerd en ben verschillende dingen en tips tegen gekomen, maar niet echt een topic die antwoord op al m'n vragen gaf.

Als ik het goed begrepen heb, zou ik het beste een software pakket zoals Adobe Audition of Cubase kunnen gebruiken om verschillende tracks op te nemen vd verschillende instrumenten en deze later dan mixen tot een geheel.

Mijn gitaar kan ik direct op de iMac aansluiten a.d.h.v. zo'n gitaar kabel voor de Mac (Monster iStudioLink, is een 1/4–inch mono- naar 1/8-inch stereokabel). Ik kan op deze manier bijvoorbeeld in Garageband direct opnemen (al genereert dat wel veel ruis), maar ik neem aan dat dit ook direct in Cubase/Adobe kan. Ik las ook op dit forum dat je je gitaar gewoon op je versterker kan aansluiten, en microfoon voor de versterker hangen en de microfoon dan aansluiten op je PC om die op te nemen. En een andere alternatief (als ik het goed begrepen heb) is om je gitaar op een Pod aan te sluiten en deze Pod op je PC aan te sluiten. Kloppen deze 3 methodes, en welke ervan is het beste?

Voor wat betreft de drums wil ik beatcraft of EZdrummer gebruiken. De rest vd instrumenten wil ook ad.h.v. software genereren of via een keyboard. Ik neem aan dat het geluid/bestanden die ik hieruit creeer gewoon kan importeren in Cubase/Adobe als tracks?

Zodra het instrumentale deel af is, kan ik op zoek gaan naar een zanger/zangeres om uiteindelijk de nummers in te zingen (wat dus een aparte track zal worden).

Heeft iemand ervaring met een nummer opnemen deels adhv echte instrumenten en deels gegeneerd door software? En is bovenstaade methode aan te raden, m.a.w. eerst de instrumenten op nemen als song en later daar een track aan toevoegen voor de zang?

Ik zag ook diverse malen een mengtafel genoemd worden. Zou dat in dit geval ook noodzakelijk zijn?

Excuses als bovenstaande al ergens genoemd zijn, maar ik zag zoveel info hier dat ik niet specifiek op iets kon zoeken en door alle info nog meer vragen had dan dat ze beantwoordden.

vincent136
11 december 2008, 15:31
Ik wil binnenkort zelf ook wat materiaal opnemen op de PC. Aangezien ik alleen gitaar speel, zal de rest vd instrumenten uit de pc komen a.d.h.v. diverse software en via een keyboard. De nummers die ik wil opnemen, heb ik al in GuitarPro gecomponeerd.

Ben al heel ver door dit forum heen gebladerd en ben verschillende dingen en tips tegen gekomen, maar niet echt een topic die antwoord op al m'n vragen gaf.

Als ik het goed begrepen heb, zou ik het beste een software pakket zoals Adobe Audition of Cubase kunnen gebruiken om verschillende tracks op te nemen vd verschillende instrumenten en deze later dan mixen tot een geheel.

Ja, dat klopt. Maar met Garageband wil dit ook prima, Garageband is gemakkelijker te bedienen en voor een beginnend iemand handiger dan Cubase of Logic.

Mijn gitaar kan ik direct op de iMac aansluiten a.d.h.v. zo'n gitaar kabel voor de Mac (Monster iStudioLink, is een 1/4–inch mono- naar 1/8-inch stereokabel). Ik kan op deze manier bijvoorbeeld in Garageband direct opnemen (al genereert dat wel veel ruis), maar ik neem aan dat dit ook direct in Cubase/Adobe kan.

een betere methode is het aanschaffen van een externe geluidskaart. Bijvoorbeeld deze (klik): (http://www.thomann.de/nl/tascam_us144.htm). Een Line6 Toneport zou ook goed werken.

Ik las ook op dit forum dat je je gitaar gewoon op je versterker kan aansluiten, en microfoon voor de versterker hangen en de microfoon dan aansluiten op je PC om die op te nemen.

Ja, dat klopt. Deze methode wordt voornamelijk door de professionelere mensen gebruikt. Want je moet voor deze methode namelijk 1) een goede microfoon hebben, 2) een goede akoestiek in de ruimte waar je het opneemt, anders klinkt het nog niet en 3) een goede versterker hebben.

