PDA

View Full Version : enorme GAS-aanval!



Aikara
10 december 2008, 16:53
Hallo,

Ik ben al een tijdje aan het meelezen hier, maar nu dan toch geregistreerd!

Ik heb de laatste tijd enorm 'last' van een GAS-aanval.
Even ter indicatie:
Ik speel nu zo'n 20 jaar gitaar, waarvan ruim de helft elektrisch. De stijl varieert van jazz (fusion) tot pop (RHCP) tot flinke heavy muziek (Meshuggah). De nadruk ligt echter vooral op progressieve metal (Dream Theater, LTE).
Tot een jaar of 4/5 geleden heb ik erg intensief gespeeld en daarna een tijdlang nauwelijks tot niet (studie/sport). Een maand of 9 terug ben ik voor de grap weer begonnen met spelen en ben sindsdien weer hooked! Ik ben inmiddels ook op zoek naar een band, zodat optreden in de toekomst ook zal gaan gebeuren.

De laatste tijd heb ik een enorme drang gekregen om weer eens wat nieuwe spullen te kopen. Ik speel nu op een Ibanez JPM100 (Petrucci) en een JS100 (Satriani) met een Engl thunder, g-major en wat midi-spulletjes.
Een tijd terug heb ik als aanvulling een Bo~el MC-7 besteld (gaat begin volgend jaar binnenkomen). Later dit jaar wil ik m'n g-major inruilen voor een g-force en dan wil ik komend jaar meteen m'n rack 'afmaken' met een tuner, powerconditioner, line-mixer en noise gate.
Maar allereerst wil ik een nieuwe amp gaan aanschaffen (budget van ca. 3.000 euro).
Ik ben op zoek naar een veelzijdige amp, met een gedefinieerd en open geluid. De cleans moeten overtuigend zijn, maar ik vind de crunch en lead geluiden doorslaggevend. Ik heb links en rechts op dit forum een hoop gelezen en heb een lijst samengesteld van amps die ik zelf wil proberen (aangezien dat ongetwijfeld het eerste advies is wat ik ga krijgen). De amps die mij erg interessant lijken zijn;

Engl Powerball
Engl Invader
Engl Fireball
Engl Savage
Engl SE
Engl Blackmore
Diezel Herbert
Diezel VH4
Bogner Ecstacy
Bogner Uberschall
Peavy JSX
Peavy 5150 (6505)
Carvin Legacy
Mesa Boogie Double & Triple rectifier
Mesa Boogie Roadster
VHT Ultralead

Maar eigenlijk heb ik een sterke voorkeur voor rack-gear:
Engl E570 (preamp)
VHT GP3 (preamp)
Engl E840/50 (poweramp)
Engl E850/100 (poweramp)
VHT 2/50/2 (poweramp)
VHT 2/90/2 (poweramp)

Puur op basis van beschrijvingen op internet heb ik een voorkeur voor de E570 in combinatie met VHT 2/50/2.

Daarnaast ben ik ook op zoek naar een cab. Wat dat betreft heb ik eigenlijk een minder duidelijk beeld. Ik zit nog te dubben tussen een 2x12 en 4x12. Qua merk lijken Engl, Bogner, Mesa Boogie en Kool&Elfring me interessant.

Hebben jullie ervaring met bovenstaande amps/cabs? Ben ik nog een amp vergeten die ik gezien mijn voorkeuren toch echt zou moeten proberen? Verder zijn allerhande tips natuurlijk ook welkom.

...ondertussen is het een lange openingspost geworden, maar dat moet dan maar ;)

Arvoitus
10 december 2008, 17:00
Qua keuze lijkt mij die E570 + 2/50/2 combi the both of best worlds. Maar ik zou die eerst testen als het mogelijk is.
Veel mensen hier zijn ook enthousiast over de CAE 3+ preamp. Kijk daar zeker naar.

Qua cabinet ... Orpheo heeft hier onlangs een E670 + K&E 4x12xxl combi aangeschaft en hij was er zeer over te spreken!
Mesa Boogie en Bogner 4x12's zul je hier denk ik niet zo vlug tegen komen.
Met K&E kun je altijd een afspraak maken zodat je een middagje daar kunt komen testen en vergelijken, die K&E zijn hun geld echt wel waard.

