PDA

View Full Version : Fender Princeton Reverb 1973 uit USA, laten ombouwen, waar?



The_Cure
10 december 2008, 19:52
Heb via E-Bay een Fender Princeton Reverb uit 1973 aangeschaft. De versterker is vandaag aangekomen, ziet er nog perfect uit!

Enige probleem is dat het (uiteraard) een Amerikaanse versterker is, dus verkeerde stekker & 110 Volt. Aangezien ik niet zelf wil gaan tobben (en ik ben niet in elektronica thuis) ben ik op zoek naar adressen waar ik dit kan laten doen (andere transformator of zit ik verkeerd???)?

Ik kom uit Dordrecht dus als iemand een goed adresje heeft hoor ik het graag (dus niet in Amsterdam ofzo ;) )!

Alvast bedankt!

Chris Winsemius
10 december 2008, 19:55
Zelf ken ik geen amp-techneuten in Dordt....

Doe het hier wel vaker, verhuistrafo is trouwens de meest betaalbare oplossing maar niet de meeste praktische qua gewicht en vervoer.

Mr.Jay
10 december 2008, 20:00
Heb via E-Bay een Fender Princeton Reverb uit 1973 aangeschaft. De versterker is vandaag aangekomen, ziet er nog perfect uit!

Enige probleem is dat het (uiteraard) een Amerikaanse versterker is, dus verkeerde stekker & 110 Volt. Aangezien ik niet zelf wil gaan tobben (en ik ben niet in elektronica thuis) ben ik op zoek naar adressen waar ik dit kan laten doen (andere transformator of zit ik verkeerd???)?

Ik kom uit Dordrecht dus als iemand een goed adresje heeft hoor ik het graag (dus niet in Amsterdam ofzo ;) )!

Alvast bedankt!

ik zou em netjes zo laten en een kleine omvormer achterin schroeven ( tegen de zijkant ). Een kleine volstaat. Zo zwaar is een PR ook weer niet, dus dat trafootje kan er makkelijk bij. Wil je toch een 230V PT laten inbouwen weet ik wel iemand, PM me effe anders.
Heel leuke ampies, heb er ook pas eentje uit '74.

blindmouse
10 december 2008, 20:27
Laat je Princeton in originele staat! Koop een geaarde 300W omvormer. Meer dan genoeg power. Lijkt mij beter 'm niet in de kast te schroeven, waarom zou je? Haal (of laat halen) wel even de condensator (.047uF of zoiets) van de groundswitch naar aarde uit het circuit. Ik heb nog nooit gehoord dat die condensator stuk ging, maar als ie gaat dan staat de chassis onder stroom.
Gebruikelijk is dat alle elco's door nieuwe worden vervangen. De 25uF/25V zou ik laten zitten.
Deze klinken (ondanks enig verloop naar hogere waarden) altijd beter dan de TAD's en de Spragues!!

Niet verkeerd een 1973 PR

Mr.Jay
10 december 2008, 20:40
Een 200W omvormer is al echt voldoende, die zijn zo klein dat ie wel in de kast kan, vergeet je em ook nooit (wat mij wel es gebeurd is).
De elco's hoeven helemaal niet "gebruikelijk" vervangen te worden. Die Mallory bekerelco's zijn van uitstekende kwaliteit en vaak nog in prima staat in deze ampies. Ligt eraan of de amp regelamtig gebruikt is geworden.
De mijne meten ook nog keurig (qua ESR-waarde) en absoluut lekvrij en bromvrij, onzin dus.
Heb wél de zeer zwakke Oxfordspeaker vervangen door een Weber C10Q > man, dát blaast pas. Veel diepere, vette en strakkere bassen en veel efficiënter versterkertje.,
In mijn '74 zitten ook nog alle originele buizen, ook deze zijn nog prima bruikbaar, zitten laten dus.

Mr.Jay
10 december 2008, 20:46
De 25uF/25V zou ik laten zitten.
Deze klinken (ondanks enig verloop naar hogere waarden) altijd beter dan de TAD's en de Spragues!!

MIjn ervaring is dat die witte 25uF mallories niet echt fris meer klinken als ze oud zijn. Toch belangrijk daar waar de toon gevormd wordt.
Een Sprague klinkt best goed en vind ik klankmatig al een verbetering, maar probeer es een grote dubbele 25+25uF/25V Audiocap, of de F&T. DAT klink écht stukken beter dan die oudjes. Die kleine TAD dingen zijn inderdaad niet bijzonder.
Qua voedingsaelco's blijf ik nog steeds ouwe, gebruikte 70's Mallories in amps zetten (mits ze nog gezond zijn uiteraard), daar kan niks tegenop.

cluseau
10 december 2008, 22:31
ben ik op zoek naar adressen waar ik dit kan laten doen (andere transformator of zit ik verkeerd???)?

Ik kom uit Dordrecht dus als iemand een goed adresje heeft hoor ik het graag (dus niet in Amsterdam ofzo ;) )!

Het werkt wel maar ik geef niet de voorkeur aan een 220/110 trafo, moet je constant met een extra gewicht zeulen en geeft ook wel vermogensverlies.
Wil je wel helpen hoor, neem maar ff contact op via PM. Lokatie Den Haag zuid. Half uurtje rijden.

gr
Frans.

Mr.Jay
10 december 2008, 22:46
Het werkt wel maar ik geef niet de voorkeur aan een 220/110 trafo geeft ook wel vermogensverlies.

Leg es uit s.v.p.

The_Cure
11 december 2008, 01:59
Hartstikke bedankt voor de snelle reacties!

Ik zal morgen fotootjes posten. De eigenaar heeft de oxford speaker vervangen door een Jensen P10R, hij heeft de originele Oxford ook meegestuurd maar zei dat de Jensen vele malen beter klonk (qua bas e.d.).

Wat zijn nu precies de opties? Als ik het goed heb:

1. - Omvormer kopen ( zoals hier? -> http://www.omvormer.net/nl/dept_15.html )

2. - De powertransformator(trafo) 110v die er in zit vervangen door een powertransformator (trafo) van 220v

Een omvormer kost +- 25 euro zag ik, nadeel je moet altijd extra ding meezeulen en dat wil ik liever niet. Lijkt me niet dat een powertransformator(trafo) zo veel invloed heeft op het geluid? Of zie ik dat compleet verkeerd :)

Ik vond deze oude discussie http://www.gitaarnet.nl/forum/archive/index.php/t-40664.html. Jay, daarin heb jij een 110v trafo voor een 230v vervangen. Is dit de beste oplossing (welke prijs moet ik denken 50-75 €?).

nico verduin
11 december 2008, 06:48
Jay, daarin heb jij een 110v trafo voor een 230v vervangen. Is dit de beste oplossing (welke prijs moet ik denken 50-75 €?).
Voedingstrafo (een replacement) zit je gauw in de 120-130 euri. En dan moet je nog (laten) inbouwen.