Aangezien op een slaapkamer/zolderkamer vaak niet de beste akoestiek is, haal je niet veel voordeel uit deze methode. Een goed stuk software zoals GuitarRig of Gearbox klinkt dan al snel beter. Natuurlijk is het wel tof om echt je eigen sound op te nemen, maar of het echt lekker klinkt is een 2e. Hiervoor MOET je echt een externe geluidskaart met een goede mic pre-amp hebben, anders werkt het niet.

En een andere alternatief (als ik het goed begrepen heb) is om je gitaar op een Pod aan te sluiten en deze Pod op je PC aan te sluiten. Kloppen deze 3 methodes, en welke ervan is het beste?

Dat werkt ook goed. Je kunt dan ook de toneport kopen van line6, zelfde effect. Die vervangt je huidige geluidskaart ook nog eens en klinkt erg goed.

Van de drie bovenstaande manieren is dus de POD het meest handige, de microfoon manier het leukste en tevens de beste wanneer je aan die pntjes voldoet.

Voor wat betreft de drums wil ik beatcraft of EZdrummer gebruiken. De rest vd instrumenten wil ook ad.h.v. software genereren of via een keyboard. Ik neem aan dat het geluid/bestanden die ik hieruit creeer gewoon kan importeren in Cubase/Adobe als tracks?

Je hebt Cubase nodig wanneer je EZdrummer gebruikt. Uit ervaring weet ik dat deze pluginn wel lekker klinkt, mits je hem goed EQ'ed ed. In garageband zitten ook lekkere drums die ook goed te programmeren zijn, daar al eens naar gekeken?

Zodra het instrumentale deel af is, kan ik op zoek gaan naar een zanger/zangeres om uiteindelijk de nummers in te zingen (wat dus een aparte track zal worden). Wanneer je een nummer maakt op de pc zit alles in losse tracks. Houdt wel rekening weer met het feit dat je ruimte waarin je zang opneemt goed moet zijn en je voor zang ook een goede microfoon moet hebben wil het lekker klinken

Heeft iemand ervaring met een nummer opnemen deels adhv echte instrumenten en deels gegeneerd door software? En is bovenstaade methode aan te raden, m.a.w. eerst de instrumenten op nemen als song en later daar een track aan toevoegen voor de zang?

Ik heb hier dus al ervaring mee. Wat altijd belangrijk is, is een melodie. Werk eerst het liedje goed uit en ga dan verder met het uitbouwen. Een zangpartij met begeleiding (gitaar of piano, bijvoorbeeld) neem ik dan vaak eerst op, dan komt de drums, bas,gitaar, keys, percussie, enzovoort.

Ik zag ook diverse malen een mengtafel genoemd worden. Zou dat in dit geval ook noodzakelijk zijn?

Excuses als bovenstaande al ergens genoemd zijn, maar ik zag zoveel info hier dat ik niet specifiek op iets kon zoeken en door alle info nog meer vragen had dan dat ze beantwoordden.

hopelijk is het zo wat duidelijker...ga vooral lekker aan de gang, maar houdt in de gaten dat het niet zo eenvoudig is als dat het lijkt. Garageband biedt ontzettend veel toffe dingen waar je direct mee uit de voeten kunt. Adobe, Cubase enz. is lastig. Let ook op dat onder Mac cubase niet echt gemakkelijk te vinden is, mocht je een stukje proff. software willen is Logic wel te vinden op het internet.

Highway49
11 december 2008, 15:43
Je hebt Cubase nodig wanneer je EZdrummer gebruikt. Uit ervaring weet ik dat deze pluginn wel lekker klinkt, mits je hem goed EQ'ed ed. In garageband zitten ook lekkere drums die ook goed te programmeren zijn, daar al eens naar gekeken?

EZdrummer heb ik geen ervaring mee. Maar in Beatcraft kun je gewoon je hele project exporteren als een WAV en deze simpelweg in bijv. Audition of Cubase gooien.

Persoonlijk vind ik een microfoon voor je amp al heel snel beter. Natuurlijk is de akoestiek, de amp zelf en de microfoon van groot belang, maar ik heb het idee dat het wel heel slecht spul moet zijn wil het minder klinken. Bij direct input (via line) mis ik altijd het 'ruimte' gevoel. Maar dat kan aan mij liggen

JvD.
11 december 2008, 16:16
EZdrummer heb ik geen ervaring mee. Maar in Beatcraft kun je gewoon je hele project exporteren als een WAV en deze simpelweg in bijv. Audition of Cubase gooien.