Aikara
10 december 2008, 19:10
Waar is die CAE preamp te krijgen? Ik heb daar wel even naar gezocht maar niks kunnen vinden. Bij Jukebox misschien?
En geldt dat van die Bogner en MB cabs alleen voor de 4x12? Ik dacht namelijk dat er behoorlijk wat mensen enthousiast zijn over de 2x12 van Bogner.

AART
10 december 2008, 19:52
Petrucci = Mesa/Boogie Mark IV

Even pluggen, ligt erg voor de hand en mag in jouw lijstje niet ontbreken imo.

Ik heb er zelf 3 gehad, 2 ervan kocht ik van Jazz-gitaristen. Zelf speel ik metal (metallica, DT) en vooral veel punk (Pennywise, Offspring, Bad Religion). Clean en lead zijn geweldig goed, crunch (marshall sounds) iets minder, maar dat is met een goed pedaaltje te verhelpen mocht je dicht in de buurt van marshall sounds willen komen.

Vergt wat inspanningen om de amp te leren kennen maar dan heb je ook wat. Petrucci's settings kan je van zijn site halen als je er een gaat testen...

Van de rest van je lijstje zou ik naar een ENGL of VHT Ultralead neigen, lekker strak en punchy en bovenal gedefinieerd (VHT vooral).

Oh, rack gear:

Mesa/Boogie Quad Preamp + goede mesa (2:90) of VHT poweramp. Beetje het rack equivalent van een Mk 4.

@cabs: voor jouw stijl geen oversized denk ik, dus als je een mesa gaat testen zou ik als ik jou was proberen om een traditional (stiletto) cab te testen. Die blijven strakker icm amps met veel bass.

hole
10 december 2008, 21:59
Waar is die CAE preamp te krijgen?

Op ebay/marktplaats. Ze zijn wel erg gewild.

Er staat nu een CAE 3+SE op duitse ebay..(ik moet me inhouden niet te bieden, ik wil toch eerst een Luke...)

Trouwens, GP3+VHT2502 combinatie mag je bij me komen testen als je wilt. PM maar dan.

JelmerOnGuitar
10 december 2008, 22:20
Van MIDI-apparatuur heb ik geen verstand.

Als we het over je versterkers hebben denk ik snel aan een Dual of Tripple Rectifier van Mesa/Boogie. Die dingen zijn erg veelzijdig en geven jou denk ik precies wat je zoekt. Petrucci heeft ook een tijd op Dual rectifier gespeeld, zie dit filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=QQbC8h3JRgk&feature=related Daar kun je prima Prog.Metal sounds uit halen, delay's etc kun je dan via de G-force inmixen, voor je leads..
Op dit moment gebruikt Petrucci idd Mark 4 versterkers, dezen worden ook gebruikt door Lamb of God (Adler,Morton), ze zijn op de lead kanalen heel erg karakteriserend en ik vind het prachtig klinken. Clean weet ik niet hoe ze klinken, ik weet wel dat de clean van Petrucci uit een Lonestar komt.. Maar ik denk dat deze amp wat teveel richting te metal is voor jou.

Aangezien je ook zegt dat je jazz en pop speelt, denk ik dat de Dual Rectifier voor jou een erg goeie amp is. Ga em eens proberen zou ik zeggen! (makkelijker gezegd dan gedaan)

Met ENGL versterkers heb ik vrij weinig ervaring, dus daar kan ik je verder niet over adviseren, ik ben een MESA fan:P..

Heel veel succes met de aankoop, met je budget moet het allemaal goedkomen. En heel vet dat je weer bent begonnen met spelen, ik kan me helemaal vinden in je genre en ik wens je veel succes!:D

Jelmer.

Magic Bean
10 december 2008, 23:13
In dat filmpje zijn het Roadkings volgens mij, enigzins buiten budget van TS...
Ik zou persoonlijk niet gaan voor een mesa DR of TR.
Geen slecht klinkende amps, maar voor het geld zijn er betere te krijgen, zeker qua versitaliteit/strakheid.
Er is een reden dat Petrucci terug geswitched is van de Roadking naar de Mark IV...

5150 (II)zou ik links laten liggen, teveel ruis en geen (fatsoenlijk) clean kanaal.

Amps die nog niet genoemd zijn:
Koch Powertone 2
Koch Supernova
Elmwood Modena
CAE OD100+

Rackapparatuur:
Triaxis + 2:90 (!!)
Egnater/Randall IE4
AxeFX (!!)