Chris Winsemius
11 december 2008, 07:54
Ik vermoed dat cluseau (http://www.gitaarnet.nl/forum/member.php?u=20718) het volgende bedoelt;

normaal gesproken heb je bij 'n PR twee omzetters voor het eigenlijke circuit, 1 x PT en 1 x gelijkrichtbuis. Met 'n verhuistrafo komt daar dus nog 'n 3e omzetter bij. Zodra je 'n toon/tone aanslaat bepaal je met een amp en alle ingredi-enten de stroomopname uit het lichtnet, verhuis-trafo zorgt dus voor meer inwendige weerstand/vermogensverlies.

Daarnaast (!): die 110 V (Fender) PTs zijn ontworpen en gebouwd voor 'n 60 Hz lichtnet-frequentie, bij 50 Hz heb je meestal 'n wat grotere stack nodig. Las zelfs eens dat 'n amerikaanse blues-gitarist 110V/60Hz-omvormers meeneemt als ie in Europa speelt.

Oude elko's/C'tjes:
Die death-cap idd. verwijderen, als koppel-C's niet lekken hoef je ze ip. ook niet te vervangen. Zelf vind ik de koppelC's en pre-amp-cathode-bypass-caps in blackfaces wel beduidend beter dan die van silverfaces.

Ik heb zelf 'n andere mening over oude elko's en ook andere ervaringen; defecte onderdelen na overlijden oude elko's (dag spoel/etc.), verlies aan punch/kracht in het laag, extra (bias-)brom, etc.

Op 'n oude 50s/60s Strat of Les Paul is het ook klote spelen met de originele snarenset na tig jaar en zullen de frets ook wel 'n keer versleten zijn als je 'n wat hardere touch hebt dan Path Metheny oid.

Mr.Jay
11 december 2008, 08:23
De eigenaar heeft de oxford speaker vervangen door een Jensen P10R, hij heeft de originele Oxford ook meegestuurd maar zei dat de Jensen vele malen beter klonk (qua bas e.d.).
1. - Omvormer kopen ( zoals hier? -> http://www.omvormer.net/nl/dept_15.html )
Een omvormer kost +- 25 euro zag ik, nadeel je moet altijd extra ding meezeulen en dat wil ik liever niet. Lijkt me niet dat een powertransformator(trafo) zo veel invloed heeft op het geluid? Of zie ik dat compleet verkeerd :)
Ik vond deze oude discussie http://www.gitaarnet.nl/forum/archive/index.php/t-40664.html. Jay, daarin heb jij een 110v trafo voor een 230v vervangen. Is dit de beste oplossing (welke prijs moet ik denken 50-75 €?).

Je leest die posting niet goed, IK had geen trafo vervangen ( ik reageer er wèl op), doe ik nooit bij een USA-amp, egg nie....
Die 200WATT omvormer is prima > 29 euro of zo, fijn toch. Die maat kun je wellicht uin de amop bevestigen. Onderop leggen ( klitteband ) als je géén rev.tank erin hebt, of tegen de zijkant aanschroeven o.i.d. Voor een andere PT moet je heel wat versolderen, zou jammer zijn, maar moet iedereen zelf weten natuurlijk.
Jensen P10R vind ik echt drie keer niks sowieso qua (alnico-)speaker, maar voor in Princeton al helemaal niet. Ik vind daar nog steeds een goeie ceramische speaker op zijn plek, zaosl de Weber C10Q die ik er zelf in heb.

cluseau
11 december 2008, 09:40
Leg es uit s.v.p.

Goede morgen allemaal, zoals Mr.Jay zegt....leg eens uit...

Zal proberen mijn gedachtengang te verklaren:
Een trafo is immers niet ideaal, rendement wordt over het algemeen gesteld op 90% maar verschilt per type. Daarbij laat ik de huisjes van het GEB natuurlijk even links liggen want daarvoor gelden weer andere waarden. Door de koperverliezen, wervelstromem etc. gaat er redelijk wat energie verloren in de beide trafo's. De verhuistrafo zal de verliezen van de voedingstravo ook nog eens moeten compenseren waardoor de verhuistrafo groter uit zal vallen dan de eigen voedingstrafo. Er zal dus in beide trafo's energieverlies worden geleden en dat is wat ik bedoelde.

Of dit alles ook hoorbare nadelen geeft zou ik niet over willen oordelen. Dit hangt natuurlijk af van de kwaliteit en afmeting van de verhuistrafo, maar ook van de kritische oren van de gebruiker. Er wordt beweerd dat er mensen zijn die het verschil horen tussen capje "x" en capje "y" met gelijke specificatie. Als dat zo is dan ben ik benieuwd wat ze van de verhuistrafo vinden.

Even nader verklaard: waar energie verlies wordt geleden daar is inwendige weerstand. De trafo kunnen we voor het gemak even zien als een ideale spanningsbron met inwendige weerstand in serie. Bij aanwezigheid van flinke pieken in het audio kunnen we ervan uitgaan dat deze stroompieken uit de hopelijk goede elko's geput kunnen worden. Maar deze elko's moeten ook weer een keer bijgevuld worden en wel voor de volgende audiopiek zich voordoet. Die aanvul stromen moeten wel door deze inwendige weerstand van deze trafo's waarvan we er nu twee in serie willen gaan zetten met als gevolg een nog hogere inwendige weerstand.