Persoonlijk vind ik een microfoon voor je amp al heel snel beter. Natuurlijk is de akoestiek, de amp zelf en de microfoon van groot belang, maar ik heb het idee dat het wel heel slecht spul moet zijn wil het minder klinken. Bij direct input (via line) mis ik altijd het 'ruimte' gevoel. Maar dat kan aan mij liggen

je ziet wel over 't hoofd dat een gitaar speaker mooi opnemen met een microfoon echt een vak is. je kunt het prima leren, maar in een keer mooi klinken doet dat niet.

vincent136
11 december 2008, 16:35
Jep, daarom ook mijn motivatie om het eerst bij software te houden. Overigens zit er in Gearbox een hele leuke functie, je kunt namelijk de microfoon een stuk van de speaker afzetten, of juist direct voor de conus. Alles is mogelijk.. ruimtelijk geluid creëren is dus een fluitje van een cent, het klinkt ook nog eens best lekker ook!

Rexx
11 december 2008, 16:38
Wat jij wilt zijn zogehete 'hybride producties'.
Dit wordt veel gebruikt:
-pop (grote orkesten op de achtergrond)
-thuisdemo's (drums)
etc.

Het moeilijke is om je zelf opgenomen materiaal (zang/gitaar bv.) even 'mooi/schoon' te laten klinken als je gelikte sample-instrumenten. (de 'neppe')

Voor makkelijkheid is iets als een toneport zeer aan te raden, hiermee krijg je ook heel gelikte 'neppige' sounds waardoor het in combinatie met samples beter een geheeld vormt dan zelf een microfoon voor je versterker hangen.
(uiteindelijk kan een line6 dingetje nooit een goed opgenomen buizen-amp evenaren)

Succes ermee!

Megadeth22
12 december 2008, 13:00
Ik ga voornamelijk even in op je Istudiolink kabel aangezien ik die zelf ook heb; ik heb ook voor ongeveer 6,50 euro een presetje of 250 gekocht van een site via paypal. En dan niet presets als "Metal" of "Hard rock" maar presets van verschillende artiesten (SRV ofzo) en van verschillende bands en liedjes. Deze klinken dus geweldig als je opneemt met je kabel.
Die ruis heb ik al bijna uit mijn toon, ben nog een beetje aan het rondvogelen, maar die is dus grotendeels weg. :satisfie:

Joe_Cool
12 december 2008, 18:03
Bedankt allen voor de hulp en antwoorden, jullie hebben me zeker verder geholpen!!

Ik ben vanochtend naar FB geweest en heb de Line6 Toneport UX2 gehaald na de reviews ook hier doorgekeken te hebben (en aangezien die in de aanbieding was). Heb 'm na het installeren een uurtje uitgeprobeerd, en wat een geluid!

Mbv deze pod lijkt 't of ik zowaar kan gitaar spelen :seriousf:

De drums uit Guitarpro zijn zeker goed, maar ik merk wel een duidelijk verschil in het geluid tussen de verschillende software pakketten. Ik ben er nog niet uit welke ik uiteindelijk ga gebruiken, maar ik verwacht hier geen problemen mee.

Wat betreft het schrijven van nummers, heb ik in mijn hoofd zitten hoe het nummer gezongen zou moeten worden e.d. - ik heb er zelf echter niet de stem voor.

Ik ben de komende tijd iig wel zoet met m'n nieuwe speelgoedje ;)

Wederom dank aan alle input!

Rexx
18 december 2008, 13:18
Veel plezier ermee man!

tip van de week:
Als je via een modeler opneemt mis je vaak een beetje het buizen/analoge/'echte' geluid. Hier zijn plugins voor:
-http://www.silverspike.com/?Products:RubyTube
-psp vintagewarmer

Kijk hier eventueel een keertje naar als je verder wil dan de mogelijkheden van je toneport.

Riky
25 december 2008, 15:26
Bedankt allen voor de hulp en antwoorden, jullie hebben me zeker verder geholpen!!

Ik ben vanochtend naar FB geweest en heb de Line6 Toneport UX2 gehaald na de reviews ook hier doorgekeken te hebben (en aangezien die in de aanbieding was). Heb 'm na het installeren een uurtje uitgeprobeerd, en wat een geluid!