AART
11 december 2008, 01:31
Ik zou persoonlijk niet gaan voor een mesa DR of TR.


Rackapparatuur:
Triaxis + 2:90 (!!)


+1, voor jouw stijl zou ik geen Rectifier zoeken. De mark heeft een beter clean en een strakkere scheur. Qua crunch zijn ze beiden acceptabel. Ik zou de rectifier ook zeker niet veelzijdiger noemen dan andere genoemde amps in dat rijtje.

caliban
11 december 2008, 01:41
+1, voor jouw stijl zou ik geen Rectifier zoeken. De mark heeft een beter clean en een strakkere scheur. Qua crunch zijn ze beiden acceptabel. Ik zou de rectifier ook zeker niet veelzijdiger noemen dan andere genoemde amps in dat rijtje.

Ik ben redelijk anti-recto, dus mijn opinie is redelijk gekleurd, maar inderdaad een rectifier is niet bepaald een veelzijdige versterker.

minoin
11 december 2008, 09:15
Rackapparatuur:
Triaxis + 2:90 (!!)


+1, die TriAxis + 2:90 combi is werelds! Let wel even op de versie van de TriAxis, zit nog een redelijk verschil in.
PS. als ik me niet vergis staat deze combi op marktplaats?

Aikara
11 december 2008, 09:40
Thanks voor alle suggesties!

Helaas is die triaxis 2:90 combinatie me net wat te duur. Hoewel ik het wel een interessante optie vindt, aangezien ik Petrucci z'n sound op Awake stukken beter vindt dan de laatste jaren.
De tegenhanger van Engl (E580) lijkt me ook erg gaaf! maar is dus ook erg duur!

Ik ben een beetje cynisch over die AxeFX eigenlijk. Ik heb em nog nooit gehoord, maar het lijkt me dat zo'n alles-in-1-bak qua sound niet op kan tegen 'echte' amps.

Heeft iemand een idee in hoeverre de E570+2/50/2 combinatie te vergelijken is met de SE-top van Engl (aangezien de preamp hetzelfde is)?

@Hole:
Thanks voor je aanbod! Die ga ik zeker onthouden. Ik ga echter pas testen wanneer ik m'n Bo~el binnen heb. Ik vind het belangrijk dat die 7-snarige ook strak klinkt, en niet modderig wordt.

Marc Oblivian
11 december 2008, 09:45
@ Aikara: ik ben nog op zoek naar een gitarist: waar kom je vandaan?

Ontopic:

Engl is voor je metaldingetjes erg lekker, maar wellicht voor jazz wat minder.
Misschien een Invader/SE. Powerball heb ik zelf en is niet echt goed voor jazz.
Dual (niet double) Rectifier heb ik ook. Ook wel lekker voor metal. Wat warmer clean voor jazz dan de Powerball, dus op dat punt wat geschikter. Is wel minder strak dan de Engl (klinkt wat lomper).
Wat dat betreft is de Mark IV wellicht wat beter voor metal en jazz (alhoewel ik daar geen ervaring mee heb). Is wel een amp waar je wat tijd in moet steken om er een goede sound uit te krijgen, heb ik gehoord.

Aikara
11 december 2008, 11:51
Helaas is die Mark IV niet echt meer te krijgen volgens mij (tenzij tweedehands, maar daar ben ik niet zo'n fan van eerlijk gezegd), anders was dat zeker ook een optie geweest.
Maar schijnbaar is die Quad preamp vergelijkbaar met de Mark IV, die wil ik dus ook zeker gaan bekijken.

@Marc Oblivian:
Wormerveer is redelijk uit de richting aangezien ik in Brabant, ten zuiden van Eindhoven, woon ;)

caliban
11 december 2008, 13:45
Helaas is die Mark IV niet echt meer te krijgen volgens mij (tenzij tweedehands, maar daar ben ik niet zo'n fan van eerlijk gezegd), anders was dat zeker ook een optie geweest.
Maar schijnbaar is die Quad preamp vergelijkbaar met de Mark IV, die wil ik dus ook zeker gaan bekijken.

@Marc Oblivian:
Wormerveer is redelijk uit de richting aangezien ik in Brabant, ten zuiden van Eindhoven, woon ;)

De Quad is ook alleen nog maar tweedehands te krijgen, wat heb je tegen op tweedehands?