Daarnaast komt het extra gesleep met een blok ijzer en weer een kabel erbij waardoor mijn mening is "doe het in een keer goed".
Natuurlijk moet iedereen dat voor zichzelf weten, ik kan me goed voorstellen dat de eigenaar van een vintage amp deze in de orginele staat wil houden, in zo'n geval is de verhuistrafo best een goede oplossing. Zoals ik al zei "het werkt wel" maar om een trafo in de kast erbij te hangen is naar mijn mening en beetje cheapy oplossing. Gelukkig leven we in een democratisch land dus.....

mvg
Frans

Mr.Jay
11 december 2008, 09:54
Nou, ik speel al jaren met omvormers/USA amps. Het is mij nooit opgevallen dat ik daardoor een "minder" geluid had. Ook nooit vermogensverlies gemeten bij omvormer-amps. En ja, ik ben van het "type capjeX en Y is goed te horen"...
Wat ik zelf VEEEEEL hoger in het vaandel heb staan, als je het toch over voedingstrafo's hebt, is het KOELEN van deze ! Dat onderschatten nog steeds veel gebruikers.
ZONDER een ventilator kakt elke Fender behoorlijk in na een tijdje > DAT verlies van punch, power en toon, vind ik veel belangrijker en zéker waarneembaarder dan het werken met een omvormer. Die blijft zelfs lekker koel als ie buiten de amp staat.
En wat is er mis met een kleine omvormer in een amp vastzetten? Ik ga dat ook echt niet doen in een 4x10 amp b.v., dat wordt allemaal veel te zwaar, dan neem ik em zó wel mee. Maar bij kleine ampies die slechts een kleinere omvormer nodig hebben is dat een perfect oplossing.
Kijk, als je dan tóch een andere PT wil monteren en je stelt hoge eisen dan kom je toch al gauw uit op een Mercury of zo, dan weet je ook wat je kwijt bent incl. inbouwen.

Chris Winsemius
11 december 2008, 14:18
Onderbemeten trafo's dus ;)

Iig. icm. 50 Hz. Toen ik in de states was viel mij op dat de vintage (en domestic) amps die ik daar probeerde wat anders klonken dan hier met 50 Hz. Wat strakker en punchier iig.

Hoe hoger die frequentie hoe effici-enter de uiteindelijk gelijkgerichte spanning/vermogen in de voeding. Heb 'n aantal keren vervangende trafo's gebruikt waarbij ivm. het verschil in frequentie de stack wat dikker was dan bij de 110V/60 Hz/domestic versies met goed resultaat.

Dit gebeuren zal ook wel met formules/etc. uit te leggen zijn.

cluseau
11 december 2008, 16:34
Wat ik zelf VEEEEEL hoger in het vaandel heb staan, als je het toch over voedingstrafo's hebt, is het KOELEN van deze !
ZONDER een ventilator kakt elke Fender behoorlijk in na een tijdje



Wat kakt er dan precies in als je de trafo niet koelt?

Nu is het jouw beurt om ons iets uit te leggen, mijn kennis schiet hier tekort.


.

Mr.Jay
11 december 2008, 20:41
Wat kakt er dan precies in als je de trafo niet koelt?


je toon.
De PT raakt overhit ( bij een Fendertop of combo kan de hitte niet echt goed weg in de kast ) en je toon wordt minder strak, vervormt op gegeven moment veel teveel, bassen wordne té modderig.
Ik laat in set 1 de venti uit zodat de amp toch op ene goeie werktemperatuur komt, en vanaf set 2 b.v. gaat ie aan, en dan heb ik de hele avond dezelfde toon. Doe ik dat niet kan ik het vergeten en ben je alle headroom kwijt.
Bovendien slijten alle parts in de buurt van de PT sneller dan wanneer je in die hoek wat koeling geeft. Niet voor niks zijn er ook genoeg amps met ingebouwde fans.

The_Cure
11 december 2008, 23:33
Dank allemaal weer,

Het wordt er alleen niet duidelijker op :) Niet jullie schuld hoor maar had er zelf niet bij stilgestaan dat het nog zo moeilijk was. Ik heb op een Princeton gespeeld maar die had gewoon NL stekker, dus dacht dat dat inhield dat de 110V transformator omgewisseld was met een 230V. Blijkbaar niet :)

En dit: http://www.vintagemusicparts.com/FenderTransformer5.htm Kost 53 euro, en deze laat inbouwen op de plaats waar de 110V Transformator zit? Zie ik dit te simpel??

Frits van Mourik
11 december 2008, 23:35
@ Mr.Jay:
Heej... je brengt me op 'n idee!

Ik heb hier al een tijdje een Fender Studiobass staan, die volgens de eigenaar na 'n tijdje z'n tone verliest.
Er wordt fullblast punkrock op gespeeld.
Hier op m'n werktafel geeft'ie geen krimp, maar daar staat het chassis dan los
en zelfs met een fannetje erop, dus wordt alles redelijk gekoeld.
Misschien is inbouwen van wat ventilatie wel de oplossing!!!

Mr.Jay
12 december 2008, 08:29
Dank allemaal weer,
Het wordt er alleen niet duidelijker op :) Niet jullie schuld hoor maar had er zelf niet bij stilgestaan dat het nog zo moeilijk was. Ik heb op een Princeton gespeeld maar die had gewoon NL stekker, dus dacht dat dat inhield dat de 110V transformator omgewisseld was met een 230V. Blijkbaar niet :)
En dit: http://www.vintagemusicparts.com/FenderTransformer5.htm Kost 53 euro, en deze laat inbouwen op de plaats waar de 110V Transformator zit? Zie ik dit te simpel??

Tuurlijk kan dat, heel simpel. Het is toch wel even een klulsje, dus die uitgaven als je het láát doen moet je er bijtellen. But....go your gang zou ik zeggen.

Mr.Jay
12 december 2008, 08:37
@ Mr.Jay:
Heej... je brengt me op 'n idee!
Ik heb hier al een tijdje een Fender Studiobass staan, die volgens de eigenaar na 'n tijdje z'n tone verliest.
Er wordt fullblast punkrock op gespeeld.
Hier op m'n werktafel geeft'ie geen krimp, maar daar staat het chassis dan los
en zelfs met een fannetje erop, dus wordt alles redelijk gekoeld.
Misschien is inbouwen van wat ventilatie wel de oplossing!!!

