PDA

View Full Version : even voorstellen



rightsaid
10 december 2008, 19:07
Hallo forum,

Mijn naam is Fred en ik roep (of eigelijk denk ik) al meer dan 25 jaar dat ik wel gitaar zou willen spelen.
Nu meende de goede sint na 21 jaar nog eens zo'n ding uit de zak te moeten toveren, en nu zit ik met mijn 46 jaar met zere vingers mij voor te stellen op GitaarNet. Maar goed, beter laat dan nooit.

Ik wil toch even een vraag stellen over de vingerzetting.
Als beginner schijnt het dat het handig is eerst een aantal akkoorden te leren.
Nu ben ik hier druk mee bezig, maar heb hier toch een vraag over.


Als ik bijv het E-akkoord pak dan klinkt dat goed, m.a.w ik demp geen snaar die ik niet moet dempen. Wanneer ik nu de ringvinger (3) wat optil dan blijkt dat G toch gedempt wordt door mijn middelvinger (2).

Mijn vraag is: is de wijze waarop ik het E-akkoord pak dan toch goed, of mag mijn middelvinger G helemaal niet aanraken?
Ik vraag dit omdat ik niet wil beginnen met het aanleren van verkeerde technieken die ik laterweer moet afleren.

mvg Fred

macheath
10 december 2008, 22:56
Hoi Fred,

Welkom!
Als antwoord op je vraag: als het goed klinkt is het ook goed. Zo simpel is het.

Als je middelvinger een snaar toevallig dempt achter je andere vinger waardoor je dat dempen toch niet hoort is er geen probleem.

Het wordt misschien pas een probleem als je het E7-akkoord gaat spelen (E-akkoord met je ringvinger los, de D-snaar dus open). Maar daar oefen je dan gewoon op, net zolang tot het wel lukt om alle snaren helder te laten klinken.

En dan ga je verder met het volgende akkoord dat nog niet helemaal lekker klinkt! Ik kan me herinneren dat ik in het begin heel lang heb lopen klooien met het G-akkoord maar oefening baart kunst. Succes ermee!

rightsaid
11 december 2008, 11:59
Hoi Fred,

Welkom!
Als antwoord op je vraag: als het goed klinkt is het ook goed. Zo simpel is het.

Als je middelvinger een snaar toevallig dempt achter je andere vinger waardoor je dat dempen toch niet hoort is er geen probleem.



Mooi! Dan hoef ik dat tenminste niet af te leren ;-)

hole
11 december 2008, 13:27
Hey Fred,

leuk dat je nu toch deze hobby oppakt!! (Je bent nooooit te oud om te beginnen).

Op zich kan het "dempen met de middelvinger" geen kwaad, MAAR, je kunt jezelf beter NU aanleren om het akkoord zo te pakken dat dit niet gebeurt. Als je later wat complexere stukken gaat spelen, kan het wél belangrijk zijn dat de vingerzetting in orde is.

Gewoon een kwestie van bewust oefenen.

En , denk eraan: Afleren is vele malen moeilijker dan goed aanleren.

Overigens, wat MacHeath zegt: als het goed klinkt is het goed, dat klopt ook zeker wel hoor

rightsaid
12 december 2008, 11:05
Hey Fred,

En , denk eraan: Afleren is vele malen moeilijker dan goed aanleren.

Overigens, wat MacHeath zegt: als het goed klinkt is het goed, dat klopt ook zeker wel hoor

Ik ben net een week bezig en poog het D,A en E akkoord 'erin' te krijgen.
Ik weet inmiddels wel hoe de vingers moeten staan, maar het is net of ik naar iemand anders z'n vingers zit te kijken. (Die doen namelijk ook niet wat IK wil).

2e probleempje waar ik mee zit zijn de groefjes in m'n vingers.
Na een tijdje oefenen zijn ze natuurlijk pijnlijk maar als ik dit negeer en doorga dan worden ze zodanig diep dat ik, zeker de dunne snaren niet meer kan indrukken zonder dat ik een andere snaar ook demp.

Lycon
12 december 2008, 11:33
2e probleempje waar ik mee zit zijn de groefjes in m'n vingers.
Na een tijdje oefenen zijn ze natuurlijk pijnlijk maar als ik dit negeer en doorga dan worden ze zodanig diep dat ik, zeker de dunne snaren niet meer kan indrukken zonder dat ik een andere snaar ook demp.