Engltje
11 december 2008, 13:51
Waar is die CAE preamp te krijgen? Ik heb daar wel even naar gezocht maar niks kunnen vinden. Bij Jukebox misschien?
En geldt dat van die Bogner en MB cabs alleen voor de 4x12? Ik dacht namelijk dat er behoorlijk wat mensen enthousiast zijn over de 2x12 van Bogner.

Bel ze even..mss dat ze het kunnen leveren.
Je kan er ook een keer gaan testen. Heel wat versterkers uit je lijst hebben ze daar staan...ook de cabs dacht i k..

Aikara
11 december 2008, 14:16
Een bezoek aan Jukebox gaat er in ieder geval komen. As. zaterdag al even omdat ik er toch in de buurt ben. Daarna wil ik er graag een keer gaan testen (als m'n 7-snaar binnen is).

Nu we het toch over testen hebben; is er een speciaal protocol om een amp te testen? Of is het gewoon een kwestie van spelen, paar keer knoppen draaien en horen of het je bevalt? Ik heb tot op heden nog niet zo veel ervaring met het testen van amps namelijk.

Met tweedehands spullen schijn ik toch vaak pech te hebben. Dan bedoel ik eigenlijk niet eens tweedehands muziekspullen, maar in z'n algemeenheid. Voor het geld wat een nieuwe amp kost wil ik graag spullen waar in ieder geval geen verborgen gebreken in zitten. En als dat toch het geval is, dat er dan garantie op zit.

Jan-Willem
11 december 2008, 15:04
Een bezoek aan Jukebox gaat er in ieder geval komen. As. zaterdag al even omdat ik er toch in de buurt ben. Daarna wil ik er graag een keer gaan testen (als m'n 7-snaar binnen is).

Nu we het toch over testen hebben; is er een speciaal protocol om een amp te testen? Of is het gewoon een kwestie van spelen, paar keer knoppen draaien en horen of het je bevalt? Ik heb tot op heden nog niet zo veel ervaring met het testen van amps namelijk.

Met tweedehands spullen schijn ik toch vaak pech te hebben. Dan bedoel ik eigenlijk niet eens tweedehands muziekspullen, maar in z'n algemeenheid. Voor het geld wat een nieuwe amp kost wil ik graag spullen waar in ieder geval geen verborgen gebreken in zitten. En als dat toch het geval is, dat er dan garantie op zit.

Interresante amps wil je testen, meeste van die heb ik ook getest en er zit erg leuk spul tussen. Vooral die VHT Ultralead, Diezel Herbert en Engl Powerball of Engl SE.

Maar ik zou je ook aan kunnen raden om een VHT Sig X te testen schijnt een erg goede en veelzijdige amp te zijn.

Regels om te testen zijn:
- Gitaar mee
- Oordoppen
- Winkel met een hoop spulletjes die je leuk vind

Er zijn geen regels of protocollen, het is gewoon belangrijk dat jij gaat spelen wat je altijd speelt of wat je er over wilt spelen. Kan me zo voorstellen dat je geen Metal gaat spelen over een Fender reverb (of hoe die heten) terwijl je eigenlijk altijd blues speelt.
En verder moet je gewoon de tijd nemen om alles goed uit te testen.

Zelf heb ik een Bogner 2x12 maar die ga ik zaterdag waarschijnlijk inruilen tegen een 4x12 maar weet alleen nog niet wat. Die bogner 2x12 is wat te bassig voor onder mijn Diezel.

Btw leuke gitaar heb je besteld welke kleur? Alleen bij mij geeft hij nogal wat feedback op mijn Diezel morgen in de oefenruimte maar eens kijken of ik dat er uit kan krijgen.

Henri H
11 december 2008, 15:20
Qua cab is dit misschien een interessante?
Ik heb er niet zo één maar ze schijnen wel goed te zijn:
Genz Benz 212 G-Flex (http://www.genzbenz.com/?fa=detail&mid=1409&sid=419&cid=93#)
http://www.genzbenz.com/pics/models/gb_212gflex_lg.jpg

Gibsonman
11 december 2008, 16:18
Grappig, zelfde handgreepjes als de K&E http://www.kool-elfring.com/Images/Guitar%20Cabinets/xls_cabs/xls212bbbwwp500.jpg

Bram78
11 december 2008, 16:46
Interresante amps wil je testen, meeste van die heb ik ook getest en er zit erg leuk spul tussen. Vooral die VHT Ultralead, Diezel Herbert en Engl Powerball of Engl SE.