Frits, echt, je hebt géén idee wat een FAN kan uitmaken. Ik heb sinds een tijdje een Victoria Regal II, een dubbele CLASS A SE amp. Heb die nu vaker gebruikt en es EEN keer een repetitie-avond ( 2,5uur aan één stuk ) laten draaien zonder fan > gloeiend hete PT en een chassis wat je niet aan kon raken. Alleen nog maar vervorming op het laatst. De vlg. avond een FAN op het achterplankje gehangen en huppakee een koele amp en prima sound tot het laatste nummer toe, ook nog headroom die je in begin ook hebt.
Zelfde verhaal met een Gibson GA20, zonder FAN echt véél te heet na een avond, een PT waar de lak uitloopt, je hebt de troep aan je vingers zitten als je eraan voelt.
MET fan niks aan de hand. Die hefet nog een dichtere achterkan dan een tweed DLX., dat kan gewoon niet funktioneren, de hitte omgebouwd doro de PT kan nergens heen en blijft bovenin die kast hangen bij het chassis. Wat dacht je van verklopen weerstanden door deze opgestapelde hitte. Heeft NIKS met onderbemeten trafo's te maken. De VIC b.v. heeft een enorme joekel.
ELKE amp van dat type, dus met een ondersteboven hangend chassis in een combo kast heeft last van overhitting. Sla de boeken er es op na, wat men in de 40's en 50's zoal niet deed : tot het chassis demonteren toe en dat los naast de kast neer leggen > overhitting was toen ook al een ramp dus, niks nieuws.

Enige voordeel wat je zou kunnen halen uit die overhitting is b.v. een TWINREV., die in begin heel stug kan klinken, zeker een Silverface, maar na een tijdje "lekkere feel" gaat krijgen en JUIST wat in gaat kakken. Dat komt dieamp wel ten goede, dat is de overhitting. Maar je kan het gewoon heel vaak zien aan de PT's van die ouwe amps. Een wonder dat ze het toch zolang uithouden.
Ik zou dus qua PT ook een goeie kwaliteitsvervanger verkiezen, geen cheap spul.

Yves Pexsters / TAS
12 december 2008, 11:34
Frits, echt, je hebt géén idee wat een FAN kan uitmaken.

Ondersteboven hangende chassis zijn inderdaad rampzalig mbt warmteafvoer. Het idee van bvb Boogie (Mk-reeks) en Mr Jay om een ventilator in de combo op te nemen lijkt me geen slecht idee. Door de luchtstroom zorg je er tenminste voor dat de trafo en buizen hun warmte makkelijker kunnen afgeven.


Heeft NIKS met onderbemeten trafo's te maken. De VIC b.v. heeft een enorme joekel.


Het formaat van de trafo speelt geen rol als hij op 60Hz berekend is en op een 50Hz net wordt aangesloten, anders gezegd, een trafo berekend voor 60Hz (geringer aantal primaire wikkelingen) gaat veel meer warmte produceren (makkelijk enkele tientallen watts) op een 50Hz net de warmte ontstaat zuiver door ijzerverliezen, zelfs ongeacht of hij belast wordt.

Door Joule effect (warmte ontwikkeling doordat er stroom door een geleider vloeit) gaat het koper in de trafo opwarmen (tot makkelijk 60° boven de omgevingstemperatuur bij een normaal berekende trafo) met als gevolg na opwarming lagere spanningen (positieve temperatuur coëfficiënt van koper). Maar vooral de regeling van de trafo wordt een stuk slechter. De inwendige weerstand wordt een stuk hoger, je krijgt als het ware het effect van een tube rectifier cadeau. Lekstroom van elko’s is daarbij ook nog sterk temperatuur afhankelijk.

Vooral de continu maximaal belaste wikkelingen (gloeistroom) zorgen voor een sterke opwarming in de spoel van de trafo. Bij de Ampeg SVT is er trouwens een aparte trafo voor de gloeispanning. Ik vermoed dat dit bij dit soort amps waar je niet wil dat ze na een uurtje slappe kost gaan produceren dit nog zo geen slecht idee is. De SVT heeft bovendien ook een ventilator.

Om de Princeton zonder veel moeite op 230V te laten werken lijkt een 230/115V ringkern binnenin tegen de wand geschroefd niet de slechtste oplossing als er tenminste op gelet wordt dat hij uitgeschakeld wordt door de on/off schakelaar van de amp en hij aan de wand waar de input van de galmveer staat geplaatst wordt om hum pickup te vermijden.

Mr.Jay
12 december 2008, 11:58
Ondersteboven hangende chassis zijn inderdaad rampzalig mbt warmteafvoer. Het idee van bvb Boogie (Mk-reeks) en Mr Jay om een ventilator in de combo op te nemen lijkt me geen slecht idee. Door de luchtstroom zorg je er tenminste voor dat de trafo en buizen hun warmte makkelijker kunnen afgeven.
Het formaat van de trafo speelt geen rol als hij op 60Hz berekend is en op een 50Hz net wordt aangesloten, anders gezegd, een trafo berekend voor 60Hz (geringer aantal primaire wikkelingen) gaat veel meer warmte produceren (makkelijk enkele tientallen watts) op een 50Hz net de warmte ontstaat zuiver door ijzerverliezen, zelfs ongeacht of hij belast wordt.


Die VIC heeft gewoon een 230V PT, en dus net als elke Fendertype amp een zeer slechte hitte-afvoer. Dus heeft hier niks met 50 of 60HZ te maken, dit even er info.
Zag laatst nog ergens ene test van een nieuwe moderne amp, die ook DRIE Fan's aan boord had, en dat in een HEAD met chassis op de bodem, kun je nagaan. Er zijn genoeg amps met een ingebouwde fan.

Dosmanos
12 december 2008, 13:27
Tsja.. Het inkakken ken ik wel, zeker bij de Fenders. Daarom zet ik mijn amps tussen de sets uit. Helemaal, dus niet op standby.
Helpt ook...

Mr.Jay
12 december 2008, 13:34
Tsja.. Het inkakken ken ik wel, zeker bij de Fenders. Daarom zet ik mijn amps tussen de sets uit. Helemaal, dus niet op standby.
Helpt ook...

Jullie hebben zeker lange pauzes :-))

Dosmanos
13 december 2008, 01:56
Touché Jay (ha, dat rijmt..). Vanavond een gig gedaan met mijn tweed deluxe (kloon gebouwd door onze Jack). Ik deed de welbekende truuk met het uitzetten van de amp en de eerste helft van de tweede set ging daaropvolgend wel weer goed, maar ik moet bekennen dat dat het daarna toch weer wat zompiger werd. Dat merkte ik ook in de derde en vierde set. Aangezien ik er vandaag net een beamblocker in heb gezet, kon ik wat meer op volume en wat meer treble gebruiken, misschien heeft dat meegeteld.
Hmmmmm.. toch maar eens naar een ventilatortje kijken misschien... Tips?
Overigens met mijn Marshall 2061X merk ik dit absoluut niet.

