PDA

View Full Version : eigen muziek opnemen



miranda
10 december 2008, 16:23
hallo, ik ben Miranda en moeder van een bijna 16 jarige dochter. ze is razendmuzikaal en binnenkort dus jarig. ik ben op zoek naar een apparaat waarmee ze haar eigen gitaarspel (akoestisch en elektrisch), zang, orgel, mondharmonica etc. kan opnemen. maar ik heb de ballen verstand van al die apparatuur. ik heb wel eens op deze site gesurft, en werd vaak duizelig van jullie techneutentaal. :???:
is er misschien iemand die mij (simpel) kan uitleggen wat ik evt. voor haar zou kunnen aanschaffen? ze had het ook nog over 'op meer sporen opnemen', maar geld voor een complete opnamestudio heb ik helaas niet;-)
bedankt alvast! Miranda

M Kactus
10 december 2008, 16:38
hallo, ik ben Miranda en moeder van een bijna 16 jarige dochter. ze is razendmuzikaal en binnenkort dus jarig. ik ben op zoek naar een apparaat waarmee ze haar eigen gitaarspel (akoestisch en elektrisch), zang, orgel, mondharmonica etc. kan opnemen. maar ik heb de ballen verstand van al die apparatuur. ik heb wel eens op deze site gesurft, en werd vaak duizelig van jullie techneutentaal. :???:
is er misschien iemand die mij (simpel) kan uitleggen wat ik evt. voor haar zou kunnen aanschaffen? ze had het ook nog over 'op meer sporen opnemen', maar geld voor een complete opnamestudio heb ik helaas niet;-)
bedankt alvast! Miranda

Daar kan ik inkomen, dat ons gemekker niet echt begrijpelijk is voor anderen :) Maar om je te helpen, hebben we toch wat meer info nodig, denk ik.
1. Speelt je dochter vooral akoestisch of vooral elektrisch ?
2. En je hebt het over opnemen op meerdere sporen, is dat dan tegelijkertijd (met meerdere muzikanten), of is het om zichzelf te begeleiden ?
3. Is het de bedoeling om een opname te hebben van haar, of wil ze zichzelf begeleiden tijdens een optreden (hier zijn twee verschillende apparaatjes voor)
4. Wat is het budget ?

Zo, met een antwoord op die vragen (misschien in een ander subforum, zoals recording), kom je al heel ver. Dan zal er wel een behulpzame forummer zijn die je verder helpt.
Tot dan kun je ook hier (http://www.thomann.de/be/boss_micro_br_bundle.htm) een een kijkje nemen ? Ik hoor er steeds goede woorden over.

harrie-beton
10 december 2008, 16:50
Iedere computer is geschikt als een opname studio,, je hebt vooral een goede microfoon nodig en een kleine voorversterker of mini mengtafel.
Microfoon kost vanaf 50 euro en voorversterker (bv de behringer xenix) ook zoiets.
Gratis meersporen computerprogramma's staan genoemd in mijn link hieronder.

miranda
10 december 2008, 17:23
jee, dat zijn snelle en heldere reacties! hartelijk dank!
ze speelt elektrisch, maar als ze liedjes verzint ook wel vaak akoestisch. maar in die gitaar zit geen plugingang. ze wil graag in haar eentje opnames kunnen maken van eigen nummers/ improvisaties. opname dus per muziekinstrument. gitaar, dan inzingen enzo. zodat ze het later aan anderen kan laten horen. dus het hoeft niet van een superkwaliteit te zijn. met haar band nemen ze soms al op in een studio. wat wel lastig is, is dat ze niet zo'n goeie, zware computer heeft. budget: maximaal zo'n 250 euro...

kon ik deze hele bende maar met een klik verhuizen naar zo'n subforum. is ook weer een studie op zich :satisfie:

M Kactus
10 december 2008, 17:44
jee, dat zijn snelle en heldere reacties! hartelijk dank!
ze speelt elektrisch, maar als ze liedjes verzint ook wel vaak akoestisch. maar in die gitaar zit geen plugingang. ze wil graag in haar eentje opnames kunnen maken van eigen nummers/ improvisaties. opname dus per muziekinstrument. gitaar, dan inzingen enzo. zodat ze het later aan anderen kan laten horen. dus het hoeft niet van een superkwaliteit te zijn. met haar band nemen ze soms al op in een studio. wat wel lastig is, is dat ze niet zo'n goeie, zware computer heeft. budget: maximaal zo'n 250 euro...

kon ik deze hele bende maar met een klik verhuizen naar zo'n subforum. is ook weer een studie op zich :satisfie:

Dan is die Boss Micro BR die ik opnoemde nog niet zo'n slecht idee. Valt mooi binnen het budget, zelfs als je er nog een iets betere microfoon bijkoopt. En als de geluidskwaliteit geen grote rol speelt, hoeft dat nog niet eens.

Een computer kan ook, maar dan zit je gebonden aan je pc en kun je niet gaan opnemen in het gras, zeg maar.

miranda
10 december 2008, 18:14
dus je kan met die boss werken zonder pc? het lijkt mij wel een mooi setje en als je er geen pc voor nodig hebt...doe je die plug direct in je gitaar? en kan je dan achteraf de muziek op een cdtje branden?

miranda
10 december 2008, 18:20
oh, ik zie het al...usb port, data transfer, dat moet wel lukken. goeie tip, ik denk dat ik het maar doe. bedankt kactus, en ook die harrytips gaan nog van pas komen in de toekomst.

macheath
10 december 2008, 23:01
Ik heb die Boss Micro BR en ben er heel tevreden mee. Je krijgt er geen lichtnet-adapter bij dus het is een tip om die er wel even bij te kopen.
Je kunt op meerdere sporen opnemen en alles meteen afmixen en omzetten naar mp3. Met USB kan je het dan op je computer zetten. Werkt heel makkelijk.
Ik moet zeggen dat de ingebouwde microfoon me helemaal niet tegenviel, betere kwaliteit dan ik verwacht had in ieder geval!

miranda
11 december 2008, 10:14
dan ga ik die erbij bestellen. hartstikke bedankt!

harrie-beton
11 december 2008, 11:45
die boss is duurder dan mijn oplossing maar een zeer goede keuze. Op mijn werk gebruiken ze zelfs om interviews mee op te nemen, omdat er geen draaiende dingen inzitten zoals cassette of minidisk is het lekker stil en duurzaam en praktisch.