Maar ik zou je ook aan kunnen raden om een VHT Sig X te testen schijnt een erg goede en veelzijdige amp te zijn.

Regels om te testen zijn:
- Gitaar mee
- Oordoppen
- Winkel met een hoop spulletjes die je leuk vind

Er zijn geen regels of protocollen, het is gewoon belangrijk dat jij gaat spelen wat je altijd speelt of wat je er over wilt spelen. Kan me zo voorstellen dat je geen Metal gaat spelen over een Fender reverb (of hoe die heten) terwijl je eigenlijk altijd blues speelt.
En verder moet je gewoon de tijd nemen om alles goed uit te testen.

Zelf heb ik een Bogner 2x12 maar die ga ik zaterdag waarschijnlijk inruilen tegen een 4x12 maar weet alleen nog niet wat. Die bogner 2x12 is wat te bassig voor onder mijn Diezel.

Btw leuke gitaar heb je besteld welke kleur? Alleen bij mij geeft hij nogal wat feedback op mijn Diezel morgen in de oefenruimte maar eens kijken of ik dat er uit kan krijgen.


Even OT:
Ik heb met 2 bandmaatjes van jou in de band gespeeld, Bas en Gilbert! Lang geleden maar was leuk!

Groetjes Bram

En back OT!

Jan-Willem
11 december 2008, 18:27
Even OT:
Ik heb met 2 bandmaatjes van jou in de band gespeeld, Bas en Gilbert! Lang geleden maar was leuk!

Groetjes Bram

En back OT!

Ook in Fenris? of in een andere band?

Bram78
11 december 2008, 19:13
Neenee, toen was ik al lang afgehaakt! Wij speelden samen toen Bas nog gruntte (?) en er nog een zangeres bij zat, ik ben toen bij Albion gaan spelen, maar Fenris... Not my cup of tea! Wel aardige jongens, dat wel!
Allemaal lang geleden, wel leuk dat ze nog steeds hun ding doen!

Grtz,

Bram

Jan-Willem
11 december 2008, 19:57
Neenee, toen was ik al lang afgehaakt! Wij speelden samen toen Bas nog gruntte (?) en er nog een zangeres bij zat, ik ben toen bij Albion gaan spelen, maar Fenris... Not my cup of tea! Wel aardige jongens, dat wel!
Allemaal lang geleden, wel leuk dat ze nog steeds hun ding doen!

Grtz,

Bram

Hahaha bas gruntte, dat heb ik hem nog nooit zien doen :seriousf:, maar bas heeft wel eens verteld dat hij in het begin nog een andere band had met inderdaad een zangeres. Maar Gib zat daar toch niet bij?

Gib gaat door tot dat hij een tuin op zijn buik heeft neem dat van mij maar aan :) :rockon:

Maar laten we weer terug ontopic gaan.

Aikara
11 december 2008, 21:20
Interresante amps wil je testen, meeste van die heb ik ook getest en er zit erg leuk spul tussen. Vooral die VHT Ultralead, Diezel Herbert en Engl Powerball of Engl SE.

Maar ik zou je ook aan kunnen raden om een VHT Sig X te testen schijnt een erg goede en veelzijdige amp te zijn.

Regels om te testen zijn:
- Gitaar mee
- Oordoppen
- Winkel met een hoop spulletjes die je leuk vind

Er zijn geen regels of protocollen, het is gewoon belangrijk dat jij gaat spelen wat je altijd speelt of wat je er over wilt spelen. Kan me zo voorstellen dat je geen Metal gaat spelen over een Fender reverb (of hoe die heten) terwijl je eigenlijk altijd blues speelt.
En verder moet je gewoon de tijd nemen om alles goed uit te testen.

Zelf heb ik een Bogner 2x12 maar die ga ik zaterdag waarschijnlijk inruilen tegen een 4x12 maar weet alleen nog niet wat. Die bogner 2x12 is wat te bassig voor onder mijn Diezel.

Btw leuke gitaar heb je besteld welke kleur? Alleen bij mij geeft hij nogal wat feedback op mijn Diezel morgen in de oefenruimte maar eens kijken of ik dat er uit kan krijgen.