Mr.Jay
13 december 2008, 09:42
Touché Jay (ha, dat rijmt..). Vanavond een gig gedaan met mijn tweed deluxe (kloon gebouwd door onze Jack). Ik deed de welbekende truuk met het uitzetten van de amp en de eerste helft van de tweede set ging daaropvolgend wel weer goed, maar ik moet bekennen dat dat het daarna toch weer wat zompiger werd. Dat merkte ik ook in de derde en vierde set. Aangezien ik er vandaag net een beamblocker in heb gezet, kon ik wat meer op volume en wat meer treble gebruiken, misschien heeft dat meegeteld.
Hmmmmm.. toch maar eens naar een ventilatortje kijken misschien... Tips?
Overigens met mijn Marshall 2061X merk ik dit absoluut niet.

4 sets? tjesus, dan moet je inderdaad lange pauzes nemen :-)
Die marshall is een top ? (ken de types niet). dan koelt ie sowieso beter, staat andersom. Of (als het toch een combo is) grote trafo's misschien ? IK heb ooit 800 en 900 tops gehad, met de 900 had ik ook hitteproblemen, de 800 nooit (trafoformaat was beduidend anders).
De fan in een 5E3 > check mijn site, zie je pics hoe ik die daarin heb gebouwd. Kleine van 9,5x9,5 cm 230V , bij een Electr.shop gewoon. Tegen de zijkant geschroefd bij de rectifier, dan haalt onder het hele chassis de hitte vandaan. Werkt echt perfect. Klein schakelaartje in het chassis gezet om em tóch uit te kunnen zetten i.g.v. opnamen maken of zo of thuisgebruik en spanning afgetapt van het netsnoer van de amp.

chocorookie
13 december 2008, 09:48
Temperatuur speel echt een heel grote rol. Jay heeft hierin gelijk.

Ik denk dat je ook nog met een ander puntje te maken hebt: het orgineel houden van deze PR.
Een trafo d'r uitslopen brengt toch een " knip " effect met zich mee. Niet orgineel meer.
Mij doet dit in iedergeval pijn als amp-gek.

Over pijn gesproken, ik ga weer plat.

Gr Choc

Frits van Mourik
15 december 2008, 00:15
Frits, echt, je hebt géén idee wat een FAN kan uitmaken. Ik heb sinds een tijdje een Victoria Regal II, een dubbele CLASS A SE amp. Heb die nu vaker gebruikt en es EEN keer een repetitie-avond ( 2,5uur aan één stuk ) laten draaien zonder fan > gloeiend hete PT en een chassis wat je niet aan kon raken. Alleen nog maar vervorming op het laatst. De vlg. avond een FAN op het achterplankje gehangen en huppakee een koele amp en prima sound tot het laatste nummer toe, ook nog headroom die je in begin ook hebt.
.

Wat blijkt: bij die Studiobass tript ook af & toe de thermische zekering in de PT; da's niet best!
Maar 'es flink ventileren, dat kreng...
Nogmaals bedankt voor dit inzicht!


( sodeju, dit had ik toch zèlf kunnen verzinnen..?)

matto
18 december 2008, 23:59
http://www.mijnalbum.nl/Foto-GY7AO3FL.jpghttp://www.mijnalbum.nl/index.php?m=albumview&a=1&key=GY7AO3FL&album=YKPX4QXO


In mijn eigenbouw amp heb ik ook een ventilator gezet.
De kast is aardig wat dieper dan het 1964 bandmaster chassis.
Warmte bleef wel lekker hangen binnen in de kast.

Dosmanos
20 december 2008, 00:42
Vanavond een gig gedaan met mijn FAD ( een Double deluxe, dus een 5e3 met een dubbele eindtrap) waarin ik op advies van onze Jay een fan had laten monteren. Ik moet zeggen dat ik om te beginnen geen last had van noise geluid, er is sprake van enig rumoer van de fan namelijk; en ten tweede, meer headroom gedurende de gig.

Inderdaad, weer een 4 setter....

In de studio ligt het misschien - eigenlijk wel zeker - wat gevoeliger, maar live kun je dit dus echt rustig doen. Amp blijft feitelijk een stuk stabieler als ik het zo mag zeggen.

En ja.. de Tubeking heeft ook al een fan..

Mr.Jay
20 december 2008, 10:16
Daarom monteer ik altijd een schakelaartje tussen de FAN. In een studio wil je dat geblaas niet horen. Live merk je er echt niks van, al vaker getest vlakbij de speaker lusterend.
Maar het scheelt álles!

jacky
20 december 2008, 22:00
Vanavond een gig gedaan met mijn FAD ( een Double deluxe, dus een 5e3 met een dubbele eindtrap) waarin ik op advies van onze Jay een fan had laten monteren. Ik moet zeggen dat ik om te beginnen geen last had van noise geluid, er is sprake van enig rumoer van de fan namelijk; en ten tweede, meer headroom gedurende de gig.

Inderdaad, weer een 4 setter....

In de studio ligt het misschien - eigenlijk wel zeker - wat gevoeliger, maar live kun je dit dus echt rustig doen. Amp blijft feitelijk een stuk stabieler als ik het zo mag zeggen.

En ja.. de Tubeking heeft ook al een fan..

Schande het origineel heeft ook geen fan ;-)

Speeddemon
25 augustus 2013, 15:28
Sorry voor de kick van een heel oud topic, maar ik zit in het zelfde schuitje;
heb sinds een week een US imported '74 Princeton Reverb. Vorige week even snel getest met een 220/110V trafo van m'n werk (zo'n Conrad Voltcraft geval, weet 't wattage niet meer. was wel redelijk zwaar (5kg ofzo).
-Ten eerste, heerlijke sound. Heb een '73 Twin gehad (te lomp/groot, niet drippy/surf genoeg voor me), maar dit is wel lekker behapbaar.
-Ten tweede, de galm doet 't niet. Heb geprobeerd dmv een tulp-kabeltje in de footswitch-input + en min kort te sluiten om te schakelen, maar dat deed niks (dit werkte wel op de footswitch input van de vibrato)
-Ten derde, ik krijg het idee dat er meer rendement uitkomt op de lagere (dikkere) snaren, en zodra ik op G-B-E dingetjes speel, lijkt er bijna een soort limiter aan te staan, die alles iets zachter uitstuurt. Kan dit veroorzaakt worden door de verhuistrafo?

cluseau
25 augustus 2013, 16:19
Kan dit veroorzaakt worden door de verhuistrafo?