Mbv deze pod lijkt 't of ik zowaar kan gitaar spelen :seriousf:

De drums uit Guitarpro zijn zeker goed, maar ik merk wel een duidelijk verschil in het geluid tussen de verschillende software pakketten. Ik ben er nog niet uit welke ik uiteindelijk ga gebruiken, maar ik verwacht hier geen problemen mee.

Wat betreft het schrijven van nummers, heb ik in mijn hoofd zitten hoe het nummer gezongen zou moeten worden e.d. - ik heb er zelf echter niet de stem voor.

Ik ben de komende tijd iig wel zoet met m'n nieuwe speelgoedje ;)

Wederom dank aan alle input!

Zeg zit er bij zo'n toneport ux2 ook drum software? Ik zie dat je er aardig wat software bij krijg, maar kan er niet echt uit wijs worden of er ook een drumsoftware bij zit. En zo ja. Hoe klinkt dat?

Joe_Cool
25 december 2008, 21:04
Zeg zit er bij zo'n toneport ux2 ook drum software? Ik zie dat je er aardig wat software bij krijg, maar kan er niet echt uit wijs worden of er ook een drumsoftware bij zit. En zo ja. Hoe klinkt dat?

Ik heb er geen drum software op gevonden.

Er zit Gearbox bij, en voor zover ik kan zien is dat niet anders dan een programma waar je een rits aan verschillende verstrerkers en sounds mee kan simuleren voor je gitaar.

Tevens zit het programma 'Live' erop dat is de opname software om muziek mee op te nemen en samen te mixen. Geloof niet er dan qua software meer op zit, maar ik heb ook niet verder gezocht of erin gedoken.

Om te oefenen zeker ook handig. Ik neem wel eens stukken op om ze dan achteraf nog eens te beluisteren om te horen of het enigzins op maat gaat. Dat laatste is tijdens het spelen beetje moeilijk oordelen voor mij.

Riky
26 december 2008, 14:25
heet dat programma Ableton live? Daar zit namelijk wel een drum simulator in.

Lijkt me een heel tof ding om snel en toch met redelijk kwaliteit op te nemen. Denk dat ik hem wel ga aanschaffen.

Joe_Cool
27 december 2008, 12:11
heet dat programma Ableton live? Daar zit namelijk wel een drum simulator in.

Lijkt me een heel tof ding om snel en toch met redelijk kwaliteit op te nemen. Denk dat ik hem wel ga aanschaffen.

Idd Ableton live! Zitten wel muziek sample loops in waaronder drum samples, maar ik ben er heel snel doorheen gebladerd en was (nog) niet onder de indruk vd samples.

Vind de samples in Garageband b.v. iets beter. Voor recording is het iig geen miskoop, zeker niet voor het geld. Bij Feedback adverteerden ze met EUR 155, maar bij kassa sloegen ze Eur 129 aan.

Riky
27 december 2008, 12:22
ok bedankt voor de info!

Roeli
6 januari 2009, 18:06
Begin Gewoon een band, Ben Je ook Van Dat Gezeik Af ;)


(Ik snap het, dit valt onder het kader 'domme comments')

vincent136
7 januari 2009, 08:50
Waarom post je hem dan:stop:

skanky
7 januari 2009, 08:56
Begin Gewoon een band, Ben Je ook Van Dat Gezeik Af ;)


(Ik snap het, dit valt onder het kader 'domme comments')

Je bent net nieuw hier, en je begint met dit soort doelloze posts. Zo maak je je niet populair hier. En let ook een beetje op de je schrijfstijl, niet elk woord hoeft met een hoofdletter te beginnen.

Midiguru
16 januari 2009, 12:55
Ik begrijp dat doelloze posts alleen zijn voorbehouden aan oudere leden?? (duikt snel weg...)

Maar even serieus: ik speel al een tijdje met de combi Sonar/TonePort/EZ Drummer en dat werkt prima. Wat bij de TonePort belangrijk is, is dat je niet blind vaart op de presets, maar zelf de programma's samenstelt uit de modellen die je het best aanspreken, dat maakt de 'modelling' geluidjes als gauw een stuk minder 'modelling'. EZ Drummer heeft niet alleen prima sounds, maar ook uitstekende voorgeprogrammeerde, maar heel natuurlijk klinkende ritmes..

vincent136
16 januari 2009, 17:17
Jep, erg leuk en goed werkend stukje software. Ik gebruik nu zelf EZdrummer 'n maandje denk ik en het klinkt waanzinnig.