Op zich is het wel redelijk logisch dat je geen metal gaat spelen op zo'n Fender twin ;).
Maar hanteer jij geen vaste volgorde bij het testen van amps of zo? Bijvoorbeeld van clean naar crunch naar lead? Of juist andersom?
Zijn er ook geen vaste instellingen waar je iedere amp op probeert? (bass, mid, en treble allemaal helemaal open of helemaal dicht bijvoorbeeld).
Zijn er bepaalde specifieke dingen waar je bij iedere amp op let (behalve of het geluid je aanstaat)?

Misschien zijn dit wel heel onintelligente vragen, maar ik heb nou eenmaal nog niet zoveel ervaring met het testen van een amp, en ik wil wel graag een goeie keuze maken.

Ik weet trouwens nog niet welke kleur m'n MC-7 gaat worden :).
Huub is nu bezig met het maken van een nieuwe serie. Aangezien ik per se een 'tree of life' wilde, waren er in eerste instantie alleen de zwarte, paarse, fuchsia en ikea versie. Maar dit vond ik het allemaal nèt niet. Nu bleek dat bij het maken van die nieuwe serie twee nieuwe kleuren in het assortiment zitten: blauw en groen. Een van die 2 gaat het worden, afhankelijk van hoe ze er uit zien. Er zijn nog geen plaatjes van dus ik kan pas kiezen als de eerste gitaren af zijn.
Die van mij heeft trouwens ook een gematteerde hals (vergelijkbaar met die Ibanez-halzen) in plaats van een gelakte.

Jan-Willem
11 december 2008, 22:40
Op zich is het wel redelijk logisch dat je geen metal gaat spelen op zo'n Fender twin ;).
Maar hanteer jij geen vaste volgorde bij het testen van amps of zo? Bijvoorbeeld van clean naar crunch naar lead? Of juist andersom?
Zijn er ook geen vaste instellingen waar je iedere amp op probeert? (bass, mid, en treble allemaal helemaal open of helemaal dicht bijvoorbeeld).
Zijn er bepaalde specifieke dingen waar je bij iedere amp op let (behalve of het geluid je aanstaat)?

Misschien zijn dit wel heel onintelligente vragen, maar ik heb nou eenmaal nog niet zoveel ervaring met het testen van een amp, en ik wil wel graag een goeie keuze maken.

Ik weet trouwens nog niet welke kleur m'n MC-7 gaat worden :).
Huub is nu bezig met het maken van een nieuwe serie. Aangezien ik per se een 'tree of life' wilde, waren er in eerste instantie alleen de zwarte, paarse, fuchsia en ikea versie. Maar dit vond ik het allemaal nèt niet. Nu bleek dat bij het maken van die nieuwe serie twee nieuwe kleuren in het assortiment zitten: blauw en groen. Een van die 2 gaat het worden, afhankelijk van hoe ze er uit zien. Er zijn nog geen plaatjes van dus ik kan pas kiezen als de eerste gitaren af zijn.
Die van mij heeft trouwens ook een gematteerde hals (vergelijkbaar met die Ibanez-halzen) in plaats van een gelakte.

Helemaal geen onintelligente vragen.

Een van de belangrijkste dingen is van te voren bedenken wat wil ik nou eigenlijk kwa geluid, functies enz, en hoe belangrijk zijn die zaken voor jou.
Ben je bereid om kleine concessies te doen aan het geluid vanwege het gebruiksgemak van zo'n versterker?

En met dat in je achterhoofd begin je die lijst af te werken, en de versterkers naast elkaar te zetten en te vergelijken dan beetje door middel van een knock-out systeem hou je steeds minder over. Daarnaast zul je in het begin wat sneller door de versterkers heen lopen, je kijkt gewoon hoe de kanalen klinken wat doen alle functies krijg ik er een geluid uit wat ik zou willen hebben. (ik begin meestal bij clean en eindig bij lead en switch af en toe terug, en onderweg druk ik op elk knopje wat ik tegen kom heel vaak).

Wanneer je een aantal versterkers heb die je aanstaat ga je een beetje vergelijken. Hoe klinkt de dit of dat kanaal op de verschillende versterkers en wat vind ik daar van?

Uiteindelijk heb je een aantal topversterkers die eigenlijk allemaal goed klinken op hun eigen manier. Bij mij waren dat de Soldano SLO-100, VHT Ultralead en de Diezel Herbert. Drie echt super toffe versterkers waar onwijs tof geluid uit komt. Maar uiteindelijk heb ik de SLO-100 laten vallen omdat die 'maar' 2 kanaals is en ik had het gevoel dat het een one-trick pony was en hij is ook niet midi (wat super handig is). Daarna ging de VHT Ultralead er ook uit en dan voornamelijk vanwege de midi en toen hield ik de Diezel Herbert over wat eigenlijk best wel een relaxste versterker is puur alleen al vanwege al zijn functies. Ik wilde graag een midi versterker omdat ik er ook een g-major aan wilde hangen.