Nee.






.

Speeddemon
25 augustus 2013, 16:56
enneh... door wat dan wel? :soinnocent:

Pepe
25 augustus 2013, 18:20
Nou Cluseau, of je even over je glazen bol wil wrijven :D

Als ie dichtklapt zou je de speaker gelijk uit kunnen rulen door hem op iets anders aan te sluiten.

Trouwens Frans, nou ik je toch spreek, ben je bekend met het merk Premier?

Speeddemon
25 augustus 2013, 18:39
Nou Cluseau, of je even over je glazen bol wil wrijven :D

Als ie dichtklapt zou je de speaker gelijk uit kunnen rulen door hem op iets anders aan te sluiten.

Hij klapt niet volledig dicht hoor; maar ik merk gewoon een reductie van misschien 20-30% zodra ik op de dunnere snaren speel en het klinkt dan ietsje vlakker/saaier ofzo.
Er zit wel een originele Oxford 10J4-5 in, waarvan ik begrepen heb dat het geen topper is. Overweeg een Eminence Legend 105-8 als vervanging.

Pepe
25 augustus 2013, 18:59
Mijn mening (geheel tegen de stroom in weliswaar :D), die speaker doet meer met je geluid dan je denkt. Het is een belangrijk component in een vintage amp sound.

Ik ben niet zo vintage bijbelvast en oranje of blauwe caps zal me worst zijn maar als die amp 35 jaar goed geklonken heeft met die speaker...

cluseau
27 augustus 2013, 14:21
Trouwens Frans, nou ik je toch spreek, ben je bekend met het merk Premier?

Nou, niet al te bekend maar wat maakt dat uit? Technisch gezien zijn alle amps hetzelfde. Ik heb kortgeleden een solidstate bakje gezien en ik kan me ook een 6L6 SE herinneren. Waar zit je mee dan?

cluseau
27 augustus 2013, 14:25
enneh... door wat dan wel? :soinnocent:

Je gebrekkige weergave in hoog kan vele oorzaken hebben. De reverb is ook een kwestie van mogelijkheden. Kan de recoveryamp zjin of de driver maar ook de veerunit zelf of bekabeling komt veel voor. Die cinch stekkers worden vaak beschadigd met spullen welke in de combo worden gelegd. Maar.....beide klachten hebben niets met een verhuistrafo te maken, dat is wel zeker.

Pepe
27 augustus 2013, 15:18
Nou, niet al te bekend maar wat maakt dat uit? Technisch gezien zijn alle amps hetzelfde. Ik heb kortgeleden een solidstate bakje gezien en ik kan me ook een 6L6 SE herinneren. Waar zit je mee dan?

Een amp waar 6v6 in gezet is ipv de 7591 maar misschien eerst maar eens een paar rondjes meenemen, kijken hoe die zich houd.

cluseau
27 augustus 2013, 15:26
Een amp waar 6v6 in gezet is ipv de 7591 maar misschien eerst maar eens een paar rondjes meenemen, kijken hoe die zich houd.

Die zijn niet uitwisselbaar dus is er meer gedaan. Let op als je een 7591 vindt, die kan er nu niet zomaar in.

stratman1976
27 augustus 2013, 18:32
Hij klapt niet volledig dicht hoor; maar ik merk gewoon een reductie van misschien 20-30% zodra ik op de dunnere snaren speel en het klinkt dan ietsje vlakker/saaier ofzo.
Er zit wel een originele Oxford 10J4-5 in, waarvan ik begrepen heb dat het geen topper is. Overweeg een Eminence Legend 105-8 als vervanging.

Ik heb er ook een ('78) met de Oxford en die is heel gevoelig voor de toonregeling.
De bass/treble goed aanpassen scheelde bij mij een slok op een borrel. De toonregeling doet namelijk een hoop. Het volume maakt ook nogal uit. De Oxford is prima tot gemiddeld vermogen op slaapkamer niveau, hoger, dan knalt ie helemaal dicht door het laag wat ie niet aan kan.

Iets anders, de reverb. Bij mij deed ie het ook niet goed en het lag aan de aansluiting op de tank zelf. Een van de inputs was wat geoxideerd, dus met wat contactspray werkte hij weer. Kan ook aan het buisje liggen of aan de kabel zelf. Met een andere kabel deed ie zelfs helemaal niks meer. Nu werkt ie perfect. Hopelijk kan je hier wat mee. Succes.

Speeddemon
27 augustus 2013, 22:16
Reverb werkt weer!
Na gisteren op cluseau's advies de reverb in en out (vanaf de versterker) te hebben kortgesloten om te letten op een flinke volumeboost (wat ook gebeurde), heb ik vandaag de volgende stappen ondernomen:
1) Marshall Lead 100 MOSFET head (met ook een 17" accutronics tank erin) uitelkaar gehaald en losgeschroefde tank aangesloten op SFPR. Hey, ik heb galm. :crazyhappy: Niet de prachtige 'drippy' surf galm, maar close enough.

2) SFPR's galmbak opengeschroefd. Boosdoener gevonden; input-wire was losgekomen van de groene draad van het spoeltje. Nu is dat een zeer fragiel draadje, dus voorzichtig teruggesoldeerd, krimpkous eroverheen en klaar.

3) Boel aangesloten, en...tonal bliss. :crazyhappy: :cooler: :mmmm: Gelijk "Pipeline" van de Chantays gespeeld (op een Les Paul notabene) met de verb vol open. :ok:

Voorlopig kan ik er even mee tegenaan, maar toch een keertje een grote beurt geven (bias, caps, etc.) en mogelijk dat ik er nog een andere 10" er bij haal.
Cool detail; 3 (of 4) van de 4 kleinere buizen zijn originele RCA's.

Nog een vraag:
Kan het trouwens zo zijn dat de rectifier tube aan de kant van de PT zo warm wordt, dat het glas daar lokaal zwart(er) wordt? Of is ie dan ook aan vervanging toe?