Ben ook nog niet zo lang bezig en ken het probleem, na een paar weken zullen je vingertoppen wat harder worden en wordt het steeds minder.

rightsaid
12 december 2008, 11:57
Ben ook nog niet zo lang bezig en ken het probleem, na een paar weken zullen je vingertoppen wat harder worden en wordt het steeds minder.

Dan gaan we gewoon door :-)
Heb jij les of ben je aan de 'zelfstudie'?

hole
12 december 2008, 12:04
2e probleempje waar ik mee zit zijn de groefjes in m'n vingers.
Na een tijdje oefenen zijn ze natuurlijk pijnlijk maar als ik dit negeer en doorga dan worden ze zodanig diep dat ik, zeker de dunne snaren niet meer kan indrukken zonder dat ik een andere snaar ook demp.

je krijgt nog eelt op je vingertoppen, dan wordt dat minder. Je hoeft trouwens ook niet heeeeeel hard te duwen met je vingers. Probeer maar eens uit of je met minder druk dezelfde toon krijgt.

Minder druk = minder pijnlijke vingers = ontspannender spelen

JeroenSchaaf
12 december 2008, 12:35
Welkom Hiero!!:cheerup:

FooFighter
12 december 2008, 17:33
Hallo Beste Leden.

Ik Zal me even voorstellen Ik ben albert van der meer 22 jaar en speel nu ongeveer 1 jaar gitaar op Ep Lespaul.
Ik Heb 2 de zelfde gitaar verstekers: de Marshall Vs 100R Combo een valvestate.
Deze 2 heb ik met elkaar verbonden om een soort stereo effect te krijgen.

MIJN VRAAG OUD OF NIEUW.

Ik wil een Nieuwe uitdaging aangaan omdat ik meerdere soorten muziek bespeel o.a van Metal tot Jazz.
Ik kan deze 2 marshall versterkers in ruilen voor een nieuwe Line 6 Spider 3 (150 watt) versterker.
aangezien Marshall toch het meest gebaseerd is op rock en ik ook veel clean speel lijkt dit aanbod mij erg aantrelijk maar ik ken het merk line 6 niet.
Hier onder heb ik wat details staan maar het is voor mij net rusisch;)

FEATURES:
12 Custom Amp Models from Clean to Insane
7 Smart Control FX (up to 3 simultaneous) including Tape Echo, Sweep Echo, Standard Delay (all with Tap Tempo) Chorus/Flanger, Phaser, Tremolo, and Reverb
250 artist-created presets
150 song-based presets
Plus 36 user programmable presets
Built-in front panel tuner
2 - 12" Custom Celestion® Speakers
150 Watts Stereo (75W x 2)
Dimensions: 26.4L x 21.0H x 10.75D
AMP MODELS:

Moet ik dit aanbod aangaan om over te stappen naar een digitale versterker
of is het verstandiger om het bij een oude degelijke marshall te blijven.
alle advies is welkom

Bedankt gr albert

Sorry voor eventuele spelfouten :S

rightsaid
13 december 2008, 09:10
Je hoeft trouwens ook niet heeeeeel hard te duwen met je vingers. Probeer maar eens uit of je met minder druk dezelfde toon krijgt.

Minder druk = minder pijnlijke vingers = ontspannender spelen

Hmm, van spelen is geen sprake. Ik kan nog niet eens van het ene akkoord naar het andere overpakken :-/ Maar als ik 10 min aan het oefenen ben dan zitten er dus groeven in m'n vingers waar de snaar 'in' komt. Ik moet dus steeds harder drukken om de snaar nog goed te dempen. Ik demp dan automatisch ook de onder of bovenliggende snaar.
Maar dit zal na veel oefenen denk ik wel beter worden...

Lycon
13 december 2008, 12:28
Dan gaan we gewoon door :-)
Heb jij les of ben je aan de 'zelfstudie'?

Ik doe aan zelfstudie, ik heb een paar leuke boekjes gekocht van Fasttrack en van de week "leer je zelf bluesgitaar" van Brett Duncan binnen gekregen.

Vooral die laatste vind ik erg leerzaam met een handige DVD en CD erbij met allemaal voorbeelden.
Verder zoek ik veel op Youtube op.