Ik probeer geen vaste instellingen want hier mee zou je amps te kort kunnen doen want de een heeft nou eenmaal meer van het een dan de ander. Het is beter om gewoon veel de zelfde dingen te spelen over de verschillende versterkers. Dus zorg gewoon dat je paar vette ritme riffsjes, soloriffs en solo's op de hoogste noten dingetjes hebt en dat soort dingen.

Ik heb een rode MC-7 met dutch dot, want ik vond zo'n tree of life maar niks. Speel niet voor niks in een black metalband :seriousf:, vind het een erg fijne gitaar.


Ik heb wel ongeveer de zelfde weg als jou bewandeld en grootste gedeelde van die lijst die je hebt heb ik ook getest (zijn hier nog wel wat reviews te vinden van mij). En wat voor mij vooral goed hielp was niet over 1 nacht ijs gaan want die Herbert vond ik zelf de eerste keer ook niks en uit eindelijk (ben in totaal 3x in boekel geweest) ben ik er wel mee naar huis gegaan.

Ik hoop dat je wat hebt aan mijn verhaal ik wens je in iedergeval veel succes.

Aikara
13 december 2008, 19:47
Ben vandaag naar Jukebox geweest! Toffe winkel zeg!

Ik heb in ieder geval al een eerste selectie kunnen maken. Ik heb vandaag op een paar versterkers gespeeld:
Mesa Boogie dual rectifier
Mesa Boogie Roadster
Diezel VH4s
Diezel Herbert
Bogner XTC
Engl Savage
Engl Invader
Engl Powerball
VHT Sig:X
Soldano SLO100
Brunetti nog iets

Van dit lijstje zijn er nog 3 kanshebbers:
De Diezel Herbert, Bogner XTC en Engl Invader.

De boogies vielen me enorm tegen. De dual rectifier vond ik in alle opzichten tegenvallen. De roadster had daarentegen nog een overtuigend clean kanaal, maar de andere 2 kanalen vond ik niet fantastisch klinken. De brunetti was ook niet helemaal mijn ding. Sound-wise niet, en ook niet qua diversiteit. Datzelfde gold eigenlijk ook voor de Soldano.
De VHT vond ik wel goed klinken maar was wel heel erg 'in your face'. Ik had er een mindere click mee dan met de Diezel, Bogner of Engl.

Van de beide Diezels sprak de Herbert me het meeste aan. Deze heeft meer 'toon' dan de VH4 die wel heel erg klinisch klinkt. Vooral het cleane kanaal van de Herbert vind ik veel beter dan die van de VH4.

Van de Engls vond ik de Savage niet geweldig. Ik ben eigenlijk niet verder gekomen dan het cleane kanaal. Niet mijn ding. De powerball klinkt wel goed maar doet eigenlijk vooral 1 kunstje heel erg goed. De invader daarentegen vond ik op alle kanalen super klinken!
Datzelfde geldt voor de Bogner. Hoewel deze een heel ander karakter heeft dan de Engl vond ik em erg tof! Het cleane kanaal van de Bogner vond ik het beste van alle getestte versterkers.

Als laatste hebben we de Engl, Bogner en Diezel over verschillende cabs getest; een Engl (4x12), Bogner (4x12 + 2x12) en Kool&Elfring (4x12).
Al snel werd duidelijk dat ik 4x12 het beste vind klinken. Klinkt wat 'wijdser' dan een 2x12.
Ik vond het wel grappig om te constateren dat de verschillende versterkers op verschillende cabs het beste klinken. De beste combinatie vond ik de Engl met de Bogner 4x12 cab, en de Bogner met de Engl cab. Waarbij mijn voorkeur op dit moment uit zou gaan voor de Engl icm de Bogner cab. Ik weet echter niet hoe deze combinatie uit gaat pakken als ik hier over speel met een 7-snaar. Misschien wordt ie dan iets te bassig en 'zompig' in het laag. Kwestie van proberen in ieder geval.
Tegen die tijd zouden ze ook regelen dat ze een Engl SE en VHT 2/50/2 in huis hebben.