Midwolda
27 augustus 2013, 22:52
Cute! :D


http://youtu.be/j09C8clJaXo

En fijn dat-ie het weer doet! :ok:

nico verduin
28 augustus 2013, 08:13
Nog een vraag:
Kan het trouwens zo zijn dat de rectifier tube aan de kant van de PT zo warm wordt, dat het glas daar lokaal zwart(er) wordt? Of is ie dan ook aan vervanging toe?Als iets zwart blakert is het aan het verbranden. Om vuur te krijgen heb je zuurstof nodig..... 't is een vacuum. Als de buitenkant wat zwarter wordt, moet je er een keer een stofzuiger langshalen :)
En als je de buizen weer mooi eruit wil laten zien, ff een beetje glasex oid op een doekje en de buizen zien er weer prachtig uit.

jacky
29 augustus 2013, 13:17
Cute! :D


http://youtu.be/j09C8clJaXo

En fijn dat-ie het weer doet! :ok:

toen al draadloos ;-) leuk filmpje

7ender
30 augustus 2013, 08:46
Een 200W omvormer is al echt voldoende, die zijn zo klein dat ie wel in de kast kan, vergeet je em ook nooit (wat mij wel es gebeurd is).
De elco's hoeven helemaal niet "gebruikelijk" vervangen te worden. Die Mallory bekerelco's zijn van uitstekende kwaliteit en vaak nog in prima staat in deze ampies. Ligt eraan of de amp regelamtig gebruikt is geworden.
De mijne meten ook nog keurig (qua ESR-waarde) en absoluut lekvrij en bromvrij, onzin dus.
Heb wél de zeer zwakke Oxfordspeaker vervangen door een Weber C10Q > man, dát blaast pas. Veel diepere, vette en strakkere bassen en veel efficiënter versterkertje.,
In mijn '74 zitten ook nog alle originele buizen, ook deze zijn nog prima bruikbaar, zitten laten dus.


Helemaal niet laten zitten ,....en echt gewoon vervangen .

....die Mallory elco's zijn inmiddels namelijk "tijd-bommen" geworden.... :soinnocent:

E-J
30 augustus 2013, 17:02
Cool, nog een PR op dit forum! Ik heb de mijne nu een paar maandjes en heb deze onlangs bij Frits van Mourik gebracht voor een beurtje. Hij heeft er een nieuwe speaker in (Jensen MOD 10-70) ingezet en de onderdelen vervangen die teveel afweken van de oorspronkelijke waarde. Het is nu echt een geweldige versterkertje, klinkt door de speaker verbazingwekkend groot voor zijn afmetingen. Wel overweeg ik een paar modificaties te doen om de enorme hoeveelheid laag in te perken, de bas knop mag namelijk niet veel hoger staan dan '2'. Hoe is dat bij jullie?

Pepe
30 augustus 2013, 17:09
Dat hangt af van de treble maar zolang je met beide -treble en bass- onder de 6 blijft klinkt het altijd wel goed.

E-J
30 augustus 2013, 17:38
Dat hangt af van de treble maar zolang je met beide -treble en bass- onder de 6 blijft klinkt het altijd wel goed.

Onder de 6.. ik zit met de treble hoger en de bas lager. Wat voor speaker zit er in jouw PR?

Pepe
30 augustus 2013, 17:44
.. een Jensen P nog wat

Speeddemon
30 augustus 2013, 20:06
Ik zit zelf ook nog te twijfelen over een speakerupgrade; enerzijds klinkt ie goed op lage volumes ( rond de 2) met z'n Oxford, maar boven de 4 à 5 wordt ie echt farty en vervormt het niet zo mooi.

mogelijke kandidaten (wil 't een beetje betaalbaar houden):
-Jensen C10Q
-Jensen MOD 10-35 of MOD 10-50
-Eminence Legend 1058
-Eminence Copperhead

@E-J, was de MOD 10-70 een bewuste keus? (Ipv de 35 of 50)?

Pepe
30 augustus 2013, 22:03
Als je toch een andere speaker erin wil zetten zou je de oude met baffle en al eruit kunnen halen en er een 12 inch in gooien.

E-J
30 augustus 2013, 23:03
Ik zit zelf ook nog te twijfelen over een speakerupgrade; enerzijds klinkt ie goed op lage volumes ( rond de 2) met z'n Oxford, maar boven de 4 à 5 wordt ie echt farty en vervormt het niet zo mooi.

mogelijke kandidaten (wil 't een beetje betaalbaar houden):
-Jensen C10Q
-Jensen MOD 10-35 of MOD 10-50
-Eminence Legend 1058
-Eminence Copperhead

@E-J, was de MOD 10-70 een bewuste keus? (Ipv de 35 of 50)?

Ik denk dat je met elk van die speakers wel tevreden kunt zijn. Op fora wordt de 10-70 als de beste Jensen Mod speakers gezien. Hij klinkt erg goed en is lichtgewicht (een 12 inch speaker is toch heel wat zwaarder) al lijkt hij best donker, de bas moet flink terug en de treble hoog. Nu kan dat ook aan het karakter van de versterker liggen, ik vermoed dat wat minder bas overall de boel wat helderder/gebalanceerder kan laten klinken. Ik zal komende week de Princeton aansluiten op een setje Greenbacks en de Jensen Mod op de CMW versterker, hopelijk geeft dat een beter beeld van de Jensen. Maar afgezien van het teveel aan bas ben ik tevreden.

Pepe, zou je eens kunnen kijken wat voor speaker je precies hebt? Ben nu toch wel benieuwd.

Pepe
31 augustus 2013, 01:32
P10r......

jacky
31 augustus 2013, 13:23
als je wat meer laag wil kan je ook een 10 inch greenback proberen
Meetsal zat er een ceramische speaker in dus een C10Q oid is ook een optie

Speeddemon
31 augustus 2013, 16:02
als je wat meer laag wil kan je ook een 10 inch greenback proberen
Meetsal zat er een ceramische speaker in dus een C10Q oid is ook een optie
De C10Q is ook keramisch hè, de P-serie van Jensen is Alnico. Daarvan vind ik het hoog wel mooi, maar het laag is vaak wat dunner.


Als je toch een andere speaker erin wil zetten zou je de oude met baffle en al eruit kunnen halen en er een 12 inch in gooien.
Hey Pepe, die baffle van de post-1970 modellen is op een andere manier bevestigd (verlijmd meen ik), dus er niet zonder kleerscheuren/onherstelbare schade te verwijderen.
Daarbij, vind ik dat een 10"er wel een bepaalde wenselijke mid-complexiteit met zich mee brengt, wat de enigszins 'scooped'' mids van een blackface circuit complementeert; ik ben bang dat ik met een 12" speaker de spank en twang een beetje kwijt raak.
Ik merk wel dat je met een Tele de treble niet boven de 6 moet zetten; hierdoor denk ik dat die Eminence Legend 1058 de treble range ook wat bruikbaarder maakt, aangezien die iets donkerder zou klinken, maar nog steeds 'vintage American'. Bij de reviews en omschrijvingen van de meeste Jensens ben ik bang teveel van 't goede te krijgen qua hoogweergave, met name bij drive.

Pepe
31 augustus 2013, 16:40
Je stelt je bas en treble toch anders in bij hoge volumes dan bij lage?
Ja, die baffle's zijn gelijmd, lekker laten zitten dan.

PeeVee
4 september 2013, 23:19
Ik heb in mijn beide PR's een oudere Weber C10Q uit het jaar 2000 of iets er voor waar dus nog C10Q op staat, geen 10F125. Dat is echt een PERFECTE speaker voor een PR! Een potige ceramische speaker maakt van zo'n prinsje een echte koningsamp die je dan ook kunt gebruiken voor repetities of kleinere podia. Een reissue Jensen C10Q heb ik er ook wel eens in gehad en ondanks dat ik die wel in combinatie gebruik b.v. in mijn SR's, ben ik niet onder de indruk van een enkele C10Q. Die MOD speakers zou ik ver bij wegblijven, twee verschillende types ooit in SR gehad, brrrrr... stug, stijf. Misschien is zo'n Celection Vintage 10 nog wat. Die Legend 1058 lijkt me trouwens ook niet verkeerd.

Speeddemon
28 september 2013, 19:10
Wel overweeg ik een paar modificaties te doen om de enorme hoeveelheid laag in te perken, de bas knop mag namelijk niet veel hoger staan dan '2'. Hoe is dat bij jullie?
Heb nu dus die Eminence Legend erin zitten, ik kan de bas zonder problemen op 8 of 9 zetten. Onder de 3 gaat ie wat dunnig klinken. Boven de 5 voegt ie eigenlijk nauwelijks meer laag toe, merk ik. Dit was vergelijkbaar met de Oxford, alleen de Eminence Legend gaat veel beter om met drive-pedalen dan de originele Oxford.

Speeddemon
25 oktober 2013, 20:40
By the way,
m'n Princeton heeft sinds gister iets merkwaardigs;
de galm lijkt er af en toe mee te kappen; knop staat op 5 of 6 (al aardig wat 'surf drip'), maar ineens heb ik een gortdroog geluid. Als ik dan een paar keer flink hard aansla, of het volume van de Princeton hoger zet, komt ie weer tot leven, maar even later is ie weg. Gebeurt ook vaak als ik even niet speel.
Iemand een idee?
Elco's/caps die niet meer opladen?
Gare reverb driver/trafo?
(reverb driver buis lijkt me sterk)

Pepe
25 oktober 2013, 21:29
... of gewoon een rottig plugje?

Speeddemon
26 oktober 2013, 17:31
Dan zou het toch niet aankomen en wegebben zonder gekraak?
Hoe zit het eigenlijk met de cinch (tulp) kabels van en naar reverb-tank? Die van mij zijn nog die open braided types; staan die bekend als zwak? Vervangen is een optie, maar dan is het natuurlijk weer allemaal net iets minder vintage correct.

jacky
26 oktober 2013, 17:38
Dan zou het toch niet aankomen en wegebben zonder gekraak?
Hoe zit het eigenlijk met de cinch (tulp) kabels van en naar reverb-tank? Die van mij zijn nog die open braided types; staan die bekend als zwak? Vervangen is een optie, maar dan is het natuurlijk weer allemaal net iets minder vintage correct.

als je er een goede kabel tussen doet en je kan er lekker mee spelen is het toch geen probleem ...je bewaart het vintage correcte draadje bij de amp en bij verkoop plug je de bende er weer aan.....of verkoopt het erbij

nico verduin
26 oktober 2013, 19:43
Die van mij zijn nog die open braided types; staan die bekend als zwak? Gezien de hedendaagse made-in-china productie ben je nog beter af met die dingen die het rustig 50 jaar volhouden. Vocht is wel een grote boosdoener.... Lekker de versterker in een vochtige omgeving (in de kelder, naast de wasmachine of droger) creert veel oxidatie....

E-J
29 oktober 2013, 10:12
De Jensen MOD speaker in mijn Princeton zal toch moeten wijken voor iets anders. Het klinkt op zich prima maar ik wil toch graag wat meer helderheid en definitie. De MOD lijkt meer Brits dan Amerikaans te klinken. Op dit moment gaat mijn voorkeur uit naar een Eminence Copperhead. Wat zijn nog meer aanraders?

Speeddemon
29 oktober 2013, 10:21
E-J, ik zou 't bij die Copperhead houden joh. Wordt online ook zoveel aangeprezen, en met name dat ie clean een beetje hetzelfde 'vintage' soundje doet als de vaak aanbevolen Jensen C10Q (en C10N), terwijl ie dan schijnbaar beter met drive(pedalen) omgaat dan die Jensens.
Dat laatste kan ik deels bevestigen; in vergelijking met de originele Oxford speaker dan tenminste. Ben er zelf alleen nog niet uit of ik de Legend houd (die jij waarschijnlijk teveel laag zal vinden hebben) of de helderder (daar kan ik de Treble niet mee op 10 zetten) Copperhead.
Die Ragin Cajun is ook niet helderder dan de Copperhead; Ramrod klinkt te Brits. Overigens, misschien heel simpel, maar de Jensen MOD10-35 al overwogen? Of zou die ook al dat Britse sausje hebben?
En vaak gelezen, Weber 10F150T, en de Weber Signature series, maar die zijn in Europa lang niet zo betaalbaar als in de US, en daarbij heb ik vaker gelezen dat men de Webers eerder klinisch(er) vond dan de Copperheads.

E-J
30 oktober 2013, 10:27
Misschien dat je Copperhead nog wat meer inspeeltijd nodig heeft? En anders zet je de treble knop toch gewoon wat lager. Die 60 dagen-niet-goed-geld-terug actie bij Bax is zeer aantrekkelijk, zal vandaag of morgen de knoop doorhakken en een Copperhead bestellen.