Ik kan bijna niet wachten!

Iceman
13 december 2008, 20:02
Hulde aan Judebox voor de voorraad mooie amps.

(al had je natuurlijk de VH4 het beste moeten vinden....)

Aikara
13 december 2008, 20:22
ik zou je typo ff wijzigen ;)

VH4 klonk ook erg gaaf hoor!! Vooral met dat 3e kanaal kun je voor de dag komen!
De Engl en Bogner spraken me echter nèt wat meer aan.

Jan-Willem
15 december 2008, 09:24
Herbert superioriteit :blast:

Wat ik merkte met mijn zevensnaar dat mijn oude kast Bogner OS 2x12 te zompig werd wanneer je snelle stukken waar de zevende snaar in voorkomt ging spelen dan was de definitie helemaal weg. Ik persoonlijk zoek ik een zeer gedefinieerd geluid als ik bree akkoorden snel aan sla wil ik dan elke noot te horen is.

Maar je hebt mooie lijst uit kunnen testen, ik zag zaterdag ook al dat de Jukebox flink wat leuke amps had staan alleen jammer dat wij te weinig tijd hadden om die te kunnen testen. Ik denk dat je de Engl SE wel beter gaat vinden dan de Invader.

Kwa Cabinetten zou ik ook nog keer een Engl Pro XXL testen deze heb ik zelf zaterdag meegenomen een erg goede cab kan ik zeggen.

Voor het cabinet testen kan ik aanraden om er ook bij te gaan zitten omdat je dan meer hoort wat er gebeurt en kun je kasten met verschillende vormen slanted en straight goed met elkaar vergelijken.

Aikara
15 december 2008, 17:09
Ik denk dat die Bogner cab in combinatie met een 7-snaar inderdaad net iets te zompig wordt. Voor een 6-snaar is ie wat mij betreft precies goed.
Ik ben heel benieuwd naar die SE! Die amp heeft ook een cab-switch (midi schakelbaar) waardoor je er 2 verschillende cabs aan kan hangen: een bogner voor de 6-snaar, en een Engl voor de 7-snaar. Zou helemaal ideaal zijn! Helaas zit die optie weer niet op de SE rack-preamp. Maar die kan ik op zijn beurt weer combineren met de VHT poweramp die wat warmer zou moeten klinken. Misschien dat daar een Engl cabinet weer ideaal bij past.

Ik ga in ieder geval alle mogelijkheden proberen!

Verschilt die Engl Pro XXL veel met de standaard Pro?

Jan-Willem
15 december 2008, 21:32
Ik denk dat die Bogner cab in combinatie met een 7-snaar inderdaad net iets te zompig wordt. Voor een 6-snaar is ie wat mij betreft precies goed.
Ik ben heel benieuwd naar die SE! Die amp heeft ook een cab-switch (midi schakelbaar) waardoor je er 2 verschillende cabs aan kan hangen: een bogner voor de 6-snaar, en een Engl voor de 7-snaar. Zou helemaal ideaal zijn! Helaas zit die optie weer niet op de SE rack-preamp. Maar die kan ik op zijn beurt weer combineren met de VHT poweramp die wat warmer zou moeten klinken. Misschien dat daar een Engl cabinet weer ideaal bij past.

Ik ga in ieder geval alle mogelijkheden proberen!

Verschilt die Engl Pro XXL veel met de standaard Pro?

De verschillen zijn erg klein, ik heb dan nog een Engl PRO slanted getest en die was wat meer nadrukkelijk in het hoog maar had een beetje een mid dip. Daarnaast is het op zich wel een prettige cab omdat als je dichtbij staan het geluid in je gezicht krijgt. De XXL is net wat beter naar mijn mening omdat je bij deze cab je zevende snaar hoort rollen en de XXL heeft geen mid dip. En ik vond de bepaalde slagpartijen die we spelen met mijn band beter uitkomen bij de XXL.

Ik moet wel zeggen dat ik de verschillen pas echt hoorde toen ik ging zitten want die normale pro cab blies het geluid gewoon mijn gezicht in toen ik stond en dat had de XXL minder. Komt ook voornamelijk vanwege de bouw van de slanted versie (bij deze kasten staan de bovenste twee speakers onder een hoek).

En daarnaast denk ik dat er vast ook iets van een prijs verschil tussen zit :P maar daar heb ik niet opgelet.